Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
digikuva81 kirjoitti:Vastaavissa DSLR objektiiveissa vääristymät ovat jopa 4 %, kun näissä ALPA objektiiveissa vääristymät jäävät hyvin pieniksi.
Esimerkkinä näyttämässäsi kuvaajassa näyttäisi olevan kyllä aikalailla vääristymää (tosin mittaus nyt tapahtui vähän vain sinnepäin editorilla), eikä suinkaan "vähäsen". Siihen linkitit sitten Hasselbladin medium-format objektiivin, jossa oli 4%.
Canon TS-E 17mm:ssä (eli vastaavassa) on 1,1% ja se näyttäisi olevan siis huomattavasti parempi lasi kuin tuo Alpa. Canon 14mm EF:ssä 1,7%, muutamissa muissa katsomissani non-TS linsseissä pyörii siellä ~1.7-1.9% välillä.
5DSr vastaa pikselitiheydeltään 125MP perää, eli reippaasti tarkempi. APS-C linsseillä on vielä suuremmat vaatimukset, m43-linssienkin tarvitsee olla vieläkin terävämpiä.
100MP voi kuulostaa hienolta, mutta loppujen lopuksi tietylle pinta-alalle se ei ole hirveästi. Missä ne Alpan linssien tarkkuuden mittaukset muuten ovat? Niistä et puhunut mitään, pystyykö se lähellekään samaan edes kuin tuo 14mm suttu?
burmanm kirjoitti:Missä ne Alpan linssien tarkkuuden mittaukset muuten ovat? Niistä et puhunut mitään, pystyykö se lähellekään samaan edes kuin tuo 14mm suttu?
Vastaan vähän aiheen vierestä, mutta vastaan kuitenkin jotain.
Hasselblad ja ALPA aloittaa yhteistyön, joten jatkossa tarvitset vain yhden digiperän ja voit käyttää sen kanssa kaikkia Hasselbladin HC objektiiveja ja ALPA objektiiveja - tarvitset siis vain yhden järjestelmän.
Hasselblad and ALPA Sharing Expertise
Zurich/Switzerland, August 31, 2016 - Swedish camera maker Hasselblad and Swiss camera maker ALPA have formed a collaboration allowing an unprecedented exchange of expertise and technical information. With a shared philosophy of superior design and precision engineering the partnership grants ALPA access to Hasselblad’s technical documentation regarding their cameras and lenses. It allows ALPA to adapt its technical cameras to achieve optimal system compatibility and integration.
The partnership enables optimized integration of all ALPA technical cameras with both
- Hasselblad HC/HCD lenses as well as
- Hasselblad H System and CFV type digital backs
in their existing and future products. For more info about Hasselblad cameras and lenses, please visit www.hasselblad.com.
Maffer kirjoitti:Öhm. Kuulkaas se on iso piirtoympyrä mikä noissa maksaa.
Iso piirtoympyrä maksaa vain siksi, että se vaatii isoja ja ei-pallomaisia linssejä. Ainakin niillä reunaehdoilla, joita valokuvaajat objektiiveiltaan haluavat (camera obscurallakin saa neliömetrin piirtoympyrän, mutta pikselinviilaajat nipottavat asiasta ja valovoimafriikit toisesta ).
Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera. Filmiaikanahan keskikoko oli jotain 6x7 cm, minimissään 4.5 x 6. Tuo 33 x 44 mm kenokoko antaa 2/3 aukon edun syväterävyydessä ja kohinassa. Ero on siis samaa luokkaa kuin MFT:lä ja Canoinin kropilla.
Nämä nykyiset ovat vähän kuin keskikoon keskikoon kroppikameroita. Saattaakohan jossain vaiheessa tulla vähintään 4.5 x 6 cm kennot.
SuperDrive kirjoitti:Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera. Filmiaikanahan keskikoko oli jotain 6x7 cm, minimissään 4.5 x 6. Tuo 33 x 44 mm kenokoko antaa 2/3 aukon edun syväterävyydessä ja kohinassa. Ero on siis samaa luokkaa kuin MFT:lä ja Canoinin kropilla.
Nämä nykyiset ovat vähän kuin keskikoon keskikoon kroppikameroita. Saattaakohan jossain vaiheessa tulla vähintään 4.5 x 6 cm kennot.
Ihmettelyllesi saattaa löytyä selitys käsitteiden historiasta. Filmiaikana kino oli nimittäin "pienkamera". Mikä olisi nykyajan pienkamera? 1"? m43?
Joka tapauksessa on selvää, että digitalisoitumisen myötä kinoformaatti on astunut pitkälle sille alueelle, mitä aikanaan keskikoon omana pidettiin. Nämä nykyiset "pienet" keskiformaatit taas ovat enemmän samaa.
SuperDrive kirjoitti:Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera.
Ehkä nimenomaan ne objektiivit ja keskussuljin - keskikoon kamerassa on perinteisesti käytetty keskussuljinta objektiivissa ja objektiivitkin on pimeämpiä, koska prioriteetti on suuressa resoluutiossa, eikä valovoimassa.
Esim. jos vertaat näitä:
Leica Summarit-S 70mm f/2.5 ASPH. (CS) - löytyy keskussuljin, on pimeämpi, prioriteetti resoluutiossa
Leica Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH. - ei suljinta, valovoimainen, prioriteetti valovoimassa
Maffer kirjoitti:No ne on sentään 4:3 eikä aivokuollut 3:2.
Ei 3:2 ole mitenkään aivokuollutta. Varsinkin kun ajattelee esitysformaattia ja suhdetta millä 99% nykyvalokuvista esitetään. Enkä tarkoita vain tietokoneruutuja. Ja eikähän runsaissa nykymegapikseleissä riitä rajaamaan vaikka 1:1 suhteeseen.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:No ne on sentään 4:3 eikä aivokuollut 3:2.
Ei 3:2 ole mitenkään aivokuollutta. Varsinkin kun ajattelee esitysformaattia ja suhdetta millä 99% nykyvalokuvista esitetään. Enkä tarkoita vain tietokoneruutuja. Ja eikähän runsaissa nykymegapikseleissä riitä rajaamaan vaikka 1:1 suhteeseen.
4:3 on aivoluollut siihen nähden, että nykyisin 16:9 ja 16:10 ovat varsin muodikkaita kuvasuhteita. m43 kuvaajana tiedän tämän omakohtaisesti :-/