Kameran valinta 6d vai 7d
-
Kameran valinta 6d vai 7d
Moro!
Eli mulla on nyt ollu käytössä melko vanha 550d ja siihen optiikkaa vähä joka lähtöön. Kuvauskohteena on ollut lähinnä maisemakuvaus (erityisesti yökuvaus ja päivällä pitkiä valotuksia Nd käyttäen), talvella lumilautailu yms action ruutuja ja yleisessä potretti kuvauksessa. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi aika päivittää kalustoa uudempaan ja nopeampaan, sillä nopeus ei riitä action kuvaukseen ja yökuvauksessa liikaa kohinaa. Kumpi runko soveltuisi paremmin tämän tyyliseen kuvaukseen? Eli täyskennosta vai kroppia? Olen myös miettinyt, että ostaisi käytettynä ja panostaisi optiikkaan enemmän, kun kuvaus kohteet vaihtelevat melko paljon.
Eli mulla on nyt ollu käytössä melko vanha 550d ja siihen optiikkaa vähä joka lähtöön. Kuvauskohteena on ollut lähinnä maisemakuvaus (erityisesti yökuvaus ja päivällä pitkiä valotuksia Nd käyttäen), talvella lumilautailu yms action ruutuja ja yleisessä potretti kuvauksessa. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi aika päivittää kalustoa uudempaan ja nopeampaan, sillä nopeus ei riitä action kuvaukseen ja yökuvauksessa liikaa kohinaa. Kumpi runko soveltuisi paremmin tämän tyyliseen kuvaukseen? Eli täyskennosta vai kroppia? Olen myös miettinyt, että ostaisi käytettynä ja panostaisi optiikkaan enemmän, kun kuvaus kohteet vaihtelevat melko paljon.
-
-
Kannattaa sitten kirjoittaa auki, mitä nopeus tarkoittaa :-D Laukaisuviivettä, ihan vain ruutua/sekunti vai tarkennusnopeutta mitä itse ajattelin.Katvis kirjoitti:Joo niimpä onki 6d ei oikein mitään hyötyä nopeuden kannalta. 7d kanssa mietityttää vaan kohina, koska linnunratoja yms tulee kuvailtua myös melko paljon.
Kohina, no jos kerran se ratkaisee niin vertaile netistä täysresolla otettuja linnunratakuvia. Googlettamalla löytyy molemmista muutama kymmenen esimerkkiä. Vaikea sanoa muiden puolesta, itse en ole yhtään kameraa hankkinut vertailemalla kohinaa...
--------
Aves!
Aves!
-
-
Jos kohinaieto on tärkeä listallasi, niin unohda 7D ja sen sijaan taas mieluummin 7D Mark II
Itse kuvaan 6D:llä ja sen käyttökelpoiset ISOt ovat max. 12800 ja omaan käyttööni sen nopeus on actioneissa riittänyt, enemmänkin tarkennusnopeus on kiinni siitä, mitä obtiikkaa siihen laittaa kiinni...
Itse kuvaan 6D:llä ja sen käyttökelpoiset ISOt ovat max. 12800 ja omaan käyttööni sen nopeus on actioneissa riittänyt, enemmänkin tarkennusnopeus on kiinni siitä, mitä obtiikkaa siihen laittaa kiinni...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
-
Itse painiskelin keväällä samanlaisten ajatusten kanssa 6D vai 7Dmk2. Itsellä oli silloin 7D. Nopeutta piti olla koska kuvaan luontoa (lentäviä lintuja) ja maisemia. 6D painoi vaakakupissa lähinnä juuri kohinan keston takia, mutta jos sen olisin hankkinut olisi mennyt linssit uusiksi EF-S ->EF ja sitten olisi tuo lintukuvaus kärsinyt. 7Dmk2 :ssa vauhti kyllä riittää mutta epäilytti tuo kohina hämärässä. Mutta, turhaan. Kyllä tuolla uskaltaa ISO arvoja nostaa huomattavasti enemmän kuin 7D:llä.
7D ja 550 (itsellä myös 550 vararunkona) noissa on sama kenno. 7D:llä saat PALJON lisää ominaisuuksia, mutta kuvanlaatuun ei välttämättä tule suurta muutosta. Suosittelen harkitsemaan 7Dmk2 jos budjetti antaa myöten. Itse en jäänyt 6D kaipaamaan vaihdon myötä.
Tässä yksi kuva 7Dmk2:lla otettu 600mm, ISO 3200, f6,3, 1/400 käsivaralla.
[url=https://flic.kr/p/LVHjYb][img]http ... .jpg[/img]Roe deer by Jari Laine, on Flickr[/url]
7D ja 550 (itsellä myös 550 vararunkona) noissa on sama kenno. 7D:llä saat PALJON lisää ominaisuuksia, mutta kuvanlaatuun ei välttämättä tule suurta muutosta. Suosittelen harkitsemaan 7Dmk2 jos budjetti antaa myöten. Itse en jäänyt 6D kaipaamaan vaihdon myötä.
Tässä yksi kuva 7Dmk2:lla otettu 600mm, ISO 3200, f6,3, 1/400 käsivaralla.
[url=https://flic.kr/p/LVHjYb][img]http ... .jpg[/img]Roe deer by Jari Laine, on Flickr[/url]
-
-
Re: Kameran valinta 6d vai 7d
Monta neuvoa tullut, mutta oleellista on tietty minkälaisia kakkuloita on jo. Kohinankesto on täyskennoisessa omaa luokkaansa ja jos puhutaan tarkennuksen nopeudesta, niin objektiivilla on siinä oleellinen osuus.Katvis kirjoitti:Kuvauskohteena on ollut lähinnä maisemakuvaus (erityisesti yökuvaus ja päivällä pitkiä valotuksia Nd käyttäen), talvella lumilautailu yms action ruutuja
Vaihdoin kropista täyskennoiseen ja oikeastaan salamaa ei enää tarvitse, ISOa kun voi nostaa aika suruttomasti. Canon 7Dmk2 lienee taas action kuvauksessa tosi hyvä vaihtoehto.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
-
Kiitos hyviä vinkkejä on tullut esille! Action kuvauksessa en ole tarkennusnopeudella tehnyt oikeastaan mitään, sillä käsisäädöllä on ollut varmempi kuvata tai sitten käytössä on ollut fisu, jossa ei edes ole automaattitarkennusta. Eli lähinnä ruutuja/sek on se pääpointti mun tarpeissa. On kyllä vaikea päätös :/