Fujifilm laittaa isoa vaihdetta päälle, GFX!
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Se on totta. Nämä keskikoon kamerat ovat kai ensisijaisesti studiolaitteita. Siinä käytössä peilittömyyden antamat AF:n vahvuudet loistavat ja heikkoudet eivät yleensä haittaa pahasti.jmra kirjoitti:No niin ensimmäinen peilitön järjestelmä jossa on oikeasti järkeä. Tää on kova juttu sitten kun saavat valmiiksi.
Valitettavasti kymppitonnin hintalappu vie parhaan terän siitä kovuudesta. Vaikka elektroniikka jossain vaiheessa halpenisi, ison optiikan tekeminen pysyy luultavasti kalliina pitkään ja keskikoon kalusto tuskin tulee uhkaamaan kinokoon markkinoita.
Hannu
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11
Minulla on vähän erilainen ajatuksenkulku tästä asiasta. Keskikoon kameroiden historia on toki kaiketi pääasiassa studioon painottunut, mutta nähdäkseni kennon koko ei sinänsä estä esimerkiksi GFX järjestelmää olemasta samalla tasolla esimerkiksi autofokuksen ja videoominaisuuksien suhteen mitä vaikkapa xt2.hkoskenv kirjoitti:Se on totta. Nämä keskikoon kamerat ovat kai ensisijaisesti studiolaitteita. Siinä käytössä peilittömyyden antamat AF:n vahvuudet loistavat ja heikkoudet eivät yleensä haittaa pahasti.jmra kirjoitti:No niin ensimmäinen peilitön järjestelmä jossa on oikeasti järkeä. Tää on kova juttu sitten kun saavat valmiiksi.
Valitettavasti kymppitonnin hintalappu vie parhaan terän siitä kovuudesta. Vaikka elektroniikka jossain vaiheessa halpenisi, ison optiikan tekeminen pysyy luultavasti kalliina pitkään ja keskikoon kalusto tuskin tulee uhkaamaan kinokoon markkinoita.
Systeemi on kuitenkin kokonaan uusi, eikä siinä ole mitään rajoitteta menneisyydestä. Eikös tämän voisi ajatella ikäänkuin isommaksi skaalattuna x sarjana?
Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
Ajatuksia? :)
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
Suuremmalla kennon koolla voi olla vaikeampi saada nopeaa lukua sensorilta, eli se voisi hidastaa AF:ää. Joka tapauksessa, tässä ei ole kuin CDAF, joten mikään nopea se ei ole (eikä myöskään DRTV:n mielestä ollut kokeiltaessa).
Sen sijaan mun on hieman hankala vielä ymmärtää käyttötarkoitusta tälle. Linssit kuten 63mm F/2.8 ovat valovoimassa isomman sensorinkin kanssa FF:ää jäljessä (ja syvyysterävyydessäkin), niin mikä se etu tässä on?
Pärstäkuvista pitää nähdä finnit paremmin et voi photoshopata vieläkin enemmän? Näinköhän on edes suurta eroa finnien pikselimäärissä verrattuna 5DSr:ään tai A7r2:n..
Mitään erittäin laajaakaan ei ole. Ja kevyt runko taas on aika outo kokemus, kun pitää olla pimeitä laseja sitä varten.
Markkinatemppuna oikein mainio, mut tätä teknistä kyvykkyyttä en näe.
Sen sijaan mun on hieman hankala vielä ymmärtää käyttötarkoitusta tälle. Linssit kuten 63mm F/2.8 ovat valovoimassa isomman sensorinkin kanssa FF:ää jäljessä (ja syvyysterävyydessäkin), niin mikä se etu tässä on?
Pärstäkuvista pitää nähdä finnit paremmin et voi photoshopata vieläkin enemmän? Näinköhän on edes suurta eroa finnien pikselimäärissä verrattuna 5DSr:ään tai A7r2:n..
Mitään erittäin laajaakaan ei ole. Ja kevyt runko taas on aika outo kokemus, kun pitää olla pimeitä laseja sitä varten.
Markkinatemppuna oikein mainio, mut tätä teknistä kyvykkyyttä en näe.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Tää mikään AF konekivääri ole. Tää laitetaan jalustalle ja käännetään vähän takanäyttöä. Aivan sama vaikka ei olisi AF:ää ollenkaan.
Tän käyttö on Tuolla Ulkona jos ei ihan allerginen ole rämpimiselle.
Ykköspointti on n. pixel shiftin verran detailia yhdellä valotuksella + 4:3 kuvasuhde. Ei se muuta tarvi.
Tän käyttö on Tuolla Ulkona jos ei ihan allerginen ole rämpimiselle.
Ykköspointti on n. pixel shiftin verran detailia yhdellä valotuksella + 4:3 kuvasuhde. Ei se muuta tarvi.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11
Näin varmaankin. Mutta ehkä kuitenkin autofokuksen suhteen pullonkauloja nykypeilittömissä ei varmaan kuitenkaan ole af nopeus, vaan sen muut ominaisuudet? Haen tällä vänkhäämisellä sitä, että tuo formaatti sinänsä ei ole este kuin ehkä korkeintaan juuri siinä mielessä että vaatii muulta elektroniikalta enemmän vauhtia datan käsittelyn suhteen.burmanm kirjoitti:Suuremmalla kennon koolla voi olla vaikeampi saada nopeaa lukua sensorilta, eli se voisi hidastaa AF:ää. Joka tapauksessa, tässä ei ole kuin CDAF, joten mikään nopea se ei ole (eikä myöskään DRTV:n mielestä ollut kokeiltaessa).
Se on totta, että syväterävyysetua tolla järjestelmällä ei noilla laseilla ole, lähes tasoihin noilla kyllä esim potrettitelellä pääsee. En usko että f1.4 valovoimasia tullaan järjestelmään julkaisemaan.burmanm kirjoitti: Sen sijaan mun on hieman hankala vielä ymmärtää käyttötarkoitusta tälle. Linssit kuten 63mm F/2.8 ovat valovoimassa isomman sensorinkin kanssa FF:ää jäljessä (ja syvyysterävyydessäkin), niin mikä se etu tässä on?
Pitäishän ton isommasta kennosta johtuvien etujen puolesta olla aina yhen stepin edellä FF sensoreita esim dynamiikassa, käytännön herkkyydessä ja värisyvyyshommissa. Jos asiaa nyt voi edes näin suoraviivaisesti ajatella. Ainakin se on ymmärtääkseni tähän asti mennyt jotakuinkin noin Fx vs Dx.
Se on eri asia, kenelle nämä edut ovat tarpeellisia. Mutta kyllä maailmasta tuntuu harrastajia löytyvän, jotka silti haluavat kuvata niin hyvillä vehkeillä kun talous antaa myöden vaikka vähempikin riittäisi.
Eikö 18mm kinovastaava ole laaja? Järjestelmä on ihan tuore, joten kestäähän kaiken kattaminen. Mutta kun Fujin järkevää ja määrätietoista linssipolitiikkaa on seurannut, niin valikoima kyllä tulee laajenemaan.burmanm kirjoitti: Mitään erittäin laajaakaan ei ole. Ja kevyt runko taas on aika outo kokemus, kun pitää olla pimeitä laseja sitä varten.
Ja tuohon viimoseen kommenttiin, kennon paremmat ominaisuudet kompensi pimeempää lasia, joten oikein, tasoissa on kinon kanssa huonoissa olosuhteissa. Ennen medium format kamerat oli järestään isoja ja painavia möhköjä, tällä on tultu käytettävyydessä kinon kanssa tasoihin.
Viimeksi muokannut KKPhoto, Syys 22, 2016 16 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11
No käyttötarkoitus toikin, ja varmaan tää järjestelmän eka kamera ei tosiaan mikään nopeusorientoitunut ole. Mutta Formaatti ei mun mielestä oo muunlaiselle käytölle este.Maffer kirjoitti:Tää mikään AF konekivääri ole. Tää laitetaan jalustalle ja käännetään vähän takanäyttöä. Aivan sama vaikka ei olisi AF:ää ollenkaan.
Tän käyttö on Tuolla Ulkona jos ei ihan allerginen ole rämpimiselle.
Ykköspointti on n. pixel shiftin verran detailia yhdellä valotuksella + 4:3 kuvasuhde. Ei se muuta tarvi.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11
sneak peeks tiedonjanoisille
>
https://fuji-x-secrets.net/2016/09/21/i ... m-gfx-50s/
http://www.theverge.com/circuitbreaker/ ... t-hands-on
>
https://fuji-x-secrets.net/2016/09/21/i ... m-gfx-50s/
http://www.theverge.com/circuitbreaker/ ... t-hands-on
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
En tiedä mitä stepillä nyt tarkoitat, jos stoppia niin ei varmaan ole, jos on mitään etua mittaustuloksissa. APS-C pääsee noissa ISO100 lukemissa ihan samaan kuin FF-kennoiset (esim. D7200).KKPhoto kirjoitti:Pitäishän ton isommasta kennosta johtuvien etujen puolesta olla aina yhen stepin edellä FF sensoreita esim dynamiikassa, käytännön herkkyydessä ja värisyvyyshommissa. Jos asiaa nyt voi edes näin suoraviivaisesti ajatella. Ainakin se on ymmärtääkseni tähän asti mennyt jotakuinkin noin Fx vs Dx.
Herkkyydessä eroa voi olla, vaikka ero tässä Fujin järjestelmässä ja FF:llä on vähemmän kuin APS-C vs. FF välillä. Ja kun optiikka on pimeämpää, niin se ottaa takkiin pimeä kuvauksessa.
Vai vain kalliilla? ;) Onhan niitä toki Leica-harrastajia maailma täynnä.Se on eri asia, kenelle nämä edut ovat tarpeellisia. Mutta kyllä maailmasta tuntuu harrastajia löytyvän, jotka silti haluavat kuvata niin hyvillä vehkeillä kun talous antaa myöden vaikka vähempikin riittäisi.
Laaja toki, mutta ei sen laajempi kuin mihin muut järjestelmät pääsevät jo nyt, itseasiassa ei lähellekään.Eikö 18mm kinovastaava ole laaja? Järjestelmä on ihan tuore, joten kestäähän kaiken kattaminen. Mutta kun Fujin järkevää ja määrätietoista linssipolitiikkaa on seurannut, niin valikoima kyllä tulee laajenemaan.
Vain ja ainoastaan siinä tilanteessa että myös ominaisuudet ovat kinon tasolla tai hieman heikompia (kuten tässä tapauksessa). Joten se suuri etu siitä medium formaatista katoaa heti kun siitä yritetään tehdä kevyempi. Lasi kun painaa.Ennen medium format kamerat oli järestään isoja ja painavia möhköjä, tällä on tultu käytettävyydessä kinon kanssa tasoihin.
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Ei varmaan estä, mutta peilittömien tarkennus ei ole action-kuvaamiseen vaadittavalla tasolla. Eikä vain kennon kasvattaminen paranna AFää.KKPhoto kirjoitti: Minulla on vähän erilainen ajatuksenkulku tästä asiasta. Keskikoon kameroiden historia on toki kaiketi pääasiassa studioon painottunut, mutta nähdäkseni kennon koko ei sinänsä estä esimerkiksi GFX järjestelmää olemasta samalla tasolla esimerkiksi autofokuksen ja videoominaisuuksien suhteen mitä vaikkapa xt2.
En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
Hannu
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11
Kiitos Hannu asian valaisusta, oikein mielenkiintoista.hkoskenv kirjoitti:
En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.KKPhoto kirjoitti:Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki
Weight 740 g
hinta 9 473,60€
http://www.alpa.ch/en/article/hr-alpagon-5-623-mm-lb
http://studiovarustamo.fi/tuote/alpa-hr ... n-5-623mm/
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Kauheen näkönen hökötys!!!!digikuva81 kirjoitti:No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.KKPhoto kirjoitti:Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki
Weight 740 g
hinta 9 473,60€
http://www.alpa.ch/en/article/hr-alpagon-5-623-mm-lb
http://studiovarustamo.fi/tuote/alpa-hr ... n-5-623mm/
vähän ku nykyluureihin tottuneelle kertois, et kun tehdään kunnon puhelin, ni sitte tehrään kunnon puhelin:
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Tiedä noista hinnoista. Usein tuntuu, että kinokoon objektiivit ovat laatuunsa nähden kaikkein edullisimpia. Ainakin jos puhutaan about ns. normaaliobjektiiveista ja jätetään yyberlaajikset ja pitkät teleobjektiivit pois.hkoskenv kirjoitti:En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
Uuden järjestelmän tapauksessa tietysti myös tuotekehityksen ja markkinoinnin kulut ovat suuret volyymiin verrattuna.
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
Mikä tuosta tekee nyt niin kunnollisen tai laadukkaan? Hinta? Speksien perusteella ei nimittäin mikään. Eikä tuon 100MP sensorinkaan pikselitiheyskään ole sellainen että vaatisi aivan kauheita.digikuva81 kirjoitti:No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.
Lasia tuossa on vähemmän kuin useimmissa nykymallin FF-linsseissä.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Hyvin pienet vääristymät.burmanm kirjoitti:Mikä tuosta tekee nyt niin kunnollisen tai laadukkaan?
Vastaavissa DSLR objektiiveissa vääristymät ovat jopa 4 %, kun näissä ALPA objektiiveissa vääristymät jäävät hyvin pieniksi.
HASSELBLAD HCD 4,8/24 - DISTORTION -4 %
http://static.hasselblad.com/2014/11/hcd24-uk-v4.pdf
Alpagon 5.6/23 mm - en löytänyt prosentteja
https://www.alpa.ch/_files/ALPA_Distort ... 140422.pdf
-
- Viestit: 801
- Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48
Tuossa on vähän pohdintaa keskikokoon siirtymisestä.
https://blog.mingthein.com/2016/02/12/a ... -of-value/
https://blog.mingthein.com/2016/02/22/the-switch/
https://blog.mingthein.com/2016/02/12/a ... -of-value/
https://blog.mingthein.com/2016/02/22/the-switch/