Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Itse olen havainnut harrastavani nimenomaan valokuvausta. Siis harrastus on valokuvaus, ei mikään genre. Kesän aikana on tullut kuvattua agilityä, kansainväliset hevoskilpailut, skeittausta, ilmailunäytös, kaupungilla haahuilua, ym. Niin ja keväällä käärmeitä.
Minkälaisesta suosituksesta olisi ollut sinulle hyötyä, kun aloit kuvaamaan? Siihen voit vastata tämän hetkisen kokemuksen perusteella.

Mainitut kohteesi ovat kaikki liikkuvia. Kuvaatko myös paikallaan olevia kohteita, kukkavaaseja, laitteita, henkilöitä, studiokuvia, ym.?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera.
Samoilla linjoilla. Minä olen kuvannut ja kuvaan asiakkaille puhelimella, kroppikameralla ja kinokennoisella. Suurin osa on kinokennoisella, ja silloin ehkä hinta on ainut este suositella sitä myös aloittelijoille. Sitä kuitenkin kysytään, jos kuvaan kinokennoisella, miksi suosittelen aloittelijalle kroppikameraa, eli miksi en kuvaa kaikkia kroppikameralla?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hkoskenv kirjoitti:Aika harva on valmis sijoittamaan kinojärjestelmään tai näkemään vaivaa käytetyn kaluston hankkimiseen vajaalla tietotaidolla. Entry level-järkkäri on aika pieni tappio siinä vaiheessa, kun kameraharrastus siirtyy kinovaiheeseen. Valokuvauksen harrastajista läheskään kaikki eivät siirry koskaan, jos kroppikalusto vastaa heidän tarpeisiinsa.
Voihan se olla toisinpäinkin. On suositeltu kinokennoista ja pian huomaakin tarvitsevansa nopeampaa kameraa ja pidemmälle ulottuvia objektiiveja. Ajatus on siinä, että se kaikkein halvin vaihtoehto ei välttämättä ole se sopivin ja voi antaa väärän tai liian vaisun mielikuvan kuvaamisen ja kameroiden sekä objektiivien mahdollisuuksista.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

tehodia kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera.
Samoilla linjoilla. Minä olen kuvannut ja kuvaan asiakkaille puhelimella, kroppikameralla ja kinokennoisella. Suurin osa on kinokennoisella, ja silloin ehkä hinta on ainut este suositella sitä myös aloittelijoille. Sitä kuitenkin kysytään, jos kuvaan kinokennoisella, miksi suosittelen aloittelijalle kroppikameraa, eli miksi en kuvaa kaikkia kroppikameralla?
niinpä. Kino on paras kompromissi (laitteiden koko, kuvanlaatu, dof taiteilu ym.)
apsc croppi tuli aikanaan lähinnä sen takia kun isoja kinokennoja oli niin kallis valmistaa. apsc on sellainen hätävara budjetti ratkaisu. toki tavallisille perhenapsijoille parempi kuin kännykamera.
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Nikon d500, Fujifilm xpro2 ja Canon 7dii ovat siis pienikennoisia hätävarabudjettiratkaisuja ;-)
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

ruutu kirjoitti:Nikon d500, Fujifilm xpro2 ja Canon 7dii ovat siis pienikennoisia hätävarabudjettiratkaisuja ;-)

Juu, tämmöiseen ratkaisuun itsekin sorruin ja se on kovasti vähentänyt uljaan FF:n käyttöä. Mokoma hätävara!
Zone VI
rgbmode
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 07, 2004 14 : 05
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

tehodia kirjoitti:Voihan se olla toisinpäinkin. On suositeltu kinokennoista ja pian huomaakin tarvitsevansa nopeampaa kameraa ja pidemmälle ulottuvia objektiiveja. Ajatus on siinä, että se kaikkein halvin vaihtoehto ei välttämättä ole se sopivin ja voi antaa väärän tai liian vaisun mielikuvan kuvaamisen ja kameroiden sekä objektiivien mahdollisuuksista.
Olen samaa mieltä. Tässä hommassa on niin paljon henkilökohtaisia mieltymyksiä, että ihan vain luetun tiedon ja toisten kokemusten perusteella ei kukaan löydä itselleen parasta kalustoa. Jokaisen on maksettava oppirahoja, enemmän tai vähemmän.

Joskus olisi tietenkin parempi ostaa suoraan kallis järjestelmä, ainakin jälkiviisaana ajatellen, mutta kyllä siinäkin on tietty yleinen logiikka, että aloitetaan harrastus halvemman pään välineillä ja edetään kohti parempaa sitä mukaan kun itselle selkenee mikä on mahdollista noin yleensä ja oman budjetin puitteissa ja mitä (esim. opettelua tai vaivannäköä) eri laitteiden hyödyntäminen vaatii.
Hannu
ptakala0
Viestit: 722
Liittynyt: Huhti 20, 2004 0 : 27

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

zone6 kirjoitti:
ruutu kirjoitti:Nikon d500, Fujifilm xpro2 ja Canon 7dii ovat siis pienikennoisia hätävarabudjettiratkaisuja ;-)

Juu, tämmöiseen ratkaisuun itsekin sorruin ja se on kovasti vähentänyt uljaan FF:n käyttöä. Mokoma hätävara!
Sama juttu, onneton hätävara on oikeastaan tehnyt FF:stä sen hätävaran.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

toij videootto on ainakin ehtaa cräppiä!

okei, korjataan vähän. aikanaan apsc croppi tuli kun kinokennot oli niin kallista valmistaa. sittenmmin ollaan tietty tehty laadukasta apsc croppia ja kennoteknoloogiakin on parantunut, MUTTA
apsc digihässäkkä kuitenkin alkoi siitä kun ei ollu kunnollista teknlogiaa tehdä tarpeeksi halavalla kinokennoja.

itse en enää croppii palaa, se on varma. ellen nyt ryhdy kuvaamaan ammatikseni villieläimiä tai macroa, niin silloin se menee jossain tilanteessa.
rgbmode
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 07, 2004 14 : 05
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

temama kirjoitti:
toij videootto on ainakin ehtaa cräppiä!

okei, korjataan vähän. aikanaan apsc croppi tuli kun kinokennot oli niin kallista valmistaa. sittenmmin ollaan tietty tehty laadukasta apsc croppia ja kennoteknoloogiakin on parantunut, MUTTA
apsc digihässäkkä kuitenkin alkoi siitä kun ei ollu kunnollista teknlogiaa tehdä tarpeeksi halavalla kinokennoja.

itse en enää croppii palaa, se on varma. ellen nyt ryhdy kuvaamaan ammatikseni villieläimiä tai macroa, niin silloin se menee jossain tilanteessa.
Kyllä se panee miettimään, kannattaako vähintään kahta tonnia sijoittaa vain pikkuisen suurempaan kennoon, kun cropilla saa aivan vastaavan hyvälaatuisia kuvia useimpiin tarkoituksiin, lukuunottamatta joitakin poikkeuksia missä ylisuurilla resoilla on jotain merkitystä. Painokin lisääntyy.

Nostin tuon linkin siksi kun tässä K1 -ketjussa ruvettiin taas keskustelemaan yleisesti cropin ja kinon hyvyydestä. On syytä muistaa että resoluutioero on nykyään aika vähäinen tai olematon. Joskus on hyötyä vähän pienemmästä terävyysalueesta, joskus suuremmasta syväterävyydestä. Joskus on hyötyä objektiivien laajemmasta, joskus taas pitemmästä päästä. Jne.

Onko muuten saatavilla tilastotietoa cropin vs. kinon markkinaosuuksista ja niiden kehityksestä? Kaikki merkit yhteensä.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

rgbmode kirjoitti: Kyllä se panee miettimään, kannattaako vähintään kahta tonnia sijoittaa vain pikkuisen suurempaan kennoon, kun cropilla saa aivan vastaavan hyvälaatuisia kuvia useimpiin tarkoituksiin, lukuunottamatta joitakin poikkeuksia missä ylisuurilla resoilla on jotain merkitystä. Painokin lisääntyy.

Nostin tuon linkin siksi kun tässä K1 -ketjussa ruvettiin taas keskustelemaan yleisesti cropin ja kinon hyvyydestä. On syytä muistaa että resoluutioero on nykyään aika vähäinen tai olematon. Joskus on hyötyä vähän pienemmästä terävyysalueesta, joskus suuremmasta syväterävyydestä. Joskus on hyötyä objektiivien laajemmasta, joskus taas pitemmästä päästä. Jne.

Onko muuten saatavilla tilastotietoa cropin vs. kinon markkinaosuuksista ja niiden kehityksestä? Kaikki merkit yhteensä.
ai kino vaan pikkusen isompi. ei se huvikseen ole se 1.5x croppikerroin apsc systeemissä. ero on huomattava. sama kun sanois että lillerikennoinen m43 on melkein yhtä iso kun apsc ja ero kinoonkaan ei niin iso.

markkinaosuuksista on lienee turha puhua koska on selvää, että cropit myy enemmän kun niitä ostelee tuhannet ja tuhannet tavalliset kuluttajat. ei siis vain aktiiviset harrastajat jne.

tiedän, että croppi vs. kino saa aikaan hulvattomia keskusteluketjuja ja älämölöä täällä, mutta senkin uhalla tää on hyvä ottaa esille koska ollaan sellaisen kameran ketjussa jota ollaan nimenomaan odotettu sen KINO kennon takia! , vaikka penataxi arpoi vuosia, että kannattaako sellaista tehdä.
No pena-pojat, kannattiko?!?!
rgbmode
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 07, 2004 14 : 05
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

temama kirjoitti:
rgbmode kirjoitti: Kyllä se panee miettimään, kannattaako vähintään kahta tonnia sijoittaa vain pikkuisen suurempaan kennoon, kun cropilla saa aivan vastaavan hyvälaatuisia kuvia useimpiin tarkoituksiin, lukuunottamatta joitakin poikkeuksia missä ylisuurilla resoilla on jotain merkitystä. Painokin lisääntyy.

Nostin tuon linkin siksi kun tässä K1 -ketjussa ruvettiin taas keskustelemaan yleisesti cropin ja kinon hyvyydestä. On syytä muistaa että resoluutioero on nykyään aika vähäinen tai olematon. Joskus on hyötyä vähän pienemmästä terävyysalueesta, joskus suuremmasta syväterävyydestä. Joskus on hyötyä objektiivien laajemmasta, joskus taas pitemmästä päästä. Jne.

Onko muuten saatavilla tilastotietoa cropin vs. kinon markkinaosuuksista ja niiden kehityksestä? Kaikki merkit yhteensä.
ai kino vaan pikkusen isompi. ei se huvikseen ole se 1.5x croppikerroin apsc systeemissä. ero on huomattava. sama kun sanois että lillerikennoinen m43 on melkein yhtä iso kun apsc ja ero kinoonkaan ei niin iso.

markkinaosuuksista on lienee turha puhua koska on selvää, että cropit myy enemmän kun niitä ostelee tuhannet ja tuhannet tavalliset kuluttajat. ei siis vain aktiiviset harrastajat jne.

tiedän, että croppi vs. kino saa aikaan hulvattomia keskusteluketjuja ja älämölöä täällä, mutta senkin uhalla tää on hyvä ottaa esille koska ollaan sellaisen kameran ketjussa jota ollaan nimenomaan odotettu sen KINO kennon takia! , vaikka penataxi arpoi vuosia, että kannattaako sellaista tehdä.
No pena-pojat, kannattiko?!?!
Kuten sanottu, ero resossa on vähäinen tai olematon, ja se ero mikä on, tuppaa sijoittumaan sellaisiin suurennoksiin, joita hyvinkin harvoin käytännössä tarvitaan.

Markkinaosuuksista on hyvinkin relevanttia puhua, koska ne heijastavat niitä tarpeita joita valokuvaajilla on, tai vähintäänkin ne mittaavat sitä vastinetta rahalle, jonka digijärjestelmän ostajat katsovat saavansa. Talousteorioissa kuitenkin yleensä lähdetään siitä että kuluttajat pääosin toimivat rationaalisesti ja tarpeidensa suuntaisesti.

Moni on "odottanut" kinokennoa Pentaxille, eikä vähiten jo Pentaxin laadukkaita filmiajan objektiiveja omistavat. Minäkin voisin harkita digikinon ostamista, mutta samalla mietiskelen, kannattaako se, ja saanko tarpeeksi vastinetta ja hyötyä hintaan ja muutamiin haittoihinkin - kuten esim. koko ja paino - nähden. Siksi tämä mietiskely ja vertailu Pentaxin laadukkaisin croppivaihtoehtoihin sopii kyllä tähänkin ketjuun.
MjrPayne
Viestit: 192
Liittynyt: Marras 24, 2009 19 : 40

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Hankin croppikennoisen kameran kesällä eli Sonyn a6300. Ihan vaan sen takia että siinä on 4K videotallennus sisäisesti. Kinokennoisena olisi joutunut hankkimaan 3x kalliiman (A7s2) samoilla tallennusominaisuuksilla. Tuo a6300 vaikuttaa paremmalta kuin A7s lukuunottamatta pimeäkuvausta niin stilleissä kuin videossakin. Jotain kehitystä tapahtunut kolmessa vuodessa. Tämä siis näin lomakuvaajan näkökulmasta jolle 12M kennokin riittäisi, olisi se kroppi tai kino :) D500 olisi ollut toinen vaihtoehto mutta tuplasti kalliimpi ja huonommat video-ominaisuudet.
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Täällä vähän muidenkin kokemuksia miten K-1 paskoo pitkät valotukset: http://www.pentaxforums.com/forums/190- ... issue.html

Oma laite ainakin pukkaa kunnolla valkoista dottia yli 30 sekunnin valotuksissa jos ottaa usean pitkän putkeen. Loppupelissä siis Sonyn kanssa tasapelissä pitkissä valotuksissa - kumpikin romu.

D750 tai D800e taitaa olla pitkissä vieläkin paras vekotin Sonyn kennoilla olevista. 5Ds(r) Canonilla vähintään yhtä hyvä.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:Täällä vähän muidenkin kokemuksia miten K-1 paskoo pitkät valotukset: http://www.pentaxforums.com/forums/190- ... issue.html

Oma laite ainakin pukkaa kunnolla valkoista dottia yli 30 sekunnin valotuksissa jos ottaa usean pitkän putkeen. Loppupelissä siis Sonyn kanssa tasapelissä pitkissä valotuksissa - kumpikin romu.

D750 tai D800e taitaa olla pitkissä vieläkin paras vekotin Sonyn kennoilla olevista. 5Ds(r) Canonilla vähintään yhtä hyvä.

Kuulostaa kovin samanlaiselta kuin Olyn E-M1 joka hävisi lokinpaskojen määrässä E-M5:lle. Oliko siinä se kriittinen raja 20 vai 30 sekuntia, sitä en jaksa muistaa. Vanhassa 5D3:ssa noita täpliä ei edes parin minuutin valotuksissa kovin montaa ole.
Zone VI
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Maffer kirjoitti: D750 tai D800e taitaa olla pitkissä vieläkin paras vekotin Sonyn kennoilla olevista. 5Ds(r) Canonilla vähintään yhtä hyvä.
Tiedä minkälaisia valotusaikoja käytät, mutta mulla ei ole ollut isompia ongelmia D810:n kanssa:

242s

322s

603s
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En mää sanonu että se huono olisi. Vanha eemeli menee vaan parisen minuuttia vielä pidempään. Kyllä 810:n voi toki tuohon Nikonien joukkoon laskea.

D3x:n voi myös laskea mutta niitä ei oikein saa enää mistään jos sellaista metsästää. Niissä oli variaatiota aika paljon yksilöissä, oma kesti nollan asteen kieppeillä melkein 15min ilman LENR-toimintoa.
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Täällä vähän muidenkin kokemuksia miten K-1 paskoo pitkät valotukset: http://www.pentaxforums.com/forums/190- ... issue.html

Oma laite ainakin pukkaa kunnolla valkoista dottia yli 30 sekunnin valotuksissa jos ottaa usean pitkän putkeen. Loppupelissä siis Sonyn kanssa tasapelissä pitkissä valotuksissa - kumpikin romu.

D750 tai D800e taitaa olla pitkissä vieläkin paras vekotin Sonyn kennoilla olevista. 5Ds(r) Canonilla vähintään yhtä hyvä.
En kutsuisi Pentax-paskomiseksi kun se kuuluu kennon ominaisuuksiin, että pitkillä valotuksilla niitä valkoisia pikseleitä tuppaa tulemaan. Tuossa linkittämässäsi ketjussa keskusteltiin siitä, että Nikon D8xx malleissa oli samaa ilmiötä (sama kenno). Mutta sittemmin Nikon ilmeisesti julkaisi jonkun firmware päivityksen joka vähensi niitä (eli suomeksi sanottuna softapohjainen poisto niille).
Samaahan tekee ainakin jotkut RAW konverterit (CaptureOne) RAW filuille.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

800e:ssä ollu mitän tommosta. Ja Nikon sentään teki jotain asialle 810 tapauksessa.
Vastaa Viestiin