Siirtymä Nikon - Fujifilm ?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
kapama-7

Siirtymä Nikon - Fujifilm ?

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Mitähän, jos 45 vuotta Nikonistina alkaisi riittää. Olen siirtymässä kokonaan kevyempään systeemiin. Nyt on jo Fujifim X-E1 ja X-Pro2, sekä 35/2 ja 18-55/2,4-4. Noita on vanhan herrasmiehen (?) mukavan kevyt kanniskella. En enää kuvaa ammatikseni, eikä ole rahaa suuriin vedoksiinkaan. Riittäisikö tuollainen lillerikenno yksistään?

Kapa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hattumies

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Mä tein saman siirtymän viime syksynä 2 x D800 -kombosta, vieläpä vain X-T10:iin ja hyvin on riittänyt, kun muistaa pitää laatulasit nokalla.

Mulla nyt fujissa 18-55mm f2.8-4 OIS, Samyang 12mm f2 NCS CS ja 50-140mm f2.8
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No kokeilitko A7r2:sta? Pikkusen rahaa kiinni niin saat kevyen setupin laatulaseilla (natiivi FE-kiinnitys).
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Hyvä kuvaaja (=kapama) osaa kuvata hyviä kuvia laitteella kuin laitteella. Voit, Kapa, olla ihan huoletta siitä, riittääkö joku kenno tai muu ominaisuus. Riittää varmasti, kunhan käytät sitä samalla taidolla kuin entisiäkin.

Kyse alkaa tässä harmaantumisiässä olla mukavuudesta. Millä viitsii kuvata. Minulle sopisi oikein hyvin pienimmän järkkärin kokoinen kamera, kennolla melkein mikä tahansa, kunhan etsin olisi optinen ja vähän Nikon D3s:ää isompi. Diopterisäätöä pitää olla +3:een asti. Jos kunnon etsintä ei ole, kuvaaminen ei ole mukavaa.

Minä jopa suostun kantamaan runkoa ja 2kilon objektiivia, kunhan ne muut mukavuustekijät ovat kohdallaan. Canonin valikkoja en huoli, vaikka saisin huippurungon ilmaiseksi. Ne valikot ovat vain jotenkin epämukavia.

Se on pienestä kiinni, mutta ei kennon koosta.
kapama-7

Maffer kirjoitti:No kokeilitko A7r2:sta? Pikkusen rahaa kiinni niin saat kevyen setupin laatulaseilla (natiivi FE-kiinnitys).
En lähde enempää vaihtamaan merkkiä. X-Pro2 istuu meikäläiselle hyvin. Pari obiskaa vielä lisää ja ehkä X-T2? Muutama vanha Nikkor jää sitten käsitarkenteiseksi. Paskaako sitä jatkuvasti merkkiä vaihtaa. 40 vuotta on sopiva vaihtoväli. Hieman kyllä arvelluttaa siirtyä takaisin kroppirunkoon, mutta jostain on aina luovuttava.

Kapa
Maffer
Viesti:

Fujissahan on kohtalaisen hyvä tai oikeastaan oikein hyväkin suorituskyky kun herkkyyttäkin ruuvaa. Lisäksi obiskavalikoima on jopa loistava kokonaista järjestelmää ajatellen.

Jos ite kropparia miettisin niin Fuji se olisi täälläkin. Pari vuotta sitten oli laukussa ainoastaan X-E2 ja 14mm /2.8 ja tuli silloin pohdittua että jaa'a - aika lähellä ollaan sitä mitä vaikka Zeissin 21mm kakkula tarjoaa FF-kennolla.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Minä olisin täysin Fujin vietävissä jollei toinen puoli kuvauksesta koskisi juoksentelevia luonnon eläviä. Tosin X-T2 tuonee jälleen parannusta tälle rintamalle, en silti odota vielä kuuta taivaalta.

Maisemaan ja muuhun minulle riittää kroppikokokin.
Zone VI
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Voisko sitä kinari Nikonia jotenkin optiikan puolesta keventää jotta olisi mukavampi kantaa?
Vielä kun dxo tuota tukisi.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mikä on se harmauden rajapyykki, kun pitää alkaa keventämään? Mulla on 55 mittarissa ja vielä jaksaa kantaa. Kymmenen vuotta sitten aloitin jääkiekon pelaamisenkin, kun nuorempana ei ollut aikaa eikä rahaa.

Mutta joo, itse en kyllä menisi APS-C -kennoa pienempään. Sitten voi jo siirtyä kokonaan kännykkäkuvaajaksi. Tuo Fuji on varmaan ihan hyvä valinta, jos siihen vain saa omaan kuvaustyyliin sopivia laseja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
kapama-7

mremonen kirjoitti:Mikä on se harmauden rajapyykki, kun pitää alkaa keventämään? Mulla on 55 mittarissa ja vielä jaksaa kantaa. Kymmenen vuotta sitten aloitin jääkiekon pelaamisenkin, kun nuorempana ei ollut aikaa eikä rahaa.

Mutta joo, itse en kyllä menisi APS-C -kennoa pienempään. Sitten voi jo siirtyä kokonaan kännykkäkuvaajaksi. Tuo Fuji on varmaan ihan hyvä valinta, jos siihen vain saa omaan kuvaustyyliin sopivia laseja.
Tuohon kun laitat hieman yli kymmenen vuotta lisää, niin saattaa jo alkaa painamaan.
APS-C -kennohan noissa on. Täytyy vetäistä X-Pro2:lla ja D800:lla vertailukuvat ja vedostaa metrin levyisiksi ennen lopullista päätöstä.

Kapa
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Enpä usko että laadussa eroa huomaa, etenkään hyvissä olosuhteissa. Mulla a6000 tuottaa ihan D810:n kanssa kilpailukelpoista jälkeä ns. aurinkoisena päivänä.

Mutta hyvä tietää että mulla on vielä 10+ -vuotta aikaa raahata näitä murikoita pitkin maisemaa. :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Enpä usko että laadussa eroa huomaa, etenkään hyvissä olosuhteissa. Mulla a6000 tuottaa ihan D810:n kanssa kilpailukelpoista jälkeä ns. aurinkoisena päivänä.

Mutta hyvä tietää että mulla on vielä 10+ -vuotta aikaa raahata näitä murikoita pitkin maisemaa. :)
Hyvissä oloissa otettujen käyttökuvien laadussa ei tosiaankaan tapahdu isoa menetystä vaikka siirtyisikin kevyempään kalustoon. Olen jopa kuvannut 1" kennon pokkareilla kuvia joista ei heti tule mieleen, että harmi kun ei ollut Nikonia mukana. Myös m43 ylittää riman aika usein.

Mutta miksi juuri peilitön kaikkine haittoineen? Nikon D5000 sarja tarjoaisi melkoisen painonkevennyksen D800 nähden. Fuji ei liene yhtään kevyempi, ellei peräti ole painavampi. Silti kamerassa on mm. kunnollinen vaihetarkennus. Perustuuko Fujiin houkutus pohjimmiltaan hauskemmalle ulkonäölle?
Maffer
Viesti:

Et ole tosissaan? Ihan avuton muovine romu joku d5000 vrt. Fuji ja sen huippuunsa viritetyt optiikat. Tekninen kuvanlaatu saattaa olla samassa haarukassa mutta muuten käyttöfiilis hippasen eri maailmasta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:Et ole tosissaan? Ihan avuton muovine romu joku d5000 vrt. Fuji ja sen huippuunsa viritetyt optiikat. Tekninen kuvanlaatu saattaa olla samassa haarukassa mutta muuten käyttöfiilis hippasen eri maailmasta.
Huom1 D5000 sarja, ei D5000.

Huom2 Alussa oli mainittu objektiiveiksi 35mm/2 ja 18-55mm. Ne saa kyllä Nikonilta. Ja vaikka Pentaxilta jos sitä nyt parempana pidät :-)
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Maffer kirjoitti:Et ole tosissaan? Ihan avuton muovine romu joku d5000 vrt. Fuji ja sen huippuunsa viritetyt optiikat. Tekninen kuvanlaatu saattaa olla samassa haarukassa mutta muuten käyttöfiilis hippasen eri maailmasta.
Ainakin D5500 muovinen romu on paljon parempi kädessä kuin X-T1 / X-T10 / X-Pro2. Kaikissa Fujeissa jouduin puristamaan kädellä kun niissä ei ole kunnon grippiä ja kuitenkin ovat "isoja".

Ja vaikka en itse formaatin koosta niin välitä, varmasti tarpeeksi hyvää kuvaa saisi, mut Fujin ongelma on ainakin mulle ettei se oo tarpeeksi pieni jotta sen raahaaminen mukana olisi huomattavasti helpompaa (kuten esim. joku Panasonic GM1/GM5 kokoinen), eikä se ole tarpeeksi iso että se olisi oikeasti mukava.

Toki käsissä on eroja, eli itsestäni puhun vain, mutta pienempään vaihtaessa haluaisin oikeasti todella pientä sitten, enkä vain kompromissia.
Sundo

Viesti Kirjoittaja Sundo »

nomad kirjoitti:Mutta miksi juuri peilitön kaikkine haittoineen? Nikon D5000 sarja tarjoaisi melkoisen painonkevennyksen D800 nähden. Fuji ei liene yhtään kevyempi, ellei peräti ole painavampi. Silti kamerassa on mm. kunnollinen vaihetarkennus. Perustuuko Fujiin houkutus pohjimmiltaan hauskemmalle ulkonäölle?
En ihan tarkalleen tiedä mitä nämä "kaikki haitat" on, mutta eipä ne tunnu minua häiritsevän. Toisaalta kun olen tuota hyvin lyhyttä D600-ekskursiota ja muutamaa Sonyn "kiinteäpeilillistä" lukuunottamatta kuvannut peilittömillä niin ehkä kyseessä on tottumiskysymys. Ainakin minun käytössäni X-T1:n tarkennus tuntuu toimivan vähintään yhtä hyvin kuin D600, muista Nikoneista en tiedä.

Ergonomia Fujeissa taas on huomattavasti paremmin minun käteeni sopiva. Joku muu - kuten esimerkiksi tuo burman mies tuossa edellä - saattaa tykätä kovasti niistä Nikoneista, mutta mun käteeni D600 ei istunut yhtä hyvin. Toisaalta jos olisi varaa niin varmaan pitäisin jotain täyskennoista vielä tässä pikkupeilittömien ohessa, ehkä jopa sitä Nikonia. Onneksi on tuota valinnanvaraa markkinoilla.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sundo kirjoitti:Toisaalta jos olisi varaa niin varmaan pitäisin jotain täyskennoista vielä tässä pikkupeilittömien ohessa, ehkä jopa sitä Nikonia. Onneksi on tuota valinnanvaraa markkinoilla.
Osta siis Sony, siinä ei ole peilietsintä turhaan, ja saat kinokennon.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Jos/kun ajatellaan, että etsin on valokuvaajan tärkein työkalu, on aika ihmeellistä, että sähköisiä etsimiä on pari todella hyvää ja kunnon prismaetsimen kanssa kilpailevia (ja jopa parempia muutamien ominaisuuksien osalta). Ja ne molemmat ovat Leicoissa (= kalliita).

Sen sijaan kohtuullisia ja siitä huonompia EeVeeäFFiä on pilvin pimein.
Less Is More
kapama-7

Tapiol2003 kirjoitti:Jos/kun ajatellaan, että etsin on valokuvaajan tärkein työkalu, on aika ihmeellistä, että sähköisiä etsimiä on pari todella hyvää ja kunnon prismaetsimen kanssa kilpailevia (ja jopa parempia muutamien ominaisuuksien osalta). Ja ne molemmat ovat Leicoissa (= kalliita).

Sen sijaan kohtuullisia ja siitä huonompia EeVeeäFFiä on pilvin pimein.
Avokin X-T1:n elekroninen etsin on mielestäni hyvä, Leicoihin en ole verrannut. X-Pro2:n etsin on tuohon verrattuna pienempi, mutta toisaalta siihen on lisäksi herkkuna optinen etsin. Tuosta yhdistelmästä pidän. Ei tarjoa Leica sellaista. En nyt lähde vänkäämään Leicasta, kun ei ole kokemusta.

Kapa

P.s.

Tein vertailukuvat (X-Pro2/D800) samasta kohteesta ja vedostin 85 cm levyisiksi. Vertailtua kuvia keskenään ja kuuntelemalla parin sivullisen kommenttia tein päätöksen luopua Nikonin täyskennoisesta ja isoista objektiiveista. Vanhoja käsitarkenteisia en myy, vaan ne menkoon adapterilla Fujiin.
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

kapama-7 kirjoitti:Tein vertailukuvat (X-Pro2/D800) samasta kohteesta ja vedostin 85 cm levyisiksi. Vertailtua kuvia keskenään ja kuuntelemalla parin sivullisen kommenttia tein päätöksen luopua Nikonin täyskennoisesta ja isoista objektiiveista. Vanhoja käsitarkenteisia en myy, vaan ne menkoon adapterilla Fujiin.
No sulla näkyy olevankin prozoomia kolme kappaletta Nikonissa, joten ei ihme jos oli suuri ja painava systeemi.
Vastaa Viestiin