Mikrojärjestelmä
-
Optiikat vaikuttavat MFT:eissä päteviltä piirtureilta, mutta vähän olen pettynyt kennojen kehitykseen. Tai sen puutteeseen (Olympus/Sony MFT).
En oikeen saa omasta Omppu-pomppu Emppu-pemppu 5:sesta (mark I) niin siistiä jälkeä ulos kuin toivoisin. Kyse ei ole niinkään megapixeleistä vaan tyyliin dynamiikasta, iso-kohinan laadusta ja terävyysalueen fiilisluontoisesta mystiikasta (käsien tärinä yhdistettynä onnettomaan tarkennustekniikkaan?). Vaikka DOF:fi-alue on pienessä kennossa"laveampi", tuntuu että käyttis terävyysalue loppuisi silti turhan nopeasti. Mutta kestää pitkään ennen kuin muuttuu kunnon kermaksi (jos muuttuu ensinkään). Eli sellaista ei-tarpeeksi-terävää-muttei-tarpeeksi-epätervävääkään aluetta tuntuu tulevan kuviin turhan paljon mukaan.
Aika epätekninen ja mutupohjainen epä-analyysi. Tulee mieleen ne kun joku kaipaa kuviin lisää "fiilistä" ja "tunnetta". Hävettää itteänikin tuo yo. jargoni.
Nyt jos tekisin hankintapäätöksen näillä kokemuksilla, niin en osaa sanoa mihin päätyisin. Siis jos olisi rahaa. Onneksi ei ole.
Mutta mitä olen ymmärtänyt niin kennot ovat vieläkin aika lähellä tuota alkuperäistä. Pen-F:ää en ole testannut, mutta Emppu-pemppu 1:s-kakkosta siis odotellessa.. kun optiikkaankin on jo tullut satsattua.
En oikeen saa omasta Omppu-pomppu Emppu-pemppu 5:sesta (mark I) niin siistiä jälkeä ulos kuin toivoisin. Kyse ei ole niinkään megapixeleistä vaan tyyliin dynamiikasta, iso-kohinan laadusta ja terävyysalueen fiilisluontoisesta mystiikasta (käsien tärinä yhdistettynä onnettomaan tarkennustekniikkaan?). Vaikka DOF:fi-alue on pienessä kennossa"laveampi", tuntuu että käyttis terävyysalue loppuisi silti turhan nopeasti. Mutta kestää pitkään ennen kuin muuttuu kunnon kermaksi (jos muuttuu ensinkään). Eli sellaista ei-tarpeeksi-terävää-muttei-tarpeeksi-epätervävääkään aluetta tuntuu tulevan kuviin turhan paljon mukaan.
Aika epätekninen ja mutupohjainen epä-analyysi. Tulee mieleen ne kun joku kaipaa kuviin lisää "fiilistä" ja "tunnetta". Hävettää itteänikin tuo yo. jargoni.
Nyt jos tekisin hankintapäätöksen näillä kokemuksilla, niin en osaa sanoa mihin päätyisin. Siis jos olisi rahaa. Onneksi ei ole.
Mutta mitä olen ymmärtänyt niin kennot ovat vieläkin aika lähellä tuota alkuperäistä. Pen-F:ää en ole testannut, mutta Emppu-pemppu 1:s-kakkosta siis odotellessa.. kun optiikkaankin on jo tullut satsattua.
-
- Viesti:
Nonnii yksinpuhelu jatkuu.. Hommasin sitten olympuksen. oli vaa niin paljon parempi käsissä. ja etsimen paikka sonyssa häiritti. ja muutenki käyttöliittymä paree itselle ja linssejä todella paljon + 280e runko nii se oli siinä, hope so hyvä runko ja matkakaveri... ebaystä vielä nahkakotelo remmeillä;)
linssi ehdotuksia saa antaa. ja kokemukset kultaa arvokkaimpia.
kiinteitä linssejä..
linssi ehdotuksia saa antaa. ja kokemukset kultaa arvokkaimpia.
kiinteitä linssejä..
-
- Viesti:
Mun mielestä fiksua tekstiä. ja toi valinta olikin vaikea mutta melkeen puolella hinnalla sonystä ja rungon "fiilis" niin se oli siinä.(köyhä ku oon)Nyt jos tekisin hankintapäätöksen näillä kokemuksilla, niin en osaa sanoa mihin päätyisin. Siis jos olisi rahaa. Onneksi ei ole.
minulla siis d810 ja 610 nikonin rungot, joten jos olympuksen kuvan laatu olis keskinkertaine niin bueno;)
-
Juu, sitten ilman muuta vihreää valoa kun kino jo löytyy! Ainoana runkona kun tuo on, niin alkaa luonnollisesti kiinostamaan A7R:ät, D610/810:t tai K-1:set. Mutta kun sulla on se maailma on jo hallussa niin odotukset ovat varmasti realistiset.
Itse keskityn nyt lähitulevaisuudessa opettelemaan pikkuhiljaa ottamaan MFT:stä irti sen minkä saa, kun aikaakin harrastukselle alkaa taas löytymään. Ja tietysti kuvien käsittelyyn pitää syventyä ja rutinoitua ihan erilailla.
Optiikoista puheen ollen, omista kiinteistä tykkään eniten ehkä M.Zuiko 25mm/1.8:sta. PL15 mm 1.7:sta olen yrittänyt opetella tykkäämään (kun halvalla sai), mutta en ole ihan sinuiksi tullut. Ehkä hiukan hankala polttoväli, kuten monet ovat sanoneet. Useammin vaihtuu nokalle sitten 12-40 zoomi. M.Zuiko 45mm/1.8 löytyy myös, mutta sekin jäänyt yllättävän vähälle käytölle. Hyvä objektiivi kylläkin hintaansa nähden.
Itse keskityn nyt lähitulevaisuudessa opettelemaan pikkuhiljaa ottamaan MFT:stä irti sen minkä saa, kun aikaakin harrastukselle alkaa taas löytymään. Ja tietysti kuvien käsittelyyn pitää syventyä ja rutinoitua ihan erilailla.
Optiikoista puheen ollen, omista kiinteistä tykkään eniten ehkä M.Zuiko 25mm/1.8:sta. PL15 mm 1.7:sta olen yrittänyt opetella tykkäämään (kun halvalla sai), mutta en ole ihan sinuiksi tullut. Ehkä hiukan hankala polttoväli, kuten monet ovat sanoneet. Useammin vaihtuu nokalle sitten 12-40 zoomi. M.Zuiko 45mm/1.8 löytyy myös, mutta sekin jäänyt yllättävän vähälle käytölle. Hyvä objektiivi kylläkin hintaansa nähden.
-
- Viesti:
-
Höpö höpö. Aika hyvin pystyit kielellistämään järjestelmän suurimman ongelman (myös omasta näkövinkkelistä). Tuo tietenkin korjantuu valovoimaisella (mutta usein raskaammalla) lasitavaralla; mutta laajassa päässä se ei ole ratkaisu.OlyT 75 kirjoitti: Vaikka DOF:fi-alue on pienessä kennossa"laveampi", tuntuu että käyttis terävyysalue loppuisi silti turhan nopeasti. Mutta kestää pitkään ennen kuin muuttuu kunnon kermaksi (jos muuttuu ensinkään). Eli sellaista ei-tarpeeksi-terävää-muttei-tarpeeksi-epätervävääkään aluetta tuntuu tulevan kuviin turhan paljon mukaan.
@loratsu: pitäs sun tulla käymään "päiväkahveilla"? Löytyy kaapeista tuota m43 optiikkaa ihan liikaa, onneks osa on toisessa osoitteessa...
Jos yhtään ymmärsin budjettia ja käyttötarkoitusta, kolmen (tai kahden) primen setti vois olla jepa. Itelle tuskin kaks riittäis, mutta päässä onkin vikaa. Stigmat skippaisin suosiolla vaikka ihan ok-pelejä ovatkin.
12/25/45 oly ois ykkösvaihtoehto, tosin 12 maksaa ainakin sen 400 e eikä sille ole oikein vaihtoehtoja. Jos zoomi yhtään nappaa, ebaysta löytyy pilkkahintaan panan 12-32 zoomeja, joka on ihan ok...
15 (pana) & 45 ois meikän kahden optiikan setti.
Jos 90 mm kino kiinostaa yhtään, 45 on naurettavan halpa ja hyvä ja kannattaa hommata joka tapauksessa. 25 on melkein yhtä idioottivarma hankinta.
Oma suosikki on ehkä 2009 (?) ostettu pana 20, jossa on on 'hitaahko' tarkennus, mutta piirto naurettavan hyvä ja koko tosi pieni. Jos pitäs m43-kamera ottaa yhdellä optiikalla, hieman yllättäen tää ois ehkä oma valinta.
-
- Viesti:
-
Minulle joku 12mm (24mm) on täysin tarpeeton polttoväli ja oikeistaan kaikki sen alle.
Tilastot kertovat että olen kuvannut ko. polttovälillä (9-24mm) 2,5% kaikista otoksista, niitä on jokunen (kymmeniätuhansia).
Käytössäni on useampi kamera & objektiivi millä tarvittaessa pääsen tuolle alueelle. Tilastot kertovat mille milleille rahat kannattaa sioittaa.
Joten on huono suositella mitään kun ei tiedä kuvaajan todellisia tarpeita....
Tilastot kertovat että olen kuvannut ko. polttovälillä (9-24mm) 2,5% kaikista otoksista, niitä on jokunen (kymmeniätuhansia).
Käytössäni on useampi kamera & objektiivi millä tarvittaessa pääsen tuolle alueelle. Tilastot kertovat mille milleille rahat kannattaa sioittaa.
Joten on huono suositella mitään kun ei tiedä kuvaajan todellisia tarpeita....
-
- Viesti:
-
- Viesti:
No, mulla on ehkä 0.01% kuvista otettu manuaalitarkenteisella objektiivilla tai yleensäkään manuaalitarkennuksella. Joten sen voi nyt ainakin kieltää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
-
Minulla on juuri tuo 3 objektiivin setti. Käytän eniten 45 millistä, sitten 12 millistä ja nykyään yllättävän harvoin 25 millistä. Jos kahdella objektiivilla pitäisi mennä, niin ehdottomasti 12mm ja 45mm. Yhdeksi ainoaksi objektiiviksi näistä ottaisin taas 25 millisen. Zoomia kaipaan kovasti, mutta Olyn 12-40mm on turhan suuri. Panan 12-35mm voisi olla kiva. Siis f/2.8 valovoimaisena.moonshine kirjoitti: 12/25/45 oly ois ykkösvaihtoehto, tosin 12 maksaa ainakin sen 400 e eikä sille ole oikein vaihtoehtoja. Jos zoomi yhtään nappaa, ebaysta löytyy pilkkahintaan panan 12-32 zoomeja, joka on ihan ok...
LX100 tosiaan hoitaisi käytännössä samat kuvaukset mitä m43 kamera tämmöisellä objektiivisetillä. f/2.8 zoomiin nähden LX100 tarjoaisi huomattavan kokoedun lisäksi valovoimaetua.
-
Joopajoo. Ei ole ensinmäinen eikä viimeinen kerta kun tulen väärin ymmärretyksi. Kysyjällä tuntuu olevan laadukasta kalustoa käytössä jo entuudestaan ja nyt haluaa jotain erilaista millä kuvauksen nälkää saa tyydytettyä. Se että hankkii suositelujen myötä jotain millä ei henkilökohtaisesti tee mitään vaikka se olisi kuinka hyvä (viisi tähteä ja silleen), johtaa tilanteeseen että ko. kamera ja sen pari primeä jää käyttöä vaille. Huonoimmassa tapauksessa voi johtaa negatiiviseen kirjoitteluun foorumilla että ei sillä m43:lla tee mitään.Optisesti huononpikin klasi on parempi ostos jos siinä on kuvaajan tarpeet täyttävä polttoväli. Tämähän on selvää pässin lihaa kaikille jotka osllistuvat tämän säikeen kirjoitteluun :)
Hyvää Juhannusta
Hyvää Juhannusta
-
- Viesti:
Hyvä kun tulee keskusteluu ja mielipiteitä.
täytyy googlailla noita kyseisiä laaja/"perus" linssejä. paljon zekannu mut nimet vähä hakusessa. ja jos jollain laajuutta oleva prime myynnissä niin yv.tä
aika bueno ois. Miettiny just jotain laajaa ja valovoimasta. panan pannukakkuja on kehuttu ja mukavan kokoinen. itellä oli canonin täydellä kennolla 24mm F/1.4 ja oli ihan loistava kampes ja etenki laajudelta. semmonen kino34mm suuntaa toiseen ois varmaanki mun juttu. näin aluksi. ja ehkä joskus kalansilmä optiikka pariisissa;) sais vähän leikkii.@loratsu: pitäs sun tulla käymään "päiväkahveilla"? Löytyy kaapeista tuota m43 optiikkaa
täytyy googlailla noita kyseisiä laaja/"perus" linssejä. paljon zekannu mut nimet vähä hakusessa. ja jos jollain laajuutta oleva prime myynnissä niin yv.tä
-
- Viesti:
kysytääs näistä.
-Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II Asph. -objektiivi
-Olympus M.Zuiko 25mm f/1.8 -objektiivi
-Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II -objektiivi Mikä ero ylempään 20mmeen?
-Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7 G -objektiivi (tää ois aika bueno)
näitä miettinyt, onko näistä mikään semmonen must osto:)
-
- Viesti:
Eipä tästä enää valintaan paljon apua, mutta E-M10 on itselläkin. Siihen kuvanlaadun tarpeeseen löytyy toinen kamera - E-M10 on mukanakulkeva. Sillä ei ole tarkoitus ottaa maisemakuvia jalustalta. Kuvaus on pääasiassa katukuvausta tai matkoilla kaikkea. Tosin oma maku on "kehittynyt" koko ajan hyväksymään lisää kohinaa, vinjetointia ja mitä vaan, kunhan sisältö on kunnossa.
Minulla on linssipuolikin vähän samaa tyyliä. Hommasin rungon kanssa 12-150/4.0-5.6, kun sain halvalla. Tarkoituksena oli vaan opetella kameran ominaisuuksia ja sitten miettiä paremmin mitä lasia hommaisi. Tilanne on nyt se, että minulta löytyy 12 mm pannukakku taskukamerakäyttöön, mutta tuo turistizoomi vaan liikkuu eniten mukana yleiskäyttöisyydessään. 45 millistä olen kokeillut ja voisin hommata, jahka tulee sopiva vastaan.
Jos tuo on siis ykkösversio M10:stä (hinnasta päätellen), niin hommaa siihen vara-akkuja, minulla ainakaan ei yksi akku riitä päiväksi. Toinen mistä tykkään on sellainen BlackRapid-tyyppinen hihna, kamera mahtuu hyvin roikkumaan kyljellä suojassa. Tosin rakensin tuollaisen itse vanhasta laukun hihnasta ja klipsistä.
Minulla on linssipuolikin vähän samaa tyyliä. Hommasin rungon kanssa 12-150/4.0-5.6, kun sain halvalla. Tarkoituksena oli vaan opetella kameran ominaisuuksia ja sitten miettiä paremmin mitä lasia hommaisi. Tilanne on nyt se, että minulta löytyy 12 mm pannukakku taskukamerakäyttöön, mutta tuo turistizoomi vaan liikkuu eniten mukana yleiskäyttöisyydessään. 45 millistä olen kokeillut ja voisin hommata, jahka tulee sopiva vastaan.
Jos tuo on siis ykkösversio M10:stä (hinnasta päätellen), niin hommaa siihen vara-akkuja, minulla ainakaan ei yksi akku riitä päiväksi. Toinen mistä tykkään on sellainen BlackRapid-tyyppinen hihna, kamera mahtuu hyvin roikkumaan kyljellä suojassa. Tosin rakensin tuollaisen itse vanhasta laukun hihnasta ja klipsistä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
Juurikin näin. Toiminnot mukavemmat mulle. Tätä mikrokameraa miettiessä paljon oli vaihtoehtoja. Ja toi kolahti.E-M10 on mukanakulkeva
Zoomia en halua. Ja mieluiten valovoimainen prime.
Mulla on blackrabid sport ja nahkanen tupla remmi siinä täydet kennot.. mitä en laita tohon pikkuseen kameraa. Hommaan nahkasen tai kankaisen vintage hihnan tai sellasen camera holster mikä tarkoitettu pienimille järjestelmille. Juu akuista luin ja hommasin yhen ylimääräsen. Pannari olisi kyll bueno ja pieni.
-
Sinulle - en tiedä? Paperilla muutama milli sinne tänne, mutta kuitenkin kovin erilaisia niin kuvakulmaltaan kuin ominaisuuksiltaan (paitsi panat, jotka ovat mallimerkinnästä riippumatta käytännössä sama optiikka). 20 mm on pannukakku, ei reilusti noita kahta pienempi.loratsu kirjoitti:kysytääs näistä.
Kaikilla on omat fetissinsä ja ongelmansa polttovälien suhteen. Jos noista pitäisi normaali optiikka valita, itelle ois helppo valinta jo pelkästään polttovälin perusteella - 20. Sit jos saa useemman ottaa, peli meneekin jo ihan uusiks...
PS. Laita yv:tä, jos kiinnostaa tulla juttelemaan tai testaamaan jotain. Asun Matinkylässä. Kaapista löytyy tällä hetkellä oly: 45, 40-150 f/2.8, pana 7-14, 12-32, 14, 20, 25, voigtländer 17.5 & samyang 7.5 järjestelmälle.