(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Taas yksi näitä ihmeellisyyksiä.

Duunailen haastatteluja silloin tällöin. Tuli hommattua salamakenkään menevä haulikkomikki. Aika usein tulee kuvattua sisällä ja haluais käyttää joko 1/50 tai 1/100 suljinaikoja. Tämä toimii toki manuaalitilassa. Äänentason säätö sen sijaan ei toimi. Se on valikossa vain harmaana. Sitten kun laittaa videotilaan, tuota pystyy säätämään. Videotilaa ei sen sjiaan pysty käyttämään kuvatessa, koska se asettaa suljinajaksi 1/60 automaattisesti ja silloin välkytään.

Eli kun haluan säätää ääntä, pitää ensiksi mennä videotilaan, säätää ääni ja takaisin manuaalitilaan. Ei mikään maailman isoin juttu taaskaan, mutta pikkaisen ärsyttävä.
sori. nyt ei ymmärrä. voitko vähän valistaa tyhymää?

Eli miten saat tallennettua ääntä muuten kuin videotilassa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllähän se ääntä tallentaa sen kun vaan napista painaa recin päälle.
temama

iomix kirjoitti:Onko palstan Sony-ukoilla minkälaisia kokemuksia Sigman MC-11 -adapterista? Lähinnä kiinnostaisi miten ko. kapine toimii Canon-lasien ja originaali-A7:n kanssa.

Nimim. Käsitarkentelu ei oikein sovellu laiskan miehen takapihan kukkamakroiluihin.
juuh. Perus A7 tarkennus ei ole parhaasta päästä adapterien kanssa. Eli käytä vain Sonyn omia laseja sen kanssa jos haluat kunnollista AF tarkennusta. Ainakaan Sigman MC-11 ei toimi kunnolla.
temama

nsamppa kirjoitti:Kyllähän se ääntä tallentaa sen kun vaan napista painaa recin päälle.
Eli samalla myös videota? Siis pelkkää ääntä ei voi tallentaa? Sori, olen tosiaan ihan ulkona näistä videointihommista, mutta periaatteessa kiinnostaa kyllä.
nsamppa

Joo siis tokkiinsa videota samalla. Pelkkää ääntä en olekaan kokeillut tallentaa, eikä mulla hirveesti semmosta tarvetta olekaan. Tossa kato esimerkiksi semmonen etu on että sais suoraan hyvälaatuisen äänen ja kuvan samantien synkkaan. Skidisti nopeuttais työnkulkua.

Se videomoodi olis ihan ok, mutta siihen kun et voi suljinaikaa niin se on vähän hönö. Mä en oikein ymmärrä mistä se repii sen 1/60 ajan. Jos olis NTSC-tila käytössä niin hiffaisin, mut ku ei oo.

Niin ja eilen kun tota räpläilin niin mielestäni ne tasonsäädöt kyllä säilyi kun videomodesta siirtyi manuaalitilaan. En vaan taas tajua miksi tasonsäätöä ei voi tehdä manuaalitilassa. Ai kun olis namua jos sen säädön sais kustomoitua jonkin napin alle. Canonin 5D2:ssa pystyy sitä säätämään, joskin menun kautta mutta kuitenkin.
temama

nsamppa kirjoitti:Joo siis tokkiinsa videota samalla. Pelkkää ääntä en olekaan kokeillut tallentaa, eikä mulla hirveesti semmosta tarvetta olekaan. Tossa kato esimerkiksi semmonen etu on että sais suoraan hyvälaatuisen äänen ja kuvan samantien synkkaan. Skidisti nopeuttais työnkulkua.

Se videomoodi olis ihan ok, mutta siihen kun et voi suljinaikaa niin se on vähän hönö. Mä en oikein ymmärrä mistä se repii sen 1/60 ajan. Jos olis NTSC-tila käytössä niin hiffaisin, mut ku ei oo.

Niin ja eilen kun tota räpläilin niin mielestäni ne tasonsäädöt kyllä säilyi kun videomodesta siirtyi manuaalitilaan. En vaan taas tajua miksi tasonsäätöä ei voi tehdä manuaalitilassa. Ai kun olis namua jos sen säädön sais kustomoitua jonkin napin alle. Canonin 5D2:ssa pystyy sitä säätämään, joskin menun kautta mutta kuitenkin.
mjaa..Mutta eikös sieltä menu-napin takaa löydy sopiva moodi videon tallennukseen. Eli voi valita muitakin "suljinaikoja"? Sen verta kun tuossa äsken seikkailin valikoissa niin pystyyhän sieltä valkkaamaan S tai M moodissa.
nsamppa

Lööperiähän mä oon puhunu. Kyllä se videomoodissa tarjoaa noita 1/50 ja 1/100 aikoja ensisijaisesti.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

nsamppa kirjoitti:
Vähän vaikea seurata tätä ajatuksen kulkua mutta olen itse asettanut ohjelmakiekossa video moodin manuaalisäätöiseksi ja samoin esivalittavia 1 ja 2 alueita M moodiin ja kaikissa vaihtoehdoissa audiotaso on säädettävissä manuaalisesti.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
temama

nsamppa kirjoitti:Lööperiähän mä oon puhunu. Kyllä se videomoodissa tarjoaa noita 1/50 ja 1/100 aikoja ensisijaisesti.
en mä sun juttuja epäillyt, en sillä. Yritin vaan löytää ratkaisuja/vaihtoehtoja. Ja en tosiaan ole varma mikä sun ns. ongelma on, koska itse ainakin pystyn vaihtamaan aikoja, myös videossa.
nsamppa

En mä välillä itekään pysy omissa hörinöissäni mukana, joten huoli pois siltä osin. Siis jos ei pysy mun jutuissa mukana.

Mut siis täähän on aikas hedelmällistä höpöttelyä meikäläisen kannalta. Videomoodin siis saa täysin manuaaliseksi. Hienoa. Kuten myös saa pikavalikkoon äänentason säädön. Mainiota.

En ollu vaan löytäny et videomoden voi laittaa manuaaliseksi. Enkä oo jaksanu ettiä. Täysin käyttäjän moka.
iomix

Viesti Kirjoittaja iomix »

temama kirjoitti:juuh. Perus A7 tarkennus ei ole parhaasta päästä adapterien kanssa. Eli käytä vain Sonyn omia laseja sen kanssa jos haluat kunnollista AF tarkennusta. Ainakaan Sigman MC-11 ei toimi kunnolla.
Niin siis oliko sulla omakohtaista kokemusta yhdistelmästä A7 + MC-11 + EF-lasi, vai mutuiletko nettijuttujen perusteella?
temama

iomix kirjoitti:
temama kirjoitti:juuh. Perus A7 tarkennus ei ole parhaasta päästä adapterien kanssa. Eli käytä vain Sonyn omia laseja sen kanssa jos haluat kunnollista AF tarkennusta. Ainakaan Sigman MC-11 ei toimi kunnolla.
Niin siis oliko sulla omakohtaista kokemusta yhdistelmästä A7 + MC-11 + EF-lasi, vai mutuiletko nettijuttujen perusteella?
Mulla oli perus A7 (mutta ei Sigma MC-11), ja nyt A7R2. Siis AF on parantrunut huomattavasti perus A7 rungosta, just näiden kaikkien adapterien kanssa jotka hyötyy lisätyn vaihe-tarkennus systeemin parannuksista. Esim. mun halpa canon -Sony AF adapteri sai kun uutta elämää A7R2 myötä. Näin olen ymmärtänyt olevan myös Sigma mc11 kanssa. Mutta kokeile toki, en pysty antamaan vedenpitävää vastausta.

Ainakin sonyn oma La-ea4 toimii hyvin myös perus A7 kanssa.
jvviita

Viesti Kirjoittaja jvviita »

temama kirjoitti:
iomix kirjoitti:
Mulla oli perus A7 (mutta ei Sigma MC-11), ja nyt A7R2. Siis AF on parantrunut huomattavasti perus A7 rungosta, just näiden kaikkien adapterien kanssa jotka hyötyy lisätyn vaihe-tarkennus systeemin parannuksista. Esim. mun halpa canon -Sony AF adapteri sai kun uutta elämää A7R2 myötä. Näin olen ymmärtänyt olevan myös Sigma mc11 kanssa. Mutta kokeile toki, en pysty antamaan vedenpitävää vastausta.

Ainakin sonyn oma La-ea4 toimii hyvin myös perus A7 kanssa.

Testailin tuota Sigman MC-11 adapteria A7R II:n ja parin Canonin lasin kanssa sen ilmestymisen aikoihin pikaisesti. Ainakin 100mm IS L macro ja 100-400mm IS II toimivat vähän omituisesti.
Eli käytännössä objektiivien vakaaja teki kummallisia hyppäyksiä ja muistaakseni tarkennuskin oli vähän sinne päin. En ole varma päteekö kaikkiin laseihin, mutta tuolloin puntaroin Metabones Smart Adapter IV:n ja tuon Sigman välillä ja Metabones lähti testien jälkeen kotiin.

En ole seurannut nyt tuon Sigman adapterin kehitystä, eli onko tullut uusia firmwarepäivityksiä jotka olisivat parantaneet toimintaa.
Eli suosittelen ainakin testaamaan omilla laseilla kaupassa ennen ostopäätöstä.
Sauriini

Viesti Kirjoittaja Sauriini »

Sigma MC-11 testi 24:llä lasilla.

https://youtu.be/qHxKxJ0zRaE

Ei välttämättä kovin syvällistä kuvaa saa toiminnasta, mutta ompahan tuon perusteella edes jotain referenssiä mitä on odotettavissä, jos noita laseja haluaa MC-11 kanssa käyttää.
nsamppa

Sonyistit hoi taasen. Tänään olin tekevinäni semmosen havainnon että kun on videomoodissa niin perstelkkari ainakin näyttää skidisti epätarkempaa kuvaa kuin jos laittaa jonkin valokuvamoodin päälle. En oo sitä sen tarkempaa tutkaillu vielä kun oli vähän tilanne päällä. Onko täällä kukaan törmänny tohon vai onks mulla taas jotain idioottimaisia säätöjä päällä?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No videomoodihan on eri kuvasuhteessa? Se skaalausalgoritmi voi olla vaan suttu mitä kuva esitetään takatöllössä.
nsamppa

Ihan hyvä haisto, mut ei oo se. Oon liukunu niin pahasti videon puolelle että mulla lähes aina 16:9 kuvasuhde käytössä.
nsamppa

Se mikä tuli mieleen että tuossa videomoodissa ei taida muuta eroa tavallisiin valokuvausmoodeihin kuin että videomoodissa tulee äänentasot mesenaatioon. Eli voisko se olla niin että ne kamerat varmuuden vuoksi tiputtaa resoluutiota että jyty riittää prosessoimaan äänetkin?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Metabonesille (MK4+) tuli nyt sitten EyeAF sun muut kikkareet käyttöön: http://www.metabones.com/article/of/Met ... _Native_AF

Repikääs siitä ja hajotkaa kolmosversioihin. Kjäh. Nostaa heti adapterien arvoa semmoiset 500e. Voin myydä käytetyn hintaan 750e.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tämä uusi versio ei sitten toimi enää esim vanhan EF200/1.8 kanssa.
Jouduin päivittämään alaspäin v0.48. Tämä toimii paremmin ko. optiikan kanssa kuin v0.49.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin