Salamaharjoittelua, kun tuli tuo autokin vahattua
Skooda
-
- Viestit: 22695
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Myötäilen Mafferia.
Mutta harjoittelullahan sitä opitaan ja kannattaa aina jakaa kuviaan. Palautteesta voi parhaimmillaan oppia, tai ainakin miettiä kuvaansa hieman toisin. Samaa polkua minäkin kuljen.
Näissä kuvissa valo on kovaa ja alleviivaavaa, ja tonaaliset kontrastit jyrkkiä. Valon motivaatiota on vaikea hahmottaa. Auto on lähes musta ja yksityiskohdat jäävät piiloon. Kontrastina on spekulaarisia huippuvaloja ja lähes muutoinkin puhdasta valkoista, mikä tekee ilmeestä yksioikoisen ja kovin jyrkän. Taustan kallio on myös valaistu kovalla valolla ja niin voimakkaasti, että se nousee lähes pääosaan kuvassa. Tonaaliset kontrastit taustassakin ovat erittäin jyrkkiä; kirkkaasta leikkaannutaan lähes mustaan. Auton ääriviivat tahtovat hukkua taustaan ja auton varjoon maassa. Kakkosessa erityisesti katon raja häviää taustan mustaan, ja helma katoaa auton maahan langettamaan varjoon. Parhaiten valo toimii ehkä ensimmäisen kuvan auton konepellillä, jossa siinä on pehmeä gradientti ja konepellin muodot alkavat jo nousta hieman esiin.
Kannattaa jatkaa harjoituksia. Hauskaa puuhaahan se on. Miettisin valoa uudelleen, sen motivaatiota, ja pyrkisin muokkaamaan siitä pehmeämmän ja luontevamman; sellaisen, että kuva ei alleviivaa sitä, että se on valaistu, vaan valo on luonteva osa kohdetta ja kuvaa. Pyrkisin varmaankin siihen, että valo nostaa auton kuvassa pääosaan ja tuo sen muodot ja ääriviivat esiin, samalla kun se auttaa autoa sulautumaan luontevasti ympäristöönsä. Ei varmastikaan aivan helppoa. Kaikkiaan hakisin pehmeämpää ilmaisua - tämä on tietenkin mielipidekysymys.
Kiitos kun jaoit kuvasi, toisten kuvia pohtimalla oppii itsekin, ja nämä ovat tietenkin vain omia mielipiteitäni ja pohdintaani.
Mutta harjoittelullahan sitä opitaan ja kannattaa aina jakaa kuviaan. Palautteesta voi parhaimmillaan oppia, tai ainakin miettiä kuvaansa hieman toisin. Samaa polkua minäkin kuljen.
Näissä kuvissa valo on kovaa ja alleviivaavaa, ja tonaaliset kontrastit jyrkkiä. Valon motivaatiota on vaikea hahmottaa. Auto on lähes musta ja yksityiskohdat jäävät piiloon. Kontrastina on spekulaarisia huippuvaloja ja lähes muutoinkin puhdasta valkoista, mikä tekee ilmeestä yksioikoisen ja kovin jyrkän. Taustan kallio on myös valaistu kovalla valolla ja niin voimakkaasti, että se nousee lähes pääosaan kuvassa. Tonaaliset kontrastit taustassakin ovat erittäin jyrkkiä; kirkkaasta leikkaannutaan lähes mustaan. Auton ääriviivat tahtovat hukkua taustaan ja auton varjoon maassa. Kakkosessa erityisesti katon raja häviää taustan mustaan, ja helma katoaa auton maahan langettamaan varjoon. Parhaiten valo toimii ehkä ensimmäisen kuvan auton konepellillä, jossa siinä on pehmeä gradientti ja konepellin muodot alkavat jo nousta hieman esiin.
Kannattaa jatkaa harjoituksia. Hauskaa puuhaahan se on. Miettisin valoa uudelleen, sen motivaatiota, ja pyrkisin muokkaamaan siitä pehmeämmän ja luontevamman; sellaisen, että kuva ei alleviivaa sitä, että se on valaistu, vaan valo on luonteva osa kohdetta ja kuvaa. Pyrkisin varmaankin siihen, että valo nostaa auton kuvassa pääosaan ja tuo sen muodot ja ääriviivat esiin, samalla kun se auttaa autoa sulautumaan luontevasti ympäristöönsä. Ei varmastikaan aivan helppoa. Kaikkiaan hakisin pehmeämpää ilmaisua - tämä on tietenkin mielipidekysymys.
Kiitos kun jaoit kuvasi, toisten kuvia pohtimalla oppii itsekin, ja nämä ovat tietenkin vain omia mielipiteitäni ja pohdintaani.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: Kesä 21, 2012 9 : 02
Kiitoksia oikeasta palautteesta.
Tuli kyllä hyvin aikaisessa vaiheessa mieleen, että olisipa auto minkä tahansa muun värinen. Käytetty tekniikkahan oli 8 sekunnin valotus ja salama/sateenvarjoyhdistelmä monopodin päässä juoksin autoa ympäri räpsytellen salamaa. Olisi pitänyt huomata laittaa valoa enempi auton alle.
Jatkamme harjoittelua :)
Tuli kyllä hyvin aikaisessa vaiheessa mieleen, että olisipa auto minkä tahansa muun värinen. Käytetty tekniikkahan oli 8 sekunnin valotus ja salama/sateenvarjoyhdistelmä monopodin päässä juoksin autoa ympäri räpsytellen salamaa. Olisi pitänyt huomata laittaa valoa enempi auton alle.
Jatkamme harjoittelua :)