Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tehodia kirjoitti:
Joten... mitä Pentaxin systeemistä puuttuu, mitä on Nikonissa ja Canonissa?
Vaikutaisi että esim. seuraavat koska ei ole omia ohjaimia
- TTL profotojen jne. kanssa
- synkkanopeutta suuremmat suljinnopeudet akku/studiovalojen kanssa, kun mikään systeemi (Profoto, Elinchrom Hi-sync, Pocketwizard Hypersync...) ei taida tarjota sitä Pena-ohjainta joka tähän tarvitaan
- 3:n osapuolen kätsät ja toisinaan edulliset radiosalamasysteemit kuten Nissin Air, Phottix Odin jne.
Canikonin kilpailijoista Sonykin on ihan oikeasti jäljessä näissä jutuissa ja Pena vielä hiukan enemmän. Ainakin Sonyä on dissattu tuosta "hi-sync" tms. puutteesta eipä se Pena taida olla tälle sen enempää immuuni.
tehodia kirjoitti:
Joten... mitä Pentaxin systeemistä puuttuu, mitä on Nikonissa ja Canonissa?
Vaikutaisi että esim. seuraavat koska ei ole omia ohjaimia
- TTL profotojen jne. kanssa
- synkkanopeutta suuremmat suljinnopeudet akku/studiovalojen kanssa, kun mikään systeemi (Profoto, Elinchrom Hi-sync, Pocketwizard Hypersync...) ei taida tarjota sitä Pena-ohjainta joka tähän tarvitaan
- 3:n osapuolen kätsät ja toisinaan edulliset radiosalamasysteemit kuten Nissin Air, Phottix Odin jne.
Canikonin kilpailijoista Sonykin on ihan oikeasti jäljessä näissä jutuissa ja Pena vielä hiukan enemmän. Ainakin Sonyä on dissattu tuosta "hi-sync" tms. puutteesta eipä se Pena taida olla tälle sen enempää immuuni.
Eikös nuo ole puutteita nimenomaan kolmannen osapuolen tarjonnassa, eikä varsinaisesti Pentaxin omassa systeemissä? Jos on Pentaxin omat laitteet ja Pentaxin kamera ja niitä verrataan esim Nikonin vastaaviin, niin mitä eroja/puutteita niissä on?
tehodia kirjoitti:
Eikös nuo ole puutteita nimenomaan kolmannen osapuolen tarjonnassa, eikä varsinaisesti Pentaxin omassa systeemissä? Jos on Pentaxin omat laitteet ja Pentaxin kamera ja niitä verrataan esim Nikonin vastaaviin, niin mitä eroja/puutteita niissä on?
Saahan sen noinkin nähdä jos se itsestä paremmalta tuntuu. Musta vertailu on vähän sama kuin jos Mersuun ei saisi talvirenkaita lainkaan ja Bemariin/Audiin saisi ostettua Continentalit/Misukat vaikkei niiden omassa valikoimassa talvirenkaita olisikaan. Bemarilla/Audilla kuitenkin ajettaisiin talvella, mutta Mersulla ei.
Jotkut tykkää tai ainakin joutuu noita Hi-Sync:ejä jne. käyttämään ja Penalla ei onnistu, Canikonilla onnistuu. Marginaalimerkin haasteita nämä, koskevat meitä Sonykäyttäjiä melkein yhtä paljon.
Parisen tuntia kerinny räpläilemään, positiiviset ensitunnelmat :) .
FA20:n vastiksen metsästys jatkukoon.. nykyinen ei aivan riitä; tai sit mennään jatkossakin ilman. Kumma kyllä lasi tuntuu terävämmältä täydellä aukolla tässä rungossa, kuin K-5IIs:ssä.. :)
Sigman 50-150 ei valitettavasti piirrä FF kennolle millään polttovälillä eikä aukolla ainakaan noin 3 metrin etäisyydelle.. pidemmille en vielä kokeillut, mutta croppimoodi vaikuttaa ihan käyttökelposelle tälle lasille. Pelkäsin, että rajattu alue näyttäisi liian pieneltä, mutta eiköhän toi riitä :) . Onneks lasi sentään toimii moitteetta, toisin kuin isoveljensä 70-200 HSM II.. maailmalla ollu ongelmia.
tehodia kirjoitti:
Eikös nuo ole puutteita nimenomaan kolmannen osapuolen tarjonnassa, eikä varsinaisesti Pentaxin omassa systeemissä? Jos on Pentaxin omat laitteet ja Pentaxin kamera ja niitä verrataan esim Nikonin vastaaviin, niin mitä eroja/puutteita niissä on?
Saahan sen noinkin nähdä jos se itsestä paremmalta tuntuu. Musta vertailu on vähän sama kuin jos Mersuun ei saisi talvirenkaita lainkaan ja Bemariin/Audiin saisi ostettua Continentalit/Misukat vaikkei niiden omassa valikoimassa talvirenkaita olisikaan. Bemarilla/Audilla kuitenkin ajettaisiin talvella, mutta Mersulla ei.
Jotkut tykkää tai ainakin joutuu noita Hi-Sync:ejä jne. käyttämään ja Penalla ei onnistu, Canikonilla onnistuu. Marginaalimerkin haasteita nämä, koskevat meitä Sonykäyttäjiä melkein yhtä paljon.
Minun mielestä tuo sinun esittämä vertailu olisi sama kuin vertailtaisiin autojen moottoreita: ajettavuutta, kulutusta, kierrosherkkyyttä, päästöjä, kestävyyttä, öljyn ja hihnojen vaihtoväliä, jne. Ja sitten yhtäkkiä joku sanoisi, että tähän ei saa talvirenkaita. Ei mielestäni liity niihin moottorin ominaisuuksiin, vaikka sinällään pitäisikin paikkansa.
Eli minkälaisia eroja noissa merkkien omissa salamasysteemeissä on?
tn1krr kirjoitti:
- synkkanopeutta suuremmat suljinnopeudet akku/studiovalojen kanssa, kun mikään systeemi (Profoto, Elinchrom Hi-sync, Pocketwizard Hypersync...) ei taida tarjota sitä Pena-ohjainta joka tähän tarvitaan.
Priolite ainakin tarjoaa joten tämäkin ongelma on kuitattu.
Mutta Koestaja on tainnut K-1:n saada. Onnittelut uudesta kamerasta. Täällä innolla odotetaan lsää käyttökokemuksia.
Täytyy kyllä sanoa, että Pixel shift todellakin tekee "ihmeitä" kuvalle! Vaikka kyseisellä toiminolla on ne rajoituksensa (vain staattiset kohteet käytännössä, vain jalustalta), niin onhan tuo pirun houkuttelevaa tälläiselle pikseliviilaajalle katsella kun kuva on teknisesti ihan silminnähden parempi vähän joka tavalla...
Ja kun se ei tosiaan ole mitään kikkailua, vaan oikeata parannusta.
Kyllä menee vaikeaksi tän Pentaxin kanssa! Mulla on nyt hyvä kamera tuossa vieressä, 42mp Sony a7RII, on periaatteesa erittäin vaikea perustella taas uuden kameran hankintaa. Varsinkin kun toisesta laukusta löytyy Pentax K-S2. Tavallaan nää täydentää toisiaan ainakin mun tarpeissa.
Mutta, mutta...En tiedä. On tää vaan niin tuskallisen ihanan vaikea pähkinä ratkaistavaksi.
edit: nyt tuolta edellisellä sivulla mainitusta linkistä saa ladattua myös High Iso RAW sämplejä:
En nyt ole oikein kartalla tuon kennonsiirtosysteemin kanssa. En tosin ole jaksanut siihen hirveästi etsiä luettavaakaan. Joitakin vertailukuvia olen nähnyt täällä nettilässä, mutta minun vanhat silmäni eivät ruudullani joittenkin "huomattavaa" eroa pysty näkemään. Yhtä hyviltä näyttävät. Jos tuo ei korjaa reuna- ja nurkkaepäterävyyksiä, niin mitä sillä sitten tekee? Nurkat ovat se kriittinen alue noin isolla kennolla. Vaatii todella laadukasta optiikkaa. Nuo erot silmilleni näkyvät, kun tehdään noin 100 cm kokoista vedosta pitkältä sivulta, vaan mites tuollaisen täältä ruudulta saa näkyviin.
kapama-7 kirjoitti:
En nyt ole oikein kartalla tuon kennonsiirtosysteemin kanssa. En tosin ole jaksanut siihen hirveästi etsiä luettavaakaan. Joitakin vertailukuvia olen nähnyt täällä nettilässä, mutta minun vanhat silmäni eivät ruudullani joittenkin "huomattavaa" eroa pysty näkemään. Yhtä hyviltä näyttävät. Jos tuo ei korjaa reuna- ja nurkkaepäterävyyksiä, niin mitä sillä sitten tekee? Nurkat ovat se kriittinen alue noin isolla kennolla. Vaatii todella laadukasta optiikkaa. Nuo erot silmilleni näkyvät, kun tehdään noin 100 cm kokoista vedosta pitkältä sivulta, vaan mites tuollaisen täältä ruudulta saa näkyviin.
Kapa
Kyllä eron huomaa kun katsoo tarkasti. Ei tarvitse edes katsoa nurkkapiirtoa. Tässä edellä mainituista kuvista 100% cropit:
Mutta pixelshiftillä on tosiaan rajoituksensa, koska pixel shift tilassa kamera ottaa 4 kuvaa (n. 1 sec aikana, joten jalusta on pakollinen), ja siirtää kennoa jokaisessa hieman ja leipoo niistä yhden erottelukyvyltään ylivertaisen kuvan. Tämän tekniikan pitäisi parantaa myös väritoistoa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
K-1 tuli haettua tänään illan suussa. Muutaman "testiräpsyn" pikaseen kerkesin ottaa. Vapaalla kädellä 100mm macro. Aurinkokin kerkesi jo aika alas. No viikonloppuna tarkempaa tutustumista :)
kapama-7 kirjoitti:
En nyt ole oikein kartalla tuon kennonsiirtosysteemin kanssa. En tosin ole jaksanut siihen hirveästi etsiä luettavaakaan. Joitakin vertailukuvia olen nähnyt täällä nettilässä, mutta minun vanhat silmäni eivät ruudullani joittenkin "huomattavaa" eroa pysty näkemään. Yhtä hyviltä näyttävät. Jos tuo ei korjaa reuna- ja nurkkaepäterävyyksiä, niin mitä sillä sitten tekee? Nurkat ovat se kriittinen alue noin isolla kennolla. Vaatii todella laadukasta optiikkaa. Nuo erot silmilleni näkyvät, kun tehdään noin 100 cm kokoista vedosta pitkältä sivulta, vaan mites tuollaisen täältä ruudulta saa näkyviin.
Kapa
Kyllä eron huomaa kun katsoo tarkasti. Ei tarvitse edes katsoa nurkkapiirtoa. Tässä edellä mainituista kuvista 100% cropit:
Mutta pixelshiftillä on tosiaan rajoituksensa, koska pixel shift tilassa kamera ottaa 4 kuvaa (n. 1 sec aikana, joten jalusta on pakollinen), ja siirtää kennoa jokaisessa hieman ja leipoo niistä yhden erottelukyvyltään ylivertaisen kuvan. Tämän tekniikan pitäisi parantaa myös väritoistoa.
Noissa esimerkeissä vanhuksenkin silmä näkee eron. Mikä sitten on se käytännön merkitys? Yksi markkinointikikka markkinoille. Nuo kaksi kuvaa jos oltaisiin terävöitetty samanlaisiksi tulostusta varten, niin kuka huomaisi eron? Piipparithan sinne nurkkiin kuitenkin suuntaavat silmänsä.
kapama-7 kirjoitti:
En nyt ole oikein kartalla tuon kennonsiirtosysteemin kanssa. En tosin ole jaksanut siihen hirveästi etsiä luettavaakaan. Joitakin vertailukuvia olen nähnyt täällä nettilässä, mutta minun vanhat silmäni eivät ruudullani joittenkin "huomattavaa" eroa pysty näkemään. Yhtä hyviltä näyttävät. Jos tuo ei korjaa reuna- ja nurkkaepäterävyyksiä, niin mitä sillä sitten tekee? Nurkat ovat se kriittinen alue noin isolla kennolla. Vaatii todella laadukasta optiikkaa. Nuo erot silmilleni näkyvät, kun tehdään noin 100 cm kokoista vedosta pitkältä sivulta, vaan mites tuollaisen täältä ruudulta saa näkyviin.
Kapa
Kyllä eron huomaa kun katsoo tarkasti. Ei tarvitse edes katsoa nurkkapiirtoa. Tässä edellä mainituista kuvista 100% cropit:
Mutta pixelshiftillä on tosiaan rajoituksensa, koska pixel shift tilassa kamera ottaa 4 kuvaa (n. 1 sec aikana, joten jalusta on pakollinen), ja siirtää kennoa jokaisessa hieman ja leipoo niistä yhden erottelukyvyltään ylivertaisen kuvan. Tämän tekniikan pitäisi parantaa myös väritoistoa.
Pirun hyvältähän nuo shiftatut näyttää, turha siitä muuta on väittää; ero on melkein sokeakin korvillaan tasoa. Single exposure vs. pixel shift on tosin pikkuisen epäreilu vertailu, kun toisessa on kuitenkin käytännössä käytössä myös 4x suljinaika. Pixel shift vs. 4 ruudun normistack (kuten esim. Sonyn Smooth Reflection App:lla helposti leipoo) olisi parempi vertailukohta, stäkkäys kuitenkin parantaa kohinoita jopa noilla perus-ISO:lla.
tn1krr kirjoitti:... Pixel shift vs. 4 ruudun normistack (kuten esim. Sonyn Smooth Reflection App:lla helposti leipoo) olisi parempi vertailukohta, stäkkäys kuitenkin parantaa kohinoita jopa noilla perus-ISO:lla.
Parantaako tuo Smooth Reflection App kuvanlaatua muuten mitenkään? Tekeekö se nykyisin myös RAW tiedoston?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kapama-7 kirjoitti:
Noissa esimerkeissä vanhuksenkin silmä näkee eron. Mikä sitten on se käytännön merkitys? Yksi markkinointikikka markkinoille. Nuo kaksi kuvaa jos oltaisiin terävöitetty samanlaisiksi tulostusta varten, niin kuka huomaisi eron? Piipparithan sinne nurkkiin kuitenkin suuntaavat silmänsä.
Kapa
Sanoisin, että enemmän kuin markkinointikikka.
Esimerkiksi Hasselblad hyödyntää hyvin samantyyppistä tekniikkaa pro-tason kuvauksessa kovaan hintaan...
Melkein sanoisin, että mistään kinokamerasta ei vähään aikaan saada yhtä laadukasta kuvaa kun Pentax K-1 tarjoaa pixel shiftillä nyt!
Joka löytää tuolle käyttötarkoituksen, niin varmasti on enemmän kuin turha kikka.
Mutta rajoituksensa sillä tosiaan on. Täytyy ymmärtää milloin sitä kannattaa käyttää.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr kirjoitti:... Pixel shift vs. 4 ruudun normistack (kuten esim. Sonyn Smooth Reflection App:lla helposti leipoo) olisi parempi vertailukohta, stäkkäys kuitenkin parantaa kohinoita jopa noilla perus-ISO:lla.
Parantaako tuo Smooth Reflection App kuvanlaatua muuten mitenkään? Tekeekö se nykyisin myös RAW tiedoston?
Tekee RAW+JPG eli RAW:in saa ulos kanssa ja parannus tulee tosiaan tuosta kohinanvähennyksestä, joka siis johtuu johtuu efektiivisesti moninkertaisesta suljinajasta; maksimi stackin koko on 256 framea. Mutta jottei enempää saastuteta Pena-ketjua niin tuolta löytyy kokemuksia appsista ja sekä ohjeita käyttöön
tn1krr kirjoitti:... Pixel shift vs. 4 ruudun normistack (kuten esim. Sonyn Smooth Reflection App:lla helposti leipoo) olisi parempi vertailukohta, stäkkäys kuitenkin parantaa kohinoita jopa noilla perus-ISO:lla.
Parantaako tuo Smooth Reflection App kuvanlaatua muuten mitenkään? Tekeekö se nykyisin myös RAW tiedoston?
Tekee RAW+JPG eli RAW:in saa ulos kanssa ja parannus tulee tosiaan tuosta kohinanvähennyksestä, joka siis johtuu johtuu efektiivisesti moninkertaisesta suljinajasta; maksimi stackin koko on 256 framea. Mutta jottei enempää saastuteta Pena-ketjua niin tuolta löytyy kokemuksia appsista ja sekä ohjeita käyttöön
kapama-7 kirjoitti:Noissa esimerkeissä vanhuksenkin silmä näkee eron. Mikä sitten on se käytännön merkitys? Yksi markkinointikikka markkinoille. Nuo kaksi kuvaa jos oltaisiin terävöitetty samanlaisiksi tulostusta varten, niin kuka huomaisi eron? Piipparithan sinne nurkkiin kuitenkin suuntaavat silmänsä.
Kapa
Käytännössähän se parannus pitäisi tulla nimen omaan väritoistossa. Saattaa olla ettei sitäkään erota kaikilla näytöillä, eikä kaikilla tulostimillakaan. Se mitä Pentaxin on pitänyt varoa, on ettei kuvanlaadussa mennä liian lähelle 645-sarjaa, vaikka onhan siinä vielä muitakin eroja.
Käytännön merkityksenä tuon voisi kuvitella vastaavan pikselimäärältään suuremman kuvan saamista. Eli lopputuloksena olisi suurempia kuvia tai entistä enemmän rajausvaraa.
Toinen käytännön seikka vaikuttaa olevan yleisesti paremman kuvanlaadun saaminen vähän heikompitasoisillakin objektiiveilla. Tässäkin Pentaxin on varottava, ettei se leikkaa kalliimpien objektiivien myyntiä.
Nämä on asioita, jotka selviävät ajan kanssa, eli miten teoriassa toimivasta toiminnosta päästään käytännön parempiin tuloksiin.