"Row, row, row your boat..." (Souda, souda...)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Kryptos
Viesti:

"Row, row, row your boat..." (Souda, souda...)

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Kuva
"Row, row, row your boat..." by Mika Latokartano, on Flickr

Totta puhuen, tämä osaväritulkinta ei täysin toimi. En nähnyt kuvaa täysin värillisenä, enkä täysin mustavalkoisena. Syväterävyys on ohut ja veneen etunurkka värisävyineen kiinnosti. Halusin sen esiin väreinä, mutta taustan värit häiritsivät. Hain tämän tyyppistä tulkintaa, mutta koen tämän kuitenkin epätyydyttäväksi ja palannen tähän kunhan olen sulatellut asiaa. Tässä on elementtejä joista pidän, ja joista en pidä.

Jos kuitenkin jakaisin vain kuviani, joihin olen täysin tyytyväinen, esillä olisi tuskin ensimmäistäkään. Yleisö voisi tietenkin olla kiitollinen, mutta olen tältä osin itsekäs.

Paatti on kuitenkin aivan keskellä metsää. Meren rantaan on satoja metrejä.
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
decypher

Viesti Kirjoittaja decypher »

Ehkä tässä on ongelmana, että väreillä korostettu kohde ei ole kovin tarkkarajainen ja katsojaa ihmetyttää, miksi vain osa purresta on väreissä ja osa ei. Ehkä tämänkin vuoksi siirtymä väreistä mustavalkoiseen ei tunnut luonnokkaalta. Sävytys voisi myös olla ryhdikkäämpi, tausta näyttää (omaan makuun) ehkä liiaksikin vanhalta Suomi-filmiltä.

Mielenkiintoinen ja onnistunut kuva kaikesta huolimatta.
Kryptos
Viesti:

Kiitoksia kommentoinnista, olet samoilla linjoilla kuin mitä itsekin pohdin kuvaa koskien.
Sapere aude.
---
flickr
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Aihio ja aihe kiinnostava, mutta jotenkin omalla näytöllä näyttää hieman siltä kuin tuo värillinen osa tulisi monitorista vähän ulos - sellaisella tavalla, joka ei omaan silmään tuon aika tiukan rajauksen kanssa toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Ristiriitaisia tuntoja synnyttävä tulkinta, mutta samaa voi toki joku sanoa tuosta itse kuvan aiheestakin.
Kryptos
Viesti:

Raksu, tulkitsit kuvaa hyvin sikäli, että tavoittelinkin etureunan kuvasta ulos pyrkivää vaikutusta. Olet tosin sikälikin oikeassa, nyt kun kommenttisi valossa katson taas kuvaa, että se on hieman ahdas rajaukseltaan. Ympärillä oli elementtejä (puita), jotka halusin rajata ulos ja osittain siksi rajaukseksi tuli tämä. Mietin sitä paikalla tovin. Et kuitenkaan ole väärässä.

Hyviä kommentteja, kiitokset. Luulen, että minun on palattava tälle paikalle uudestaan ja mietittävä tätä hieman uudelleen. Kohde kuitenkin kiehtoo minua.
Sapere aude.
---
flickr
decypher

Tuo taustako sinua häiritsee eniten väreissä? Saisiko isommalla aukolla korjattua tilannetta yhtään? Ehkä ei, jos haluat pitää nykyisen sommitelman. Minustakin melkein tuntuu, että joko tiukempi ja laajempi rajaus voisi toimia paremmin.

Toivottavasti innostut tosiaan jossain vaiheessa palamaan paikalle, tässä aiheessa on minusta ainesta. Sitä paitsi kunnolla hieromallahan se hyvä tulee :)
Kryptos
Viesti:

Minulta löytyy kyllä - samalla rajauksella tosin - f/4 ja f/8 versiot. Kasia voisi tutkia kontrastina tälle. Halusin tuoda veneen ja taustan ajatuksen kuvaan mis-en-scene:nä, mutta keskittyä vain keulan yksityiskohtiin. Paikalla tuntui, että ohut syväterävyys toimisi parhaiten.

Paikka on lähellä Kustavin toista kotia, joten sinne on helppo mennä uudelleen. :)
Sapere aude.
---
flickr
decypher

Tämähän menee mielenkiintoiseksi :)

Sitä vähän ajoinkin takaa, että pitäisi saada syväterävyys vielä ohuemmaksi, jotta tuo keula olisi kuvan fokuksessa, mutta todellakin joutuisi ottamaan tiukemman rajauksenkin. Nyt tuntuu, että focusta on ehkä hiukan väkinäisesti yritetty saada sävytyksellä tuohon nokkaan. Voisi kyllä toimia hyvin laajiksellakin, jos saisi ympäristöä reilusti mukaan.

Mitähän tuo paatti muuten tekee keskellä metsää?
ISSPES

Viesti Kirjoittaja ISSPES »

decypher kirjoitti:Tämähän menee mielenkiintoiseksi :)

Sitä vähän ajoinkin takaa, että pitäisi saada syväterävyys vielä ohuemmaksi, jotta tuo keula olisi kuvan fokuksessa, mutta todellakin joutuisi ottamaan tiukemman rajauksenkin. Nyt tuntuu, että focusta on ehkä hiukan väkinäisesti yritetty saada sävytyksellä tuohon nokkaan. Voisi kyllä toimia hyvin laajiksellakin, jos saisi ympäristöä reilusti mukaan.

Mitähän tuo paatti muuten tekee keskellä metsää?
Eikö tässä kuvassa kuitenkin etualalla ole veneen perä eikä keula?

Tämä kuva ainakin on herättänyt keskustelua, mikä on aina positiivista. Toimisiko tässä kuvassa jos koko vene oli erittäin kevyesti väreissä?
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Omaan silmään ristiriita tulee siitä, että (yksinään) tulkitsen kuvan dokumentaarisena otoksena, jolla on lähdetty kikkailemaan. Tarina ja ydin puuttuu, jolloin ilmaisusta tulee helposti itseisarvo ja kuvasta kuvankäsittelyharjoitus.

Eli: itse puhuttelevin versio aiheesti olisi varmaankin tylsästi mahdollisimman konstailematon dokumentaarinen otos.
Kryptos
Viesti:

Kuvassa on veneen keula. Veistotyyli on ainakin Kustavissa perinteinen.

moonshine on varmasti asian ytimessä. Pitänee katsoa puhdas mv ja myös värillinen versio. Vene sinänsä kiinnostaa minua. Taidan mennä kuvaamaan sen uudelleen, hieman toisenlaisella ajatuksella.
Sapere aude.
---
flickr
Jukka75

Viesti Kirjoittaja Jukka75 »

Harvemmin näistä tälläisistä mv/color kuvien sekoittamisista tykkään, en aivan tällekkään lämpene mutta tässä on mielestäni hyvä suunta ja potentiaalia. Eli mietin jos tausta olisi semihailakka ja keula taasen täysissä väreissä, hieman sellainen liukuvärjäys 3D efekti että keula näyttäisi tulevan kuvasta ulos :D

Ajatus vain...
Itku pitkästä ilosta ja pieru pitkästä nauramisesta.
http://www.jukka75.portfoliobox.me/

http://jpp75.kuvat.fi/
Kryptos
Viesti:

Osaväri on parhaimmillaankin haasteellinen toteutus. Arvelen, että se voisi toisella tavalla toteutettuna toimiakin tässä, mutta sitä pitää tutkia Photoshopissa. Moonshine on kuitenkin oikeassa siinä - vapaasti tulkiten - että yksinkertaisen kuvan pitäisi antaa olla yksinkertainen. Julkaisen ehkä tämän myös värillisenä, peruskäsittelyllä, vertailun vuoksi.

Kokeilen kuitenkin melko rohkeasti erilaisia tulkintoja jopa silloinkin, kun itsellänikin on huomattavia varauksia niiden toimivuudesta. Se on opettavaa ja hauskaakin. Hyviä kommentteja kaikilta, arvostan siihen käyttämäänne aikaa. Keskustelu kuvasta on aina hyvä asia.

Edit:

Väriversio. Ei temppuiluja. Hyvin yksinkertainen kuva. Bokeh on jotenkin levoton. Se häiritsee minua.

Kuva
"Row, row, row your boat...." (Colour edit) by Mika Latokartano, on Flickr
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin