New York helikopterista

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Sählä
Viestit: 3
Liittynyt: Touko 30, 2013 23 : 15
Paikkakunta: Helsinki

New York helikopterista

Viesti Kirjoittaja Sählä »

Hep

Ajattelin kirjoitella kokemuksia New Yorkin kuvaamisesta helikopterista. Tuli instagramin kautta vastaan ihmisiä, jotka on käyneet FlyNYONin lennolla ja kun olin kaupunkiin menossa, halusin kokeilla. Tarjolla on useampi vaihtoehto, itse kokeilin The NYC Premiumia lähinnä siksi, että se lähtee suoraan Manhattanilta eli ei tarvinnut reissailla New Jerseyhin firman kotihangaariin.

Lento kesti 20 minuuttia ja lennetään ilman ovia eli koko kopterin kyljet on auki. Lentäjän vieressä on yksi paikka ja takana kolme. Keskellä takana oleva siirtyy istumaan lattialle koivet konesta ulkona heti kun on päästy ilmaan. Samalla takapenkillä istuvat kaksi muuta kääntyy istumaan ulospäin koivet pihalle. Kolme kuvaa siis repsikan puolelle ja yksi lentäjän puolelle. Paikkajako tehdään siinä ennen lentoa sen perusteella mitä kukakin tahtoo, paljonko on ahteria ja hartiaa ja paljonko painaa. Tälläinen isompi heebo ei lattialle pääse, siihen valkataan pienemmästä päästä. Päällä on valjaat, joista kiinnitys kopteriin.

Ennen lentoa sovitaan kohteet, jotka ihmiset haluaa nähdä ja lentäjä tekee sen perusteella reitin. Kopteria pyöritetään niin, että molemmilta puolilta saa kuvattua ne halutut rakennukset, sillat jne. 20 min menee yllättävän äkkiä eikä siinä ehdi kiertää esim Central Parkin pohjoisosaan, napsia Mid Townilta kaikki kiinnostavaat kohteet ja vielä kiertää Vapaudenpatsas. Meidän reitti oli noin Central Parkin eteläosasta Battery Parkiin eli keskuspuiston alapuolinen osa Manhattania. Kone ei ole paikallaan yhtään eli kaikki tapahtuu siinä silmien edessä yhtäkkiä ja käytännössä joutuu tiirata etsimen läpi koko ajan. Sitä vaikeampi tietysti oli hahmottaa mitä seuraavaksi tulee näkökenttään.

Kaikki pitää olla kiinnitettynä valjaisiin eli kamerojen hihnat kulkee valjaiden kautta. Vastavalosuojat ja käsin irtoavat filtterit pitää poistaa. Linssiä ei ilmassa vaihdeta eli jos haluaa kaksi putkea, tarvii kaksi runkoa. Edes pipoa ei saa laittaa päähän, hanskat sentään saa olla.

Meillä oli lämpöä vajaa kymmenen astetta ja tosi kova puuskittainen tuuli. Kylmä olisi tullut, jos ei olisi pelännyt henkensä puolesta koko ajan. Lentäjä varoitti etukäteen, että kone heittelee tänään paljon ja niin se teki. Kopteri tärisee tasaisesti ajaessakin, siihen päälle kunnon heitot ylös-alas ja sivusuunnassa. Vakaajallisesta optiikasta on apua ja valotusajat kannatti pitää 1/500 nopeemmalla puolella. Kuvasin 5DsR+Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD ja 5D3+70-200 2,8 IS II. Kolmannesta kamerasta ei kannata edes haaveilla, kahden kanssa oli täysi työ. Laajempaa kuin 24mm en myöskään kaivannut. Tuollakin sain monen kuvaan yläreunaan roottorin lavan. Lisäksi ilma on aika sinisen sumuista eli kunnon laajiksella puolet kuvasta olisi pelkästään sitä sinistä usvaa ja toinen puoli usvan läpi kuvattuja rakennuksia, koska siinä istuessa omat koivet olisi muuten joka kuvassa. Alaspäin kuvaaminen onnistuu vain työtämällä kädet suoraksi eteen sinne puhuriin ja räiskimällä summanmutikassa. Kunnon kirkkaalla säällä tai pimeällä laajis olisi ehkä kovempi juttu. Jos menen joskus uudestaan, otan vain 70-200:sen, mutta näin ekaa kertaa oli hyvä olla myös laajempaa mukana.

Puhuri siinä metrin päässä roottorin alla on järjetön. Jalan nosto suoraksi oli jo suoritus (kaikki haluaa ottaa "shoe selfien", niin minäkin). Onneksi oli päässä koneen tosi jämäkät kuulokkeet, mun rillit olisi muuten jossain lepikossa. Ilman kuulokkeita ei seinättömässä koneessa kommunikoida mitenkään paitsi käsimerkeillä. Välillä hirvitti missä toinen kamera menee, kun oikein heitteli eikä linssissä ollut siis mitään suojusta. Ehjänä selvisi kyllä kaikki.

Maksu oli netissä luottokortilla etukäteen eikä rahaa palauteta, jos ei haluttuna päivänä voikaan lentää joko sään takia tai jos ei tule tarvittavaa 4 ihmistä. Siinä tapauksessa sen rahan voi käyttää saman firman lentoon toisena aikana tai toisessa kaupungissa. Homma toimi ainakin mun kohdalla hyvin. Tässä vielä linkki firman sivuille: https://flynyon.com/new-york/. 10% alennuskoodin sai, kun tilasi uutiskirjeen. $499+$50 landng fee Manhattanin lähdöillä (-10% yhteissummasta). Lähtöjä oli tarjolla klo 16, 17 ja 18 (auringonlasku nyt klo 19), mun lähtö oli klo 17. Manhattanilta ei lennetty mitään pimeään aikaan nyt ainakaan.

Kuvia löytyy täältä: http://mikko.kuvat.fi/kuvat/NewYork2016/

Mitään killer shotteja en saanut. Hienommat kuvat saa auringonlaskun jälkeen Empire State Buildingista, jossa ei tarvi lasin läpi kuvata, mutta olihan tämä kokemuksena omaa luokkaansa harrastelijalle.

Jos joku kiinnostui lähtemään kopterin kyytiin, multa voi kysellä lisää yksityiskohtia. Vaipat olisi ollut hyvä vara vaikka housuihin ei nyt ihme kuitenkaan turahtanut. Ehkä ensi kerralla.

Mikko Silvennoinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Varmasti mieleenpainuva ja upea kokemus.
mremonen
Viestit: 9563
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kiitos jakamisesta. Toukokuun alussa pitäisi (lue: pääsee) tuonne taas mennä viikoksi. Olen kahden vaiheilla, että lähdenkö kevyemmällä varustuksella, eli Sony a6000 + RX100 III (+IR NEX5n) vai sitten järeämmällä eli D810.

Viimeeksi oli D800 ja olihan se ok, vaikka selkä menikin aika jumiin kantamisesta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7324
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Näitä matkakokemuksia on aina tosi mukava lukea. Kuvissa on myös paljon hienoa materiaalia, kuten vaikkapa tää: http://mikko.kuvat.fi/kuvat/NewYork2016/IMG_4157-1.jpg

Ainoa juttu mikä osuu silmään on että muutamat kuvat on vähän vinoja ja ne kääntelisin tarkemmin suoriksi, mutta tämä nyt on vain oma pakkomielle erityisesti tän tyyppisissä kuvissa. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Varmasti huikea reissu, ja todella hienoa kuvaa olet ottanut niin maasta kuin ilmastakin.

itsellä on vielä muistissa vuonna 1989 isolla Sikorskyn rohjolla lennetty siirtolento JFK:n kuuluisasta Eero Saarisen piirtämästä TWA:n terminaalista Mid-Townin 34. kadun helipadille. Finnairin business-luokan lentoihin sellainen kuului silloin lipun hintaan, mutta tuskin enää. Kuvaamiseen ei tosin valitettavasti ollut mahdollisuuksia, ja illan hämärässä tuskin monikaan olisi onnistunut ISO64 Kodachromelle.

Empire Staten näköalatasanteelta niitä siiten sai myöhemmin otettua, ja kuten mainitsit, se on siihen oiva paikka.

Vähän on tuo Manhattanin skyline muuttunut siitä, kun sitä yli kymmenen vuotta sitten on tullut viimeksi ihailtua. WTC tornit tietysti ovat hävinneet, ja tilalla on se uusi WTC One, muuta mikä on tämä ilmestys: http://mikko.kuvat.fi/kuvat/NewYork2016/IMG_4401-1.jpg

Sehän on Keski-Manhattanin korkein rakennus nykyään.
Sählä
Viestit: 3
Liittynyt: Touko 30, 2013 23 : 15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sählä »

Kiitos kommenteista.

Mulla oli toinen kamera repussa ja toinen kaulalla, tasapainotti jotenkin taivallusta, kun oli kuollutta ainoa molemmin puolin;) Olihan siinä painoa tietysti ja viimeiset kolme päivää taivalsin Ketomexin avittamana.

Vinous oli iso haaste kun näitä kävin läpi Lightroomissa. Varsinkin 11-24:lla otetut ei tahtoneet mitenkään oieta. Aina kun sääti jonkin kohdan mukaa, toinen reuna meni reisille. Välillä tuntui, että amerikkalainen rakennusmies ei tunne vatupassia eikä
mittanauhaa. Taisi vika silti olla ihan siinä kameran takana. Opin ainakin laajan pään haasteista tällä reissulla. Jos ei osaa kuvata suoraan ja keskeltä symmetrisiä kohteita, ei tahdo saada LR:ssa enää kalua siitä kuvasta. Tähtäimessä on nykyään jopa vatupassi kahdessa suunnassa, mutta silti oli vaikeaa. 11-24:seen olen ihastunut, ehkä siksikin, että on uusin kakkula ja siksi kiva käyttää. Hyvä kiinnittää huomiota tuohon, kiitti kommentista.

Mid Townin uusi tötterö kulkee nimellä Park 432. Ei ole vielä valmis, rakentumista voi seurata tietysti nettikameroista: http://www.432parkavenue.com/new-construction-in-NYC/. On tää maailma hurjaa nykyään. Tuntuu kyllä aika huteralta, mutta on eittämättä katseenvangitsija.

Tämä mun lento lähti nimneomaan samaiselta East 34th Streetin helipadilta. Siellä on nykyään Blade Lounge, josta tehdään chartereita kaiken aikaa ja FlyNYON käyttää sitä näissä Manhattanin nousuissa. Siinä kun laitettiin valjaita päälle, bussi töräytti sillan betoniporsaaseen muutaman metrin päässä Bladen seinästä. Aika jysäys. Siitä on eka kuva heti nousun jälkeen.
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Kiitokset nopeasta vastauksesta.

Aika huikea tötterö, ja tasapaksu alhaalta ylös asti, tämä 432.

Ihan ei köyhille ole tarkoitettu, paras saatavilla oleva condo on 88. kerroksen penthouse, hinta yli 76 MUSD, kuukasivastike lähes 9000 USD ja kiinteistövero yli 15 000 USD.

Elämä on.

Joo, ja nuo ultralaajat ovat myös oma haasteensa, mutta ehkä juuri siksi niin kiehtovia ;-)
Jukka75
Viestit: 856
Liittynyt: Heinä 14, 2010 13 : 56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jukka75 »

Kiitoksia hienosta pohjustuksesta kuviin, mielenkiintoista lukea ja varmasti hetkenä sellainen once in a life time juttu, wau. Paljon hyviä kuvia ja paikkana varmasti hieno myös paikanpäällä. Itse kerran tehnyt viikon Ameriikan reissun ja oli hienoa, ainoa miinus että silloin en omistanut vielä kunnon kameraa :(

Mutta iso kiitos stoorista ja kuvista :)
Itku pitkästä ilosta ja pieru pitkästä nauramisesta.
http://www.jukka75.portfoliobox.me/

http://jpp75.kuvat.fi/
ef0p
Viestit: 56
Liittynyt: Tammi 20, 2011 22 : 31

Viesti Kirjoittaja ef0p »

Wau, ihan mahtavia kuvia. Harmi vaan kun en itse tällaista tajunnut selvittää kun varasin helikopterikierroksen suoraan lentojen yhteydessä... Ei taida se ihan ovet auki lennellä ympäri kaupunkia.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Kiitos mielenkiintoisesta reissuraportista! Pitääpä itsekin pistää mietintämyssyyn moinen lento, kun seuraavan kerran tuonne päin eksyy..
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Vastaa Viestiin