Nikon D750
-
Kroppirunkoon 24 mp riittää, FF-kamerassa on hyvä olla se 36 mp. Varsinkin jos harrastaa sorsien valokuvaamista, kuvauslajia, jossa miellejä ja rajausvaraa ei ole koskaan liikaa!
Tämä on sitten valokuvamarsalkan mielipide, eikä minkään pissihousuisen Heli Nissisen tai kossupäisen Hannu Koskenkorvan. :)
Tämä on sitten valokuvamarsalkan mielipide, eikä minkään pissihousuisen Heli Nissisen tai kossupäisen Hannu Koskenkorvan. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
Nykyisen 24mp, itseasiassa se D5:n 20mp kennokin kävisi kanssa oikein mainiosti. Toki en ole oikeasti kiinnostunut yhdestäkään näistä vaihtoehdoista.temama kirjoitti:Nyt rehellisesti: kumman ottaisitte mielummin samaan rahaan d750 runkoon, nykyisen 24mp kennon vai d800 mallien 36mp kennon?
Jos D750 ottaisi D800:n kennon, niin se menettäisi sitä high-ISO-suorituskykyä, jossa se niin mainio on. Ei D5:kään kaipaa sitä D800-sensoria. Jokainen sensori on kompromissi.
Jos haluaa D800/D810, niin miksei vaan osta sellaista? Rahassa jos ongelma on, niin D800:t menee aika edullisesti käytettyinä suhteessa D610 malliin verrattuna (D610 näyttää menevän kaupaksi käytettynä uuttakin kalliimpaan hintaan, mikä menee mun käsityskyvyn yli ).
Miksi Sony myy A7S:ää jollain 12mp sensorilla kun heillä on 42mpix? Aivan sama tarina.
-
- Viesti:
Parempi housuissa kuin päässä.spege kirjoitti:Kroppirunkoon 24 mp riittää, FF-kamerassa on hyvä olla se 36 mp. Varsinkin jos harrastaa sorsien valokuvaamista, kuvauslajia, jossa miellejä ja rajausvaraa ei ole koskaan liikaa!
-
- Viesti:
-
Ei välttämättä. Esim. Kun hakee sorsapönöihin lisää ulottuvuutta, siinä on hyvälaatuisista extrapikkelsseistä etua.Maffer kirjoitti:Faktahan on se että kroppaaminen on husimista.
Ja onhan esitystekniikkakin menossa todella hq suuntaan, voi kuvitella mitä muutaman tai 10 vuoden jälkeen tarjotaan kuvuen esittämiseen?
Sitä voi sitten vaan valitella miksi tuli aikanaan otettua unohtumattomat kuvat vain 24mp kennolle.
-
Puhut kalliita sanoja, toveri temama!temama kirjoitti:Ei välttämättä. Esim. Kun hakee sorsapönöihin lisää ulottuvuutta, siinä on hyvälaatuisista extrapikkelsseistä etua.Maffer kirjoitti:Faktahan on se että kroppaaminen on husimista.
Ja onhan esitystekniikkakin menossa todella hq suuntaan, voi kuvitella mitä muutaman tai 10 vuoden jälkeen tarjotaan kuvuen esittämiseen?
Sitä voi sitten vaan valitella miksi tuli aikanaan otettua unohtumattomat kuvat vain 24mp kennolle.
-
Sama päätön sonnanjauhanta jatkuu...temama kirjoitti:...24mp ei ole kovin vähän, mutta varsinkin kinokennoon se on vaatimaton, ei jää croppivaraa ollenkaan...
Canon 6D:llä ei ole edes 24:ää mp:tä ja loistavasti pystyy croppaamaan tarpeen vaatiessa, eli pelivaraa riittää.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Ketään kiinnosta sun canonisi.habannaama kirjoitti:Sama päätön sonnanjauhanta jatkuu...temama kirjoitti:...24mp ei ole kovin vähän, mutta varsinkin kinokennoon se on vaatimaton, ei jää croppivaraa ollenkaan...
Canon 6D:llä ei ole edes 24:ää mp:tä ja loistavasti pystyy croppaamaan tarpeen vaatiessa, eli pelivaraa riittää.
-
-
- Viesti:
Mitkä unohtumattomat kuvat? Ja millainen reso sinun kamerassa olikaan?temama kirjoitti:Ei välttämättä. Esim. Kun hakee sorsapönöihin lisää ulottuvuutta, siinä on hyvälaatuisista extrapikkelsseistä etua.Maffer kirjoitti:Faktahan on se että kroppaaminen on husimista.
-
+1PekkaSav kirjoitti:Ketään kiinnosta sun canonisi.habannaama kirjoitti:Sama päätön sonnanjauhanta jatkuu...temama kirjoitti:...24mp ei ole kovin vähän, mutta varsinkin kinokennoon se on vaatimaton, ei jää croppivaraa ollenkaan...
Kyllä vähänkin tulevaisuutta ajatteleva valokuvaaja käyttää työskentelyssään 36 MP resoluutioista (Nikon/Sony) kuvakennoa! Canon 5Ds(R) yltää peräti 50 MP resoluutioon, mutta tämä Canon-kenno on muuten melko kelvoton, kuten Canonin kennot tuppaavat olemaan!
-
- Viesti:
-
Päätön? En tiedä kuka tässä loppujen lopuksi on pöhkömpi kuin toinen (ja miten tilanne muuttuu illan ja parin perjantai bissen jälkeen) , mutta Canon 6D:stä apsc croppi on sellaista vajaa 9mp resoa kun esim. D800 apsc croppi on reilut 15mp. Siinä on eroa! Eikö?habannaama kirjoitti:Sama päätön sonnanjauhanta jatkuu...temama kirjoitti:...24mp ei ole kovin vähän, mutta varsinkin kinokennoon se on vaatimaton, ei jää croppivaraa ollenkaan...
D750 apsc croppi on 10mp, ei kovin kummoinen sekään.
-
höpönassu <3Hel_NiS kirjoitti:Mitkä unohtumattomat kuvat? Ja millainen reso sinun kamerassa olikaan?temama kirjoitti:Ei välttämättä. Esim. Kun hakee sorsapönöihin lisää ulottuvuutta, siinä on hyvälaatuisista extrapikkelsseistä etua.Maffer kirjoitti:Faktahan on se että kroppaaminen on husimista.
Minun kameroissani on monenlaisia erillaisia resoja, ja toki otan ainakin itselleni&perheelle tärkeitä ja unohtumattomia kuvia.
Kuten totesin edellä, niin 24mp riittää justjust, mutta croppivaraa siinä ei enää juuri ole, ja objektiivien täytyy tukea croppaamatonta framea just eikä melkein. Tätä mieltä minä olen. Mutta se on fine mulle jos jollekin 10mp riittää.
Mutta hei halloo, nykyisin saa muutamalla satasella 24mp apsc croppirunkoja, jotka pesee mokomat ylihintaiset kinot esim. linnustamisessa tosta vaan!
Mulle uusi D750 olisi sellainen max. 1300€ runko. ja stigman kanssa max. 1600€. Mutta en silti ostais, kinossa pitää olla vähintään se 36mp. Sitten kelpais kyllä d750 järkisummalla.
Stigmoissa ei rahallinen arvo pidä samalla tavalla kuin käytetyissä nikkoreissa (joista välillä pyydetään ihan kkäsittämättömiä hintoja kyllä, käytettynä-kin).
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Mutta aatteleppa jos olisit ottanut sen 36mp tai 50mp kinokennolla, miten hyvältä se silloin näyttäisi?kostaja! kirjoitti:Aika unohtumaton saa tilanne olla jos 24mpx ei siihen riittäisi.
Nimimerkillä; katselen juuri seinälläni olevaa metristä canvasta joka otettu aikoinaan vain 12mpx kennolla ja näyttää pirun hyvältä...
Tietysti sitä valokuvien unohtumattomuutta on monenlaista, ja aika harvoin se kusahtaa resoluutioon, ainakin kun järkkäreistä puhutaan.
Mutta olen minä katsellut kuvia joissa wow-efektiin toi aimo annoksen lisäpotkua kuvan tekninen loisteliaisuus ja yksityiskohtaisuus!
-
- Viesti:
Olivatko ne yli 24mp?temama kirjoitti:Mutta aatteleppa jos olisit ottanut sen 36mp tai 50mp kinokennolla, miten hyvältä se silloin näyttäisi?kostaja! kirjoitti:Aika unohtumaton saa tilanne olla jos 24mpx ei siihen riittäisi.
Nimimerkillä; katselen juuri seinälläni olevaa metristä canvasta joka otettu aikoinaan vain 12mpx kennolla ja näyttää pirun hyvältä...
Tietysti sitä valokuvien unohtumattomuutta on monenlaista, ja aika harvoin se kusahtaa resoluutioon, ainakin kun järkkäreistä puhutaan.
Mutta olen minä katsellut kuvia joissa wow-efektiin toi aimo annoksen lisäpotkua kuvan tekninen loisteliaisuus ja yksityiskohtaisuus!
-
Vaikea sanoa millä kameralla niitä oli otettu, mutta laadusta päätellen useimmat ehkä jopa keskariformaatille.Hel_NiS kirjoitti:Olivatko ne yli 24mp?temama kirjoitti:Mutta aatteleppa jos olisit ottanut sen 36mp tai 50mp kinokennolla, miten hyvältä se silloin näyttäisi?kostaja! kirjoitti:Aika unohtumaton saa tilanne olla jos 24mpx ei siihen riittäisi.