Tamron 500mm F8 peili
-
Tamron 500mm F8 peili
Kuvaako kukaan täällä peilioptiikoilla? Miten hankala tuollaisella on oikeasti kuvata. Onnistuuko esim. luontokuvaaminen?
Tuolla on kyllä ilmeisesti joku taituri kun on saanut noinkin hyviä kuvia
http://www.rtfract.com/d70crick.htm
-
- Viesti:
Minusta peilitele on ihan hyvä luontokuvaamiseen. Se on paljon kevyempi kuin vastaava linssiputki. Minun peiliteleni tarkentuu 130-140cm:n paikkeille. Se vastaa 50 millisellä alle 15 cm:n kuvausetäisyyttä. Sillä on mukava kuvata vaikka sudenkorentoja. Lintukuvauksessa se toimii myöskin. Vaikeutena on tietysti valovoima, aurinkoisella säälläkin joutuu käyttää ISO 800:aa, kun kuvaa käsivaralta. Minulla on tuollainen käytettynä ostettu manuaalinen peilitele, ja käytän sitä vieläkin. Tuo saman mittainen linssiputki painaa melkein kaksi kiloa ja sitä on aika hankala heilutella käsivaralta. No, saattaisin minä siitä 200 eurolla luopua. Sillä rahalla voisi tilata 1000 millisen...
(kuvasivuillani, vaihtuvat kuvat-puolella, on pari tiirakuvaa, otettu peilitelellä. Joku niistä muistakin on peilitelellä otettu).
(kuvasivuillani, vaihtuvat kuvat-puolella, on pari tiirakuvaa, otettu peilitelellä. Joku niistä muistakin on peilitelellä otettu).
-
Hienoja kuvia, ilmeisesti kaikki nuo peilitelet on manuaalisesti tarkennettavia?adapteri kirjoitti:Minusta peilitele on ihan hyvä luontokuvaamiseen. Se on paljon kevyempi kuin vastaava linssiputki. Minun peiliteleni tarkentuu 130-140cm:n paikkeille. Se vastaa 50 millisellä alle 15 cm:n kuvausetäisyyttä. Sillä on mukava kuvata vaikka sudenkorentoja. Lintukuvauksessa se toimii myöskin. Vaikeutena on tietysti valovoima, aurinkoisella säälläkin joutuu käyttää ISO 800:aa, kun kuvaa käsivaralta. Minulla on tuollainen käytettynä ostettu manuaalinen peilitele, ja käytän sitä vieläkin. Tuo saman mittainen linssiputki painaa melkein kaksi kiloa ja sitä on aika hankala heilutella käsivaralta. No, saattaisin minä siitä 200 eurolla luopua. Sillä rahalla voisi tilata 1000 millisen...
Mitä muita merkkejä, hyväksi havaittuja on?
Nimenomaan keveys ja varsinkin hintaluokka kiinnostaa noissa linsseissä.
-
Re: Tamron 500mm F8 peili
Minä olen hankkinut venäläisen Rubinar 500/5,6 peilin, mutta testaaminen on jäänyt vielä aika vähiin.Cam70 kirjoitti:Kuvaako kukaan täällä peilioptiikoilla? Miten hankala tuollaisella on oikeasti kuvata. Onnistuuko esim. luontokuvaaminen?
Loitto kertoikin viestissään noita hyviä ja huonoja puolia, jotka varmaan pätevät tuollaiselle 500/8 peilille.
Rubinar ei ole kovin kompakti eikä kevyt (tai oikeastaan on, jos sitä verrataan perinteiseen linssiin), mutta suuremman valovoiman jodosta sillä pystyy kuitenkin tarkentamaan aika hyvin.
Taustasta riippuen boke tekee kyllä aikamoisia donitseja.
-
Minusta noissa ei ollut mitään taiturimaista ;-)Cam70 kirjoitti:
Minulla oli vähän aikaa Tamron 500/8, joka oli muuten kiva, mutta liian pimeä. Peiliobjektiivin (josta ei juuri linssi-sanaa kannata käyttää, ennemminkin kai mirtsu tai pelde ;-) huonoin puoli on himmentimen puute, miksi joudutaan pelaamaan valotusajalla. Toisaalta noinkin pimeässä objektiivissa olisi täysi aukko joka tapauksessa päällä..
ja AF tuskin toimisi vaikka sellainen olisikin.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Adapt All tarkoittaa, että objektiivissa on "yksinkertainen" tapa vaihtaa sovitinta. Minulla ainakin tuossa putkilossa on sovitin, joka sopii putken ja kameran väliin. Ostaessani sen putken sain mukaan kaksi telejatketta. Ne ovat Tamronin omia ja tulevat adaptall-sovittimen ja putken väliin. Sopivalla sovittimella siis putki pitäisi sopia melkein mihin kameraan tahansa.
-
Ota pitkän ajan tähtäimeksi hommata EF 300/4 IS. Se on halpa mutta kelvollinen työkalu telerintamalla.Cam70 kirjoitti:Käykö tuo Tamronin peilitele esim. Canonin 350D:hen?
Se on näköjään adaptall malli, mutten löydä mistään listaa kameroista joihin se käy
Sinulla on mahdollista valita ainakin pari tapaa päästä päämäärään.
-Kerää rahaa ja osta optiikka sitten kun sinulla on rahat käsillä. Kuvaa jotain muuta ja opettele niillä putkilla mitä sinulla on nyt.
Tai
- Osta kaikki mahdolliset suttuputket mihin sinulla nyt on varaa ja päädyt kuitenkin sitten myöhemmin tähän samaan kunnon tötteröön. Tietysti jos olet kova kauppamies ostamaan ja myymään niin et silloin kovin paljon hukkaa rahaa.
Yleensä pätee ettei köyhän kannata ostaa p@skaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-
- Viesti:
Nikon D100:ssa jää monta milliä peilin ja tamronin 500millisen väliin.R300R kirjoitti:Yksi ongelma näissä kameroissa joissa on yhdysrakenteinen salama, on salaman "työntyminen" eteenpäin. Esimerkiksi tuo Rubinar vaatii kameran ja objektiivin väliin esim. 12 mm loittorenkaan. Tämä kannattaa tarkistaa Tamronin osalta.
Noiden kalliimpien linssien hankkimisessa olen sitä mieltä, että niitä varten kannattaa tietysti säästää rahaa. Minulla kuitenkin meni muutama vuosi, ennenkuin vuoroon tuli kunnon 500millinen. Aina oli mukamas joku muu välttämätön hankinta. Minä olen erittäin onnellinen, että muinoin hankin halvimman mahdollisen 500millisen. Sillä on otettu PALJON kuvia sillä aikaa, kun olen odottanut tuota "parempaa" 500millistä. Nyt olen aloittanut säästämisen 600mm/2.0 valovoimaista vakaajalla varustettua teleä varten. Ehkä sellaista ei vielä ole markkinoilla, mutta on varmaan siihen mennessä, kun minulla on varaa siihen. Sitä ennen pitää vaihtaa autokin pari kertaa....
-
Kärjistystä...adapteri kirjoitti:Nyt olen aloittanut säästämisen 600mm/2.0 valovoimaista vakaajalla varustettua teleä varten.
EF 300/4 IS on halvimpia kunnon teleoptiikoita. Sitoutuminen säästämään noin reilun 1000 eur optiikkaa vain kasvattaa ja motivoi harrastukseen. Tänä päivänä vain taitaa olla vierasta ajatella muuten kuin " tässä ja nyt heti minulle kaikki".
Siinä kun puolivuotta tai vuoden priorisoi menojaan saadakseen sen mitä haaveilee niin osaa aivan eritavalla arvostaa harrastustaan.
...kuvia lisätään myöhemmin...
-
Saisitkohan vähän testailtua sitä, kiinnostaisi kuulla tuntemuksia!R300R kirjoitti: Minä olen hankkinut venäläisen Rubinar 500/5,6 peilin, mutta testaaminen on jäänyt vielä aika vähiin.
Tuo tuntuisi aika jännältä vehkeeltä 1.6 kertoimella...
-
- Viesti:
Minulla on Maksutovin 500/8 ja Rubinar 1000/10, molempia olen jonkunverran kokeillut, kyllä niillä ihan kivaa jälkeä saa aikaiseksi. Se bokeh, on näissä myös tehokeino jolla voi saada mukavaa efektiä taustalle, varsinkin metsätaustalle se sopii mielestäni aivan hyvin, sekä jos kohde on tarpeeksi etäällä taustasta.
Käyttö tuollaisella on paljolti kirkkaan päivän kuvausta, iltaa kohden se ei paljoakaan tarjoa. Oikein kirkkaana päivänä voi parhaillaan päästä jopa ISO 400 käyttöön jos oikein säkä käy. Valoitusajat tulee pitää mielessä, 1/polttoväli joka näillä alkaa olla jo aika vikkelä. Näin paksun putken sihtaaminen voi vaatia hieman totuttelua, eikä ilman monoa kannata oikein yrittääkkään, 500 sitten ehkä.
Millejä tuolla saa edullisesti ja aivan onnistuneita otoksia. Tarkennus tuollaisella on helppoa, melkeimpä kaikki mallit tarkentavat reilusti yli äärettömän, jolloin loiton lisääminen mahdollistaa kapistusten käyttämisen niissä kameroissa, joissa tuo salamakotelo ja kahva tulevat tielle. Omassani olen ruuvannut kiinni n. 7mm m42 loiton kiinni. Varaa olisi pidemmällekin loitolle, niin saisi näpit paremmin väliin. Kokemukseni ovat olleet mukavat, ennen pääsiäistä kokeilin niitä lentokentällä, vaikutti erittäin hauskoilta, mutta valopuute silloinkin illalla haittasi.
http://www.teledesk.fi/ näyttäisi myyvän noita melkoisen kohtuulliseen hintaan.
Käyttö tuollaisella on paljolti kirkkaan päivän kuvausta, iltaa kohden se ei paljoakaan tarjoa. Oikein kirkkaana päivänä voi parhaillaan päästä jopa ISO 400 käyttöön jos oikein säkä käy. Valoitusajat tulee pitää mielessä, 1/polttoväli joka näillä alkaa olla jo aika vikkelä. Näin paksun putken sihtaaminen voi vaatia hieman totuttelua, eikä ilman monoa kannata oikein yrittääkkään, 500 sitten ehkä.
Millejä tuolla saa edullisesti ja aivan onnistuneita otoksia. Tarkennus tuollaisella on helppoa, melkeimpä kaikki mallit tarkentavat reilusti yli äärettömän, jolloin loiton lisääminen mahdollistaa kapistusten käyttämisen niissä kameroissa, joissa tuo salamakotelo ja kahva tulevat tielle. Omassani olen ruuvannut kiinni n. 7mm m42 loiton kiinni. Varaa olisi pidemmällekin loitolle, niin saisi näpit paremmin väliin. Kokemukseni ovat olleet mukavat, ennen pääsiäistä kokeilin niitä lentokentällä, vaikutti erittäin hauskoilta, mutta valopuute silloinkin illalla haittasi.
http://www.teledesk.fi/ näyttäisi myyvän noita melkoisen kohtuulliseen hintaan.
-
- Viesti:
Onko sulla missään näkyvillä tuolla otettuja kuvia?R300R kirjoitti:Miksei pitäisi, juuri tuollainen minullakin on eli 500 mm ja F/5,6. Eikä ole paha hinta, alle 200€ + sovitteet ;)Cam70 kirjoitti:Oho, tuolla teledeskissä mainostetaan Peilitele MTO/Rubinar 500mm F/5.6, voikohan pitää paikkaansa?
-
- Viesti:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Tuossa on aiheeseen läheisesti liittyvä keskustelu, loppupäässä mielestäni joku hankki tuolta juuri sellaisen.
Tuossa on aiheeseen läheisesti liittyvä keskustelu, loppupäässä mielestäni joku hankki tuolta juuri sellaisen.
-
Ei valitettavasti ole. Yritän ottaa lähiaikoina vertailukuvat 300/4L vs 500/5,6.antha kirjoitti:Onko sulla missään näkyvillä tuolla otettuja kuvia?R300R kirjoitti:Miksei pitäisi, juuri tuollainen minullakin on eli 500 mm ja F/5,6. Eikä ole paha hinta, alle 200€ + sovitteet ;)Cam70 kirjoitti:Oho, tuolla teledeskissä mainostetaan Peilitele MTO/Rubinar 500mm F/5.6, voikohan pitää paikkaansa?
-
Rubinar 500 5,6:sen kiinnityksestä 300D:hen. Eli mitkä palikat sen kiinnittämiseen tarvitaan. Teknofokuksesta saa Canon EOS - M42 soviterenkaan jolla saa kiinnitykset sopimaan, mutta ilmeisesti lisäksi tarvitaan myös loittorengas salamalaatikon takia. Eli onko olemassa suoraan sopivaa M42 loittorengasta, vai pitääkö ensin ostaa Canon EOS - M42 kiinnitys ja lisäksi loittorengas. Mistä sopivan loittorenkaan saisi edullisimmin?