Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Tuo Pentaxin kenno pystyy tallentamaan ilman AA-suodista noin 102 lp / mm. Se on niin paljon, että käsivarakuvauksessa jäänee usein miten haaveeksi - varsinkin teleellä.

Itse kuvittelisin paljon arkkitehtuuria kuvaavana, että jalustalta kuvattaessa tuosta Pixel Shiftistä voi hyvinkin olla iloa. Ehkä marginaalista, mutta kuitenkin.

Oli miten oli, optiikan täytyy olla vastaavalla tasolla. Eipä noista muuten niin paljoa etua saa.

Having said that...
Toisaalta henkilö/muotokuvauksessa pidän kyllä hyvänä asiana noiden vanhojen kierrekiinniteisten optiikkojen helppoa kiinnitysmahdollisuutta. Optiikan kädenjälki on silloin tärkeämpää kuin absoluuttinen terävyys.
Viimeksi muokannut Tapiol2003, Helmi 21, 2016 13 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Less Is More
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No niin...Chambers kirjoitti ilmaisen blogipostauksen missä kerrottiin PS:n oikea hyöty: kohinattomuus ja puhdas väritoisto. Ominaisuus on ihan yliveto vaikka kuvassa jokin liikkuisiin - jos se kameran liikekompensaatio PS:n kanssa toimii niinkun pitää niin vaikkapa maisemaruudussa on silti monia asioita jotka eivät liiku. Kivillä ei ole koskaan kiire.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tapiol2003 kirjoitti: Having said that...
Toisaalta henkilö/muotokuvauksessa pidän kyllä hyvänä asiana noiden vanhojen kierrekiinniteisten optiikkojen helppoa kiinnitysmahdollisuutta. Optiikan kädenjälki on silloin tärkeämpää kuin absoluuttinen terävyys.
Retrolaseilla fiilistelyä varten kamerassa pitäisi olla evf sillä automaattitarkennukselle optimoitu optinen etsin parhaimmillaankin aika heikko käsin tarkentamista varten. En nyt puhu etsinkuvan koosta, vaan tähystyslasista ja muusta sellaisesta.

Jos Pentax olisi ottanut asian vakavasti, niin se olisi varustanut K1:sen salamakenkään kiinnittyvällä evf:llä. Tuo olisi kyllä killeri-ominaisus melkein missä tahansa tämän tyyppisessä kamerassa. Esim Nikon Df suorastaan huutaa elektronista etsintä johin saisi focus peakingin näkymään.

Canonit tietysti myös, onhan Canonin runkopaksuus peilikameroista otollisin erilaisten vanhojen optiikoiden adoptoimiselle. Canon tarjoaa myös kohtuullisen hyvä optiota tähystyslasin vaihtoon, Nikonissa tuo täytyy tehdä kolmannen osapuolen osia hyödyntäen.

Tällä hetkellä m42 optiikat ja muut vastaavat toimivat parhaiten Sonyn A7 sarjalaisissa.
Maffer
Viesti:

EVF on ihan jees käsivaralta räimiessä. Itse olisin kaivannut tähän etsimen sulkuverhoa kuten D810:ssa on. Maksaa varmaan markan tehdä mutta EI.
nomad

Maffer kirjoitti:EVF on ihan jees käsivaralta räimiessä. Itse olisin kaivannut tähän etsimen sulkuverhoa kuten D810:ssa on. Maksaa varmaan markan tehdä mutta EI.
Jos kameralla kuvataan hyvässä valossa livevjuun (tai sen salamakenkään kiinnittyvän hypoteettisen evf:n) kautta, niin silloinhan optisen etsimen sulkeminen on aivan välttämättömyys. Ilta- ja yökuvauksissa en ole tuon kanssa kuitenkaan vaivautunut. Mutta toki, optisen etsimen sulkuverho antaa vaikutelman, että kamerassa on asiat ajateltu.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

nomad kirjoitti: Retrolaseilla fiilistelyä varten kamerassa pitäisi olla evf sillä automaattitarkennukselle optimoitu optinen etsin parhaimmillaankin aika heikko käsin tarkentamista varten. En nyt puhu etsinkuvan koosta, vaan tähystyslasista ja muusta sellaisesta.
Minun kohdalla ainakin on totta, että tavallisella tähyslasilla ei voi tarkentaa ollenkaan tarkasti. Olen kuitenkin saanut erittäin hyviä tuloksia käyttämällä apuna catch-in- tarkennusta tai vain pelkästään tarkennuksen merkkivaloa. Silloinkin useimmiten kannattaa tarkennuksen hienosäätö olla oikeassa säädössä.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

PekkaSav kirjoitti:Mä otan paljonkin kuvia valotusta haarukoimalla ja kyllä lopputuloksessa näkyy heti, jos vaikka roiskii sarjalla sen sijaan, että käyttää peilin ylösnostoa.
Kokonaisuus ratkaisee. Eli eroja tulee, mutta mikä niiden merkitys on käytännössä. Ja hyvä kennovakaaja helpottaa paljonkin. Kuin myös se, miten kamera tekee sen HDR-kuvan. Noitten asiantuntija en ole, kun en kuvaa enkä tee koskaan HDR-kuvia. Mutta kyllä kaverit ovat saaneet oikein hyviäkin tuloksia käsivaralta.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Ompas täällä taas päivän aikana tutistu nikon -leirissä jossei muissakin ! :D Kyllä ottaa koville näköjään..

Sivulla 13 pikkupekkanen esittää parasta mahdollista kuvanlaatuaan, mistä esimerkkinä kuva 1.. (käykäähän avaamassa jos jaksatte, muita en jaksanut avatakaan)

Kerros nyt kaikille huvin vuoksi paljonko väänsit terävöitystä kaikkiaan?
Vai kuvaatko jpegiä? Ainakin mun näytöllä koko taivas yhtä kökkäreraetta, että ihan huolella oot slideria vääntänyt oikeelle.
Laitas ihan kaikki käsittelyparametrit jakoon jos LR:ää oot käyttäny. Opitaan sitten kaikki muutkin miten estetään moinen.. en paljon leijuis tolla yksityiskohtien yliterävöittymisellä. Ei näytä hyvältä edes nettikoossa ja sen kyllä huomaa jo siitä jos näkö on kunnossa.

Ikänäköön muuten auttaa pentax-linssit lähimmällä specs-optikolla. Antavat varmaan aletta jos nikon roikkuu kaulassa, kokeile ja kerro miten kävi. Ota Noman mukaan, ehkä tulee kimppa-rabattia?

Ken(rockwell)nokin likainen kun ei ole Dust Removalia vissiin ollenkaan. Harmi, se on hyvä ja II-versio on varmasti vieläkin parempi.

Oli mulla ihan muutakin asiaa aikasempiin juttuihin tuolla palaten:

Töiden lomassa kerkes surffailee jonnin verran liittyen siihen tilaamaani FA 20 muovi-ihmeeseen:

https://www.keh.com/shop/pentax-smc-p-f ... -lens.html

Boucille vastaten maksoin omastani juurikin noiden kahden väliin jäävän summan riihikuivaa. Omani kunto on lähempänä tota exellenteä, jos myyntipuheet pitää paikkansa.

En tiedä paljonko Keh ottaa posteja, joten alvia sen osalta en lisännyt koko hintaan jos noita havittelee. Elikkäs siis 590-724e (kaikkine kuluinen Suomessa ilman posteja)on skaala tuolla amerikanmaalla tossa paikassa. Jenkkipoika Ohiosta saa tietty "pilahintaan". Ehkä se ranskalainen ei niin sekaisin olekaan minttinsä kanssa? Saahan sitä kokeilla kepillä jäätä.

Pitäskin tarkistaa, missä päin se pakettini tällä hetkellä lienee, vaikka tuskimpa tuo vkl mihkään on edennyt. :)
Pentax/Ricoh
Maffer
Viesti:

Ei se mitään terävöittämistä tarvi että tulee sahalaitaa 1:1 koossa. AA-suodin pois ja kunnon optiikka riittää. Sahalaita on sen merkki että kombinaatio toimii.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

En vissiin tarvii päivittää LR 4.4 uudempaan sitte. Pekka tuskin käyttää niin vanhaa ja jos uudemmat versiot paskoo kuvanlaadun noin pahasti niin morjens.. nikonia ja nikkoriako nyt pitäs ylistää ja polvistua ton esimerkin jälkeen?

AA-filsua ei löydy mun kalustoni käytetyimmistä, Pekkakin varmaan osaa tavata niistä kaksi ensimmäistä ;) . Noin 10000 DNG:tä/v. tulee käytyä läpi välillä turhankin tarkkaan enkä mä tollasta ole lopputuloksessa nähnyt ellen ole mokannut, mut hei oppia ikä kaikki ja takoa pitää et sepäksi tulee.
Pentax/Ricoh
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Koestaja kirjoitti:tutistu nikon -leirissä ...Kyllä ottaa koville näköjään...pikkupekkanen... ploploplploplolpoplpop
Mielestäni olen kirjoitellut ihan asiallisesti, mitenkään menemättä henkilöön tai edes Pentaxiin merkkinä.

Tästä säikeestä onneksi löytyy porukkaa, jotka osaavat keskustella ominaisuuksista ja tekniikasta objektiivisesti, riippumatta siitä mitä kaulassa sattuu roikkumaan.

Ja mitä noihin kuviin tulee, niin näytössäsi tai sen kalibroinnissa on jokin pahasti pielessä...

Arvaa kumpi näistä on 100% croppi tuon kuvani taivaasta ja kumpi Ricohin esimerkkigalleriasta? :)

Kuva
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

nomad kirjoitti:...Tulee Sticklin luontokuviin teknistä loistoa kun kamera vaihtuu :-)
Pakko ottaa tähän kiinni siinä mielessä että ensinnäkään tekniikka/kuvien terävyys ei oo missään nimessä ykösprioriteetti mun kuvissa, toisaalta en kyllä tahalleen epäteräviä kuviakaan ota mutta väitän että kyl noi mun kuvat (etenki maisemakuvat) on ihan tarpeeksi teräviä lähes mihin tahansa käyttöön. Tässä yks esimerkki (räpsy) http://laurikoo.kuvat.fi/kuvat/Maisemat ... /_full.jpg , tuota terävempi kuvan ei kyllä varmasti tarvi olla. Täydellä aukolla (F/1.8), ISO 800 (K-5 II:lla).
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Stickl kirjoitti:
nomad kirjoitti:...Tulee Sticklin luontokuviin teknistä loistoa kun kamera vaihtuu :-)
Pakko ottaa tähän kiinni siinä mielessä että ensinnäkään tekniikka/kuvien terävyys ei oo missään nimessä ykösprioriteetti mun kuvissa, toisaalta en kyllä tahalleen epäteräviä kuviakaan ota mutta väitän että kyl noi mun kuvat (etenki maisemakuvat) on ihan tarpeeksi teräviä lähes mihin tahansa käyttöön. Tässä yks esimerkki (räpsy) http://laurikoo.kuvat.fi/kuvat/Maisemat ... /_full.jpg , tuota terävempi kuvan ei kyllä varmasti tarvi olla. Täydellä aukolla (F/1.8), ISO 800 (K-5 II:lla).
Oon tässä nomadin kanssa samoilla linjoilla. Kerran pläräsin sun maisemakuvat läpi ja ihan nyt mihinkään merkkiin tai vehkeeseen menemättä voin sanoa, että sun kuvat paranee seuraavaan potenssiin tän uuden rungon myötä, jos optiikka sen sallii. En tiedä onko noissa joissain kuvissa tarkennushäröä jne., mutta moni näyttää samalta kun mun jotkut kuvat croppiaikoinani. On typerää jaarittelua sanoa, että paremmat vehkeet eivät parantaisi kuvia..
nomad

Stickl kirjoitti:
Hieno kuva, mutta en tarkoittanut pelkkää terävyyttä. Huomaat sitten ;-)
Bouci

Viesti Kirjoittaja Bouci »

nomad kirjoitti:
Bouci kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti: Kaivat jalustan esiin joka tietysti on mukana vaikket olekaan valokuvausorientoituneella reissulla, virittelet sen todella tukevasti paikalleen, ettei hievahdakaan huonossa kelissä, pidät huolen siitä ettei mikään maisemassa liiku huonossa kelissä (tuuli, sade?)...

Onko sulla käsitystä, kuinka vaativa 36mpix kenno ilmana AA-suodinta on, jos siitä oikeasti halutaan irti maksimaalinen kuvanlaatu? Puhumattakaan siitä, että kennoa liikutellaan pikseli kerrallaan, eikä paketti saa liikkua 4.88 µm vertaa...
Järkkäreille tarkoitettu Gorillapod on lähes aina mukana, koska ei paina paljoa, ei vie paljoa tilaa ja saa kiinni melkein mihin vaan.

On katsos muitakin vaihtoehtoja kuin järeä, umpipuinen Berlebach tms. :)
Järeän vaihtoehto on hutera?

Kun on K1 ja siinä 1kg painava 15-30mm, niin gorillapodin kanssa saa jännätä säilyykö vehkeet ehjänä kuvaustuokiosta. Kuvat jäävät sivuseikaksi.
Gorillapodeja on useita eri malleja eri painoisille kokoonpanoille, myös painavalle runko+linssi-kombolle. Ei ole ainakaan tähän asti tarvinnut jännätä säilyykö vehkeet ehjänä.
Volvot ulvoo kuun savuun, ihmislapset hullaantuu
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Stickl kirjoitti:
Hienoja kuvia Lauri! Olen jo jonkun aikaa seurannut galleriaasi, ja tykännyt kovasti.

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla sun kanssa, että kuviesi terävyys on monessa niistä juuri sopivalla tasolla. En muutenkaan usko, että 1920x1297 resoisesta nettikuvasta voi päätellä kamerasta paljoakaan. Vai oliko tuosta ladattavissa orginaali kokoinen jostakin?
Esim. Pekan edellä esittämissä kuvissa oli jo yliterävöityksen makua silmiini/makuuni.
Kinokennoinen 36mp kamera tuo silti varmasti lisää buustia maisemakuviin, sitä en kiellä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
PekkaSav

aikaarska kirjoitti: Esim. Pekan edellä esittämissä kuvissa oli jo yliterävöityksen makua silmiini/makuuni.
Älä siis hanki K1:stä, tai ainakaan laadukasta lasitavaraa siihen. Kaikkiin on tehty jpg-muunnos photoshopissa ilman lisäterävöitystä. ACR:ssä oletusarvot terävöitykselle, eli 25,1,25,0.

Eikä nuo ole edes teräviä, suuri osa otettu Samyangin T/S louskulla tiltti tapissa. Aukko pyörii jossain f11:ssa -> diffraktio syö terävyyttä. Jotain 85/1.8 G:llä f5.6:lla otettua kuvaa on jo ikävä pienentää webbikokoon, kun tulee väkisin yliterävöitetyn näköistä. :)

Myös ne kivikautiset näytöt kannattaa laittaa vaihtoon, 28"-30" 4K on ihan passeli, ei hypi pikselit silmille.
aikaarska

PekkaSav kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Esim. Pekan edellä esittämissä kuvissa oli jo yliterävöityksen makua silmiini/makuuni.
Älä siis hanki K1:stä, tai ainakaan laadukasta lasitavaraa siihen. Kaikkiin on tehty jpg-muunnos photoshopissa ilman lisäterävöitystä. ACR:ssä oletusarvot terävöitykselle, eli 25,1,25,0.

Myös ne kivikautiset näytöt kannattaa laittaa vaihtoon, 28"-30" 4K on ihan passeli, ei hypi pikselit silmille.
Ihan hyvä monitori löytyy, vaikka ei 28" olekaan, eikä edes 4K...7300x4900 reson kuvia kun katsoo, niin eipä taida 4K riittää sekään. 100% koossa toki katson silti, ainakin mihin kritiikkini perustan.
Kuten edellä kirjoitin, niin tuntuu, että terävöityksen määrä on subjektiivinen käsite. Sen verran asiasta foorumeilla kinastellaan yleisesti.
Joten turha lisää kinastella, mielestäni vain esim. 1. kuvassa oli yliterävöityksen makua. Rakeisuuttakin kun 100% koossa katsoi.

aikaarska

PekkaSav kirjoitti:Eikä nuo ole edes teräviä, suuri osa otettu Samyangin T/S louskulla tiltti tapissa. Aukko pyörii jossain f11:ssa -> diffraktio syö terävyyttä..
ok. no mutta ihan suht. käyttökelpoista jälkeä tuntuu samyangi tekevän silti. Mites f/5.6-f/8 aukoilla suorituskyky sillä?

PekkaSav

aikaarska kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Eikä nuo ole edes teräviä, suuri osa otettu Samyangin T/S louskulla tiltti tapissa. Aukko pyörii jossain f11:ssa -> diffraktio syö terävyyttä..
ok. no mutta ihan suht. käyttökelpoista jälkeä kuitenkin tuntuu samyangi tekevän silti. Mites f/5.6-f/8 aukoilla suorituskyky sillä?
5.6:lla on aika luokaton, f8 menettelee ilman shiftiä. Shiftattuna ei edes himmentäminen pelasta nurkkia, nuo mun kuvat on tarkoituksella 5:4 kuvasuhteella otettu. ;)

Laittaisivat nyt Ricohilla esille pixel shift kuvia jollain macrolla, eikä kittizoomilla otettuna, niistä luulisi detaljia löytyvän.
Vastaa Viestiin