Oliskos jollain antaa vinkkejä hämärässä/kotivalaistuksessa/baarivalaistuksessa kuvaamiseen? Kamera on Minolta 7i. Otin kuvia olohuoneessa valkoista taustaa vasten ihmisestä, mutta n. 100 kuvasta 10 oli tarkka. Tiedän että tuossa mallissa on ongelmia tarkennuksen kanssa mutta ei nyt sentään pitäis noin pahasti mitä mä sain "onnistumaan" :) Valaistuksena oli ihan perinteisiä pöytälamppuja jne. Toki mulla on vielä kuvaustekniikassakin opettelua jne. mutta kuitenkin en mä mikään ihan käsi ole. :)
Antakaas jotain hyviä vinkkejä säätöihin yms.?
Onko olemassa nettisivuja jossa olis kerrottu millasia säätöjä kantsis käyttää eri tilanteissa, vois vähän opetella sitäki kautta.
Vinkkejä hämärässä kuvaamiseen (M7i)?
-
Vinkkejä hämärässä kuvaamiseen (M7i)?
[Carpe Diem]
-
Re: Vinkkejä hämärässä kuvaamiseen (M7i)?
Ihan ensimmäiseksi kannattaisi perehtyä käsitteeseen nimeltä suljinaika...rebsu kirjoitti:Oliskos jollain antaa vinkkejä hämärässä/kotivalaistuksessa/baarivalaistuksessa kuvaamiseen? Kamera on Minolta 7i. Otin kuvia olohuoneessa valkoista taustaa vasten ihmisestä, mutta n. 100 kuvasta 10 oli tarkka. Tiedän että tuossa mallissa on ongelmia tarkennuksen kanssa mutta ei nyt sentään pitäis noin pahasti mitä mä sain "onnistumaan" :)
Elikkä suljinajat ovat arvatenkin pyörineet 1/10 s tienoilla, mikä ei riitä käsivaralta kuvaamiseen. Nyrkkisääntönä pidetään 1/polttoväli, esim. 50 mm (kinomitoin) polttoväliä käytettäessä suljinaika saisi mielellään olla 1/50 s tai lyhyempi. Normaali sisävalaistus ei tahdo riittää ja hämärässä baarissa tilanne on ihan toivoton.rebsu kirjoitti:Valaistuksena oli ihan perinteisiä pöytälamppuja jne.
Vaihtoehto 1: lisää valoa ja paljon. Pari pöytälamppua ei riitä mihinkään, vaan tarvitaan joko pari työmaahalogeenia (muutaman kympin kappale) tai salama. Kameran valotusautomatiikkaan kytkeytyvästä salamasta (esim. HS3600) joutuu pulittamaan pari sataa. Suora salamavalo (kameran oma salama) on ikävän näköistä, mutta erillisen salaman valon voi myös heijastaa vaikkapa katon kautta, jolloin jälkikin on selvästi fiksumpaa.rebsu kirjoitti: Antakaas jotain hyviä vinkkejä säätöihin yms.?
Vaihtoehto 2: jalusta. Sopii liikkumattomien kohteiden kuvaamiseen.