(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII
-
Re: tapahtuipa kerran palvelutalossa
Snadisti huvittavaa että foorumipoliisina toimii joku joka ei edes tälläistä kameraa omista, suurin osa muista tässä taitaa omistaa. Oletko sinä se sama tyyppi joka ei viime viikolla kontekstista ("sensori-PDAF") tajunnut mistä Alpha-adapterista puhuttiin mutta puuskutus oli totuttuun tapaan kova?temama kirjoitti: En tiedä kenestä puhut, mutta ainakaan minä en ole väittänyt Sonyn valikkoja sanalla intuitiivinen.
Mutta mahdottomia ne eivät nykyään ole. Eivät täydellisiä ollenkaan, varmasti puutteita, mutta käytännön kannalta tarpeeksi toimivia.
Kirjoitin, että lukekaa sitä manuaalia ja opetelkaa, älkääkä vinkuko täällä. Tarkoitan nimenomaan alituista vinkumista ja valittamista, en asiallista neuvojen kysymistä tms.
Olen sanonut jo edellisestä kamerastani eli A7R:stä että kyseessä on paras kamera mitä on mun käyttöön ja A7R II:een tämä pätee vieläkin enemmän. Tämä ei kuitenkaan tee minusta mitenkään sokeaa tämän laitteen heikkouksille ja asioille mitä voisi parantaa.temama kirjoitti: Yksi varteenotettava vaihtoehto on aina myös olla ostamatta, tai vaihtaa pois, jos CaNikon kiinnostaa enemmän.
Mä olen aina pitänyt itseäni suht. tyhmänä about kaikissa mahdollissa jutuissa, siitä on hyvä ammentaa intoa opiskella asioita syvällisemmin. Silti harvemmin tulee vastaan revikoita näistä kameroista joissa ei ole lainkaan asiavirheitä ja toisinaan näistä jaksaa noille kirjoittajille huomauttaa.temama kirjoitti: Jos joku pitkän linjan kamerafirmojen sponsoroima Mao Dezunggi ei jaksa perehtyä kaikessa kiireissään Sonyn valikoihin, vaan tarvitsee siihen suomalaisen neron apuja, niin minusta se kertoo enemmän Mao Dezungista kuin Sonysta. Vai oletko sinä tn1krr jotenkin ylivertaisen kova ymmärtäjä tällä saralla? Pystyt selvittämään mahdottomasta mahdollisen?
"Leave Britney, eikun Sony, alone" :)temama kirjoitti: Tätä ketjua on nyt luettu näköjään yli 250000 kertaa. Yllättävän paljon niin helevetin pa*kaksi kamerasarjaksi miksi sonyponypläystation A7 runkoja täällä väitetään.
-
- Viesti:
Ei. Jälkikäteen rajaaminen ei ole valokuvausta, vaan jälkikäsittelyä. Siinä mielessä olet kyllä ihan oikeassa.temama kirjoitti:Ja just jälkikäteen rajaus ei oo mitään valokuvausta, kun pitää kyllä tietää samantien rajaukset ja silleen kultaset leikkaukset ja silleen.
Kadehdin vain Mafferia ja muutamaa muutakin tälle foorumille kuvaavaa siitä, että heillä on se "ajatus" ja näkemys läsnä kuvaushetkellä. Mulla valitettavasti menee liian usein siihen, että yritän keksiä sen ajatuksen vasta jälkikäsittelyvaiheessa. Ja päälleliimattu ajatus näkyy lopputuloksessa hieman päälleliimattuna ajatuksena.
---
Kameroiden menuista sen verran, etten vielä ole tavannut yhtään tämänpäivän digitaalista kameraa, jossa olisi käytetty edes yhtä käyttöliittymäsuunnittelijaa vaikkapa kääntymässä samassa huoneessa, missä menuvalikkoja rakennetaan. Mulle ei edelleenkään ole selvinnyt, että mistä mikäkin asetus Nikonissa löytyy, vaan pitää aina kelata koko menupaska läpi. Sama Sonyissä.
Samoin noihin asetuksiin on rakennettu ihme rajoituksia. Esimerkiksi Nikonissa ei pysty niitä nappeja konfiguroimaan läheskään vapaasti. Kuten ei Sonyissäkään. Miksei? Nappi on nappi on nappi. Ainoastaan laukaisunapin voisi ajatella olevan jollain tavalla "kovakoodattu"/johdotettu suoraan, muuten noiden konffauksella ei pitäisi olla mitään rajoituksia.
Ja kun nuo kamerat ovat tietokoneita, niin rakentaisivat niihin kunnolliset tietokoneliitynnät, jolloin asetuksia ym. voisi säätää joko koneella tai kännyllä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Laukaisunapin puolipainalluskin pitää voida itse määritellä. Mulla lähes joka kamerassa ollut lukitsemassa valotuksen ja sitten takanapilla tarkennus. Nopea tapa yli- tai ali-valottaa painamalla puolipainallus sopivaan paikkaan ja sitten sommitella, takanapilla tarkennus ja laukaisu. Kuvaan oikeastaan aina aukon esivalinnalla ja auto-ISOlla (vastaavasti M-tila ja auto-ISO, jos valoa on vähän; A7II:n minimisuljinaikaa ei voi määritellä)mremonen kirjoitti:Samoin noihin asetuksiin on rakennettu ihme rajoituksia. Esimerkiksi Nikonissa ei pysty niitä nappeja konfiguroimaan läheskään vapaasti. Kuten ei Sonyissäkään. Miksei? Nappi on nappi on nappi. Ainoastaan laukaisunapin voisi ajatella olevan jollain tavalla "kovakoodattu"/johdotettu suoraan, muuten noiden konffauksella ei pitäisi olla mitään rajoituksia.
https://www.strobotti.com
Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
-
temama kirjoitti: Tätä ketjua on nyt luettu näköjään yli 250000 kertaa. Yllättävän paljon niin helevetin pa*kaksi kamerasarjaksi miksi sonyponypläystation A7 runkoja täällä väitetään.
Suurin osa hiteistä on kuitenkin siinä toivossa, että voisi lukea säätöä ja syödä samalla popcornia :)
Zone VI
-
Hähä? Juuh, sekoitat johonkin toiseen. En ole sekoillut adaptereista, eikä ole mitään tarkoitusta toimia poliisina ollenkaan. Ihan vaan örvellän suht. kieli poskessa.tn1krr kirjoitti:Snadisti huvittavaa että foorumipoliisina toimii joku joka ei edes tälläistä kameraa omista, suurin osa muista tässä taitaa omistaa. Oletko sinä se sama tyyppi joka ei viime viikolla kontekstista ("sensori-PDAF") tajunnut mistä Alpha-adapterista puhuttiin mutta puuskutus oli totuttuun tapaan kova?
-
Kaksipiippuinen juttu. Vapaassa konfiguroitavuudessa on se ongelma, että menuista, käyttöohjeista jne tulee monimutkaisempia. Olympus on tästä yhtä hyvä esimerkki kuin Sony. Olyn kanssa ollaan jo sillä rajalla, että voidaan perustellusti kysyä voitaisiinko käytettävyyttä tehokkaimmin parantaa lisäämällä yksinkertaisuutta.mremonen kirjoitti: Samoin noihin asetuksiin on rakennettu ihme rajoituksia. Esimerkiksi Nikonissa ei pysty niitä nappeja konfiguroimaan läheskään vapaasti. Kuten ei Sonyissäkään. Miksei? Nappi on nappi on nappi. Ainoastaan laukaisunapin voisi ajatella olevan jollain tavalla "kovakoodattu"/johdotettu suoraan, muuten noiden konffauksella ei pitäisi olla mitään rajoituksia.
Itse pidän kofiguroitavuudesta, mutta myös siitä, että turhan ominaisuudet ja optiot jätetään kamerasta pois. Yksinkertaisuus tekee kokonaisuudesta helpommin hallittavamman.
Toisaalta halutaan selkeitä nappeja ylipäätään mekaanisen oloista toimintaa. Pleikkarimaiset kamerat tuntuvat harvoin miellyttäviltä käyttää.mremonen kirjoitti:Ja kun nuo kamerat ovat tietokoneita, niin rakentaisivat niihin kunnolliset tietokoneliitynnät, jolloin asetuksia ym. voisi säätää joko koneella tai kännyllä.
-
- Viesti:
Pyrin aina rakentamaan kuvan paikan päällä ja jokainen kuva on motivoitunut sen ottamishetkellä, mutta joskus kuva vie käsittelyssä toiseen suuntaan ja silti lopputulos voi olla hyvä. Subjektiivinen kvaliteetti, toki. Se on varmasti osittain myös kokemuksen puutetta, mutta en toisaalta pidä sitä lähtökohtaisesti huonona asiana. Minulle valokuvaaminen tapahtumana ja jälkikäsittely ovat osa samaa luovaa prosessia ja pidän lopputulosta kuitenkin tärkeimpänä.mremonen kirjoitti: Kadehdin vain Mafferia ja muutamaa muutakin tälle foorumille kuvaavaa siitä, että heillä on se "ajatus" ja näkemys läsnä kuvaushetkellä. Mulla valitettavasti menee liian usein siihen, että yritän keksiä sen ajatuksen vasta jälkikäsittelyvaiheessa. Ja päälleliimattu ajatus näkyy lopputuloksessa hieman päälleliimattuna ajatuksena.
Siitä olen samaa mieltä, että päälleliimattu ajatus näkyy päälleliimattuna lopputuloksena. Jälkikäsittelyssä tullut ajatus kuvasta ei kuitenkaan ole automaattisesti "päälleliimattu", vaan osa luovaa prosessia joka syntyy, kun ollaan itse prosessissa.
En yleisesti ottaen allekirjoita dogmaattista ajattelua, missä kaiken pitää olla valmiiksi mielessä ennenkuin lähtee toteuttamaan mitään, ja jos ajatuksia tulee jälkeenpäin lopputulos olisi vähemmän arvokas. En tarkoita, että Matti R. olisi argumentoinut näin - tämä on vain yleinen kommentti. Kaikki riippuu ajatuksista ja toteutuksesta, ei niinkään siitä missä kohtaa prosessia ne ovat syntyneet. Kuvaideatkin muuttuvat usein kuvauspaikalla monta kertaa siitä, mikä ajatus oli kun starttasi pihalta kuvauspaikalle, kuvaidea mielessään.
Idean, ajatuksen, suunnitelman tulee olla koherentti, mutta luomisprosessi on kompleksinen eikä lopputulosta voi täysin ennakoida.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Ennakoitava ja ei-kompleksinen prosessi ei ole luomista vaan raakaa perustyötä. Toki valokuvauksessa on myös tämmöisiä elementtejä, etenkin ammattipuolella.Kryptos kirjoitti: Idean, ajatuksen, suunnitelman tulee olla koherentti, mutta luomisprosessi on kompleksinen eikä lopputulosta voi täysin ennakoida.
-
- Viesti:
No, kuka mistäkin huumorinsa repii.temama kirjoitti:Ihan vaan örvellän suht. kieli poskessa.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1454812500597
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Ohjekirja kirjoitetaan "default"-asetusten pohjalta. Sen jälkeen erillinen liite/luku, jossa kerrottu mitä ja miten voidaan konffata jotain muuta. Loppu jää sitten käyttäjälle.nomad kirjoitti:Kaksipiippuinen juttu. Vapaassa konfiguroitavuudessa on se ongelma, että menuista, käyttöohjeista jne tulee monimutkaisempia.
Esimerkiksi ei ole mitään syytä, että Nipponin poika päättää, mitä minä haluan kamerani vasemmanpuoleiseen yläpaneelin nappisekamelskaan. Nyt sieltä ei mun käyttöön juuri löydy yhtään hyödyllistä toiminnetta.
Lisäksi ne Nikonin "ammattikameroissa" olevat "muistipaikat" ovat iso vitsi: jos muutat asetusta, se tallettuu automaattisesti ko. muistipaikkaan. Ei mitään mahdollisuutta resetoida tilannetta sellaiseksi kun sen on alunperin halunnut. Sen sijaan koko kameran resetointi on tehty helpoksi kahdella näppäimellä. Kuka sellaista haluaa tehdä jatkuvasti osana normaalia työnkulkua?
Mutta nyt ollaan jo OT:n OT:ssa: Sony ketjussa Nikonin menut...
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Juuri tätä tarkoitan.nomad kirjoitti:Ennakoitava ja ei-kompleksinen prosessi ei ole luomista vaan raakaa perustyötä. Toki valokuvauksessa on myös tämmöisiä elementtejä, etenkin ammattipuolella.Kryptos kirjoitti: Idean, ajatuksen, suunnitelman tulee olla koherentti, mutta luomisprosessi on kompleksinen eikä lopputulosta voi täysin ennakoida.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
http://urbaanisanakirja.com/word/kieli-poskessa/
Ja sorry vaan, jos olen joskus innoissani iltahöyryissä erehtynyt kirjoittamaan hieman ikävästi henkilöön menevästi. Tosin olen saanut kokea sellaista itsekin täällä. En jaksa ottaa sitäkään kovin vakavasti. Hölmöjä kameratouhuja nää vaan on.
Vähän eri asia toi linkkisi juttu, kun kinastella ja väitellä täällä jostain kamerajutuista!mremonen kirjoitti:No, kuka mistäkin huumorinsa repii.temama kirjoitti:Ihan vaan örvellän suht. kieli poskessa.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1454812500597
Ja sorry vaan, jos olen joskus innoissani iltahöyryissä erehtynyt kirjoittamaan hieman ikävästi henkilöön menevästi. Tosin olen saanut kokea sellaista itsekin täällä. En jaksa ottaa sitäkään kovin vakavasti. Hölmöjä kameratouhuja nää vaan on.
-
Oisin voinut vaikka vannoa että joku ainakin accollasi vähän sekoilee/höyryää...temama kirjoitti:Hähä? Juuh, sekoitat johonkin toiseen. En ole sekoillut adaptereista, eikä ole mitään tarkoitusta toimia poliisina ollenkaan. Ihan vaan örvellän suht. kieli poskessa.tn1krr kirjoitti:Snadisti huvittavaa että foorumipoliisina toimii joku joka ei edes tälläistä kameraa omista, suurin osa muista tässä taitaa omistaa. Oletko sinä se sama tyyppi joka ei viime viikolla kontekstista ("sensori-PDAF") tajunnut mistä Alpha-adapterista puhuttiin mutta puuskutus oli totuttuun tapaan kova?
http://www.digikamera.net/keskus/viewto ... 03ae782beb
-
Ahaa, tarkoitit tota juttua. Joo, kyllähän minä tiedän ihan tarkkaan mitä eroja LA-EA adaptereilla on suhteessa PDAF tarkennukseen, mutta kysyjä siellä kyseli Canon/Nikon laseista jne. Niin sitten taas tokaisin ytimekkääseen tyyliin kommenttini, jota et ilmeisesti ihan ymmärtänyt siten kuten minä olin sen tarkoittanut.tn1krr kirjoitti:Oisin voinut vaikka vannoa että joku ainakin accollasi vähän sekoilee/höyryää...temama kirjoitti:Hähä? Juuh, sekoitat johonkin toiseen. En ole sekoillut adaptereista, eikä ole mitään tarkoitusta toimia poliisina ollenkaan. Ihan vaan örvellän suht. kieli poskessa.tn1krr kirjoitti:Snadisti huvittavaa että foorumipoliisina toimii joku joka ei edes tälläistä kameraa omista, suurin osa muista tässä taitaa omistaa. Oletko sinä se sama tyyppi joka ei viime viikolla kontekstista ("sensori-PDAF") tajunnut mistä Alpha-adapterista puhuttiin mutta puuskutus oli totuttuun tapaan kova?
http://www.digikamera.net/keskus/viewto ... 03ae782beb
Sorry siitä ja sorry myös edellisestä naljaisustani sinulle. Toki tiedän, että ymmärryksesi Sonyn peilittömien tekniikasta on huomattavasti keskivertoa parempaa täällä. Lisäksi osaat kirjoittaa kärsivällisesti ja suht. helposti luettavasti.
Eiköhän tää tästä taas.
-
- Viesti:
Electronic shutter paskoo hienosti pitkät valotukset ja jos valottaa pitkästi niin joutuu käyttämään LENRiä. Tästä tulee hieno valikkoharjoitus joka ja ikinen kerta. Eli n. 200 klikkausta valikossa per reissu. Nääs kun suuressa viisaudessa nuo on laitettu ihan eri haaroihin valikoissa. Kyllä siinä pää räjähtää näppärästi.
-
Meneekö noi pitkät vieläkin ilman LENR:iä kuraksi? Adoben loka-marraskuun vaihteessa julkaisema LR CC-päivitys siivosi ainakin omista kuvista hot pixelit varsin siististi pois yksityiskohtia pahemmin sotkematta.Maffer kirjoitti:Electronic shutter paskoo hienosti pitkät valotukset ja jos valottaa pitkästi niin joutuu käyttämään LENRiä. Tästä tulee hieno valikkoharjoitus joka ja ikinen kerta. Eli n. 200 klikkausta valikossa per reissu. Nääs kun suuressa viisaudessa nuo on laitettu ihan eri haaroihin valikoissa. Kyllä siinä pää räjähtää näppärästi.
Mutjoo, Live view setting effect of/off. EFCS, LENR jne. sais olla tungettavissa Fn-Menuu tai hot buttoneihin.
-
Nikoneissa varmaan näkyy toisaalta se pelko muutoksesta. Yritetään pitää asiat paikoillaan kameramallista toiseen ja sitten kun on uusi asetus, niin se ei vaan mahdu sinne missä muutkin vastaavat on - ilman että siirrettäisiin niitä olemassa oleviakin. Ja tästä syntyy sitten se sillisalaatti lopulta. Sonylla tätä ongelmaa ei pitäisi olla, koska ei ole mitään painolastia ja kaikkea muutakin keksivät aina uudestaan joka tapauksessa.mremonen kirjoitti:Kameroiden menuista sen verran, etten vielä ole tavannut yhtään tämänpäivän digitaalista kameraa, jossa olisi käytetty edes yhtä käyttöliittymäsuunnittelijaa vaikkapa kääntymässä samassa huoneessa, missä menuvalikkoja rakennetaan. Mulle ei edelleenkään ole selvinnyt, että mistä mikäkin asetus Nikonissa löytyy, vaan pitää aina kelata koko menupaska läpi. Sama Sonyissä.
Toisaalla en itse ole liian yksinkertaistamisen kannalta myöskään, kuten todettua niin teknisille ihmisille yksinkertaiset käyttöliittymät on niitä vaikeimpia.
-
- Viesti: