Nikon D500

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kokemusta telejatkeista ainoastaan Nikon D700/Nikon AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR combolla ja sillä en ainakaan löytänyt telejatketta, joka ei olisi syönyt kontrastia...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

digikuva81 kirjoitti:
adapteri kirjoitti:
emerik kirjoitti:Ne jotka siis uskovat ja tietävät että APS-C on heille riittävä, niin nyt heille on ainakin tarjolla helvetin hyvä peilikamera Nikonilta.
Jotkut myös tietävät, että telejatke vie valovoimaa, terävyyttä ja kontrastia. 500 millinen on monelle käyttökelpoisempi kroppirungolla kuin kinokoon kamerassa. D500 on monelle urheilukuvaajalle unelma.
Onko noin? Mikset sitten kirjoita siitä esim. tuonne:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12738376
Miksi kirjoittaisin? Melkein kaikkihan tuon tietävät, tosin muutama jääräpää ei sitä tunnusta. He saavat ihan rauhassa muhia tietämättömyydessään.

Minua kiinnostaa D500 ja saattaa muutaman vuoden päästä sellainen tulla hankittavaksikin. Kuten täällä on monasti ihmetelty, miksi tässä D500-ketjussa eniten vouhkaavat ne, jotka väittävät, ettei se kelpaa mihinkään. Kunnon asiallinen keskustelu olisi paljon hyödyllisempää.

Minulle merkillä ei ole väliä, eikä kennokoolla. Minä kuvaan sellaisella kameralla, joka tarkoitukseen sopii. Siksi minulla on täyskennoisia ja kroppikennoinen runko ja pari pokkaria. Kyllä niistä sopiva yhdistelmä löytyy jokaiseen tarpeeseen. Keskikoon kameraa olen lainannut pari kertaa, mutta minulla itselläni on kovin harvoin tarvetta sellaiselle, jos ollenkaan.

Minä käytän paljon 500 millistä ja usein (melkein aina) se on kroppirungossa. Se "lisäpituus", mitä kropilla saa, on ihan hyödyllinen. Vaikka pääasiassa kuvaan isompikennoisella, minä uskon, että minulla on aina kroppirunko rinnalla. Satasarja on ollut minulle mieluisampi kuin 7000-sarja. Kunhan saan kokeilla D500:sta, veikkaan, että sekin voi olla äkkiä suosikkilistallani.

V1-runko voisi myös olla mukava, kunhan siihen saisi kunnon peilietsimen.
habannaama

Jollen aikonaan olisi kyllästynyt odottamaan D300:n seuraajaa ja hypännyt Canonin kelkkaan, ostaisin tuon D500:n kiljuen.
Loistavia ominaisuuksia täynnä ihan jo puhtaasti speksien valossa.
Kuvaan täyskärillä, mutta niinkuin vähänkään valokuvausta ymmärtävät tajuavat, kyllä croppikin paikkaansa puolustaa...
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

adapteri kirjoitti:Kuten täällä on monasti ihmetelty, miksi tässä D500-ketjussa eniten vouhkaavat ne, jotka väittävät, ettei se kelpaa mihinkään.
Ovat siinä täysin oikeassa.

In terms of image quality, the full frame wins because of the bigger individual pixel. You are better off with a 1.4x teleconverter and a full frame camera body because you can remove the teleconverter at any time. You cannot make the pixel bigger on a crop sensor.

1.4x teleconverters generally are very good and they do not degrade image quality much.
http://www.dpreview.com/forums/post/32960617
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

digikuva81 kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Kuten täällä on monasti ihmetelty, miksi tässä D500-ketjussa eniten vouhkaavat ne, jotka väittävät, ettei se kelpaa mihinkään.

In terms of image quality, the full frame wins because of the bigger individual pixel. You are better off with a 1.4x teleconverter and a full frame camera body because you can remove the teleconverter at any time. You cannot make the pixel bigger on a crop sensor.

1.4x teleconverters generally are very good and they do not degrade image quality much.
Koska se on internetissä, se on totta? Jos mä laitan tähän päinvastaisen mielipiteen, niin copypasteatko sen tuonne dpreviewin foorumille totuutena?

Satuitko muuten huomaamaan, että tuo linkissäsi oleva linkki on kivikautinen ja runkona 5D mkI? Tällä hetkellä mennään hieman eri pikselitiheyksissä...
habannaama

Tuli tånään ilmoitus että olin voittanut erään valokuvauskilpailun... Kuva muuten otettu Nikon D300/Sigma 70-200mm f2.8 combolla ja henk.koht. eräs hienoimmistani ottamistani kuvistani on otettu antiikkisella Canon 5D Mark I:llä, joten repikää pikselirunkkarit siitä... 😉😝😂
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No minkä kisan voitit? Näin mielenkiinnosta.

T: Pikselihinkkari
adapteri
Viesti:

digikuva81 kirjoitti:

Tuossa tarkoitetaan vain kuvan terävyyttä. Siinä on lisäksi tämä olennainen kohta:
"they do not degrade image quality much."

Ne heikentävät.

Tuossa vedotaan siihen, että telejatkeen voi ottaa pois. Sitä ei tarvitse ottaa pois, kun ei sitä käytä. Jos pikseliä pitää suurentaa, käytetään toista runkoa. FF:llä kuva heikkenee myös silloin, jos sitä pitää kropata.

Kuvan laadun heikkenemisessä kontrasti on usein se tärkeämpi juttu. Objektiivit ovat rajoittavampi tekijä kuin kenno. Ne, jotka käyttävät telejatketta, useimmiten ostavat halvalla lyhyemmän putken ja laatu on jo alunperin vähän niin ja näin. Jos joku haluaa laatua ja käyttää sitä varten täyskennoa, ostaa kunnon putken eikä telejatketta.

Telejatke myös heikentää valovoimaa.

D500 aiheuttaa näköjään enemmän närästystä suttuputkien käyttäjissä kuin luulinkaan.
Viimeksi muokannut adapteri, Tammi 18, 2016 16 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
digikuva81

adapteri kirjoitti:Jos joku haluaa laatua ja käyttää sitä varten täyskennoa, osaa kunnon putken eikä telejatketta.
Juuri tuon vuoksi mielestäni Nikon D5 kamerasta tulisi olla innoissaan..

Nooh.. kait se on vain pakko myöntää.. en ymmärrä, mitä tässä haetaan.. ehkä niitä millejä sitten ..kait.
adapteri
Viesti:

D5:tä ollaan innoissaan jossain toisessa ketjussa. Tässä keskustellaan vain D500:sta.

Minä kaipaan millejä "muotokuvissa", rakennusten kuvissa ja maisemakuvissa. Laajakulmana voi toimia esim 300 millinen, niin FF:ssä kuin kropissa.
digikuva81

adapteri kirjoitti:Minä käytän paljon 500 millistä ja usein (melkein aina) se on kroppirungossa.
Hmm onkohan tietosi ajalta ennen objektiivia AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR

Tämä on vuodelta 2013 - ehkä se meni sinulta ohi?
Brunberg

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

habannaama kirjoitti:Tuli tånään ilmoitus että olin voittanut erään valokuvauskilpailun... Kuva muuten otettu Nikon D300/Sigma 70-200mm f2.8 combolla ja henk.koht. eräs hienoimmistani ottamistani kuvistani on otettu antiikkisella Canon 5D Mark I:llä, joten repikää pikselirunkkarit siitä... 😉😝😂
Ei tästä montaa vuotta ole kun jossain kisassa oli kympin sakissa parikin 350d:llä otettua ruutua, että ihan sama sen kaluston kanssa. Toki nää uudet tuo lisää mahdollisuuksia sille onnistumiselle.
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Pöh. 24 Sivua vääntöä Kiinan lapsityöntekijöistä, kuvasuhteista, dx vs. fx,... eikä kukaan ole kysynyt oleellista kysymystä: "Ennakkotilaako spege tämän?"
adapteri
Viesti:

digikuva81 kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Minä käytän paljon 500 millistä ja usein (melkein aina) se on kroppirungossa.
Hmm onkohan tietosi ajalta ennen objektiivia AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR

Tämä on vuodelta 2013 - ehkä se meni sinulta ohi?
Ei. Tuotahan Rajala yrittää myydä minulle ajoittain. Minusta kuitenkin tuntuu, että se ei ole oikein sopiva käsivaralta kuvaamiseen. Lähinnä se paino tekee asian vaikeaksi. Viime kesänä Lapissa tuli hiukan käveltyä kamerat mukana ja jätin jopa jalustan pois painon vuoksi. Makro ja tele ovat tietysti aina välttämättömät ja muu optimoidaan painon suhteen.

Kuten olen todennut, kroppi sopii johonkin tarkoituksiin. En harrasta urheilukuvausta, varsinkaan Lapissa, joten minulla on muut syyt. Joku pikkuinen peilitön voisi sopia vielä paremmin, kunhan niitä saisi peilillisenä.

On se tietysti pikkuisen kalliskin, mutta hinta on vain hidaste.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Pexi kirjoitti:Pöh. 24 Sivua vääntöä Kiinan lapsityöntekijöistä, kuvasuhteista, dx vs. fx,... eikä kukaan ole kysynyt oleellista kysymystä: "Ennakkotilaako spege tämän?"

Pah.

Spege on menettänyt kiinnostavuutensa jo viime vuoskymmenellä ja D500, joka on yksi kiintoisimmista kamerajulkaisuista aikoihin, taas ei vaan voi kiinnostaa foorumilaisia koska sen kenno ei ole maagisissa 36x24mm mitoissa. Eikä se ole Sony.
Zone VI
Alex

Viesti Kirjoittaja Alex »

Voisin henkilökohtaisesti hyvinkin vaihtaa ff-kennoisen runkoni D500:een, niin hyvältä kamera tuntuu speksien puolesta.
Kuvanlaadusta en ole huolissani, toki ff:llä se on marginaalisesti parempi, mutta 20 megapixeli on paljon enemmän kuin tarpeeksi ja runko on muutoin todella houkutteleva.
Papereillahan sitä ei näy, mutta sarjakuvanopeudesta vedän johtoäätöksen että rungon kaikki muutkin toiminnot ovat nopeita.

FF on parempi kuvanlaadultaan, mutta ero hyvään aps-c:hen on ainakin minulle merkityksetön, kuvaavathan monet jopa Olympuksen pikkukennoisilla.
Primet rulaa!
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Alex kirjoitti:Voisin henkilökohtaisesti hyvinkin vaihtaa ff-kennoisen runkoni D500:een, niin hyvältä kamera tuntuu speksien puolesta.
Kuvanlaadusta en ole huolissani, toki ff:llä se on marginaalisesti parempi, mutta 20 megapixeli on paljon enemmän kuin tarpeeksi ja runko on muutoin todella houkutteleva.
Papereillahan sitä ei näy, mutta sarjakuvanopeudesta vedän johtoäätöksen että rungon kaikki muutkin toiminnot ovat nopeita.

FF on parempi kuvanlaadultaan, mutta ero hyvään aps-c:hen on ainakin minulle merkityksetön, kuvaavathan monet jopa Olympuksen pikkukennoisilla.
Minulla on ykköskamerana surkeana pidetty Df, enkä sitä mihinkään kroppiin vaihtaisi. Päinvastoin, jos hyvä tarjous tulee vastaan niin saatan ostaa rinnalle D810:n maisematouhuun.

m43:lla kuvaan myös. Ihan kivaa, mutta ei noi peilittömät peilikameroihin vertaudu. Kun lähtee kaupungille asioita hoitamaan tai koiraa ulkoiluttamaan, niin silloin m43 on elementissään. Vakavassa kuvaustouhussa peilikamera kuitenkin jyrää.

D500 olisi ostoslistalla jos harrastaisin lintupönöjä tai hieman pienemmän budjetin urheilukuvausta. Muuten en siinä näe hirveästi mieltä. Syy: Nikonin tarjoama objektiivivalikoima on aika heikko kun kuvataan laajoilla tai normaaleilla kuvakulmilla.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Spege on menettänyt kiinnostavuutensa jo viime vuoskymmenellä ja D500, joka on yksi kiintoisimmista kamerajulkaisuista aikoihin, taas ei vaan voi kiinnostaa foorumilaisia koska sen kenno ei ole maagisissa 36x24mm mitoissa. Eikä se ole Sony.
Ei se ketään kinnosta, mitä nyt on kerännyt muutamassa päivässä yli 20 sivuisen keskustelun. Minustakin se on teknisesti kiinnostava runko, vaikka onkin vahvasti painotettu sellaisiin kuvaamisen osa-alueisiin, joita minä en erityisemmin harrasta enkä siksi sellaista runkoa ostaisi. Mutta näen sen pelkästään hyvänä asiana, että markkinoilla on todellista valinnanvaraa eikä vain samoja kamoja eri tarroilla.

Minusta se on varsin hyvin perusteltu asia, että D500 on luonto- tai urheilukuvaajan kamera, eikä niin hyvä yleiskamera kuin Nikonin 700- ja 800-sajan rungot, joihin se varmaan lähinnä vertautuu hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta.
Hannu
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

nomad kirjoitti:
m43:lla kuvaan myös. Ihan kivaa, mutta ei noi peilittömät peilikameroihin vertaudu. Kun lähtee kaupungille asioita hoitamaan tai koiraa ulkoiluttamaan, niin silloin m43 on elementissään. Vakavassa kuvaustouhussa peilikamera kuitenkin jyrää.

D500 olisi ostoslistalla jos harrastaisin lintupönöjä tai hieman pienemmän budjetin urheilukuvausta. Muuten en siinä näe hirveästi mieltä. Syy: Nikonin tarjoama objektiivivalikoima on aika heikko kun kuvataan laajoilla tai normaaleilla kuvakulmilla.

Vakavassa kuvaustouhussa kuvaan yleensä peilikameralla käyttäen takatelkkaria. Sen kanssa on parempi sommitella ja katsoa kuvaa kuin kuikuilemalla etsimen pikkuista näkymää (joka lisäksi hämärässä tai usean suotimen kanssa on hämärä tai täysin pimeä).

Miksi edes kuvaan peilikameralla? Siksi, että rahaa ei ole liiaksi ja yhdellä kameralla pitää pärjätä. Samalla kameralla pitää tehdä kaikki muu oman tärkeän luovan kuvaamisen lisäksi.
Ja siinä osassa "muu" tarvitaan nopeasti reagoivaa tarkennusta.

Viimeisen kamerahankinnan jälkeen on toki tullut Sony ja siitä mkII -versiot, mutta vielä ei ihan riitä. Kohta ollaan kuitenkin peilittömissä.
Zone VI
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Vakavassa kuvaustouhussa kuvaan yleensä peilikameralla käyttäen takatelkkaria. Sen kanssa on parempi sommitella ja katsoa kuvaa kuin kuikuilemalla etsimen pikkuista näkymää (joka lisäksi hämärässä tai usean suotimen kanssa on hämärä tai täysin pimeä).
En tiedä millä sinä kuvaat, mutta kokeilin, että minun 5D3:ssa takatelkkari näkyy samalla kulmassa kuin etsinkuva noin 10-15 cm:n etäisyydellä. Se on lähempänä kuin silmäni tarkennusetäisyys, ellen ota silmälaseja pois (likinäköisyys auttaa lähelle tarkentamista).

En siis yritä väittää, että takatelkkari ei olisi sinulle parempi, mutta etsinnäkymän pienuus voi olla jonkinlainen optinen harha. Tosin 5D:ssä on nykymittapuun mukaan iso ja hyvä etsin. Se on yksi monista kivoista sivubonuksista, jota kinokenno tuo. Monet tuollaiset pikkujutut, joita kaikkia ei edes osaa ajatella, tekee sen "magian", että kinokennorungolla on vain mukavampi kuvata ja kuvat tuntuvat paremmilta, vaikka lopultakin ero olisikin 99 % fiiliksissä ja 1 % lopputuotteessa.
Hannu
Vastaa Viestiin