Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
emerik kirjoitti:Turhan ylihintaisia suhteessa ominaisuuksiin, kun vertaa tuohon D500. Ei mitään järkeä maksaa halvimmasta D610 rungosta n.1500e. DF, D750 on myös ylihinnoiteltu. D810 taitaa olla ainut runko joka edes jotenkin puolustaa ominaisuuksien puolesta omaa hintaansa.
Eikös Df myyty kuitenkin joskus aika edullisestikin tarjouksessa? Ja oli kai siitä useampikin tarjous eli ei mikään yhden päivän juttu.
En edes tiedä tarkalleen mitä D810 maksaa nyt halvimmillaan uutena, mutta kun D800 tuli oli saatavuus pitkään huonoa ja kun lopulta sain sen ostettua niin muistaakseni maksoin noin 2300€ mikä on taas about sama kuin D500:sta pyydetään nyt. Jos/kun D820 tms. tulee jossain vaiheessa niin tuskinpa sitä noin halvalla tuoreeltaan saa. Pelkään että hinta alkaa kolmosella eikä edes tipu äkkiä mihinkään 2999€ tasoon.
emerik kirjoitti:Nikon on vain kameramaailman Citröen.
D70, D300 ja D800 ollut itsellä eikä kyllä ole tuollaista mielikuvaa koskaan tullut. D70 käynyt ainoana takuuhuollossa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kostaja! kirjoitti:
Mitä tekemistä sillä on sen kanssa mitä tarjontaa kenelläkin on? Se hiertää minua koska en erityisemmin pidä cropista.
Mitä vikaa on Nikonin FF-tarjonnassa?
Pitäisikö siinä olla jotain vikaa?
Mutta mitä tekemistä kysymykselläsi on sen kanssa, että ostanko D500;sen vaiko en?
Mä oon varmaan yksinkertainen tai jotain. Kehut kameraa, ainakin rivien välissä, mutta et halua sitä, koska se on croppi. Jos sinua ei yksinkertaisesti croppirunko kiinnosta (syystä joka on minulle täysi mysteeri, syväterävyyden hallinta? korkeiden ISOjen suorituskyky?), niin miksi yleensä jaksat kommentoida sitä koskevassa keskustelussa? En tunne kovin hyvin Nikonin tarjontaa noin speksitasolla, mutta olen siinä käsityksessä, että nuo tuoreimmat julkaisut ovat aika päteviä runkoja nekin. Kun niissä ei ole croppirasitetta, niin niissä taitaa olla jotain muuta vastenmielistä. Tai jos et yleensäkään ole uutta runkoa ostamassa, niin mitä väliä sillä kennokoolla on siinä teoreettisessa tapauksessa?
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Ensimmäisillä sivuilla tätä keskustelua vaikutti että jokaisella oli kermainen bokeh reisillä, mutta nyt alkaa jo ostokrapula vaivaamaan vaikka runkoja saa.vasta maaliskuussa ;)
emerik kirjoitti:Turhan ylihintaisia suhteessa ominaisuuksiin, kun vertaa tuohon D500. Ei mitään järkeä maksaa halvimmasta D610 rungosta n.1500e. DF, D750 on myös ylihinnoiteltu. D810 taitaa olla ainut runko joka edes jotenkin puolustaa ominaisuuksien puolesta omaa hintaansa.
Eikös Df myyty kuitenkin joskus aika edullisestikin tarjouksessa? Ja oli kai siitä useampikin tarjous eli ei mikään yhden päivän juttu.
En edes tiedä tarkalleen mitä D810 maksaa nyt halvimmillaan uutena, mutta kun D800 tuli oli saatavuus pitkään huonoa ja kun lopulta sain sen ostettua niin muistaakseni maksoin noin 2300€ mikä on taas about sama kuin D500:sta pyydetään nyt. Jos/kun D820 tms. tulee jossain vaiheessa niin tuskinpa sitä noin halvalla tuoreeltaan saa. Pelkään että hinta alkaa kolmosella eikä edes tipu äkkiä mihinkään 2999€ tasoon.
emerik kirjoitti:Nikon on vain kameramaailman Citröen.
D70, D300 ja D800 ollut itsellä eikä kyllä ole tuollaista mielikuvaa koskaan tullut. D70 käynyt ainoana takuuhuollossa.
Hetkellisiä tarjouksia on varmasti ollut vaan tuota yleisestä hintatasoa mikä vallitsee Nikonin rungoissa. D810 pois suljin siitä joukosta, kun sen hinnan ymmärrän jossain määrin. Halvimmillaan taisi saada 2499e, mutta siellä 3000e tuntumassa pyörinyt. Ne mitkä tarjoukset on ollut, niin olisi kuitenkin lähempänä sitä oikeaa hintaa. D600 kuuluisi ilman muuta alta 1000e ja Df siihen n.1500e joita tosiaan on nähty yksittäisinä tarjouksina. Toki itse en maksaisi kummastakaan puoltakaan noista tarjoushinnoista. D750 ei ole ollut tarjouksia ja se on ollut järjestään ylihinnoiteltu. D500 on aika lähellä sitä hintaa jonka odotankin uutuudella olevan. Kuten ilmaisin aiemmin niin se samalla romahdutti noiden runkojen ostamisen järkevyyden lopullisesti. Toki myönnän että hinnat on aina olleet täysin poskettoman järjestelmäkameroissa eli ei mitään uutta. Todennäköisesti tuo D820 on yli sen 3000e, mutta hyvä maksaa (ja tyhmä maksaa).
Citröen ja muutenkin teksteihin ei kannata liiallisella vakavuudella tarttua. Puoliksi läpällä näitä tekstejä kirjoitellaan. Hyvä automerkki Citröen on.
DorianBlue kirjoitti:
Mutta mitä tekemistä kysymykselläsi on sen kanssa, että ostanko D500;sen vaiko en?
Mä oon varmaan yksinkertainen tai jotain. Kehut kameraa, ainakin rivien välissä, mutta et halua sitä, koska se on croppi. Jos sinua ei yksinkertaisesti croppirunko kiinnosta (syystä joka on minulle täysi mysteeri, syväterävyyden hallinta? korkeiden ISOjen suorituskyky?), niin miksi yleensä jaksat kommentoida sitä koskevassa keskustelussa? En tunne kovin hyvin Nikonin tarjontaa noin speksitasolla, mutta olen siinä käsityksessä, että nuo tuoreimmat julkaisut ovat aika päteviä runkoja nekin. Kun niissä ei ole croppirasitetta, niin niissä taitaa olla jotain muuta vastenmielistä. Tai jos et yleensäkään ole uutta runkoa ostamassa, niin mitä väliä sillä kennokoolla on siinä teoreettisessa tapauksessa?
Ei tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Kostaja on tuonut varsin selvästi esille että Nikon liian tavallinen merkki. Puuttuu se Zeiss glamour. ;)
rtfm kirjoitti:Ensimmäisillä sivuilla tätä keskustelua vaikutti että jokaisella oli kermainen bokeh reisillä, mutta nyt alkaa jo ostokrapula vaivaamaan vaikka runkoja saa.vasta maaliskuussa ;)
No itse olen sitä mieltä että tässä on Nikonin paras runko suhteessa hintaan.
DorianBlue kirjoitti:
Miksi sinua kiinnosta minun kamerakiinnostukseni niin valtavasti, että siitä pitää tehdä ihan tikusta asiaksi asti?
Ja mitä keskustelukanavalla keskusteluun tulee, niin kyllä minä keskustelen kameroista juuri niin paljon kuin tahdon.
temama kirjoitti:
A6000 AF on peilittömien huippua. A7rII vielä parempi, mutta se onkin paljon uudempi kamera.
A7RII:sta en tiedä mutta jos A6000:n tarkennus on huippua, niin ei se nyt mikään sateentekijä ole. Hyvässä valossa toimii ihan hyvin mutta kun valo vähänkin vähenee, niin se on siinä. Viime heinäkuussa, aurinkoisena päivänä sisätiloissa mutta hyvässä keskipäivän luonnonvalossa A6000 ei saa kittilinssillä tarkennusta lukittua 5m päässä henkilöön . Piti etsiä liepeiltä joku kontrastikkaampi kohta johon saatiin arvottua kiinni. Verrattiin myös kaverin D7200:n tarkennukseen toimisto-olosuhteissa. Aavistuksen hämärä huone, siinä missä D7200 otti kiinni heti, A6000 suhasi sekunnin tai kaksi.
Jeejee, ota tuossa nyt sitten edes liikkumattomasta kohteesta kuva.
kostaja! kirjoitti:
Miksi sinua kiinnosta minun kamerakiinnostukseni niin valtavasti, että siitä pitää tehdä ihan tikusta asiaksi asti?
Ja mitä keskustelukanavalla keskusteluun tulee, niin kyllä minä keskustelen kameroista juuri niin paljon kuin tahdon.
Kas, kun tahdon keskustella tästä kamerasta nimenomaan sinun kanssasi. Olet äärimmäisen mielenkiintoinen tyyppi. En lähtisi tähän kenen tahansa kanssa. Mielenkiintoista sinussa on tämä haasteellisuus. Et alennu helppoon ratkaisuun yksinkertaisesti vastaamalla kysymyksiini. Vastaat kyllä viesteihini, mutten löydä tästä vielä keskustelua. Mutta ei minua näin helposti lannisteta. Kyllä minä vielä jonain päivänä saan selville, miksi tämä D500 on epäkiinnostava kamera.
temama kirjoitti:400 hintaan sitä jahtaavat käytettynä innoissaan suu vaahdossa CaNikonistit.
Muistaakseni Kryptos osti Black Friday-tarjouksena a6000:n hintaan 450 ja siihen tuli 50 EUR cahsback. Joten itse en käytetystä a6000:sesta maksaisi 250 enempää. Toki ihan eri juttu sitten kun laitan omani myyntiin, niin pyynti on 600 EUR ja sitäkin hehkutan halpana.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
kostaja! kirjoitti:
Kas, kun tahdon keskustella tästä kamerasta nimenomaan sinun kanssasi. Olet äärimmäisen mielenkiintoinen tyyppi. En lähtisi tähän kenen tahansa kanssa. Mielenkiintoista sinussa on tämä haasteellisuus. Et alennu helppoon ratkaisuun yksinkertaisesti vastaamalla kysymyksiini. Vastaat kyllä viesteihini, mutten löydä tästä vielä keskustelua. Mutta ei minua näin helposti lannisteta. Kyllä minä vielä jonain päivänä saan selville, miksi tämä D500 on epäkiinnostava kamera.
Niin, enkai minä ole 500;sta epäkiinnostavaksi sanonut. Varsin kiinnostavahan se on, jopa sitä ketjussa tuossa aiemmin jo hieman kehasinkin ja päädyinhän jopa kameran omaan ketjuun sitä kommentoimaan, joten arvata saattanee, että toki kamera on mielenkiintoinen. Mutta totesin myös, että en ole crop kennon suuri fani ja muuten niin oivassa pakkauksessa juuri kyseinen seikka on se, joka nyt minun kohdallani ei aivan saanut "home-run" osumaa.
Mikä mielenkiintoista on, että näin kirjoittamalla siitä äityi innokas keskusteluryöppy :D
kostaja! kirjoitti:
Niin, enkai minä ole 500;sta epäkiinnostavaksi sanonut. Varsin kiinnostavahan se on, jopa sitä ketjussa tuossa aiemmin jo hieman kehasinkin ja päädyinhän jopa kameran omaan ketjuun sitä kommentoimaan, joten arvata saattanee, että toki kamera on mielenkiintoinen. Mutta totesin myös, että en ole crop kennon suuri fani ja muuten niin oivassa pakkauksessa juuri kyseinen seikka on se, joka nyt minun kohdallani ei aivan saanut "home-run" osumaa.
Mikä mielenkiintoista on, että näin kirjoittamalla siitä äityi innokas keskusteluryöppy :D
Juu, kiinnostava se on minunkin mielestäni, vaikken ole yhtään Nikonia vielä omistanut, enkä ole leirejä vaihtamassa muutenkaan. Yritin vain virittää keskustelua tuosta croppikennon ei-kiinnostavuudesta. Kliseisesti ajateltuna se ei kiinnosta niitä, jotka tarvitsevat heikossa valossa mahdollisimman hyvin suoriutuvaa kameraa. Tai sitten dof-friikkejä. Mutta mitä olen D500:sta lukenut (ok, otos on pieni), sen ISO-kestävyys kompensoi huomattavan paljon FF-runkojen ylivoimaa. Siitä haluaisinkin kuulla ihan kenen tahansa mielipiteen, että onko kennotekniikka niin pitkällä, että croppirutkukin pärjää nykyään niissä olosuhteissa, missä aiemmin tarvittiin FF:ää.
Mutta jos puhutaankin niin subjektiivisesta asiasta kuin kuvan "miellyttävyydestä", joka on FF:lla kuulemma ihan ylivoimainen, niin siihenhän ei voi millään testeillä vaikuttaa.
No, voinhan kysyä ihan suoraankin: miksi sinua ei croppi innosta?
Käytännössä, jos on Nikon-FF -kuvaaja (kuten minä), kannattaa odottaa sitä 820:stä, eikä ostaa D500:sta varsinkaan vielä nyt kun kermankuorinta on menossa.
Mutta kyllähän tuo on kuumottava kamera. Mielelläni ottaisin sellaisen testiin ja täytyy katsoa josko maahantuojalta saisi lainaan keväämmällä jos ja kun pääsen kuvaamaan johonkin tapahtumaan, jossa tuolla tarkennuksella ja nopeudella tekeekin jotain.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Käytännössä, jos on Nikon-FF -kuvaaja (kuten minä), kannattaa odottaa sitä 820:stä, eikä ostaa D500:sta varsinkaan vielä nyt kun kermankuorinta on menossa.
Mutta kyllähän tuo on kuumottava kamera. Mielelläni ottaisin sellaisen testiin ja täytyy katsoa josko maahantuojalta saisi lainaan keväämmällä jos ja kun pääsen kuvaamaan johonkin tapahtumaan, jossa tuolla tarkennuksella ja nopeudella tekeekin jotain.
Varmasti näin, mutta oletettavasti kuitenkin 820 malli jatkaa edellisen kameran linjalla. Tilanne olisi eri jos 20mpix kenno ja 10 fps herkut olisi mukana. D500 suhteen se pieni on myös, että se ei kovin isolta kameralta vaikuta ulkomittojen puolesta.
Magneetto kirjoitti:Yksi onnahdus tuli spekseissä silmääni, sulkimen kesto 200k?
Se tulee sukkelaan 10/sek nopeudella...
niin on joo! Jos laukaisunappi jämähtää juntturaan, niiin kannattaa jossain vaiheessa ottaa akku pois. 6h päästä on meinaa suljin sökönä! Tuskin leikkaa kiinni aikaisemmin, Nikon on varmasti huolehtunut tuttuun tyyliin ainakin voiteluaineita tarpeeksi.
mremonen kirjoitti:Käytännössä, jos on Nikon-FF -kuvaaja (kuten minä), kannattaa odottaa sitä 820:stä, eikä ostaa D500:sta varsinkaan vielä nyt kun kermankuorinta on menossa.
Varmasti näin, mutta oletettavasti kuitenkin 820 malli jatkaa edellisen kameran linjalla. Tilanne olisi eri jos 20mpix kenno ja 10 fps herkut olisi mukana. D500 suhteen se pieni on myös, että se ei kovin isolta kameralta vaikuta ulkomittojen puolesta.
meinaatko tosiaan, että 20mp on tarpeeksi? Hei Canon puksuttaa tuolla yli 50mp lippulaivamallillaan! Ei tule riittämään pitkässä juoksussa reilut 20mp, pakko tulla se 42mp versio seuraavaksi.