Croppi vs täyskenno kuvanlaadussa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Jos kysymys on, kumpi on parempi kuvanlaadussa, FF vai kroppi ja asiaa joudutaan perustelemaan zuttuzoomin laadulla, niin ollaan pahasti hakoteillä.

Mitä siinä ihmettelette? Ostakaa 2 kunnon runkoa (ff ja kroppi) ja muutama kunnollinen objektiivi. Silloin voi valita yhdistelmän aina maun mukaan. Eikä tarvitse kuunnella kokemattomien luuloja zoomin ja primen aukkojen erotuksesta, kun sillä ei ole mitään tekemistä itse kennon laadun kanssa.

Minulla kuvat ovat päivämäärän mukaisissa hakemistoissa. Siellä on sujuvasti kahden ff-rungon ja yhden kroppirungon sekä parin pokkarin kuvat. Pokkarien kuvista erottaa heti, millä ne otettu. (Ja ei, pokkarin kroppikenno ei ole parempi, vaikka monien esittämillä perusteluilla niin voisi luulla). Muista ei erota, jos ei tietoa erikseen kaiva esimerkiksi samassa tilaisuudessa otetuista kuvista 300%:n kropeilla tai exif-tiedoista. Minä yleensä muistan hetken aikaa, minkä kuvan olen ottanut milläkin rungolla, mutta kolmen kuukauden päästä normaalikuvissa erottaminen on todella hankalaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Minä olen ottanut kuvia kahdella saman vuoden laitteella, 70D:llä ja 5D3:lla. Päivällä eroa on välillä vaikeaa nähdä, mutta heti kun olosuhteet ovat vähänkin haastavammat, ero alkaa selvenemään. Myös 85-millisen Samyn täyden aukon kuvanlaatua FF antaa enemmän anteeksi. Ja bokeh totta kai on FF:n vanhvuus.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

JKyytinen kirjoitti: Myös 85-millisen Samyn täyden aukon kuvanlaatua FF antaa enemmän anteeksi. Ja bokeh totta kai on FF:n vanhvuus.
Nämä ovat ihan totta, mutta bokeh on linssin ominaisuus, ei kennon. Samaten kennon laatu ei ole ihan suoraan syy täyden aukon kuvanlaatuongelmiin.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

adapteri kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti: Myös 85-millisen Samyn täyden aukon kuvanlaatua FF antaa enemmän anteeksi. Ja bokeh totta kai on FF:n vanhvuus.
Nämä ovat ihan totta, mutta bokeh on linssin ominaisuus, ei kennon. Samaten kennon laatu ei ole ihan suoraan syy täyden aukon kuvanlaatuongelmiin.
Kennon koosta nuokin riippuvat.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
TiRy
Viestit: 1515
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Kyytinen kiteytty asian hyvin käytännön kuvaamisen kannalta. Aina voi tonkia asiaa syvemmältä, mutta aika pitkälle riittää jo tuo analyysi.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

TiRy kirjoitti:Kyytinen kiteytty asian hyvin käytännön kuvaamisen kannalta. Aina voi tonkia asiaa syvemmältä, mutta aika pitkälle riittää jo tuo analyysi.
Tai laajemmin? Kinomies katsoo kuvaa kun kroppimies piippaa... ...no tietenkin kroppia :-)
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

nomad kirjoitti: Kannattaa silti ajatella optimistisesti: 24mpx kenno repii sutustakin objektiivista vähän enemmän kuin 12 tai 16 mpx kenno.
Tuo toki pitää paikkansa, jos vertaillaan samankokoisia kennoja, ja suttu on siinä rajoilla. Mutta tässä olikin kyse crop vs. ff. Montakohan ff-linssiä markkinoilta löytyy josta 24mpix croppi kaivaa yhtä terävän kuvan kuin 16mpix FF-kenno? Oma veikkaukseni on, että hyvin pieni murto-osa.

Mainittakoon esimerkkinä yksi terävimpänä pidetty Nikkor zoom 70-200 f4 G VR, joka on saanut DxO:ssa saman arvosanan terävyydestä D4:lla ja D7100:lla (13 P-Mpix).
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

JKyytinen kirjoitti:Kennon koosta nuokin riippuvat.
Ai epäterävyysalueen laatu eli bokeh? No ei kyllä riipu vaan objektiivista.
--------
Aves!
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Sakke_K kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Kennon koosta nuokin riippuvat.
Ai epäterävyysalueen laatu eli bokeh? No ei kyllä riipu vaan objektiivista.
Täydellä kennolla tausta sumentuu runsaammin, joka käytännössä aina tasoittaa myös virheitä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

JKyytinen kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Kennon koosta nuokin riippuvat.
Ai epäterävyysalueen laatu eli bokeh? No ei kyllä riipu vaan objektiivista.
Täydellä kennolla tausta sumentuu runsaammin, joka käytännössä aina tasoittaa myös virheitä.
No jos objektiivissa on huono bokeh, niin ei se kyllä kennoa vaihtamalla miksikään parane... ei edes käytännössä.
--------
Aves!
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sakke_K kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti: Ai epäterävyysalueen laatu eli bokeh? No ei kyllä riipu vaan objektiivista.
Täydellä kennolla tausta sumentuu runsaammin, joka käytännössä aina tasoittaa myös virheitä.
No jos objektiivissa on huono bokeh, niin ei se kyllä kennoa vaihtamalla miksikään parane... ei edes käytännössä.
Kyytinen on oikeassa. Tämä huomaa erittäin selvästi kun sovittelee adaperilla tuttuja täyskärin objektiiveja m43 tai Nikon 1 kameroiden nokalle. Objektiivi toistaa epäterävän alueen kennon koosta riippumatta aina samalla tavalla, mutta tulos näyttää epätasaisemmalta kun siitä otetaan kuvaan pienempi alue.
kuutti1
Viestit: 87
Liittynyt: Marras 29, 2009 22 : 00

Viesti Kirjoittaja kuutti1 »

Sakke_K kirjoitti:
nomad kirjoitti:On tila8vanhemmatkaannteita joissa kropin ja kinon väillä ei ole kuin loppukuvassa toisinaan melko olemattomaksikin supistuva aste-ero. Mutta sitten on taas tilanteita joissa kropilla ei saisi oikein mitään aikaiseksi.
No ei tämä nyt NIIN pahalta tilanteelta näytä? Paljonko tuossa oli valotusaika? Ottaisin melkein Sony RX-100:lla tuosta kuvan ;-)

Popparin vaatimattomissa valoissa olen D300s-kräpillä kuvannut ISO 2500:lla keikkoja ja laatu on riittänyt jopa sanomalehti Keskisuomalaisessa julkaistavaksi. Ei kropit (vähän vanhemmatkaan) NIIN huonoja ole. Varsinkaan kun on Lightroom apuna.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Sanomalehteen jo rasteritiheyden ja paperin vuoksi kelpaa nyt melkein mikä vaan nykyinen digivehkeen tuottama syljös.

Kapa
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kuutti1 kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
nomad kirjoitti:On tila8vanhemmatkaannteita joissa kropin ja kinon väillä ei ole kuin loppukuvassa toisinaan melko olemattomaksikin supistuva aste-ero. Mutta sitten on taas tilanteita joissa kropilla ei saisi oikein mitään aikaiseksi.
No ei tämä nyt NIIN pahalta tilanteelta näytä? Paljonko tuossa oli valotusaika? Ottaisin melkein Sony RX-100:lla tuosta kuvan ;-)

Popparin vaatimattomissa valoissa olen D300s-kräpillä kuvannut ISO 2500:lla keikkoja ja laatu on riittänyt jopa sanomalehti Keskisuomalaisessa julkaistavaksi. Ei kropit (vähän vanhemmatkaan) NIIN huonoja ole. Varsinkaan kun on Lightroom apuna.
Painotekniikkansa vuoksi sanomalehdet ei vaadi kuvalta just mitään. Jos sisältö on oikea, niin ostavat kännykuvia.

Tuossa taisi valotusarvot olla ISO12800, 1/200 sek ja f2.8 tai 4. Olisihan sen toki saanut kropillakin, mutta kyllä noissa oloissa ero täyskäriin on iso. (Sony RX100 sopii tuolla muistokuviin. Tiedän kun olen pari vuotta sellaisella kuvannut.)
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

kapama-7 kirjoitti:Sanomalehteen jo rasteritiheyden ja paperin vuoksi kelpaa nyt melkein mikä vaan nykyinen digivehkeen tuottama syljös.
On se kuitenkin kumma, miten em. lehdessä olevat kuvat ovat D4:llä otettuja.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

JKyytinen kirjoitti:On se kuitenkin kumma, miten em. lehdessä olevat kuvat ovat D4:llä otettuja.
Mutta tuohon on kyllä jo muitakin syitä kuin se kuvanlaatu, josta olisi tarkoitus keskustella.

esim.

- automaattitarkennuksen nopeus ja tarkkuus
- sarjakuvausnopeus

Aloittajan kysymys koski Canon kameroita - Canon EOS M3 pärjää kuvanlaatuvertailussa, mutta jää selvästi automaattitarkennuksen nopeudessa ja sarjakuvausnopeudessa.

- hybridi-CMOS-automaattitarkennusjärjestelmä vaiheentunnistuspikselit yhdysrakenteisina kuvakennossa
- 49 tarkennuspistettä
- Enintään noin 4,2 kuvaa/s, noin 1 000 JPEG-kuvaa, 5 RAW-kuvaa
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Siksi pienen pokkarin kuvat ovat aina paremmat kuin kroppijärkkärin.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

adapteri kirjoitti:Siksi pienen pokkarin kuvat ovat aina paremmat kuin kroppijärkkärin.
Mutta se ei suinkaan johdu siitä, että järkkärissä on kroppikenno. Sehän on kameravalmistajan valinta, että full frame kamerassa on se paras automaattitarkennus.

Tuolla logiikalla Canonilla ja Nikonilla on vain yksi kamera per valmistaja. Canon EOS-1D X Mark II ja Nikon D5
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

[quote="digikuva81]Mutta se ei suinkaan johdu siitä, että järkkärissä on kroppikenno. Sehän on kameravalmistajan valinta, että full frame kamerassa on se paras automaattitarkennus.[/quote]

Paljon ollut mielenkiintoista keskustelua sillä välin kun olen itse muuttanut (enpä siis ole ehtinyt vastailla, pahoittelut nomadikin).

Mutta nyt kun tässä portviinin kanssa otin läppärin, niin voipi tähän kommentoida.. Nikonin nykymallistossa paras AF voisi nimittäin olla meidän ihanassa kropissa. AF-järjestelmä on sama niin D7200/D4s/D750/D700:sta lähtien, mutta speksien perusteella D7200 pääsee pimeimpään vaihtoehtoon noista ja vielä täyttää koko ruudunkin. Nikon 1:n AF lienee tietyissä tilanteissa vielä parempi, mutta ei todellakaan universaalisti (tämä menee jo sitten mirrorless vs. mirror keskusteluun).

Ja eikös Canonilla 7D Mark 2:n sisällä kanssa parhaimman AF:n Canonin mallistosta?

Toki D5 ihan varmasti menee nyt ohi, mutta puhuinkin olemassa olevista kameroista (tulevaisuudesta löytyy aina jokin parempi).
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

burmanm kirjoitti:Toki D5 ihan varmasti menee nyt ohi, mutta puhuinkin olemassa olevista kameroista (tulevaisuudesta löytyy aina jokin parempi).
Molemmat sekä Canon että Nikon on jo valmistuksessa, eli toisaaltahan ne on jo nykyisiä. Kun 2016 kuvataan olympialaisia, niitä ei kuvata APS-C kennollisella.

Toisaalta Canon EOS M on jo huomattavasti vaikeammin ennustettavissa. Tuleeko full frame peilitön Canonilta? Ja toteutuuko tuo EF-M 600mm f/5.6 DO IS?

EF-M 55mm f/3.5 Macro STM tulee varmasti ja se vie EOS M järjestelmän isoveljensä ohi makrokuvauksessa??

http://photorumors.com/2015/12/23/three ... 55mm-f3-5/
http://egami.blog.so-net.ne.jp/2015-12-18
http://egami.blog.so-net.ne.jp/2015-12-21
Vastaa Viestiin