Nikkor 24mm 1.8G DXOMark test

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
PetriAA
Viesti:

Nikkor 24mm 1.8G DXOMark test

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

http://nikonrumors.com/2015/12/08/dxoma ... perb.aspx/

Tested on a Nikon D810, the new Nikon 24mm f/1.8G achieves an outstanding overall DxOMark score of 41 points. That puts it into the top ten (8th place, in fact) for all lenses tested on the D810, which is pretty impressive for a wide-angle optic.
Counting all lenses up to 35mm, the Nikon 24mm f/1.8G ranks in second place, only a single point behind the Sigma 35mm f/1.4 with 42 points. For the type of 15mm to 24mm wide-angle lenses preferred for much landscape or architecture work, however, the new Nikon 24mm f/1.8G is out on top, achieving the best sharpness and chromatic aberration scores, with other lens metrics comparable to its wide-angle rivals.

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2015/12/08/dxoma ... z3twcw7KSi
D600, still going strong
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

BOOM! Nyt tais pamahtaa?

Mitä sannoo Mahver?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se on vähän ku söis mäkkärissä. Nälkä lähtee hetkeksi mut kohta katsastetaan semmoista syötävää mitä mättää mielellään.

Eli ts. Muovinen rämä mistä puuttuu aukkorengas ja TS-vipuset.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti: Eli ts. Muovinen rämä mistä puuttuu aukkorengas ja TS-vipuset.
Joku toinen taas arvostaa sitä, että objektiivi on paitsi optisesti todella hyvä, niin myös kameran kanssa taatusti yhteensopiva, kevyt ja automaattitarkenteinen.
Maffer
Viesti:

Jepjep, sullakin on niitä Zeissejä. Kumpia käytät mieluummin?
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Eihän toi 24-millinen edes ole mikään laajis. Keskipitkä tele korkeintaan :)

21-milliä ja leveempää, niin on laajis.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Maffer kirjoitti:Jepjep, sullakin on niitä Zeissejä. Kumpia käytät mieluummin?
Vastaan omasta puolestani. Muissa kuin jalustahommissa af-optiikkaa.

Mä en tiedä, kuvaatko sä nykyään mitään muuta kuin minuuttien valotuksia jalustalta, sen verran yksisilmäistä on tuo palaute ollut vehkeisiin liittyen. :)
Maffer
Viesti:

Kyllä mä oon koittanu pysyä sen 30sekunnin rajoissa Sonyn perseilystä johtuen. Mutta niin, mulla oli 20mm f/1.8 Nikkori ja vaikka se onkin optisesti Zeiss 21mm tasoa, niin hyi hitto sen konstruktio ei napannu yhtään - tarkentaessa aina pieni "viive" että tarkennusrengas ottaa kiinni + pienen viilauksen tekeminen on vaivalloista lyhyen liikeradan takia.

Samanlainen oli tämäkin 24mm tuntumaltaan kun Rojulassa kokeilin.

AF:n tarkkuus ei ollut hyvä, testirunkona ollut D810 ei ainakaan osunut kohdalleen täydellä aukolla lähimainkaan joka kerta perus sisätilavalaistuksessa mikä myymälässä oli. Eikä osunut 20mm lasikaan kun sellaisen omistin ja käytin ihan normaalissa talvipäivän valossa. Että jokatapauksessa 36MP kennolla varmistaisin tarkennuksen takatöllöstä jos haluaa varmistua kaiken olevan kohdallaan.

Näissä on säästetty materiaaleissa ja onnistuttu optisesti. Parempi toki niinpäin. Mielestäni semmoinen perussäätäminen kuin tarkennusrenkaan pyörittely on osa kuvarusrutiinia ja tekee hommasta kerta toisensa jälkeen hauskaa. Samoin aukkorenkaan naksuttelu.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Aukkorenkaan naksuttelua en ymmärrä herran vuonna 2015 (melkein 2016), mutta survoohan jotkut porakoneenteriä virtsaputkeenkin. Klappaavan tarkennusrenkaan aiheuttavan harmituksen kyllä allekirjoitan.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viesti:

Toi aukkorengastottumus johtuu Sonysta. Natiivilla e-mount lasilla aukko saattaa seilata ihan miten sattuu eikä olekaan sommiteltaessa ja tarkennettaessa se mitä luku näyttää takanäytöllä. Täysmanuaalinen möhkö näyttää sormea Sonylle ja nauraa päälle.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Olen kait outo että tykkään makrossani jo siitä että siinä aukko rengas kokisin oikeastaan helpompi minun sitä käyttää kuin kamerasta säätää aukkoa. siis jotenkin vaan ja huom. olen sen ajan kuvaaja periaateessa että aukkorenkaat pitäisi olla vain historiaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:Mielestäni semmoinen perussäätäminen kuin tarkennusrenkaan pyörittely on osa kuvarusrutiinia ja tekee hommasta kerta toisensa jälkeen hauskaa. Samoin aukkorenkaan naksuttelu.
Juu, mutta jos kuvaat Nikonin peiliprutkulla, niin tarkennusrenkaan hyvän/huonoin tuntuman merkitys jää niihin harvoihin kertoihin kuin kuvaat takanäytöltä. Nikonin etsimen tarkennusavut ovat tunnetusti (jostain ihmeellisestä syystä) epätäsmällisempiä kuin automaattitarkennus - ja tämä rajoittaa myös käsitarkenteisten objektiivien tarjoamaa nautintoa. Zeissin 3D vaikutelma kärsii kummasti kun tarkennat 20cm kohteen taakse :-)

Aukkorenkaan hyödyn näen siinä, että sen avulla objektiivin yhteensopivuus kaikenmoisiin viritelmiin peilittömien kanssa paranee. Ei aukkorenkaanlla nykyisten Nikonien kanssa mitään tee. Sitäpaitsi G-mallin objektiivit tiivistyvät paremmin bajonettia vasten, mikä on Nikonin systeemin kosteudelle arin paikka.

Minulle tämän 24 millisen suurin ongelma on se, että 24mm polttoväli löytyy normizoomistakin. Primessä satsaisin mielummin alle 20mm polttoväliin tai sitten 28-35mm alueelle, jos laajiksista puhutaan.
Vastaa Viestiin