D750 liian pitkä suljinaika
-
D750 liian pitkä suljinaika
A-asennossa suljinajat on luvattoman pitkiä. Pitäiskö valikkoviidakosta löytyä ratkaisu? Vai pitääkö kuvata M-modella ja auto-isolla?
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
Nyt ei ole mahdollisuutta siihen lukemiseen. Kokeilen huomenna m-modella f4, 1/xxx, auto-iso. Syväterävyys on haluttu ja liike pysähtyy tarvittavan määrän.
Edellisessä kamerassa oli lyhyemmät nuo suljinajat. Arvelin että joku asetus tuolla valikon syövereissä on väärin?! No, mitäs näistä. Vaan huomenna uusi yritys.
Edellisessä kamerassa oli lyhyemmät nuo suljinajat. Arvelin että joku asetus tuolla valikon syövereissä on väärin?! No, mitäs näistä. Vaan huomenna uusi yritys.
-
Re: D750 liian pitkä suljinaika
Laita valot päälle tai aukkoa isommalle :-)PeCa kirjoitti:A-asennossa suljinajat on luvattoman pitkiä. Pitäiskö valikkoviidakosta löytyä ratkaisu? Vai pitääkö kuvata M-modella ja auto-isolla?
-
Ja sama herkkyys.PeCa kirjoitti:Tämmöinen ajatus; jos olisi sama valaistus, 10 eri kameraa, kaikkissa aukon esivalinta aukolle f4, auto-iso päällä. Antaisiko jokainen kamera saman suljinajan?
Ei antaisi. 1. Mittaustapaerot, 2. herkkyysvalehtelu on eri kameroilla erilaista 3. joka objektiivin 4 ei ole ihan täsmällinen jne.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Onko kuva oikein valottunut, vai liian vaalea? Jos kuva ok lienee kyse auto-ISO:n asetuksista.
Valikosta löytyy ISO-herkkyysasetus sen alla on Suurin herkkyys asetus ja Pisin suljinaika asetus, josta voi valita pisimmän suljinajan. Tai valita Automaattinen joka säätää pisintä aikaa polttovälin mukaan, tässä on vielä viisi eri porrasta valittavana.
Niin, itse kuvaan nykyisin aika paljon M-moodissa auto-ISOlla.
Valikosta löytyy ISO-herkkyysasetus sen alla on Suurin herkkyys asetus ja Pisin suljinaika asetus, josta voi valita pisimmän suljinajan. Tai valita Automaattinen joka säätää pisintä aikaa polttovälin mukaan, tässä on vielä viisi eri porrasta valittavana.
-
Jo alkoi lyyti kirjottaan! Automaattinen-valikosta löytyi ratkaisu tähän ongelmaan. Kiitoksia kovasti!Gamma kirjoitti:Onko kuva oikein valottunut, vai liian vaalea? Jos kuva ok lienee kyse auto-ISO:n asetuksista.
Sitten kun vielä keksin, että miten saan tämän vekottimen luomaan uuden hakemiston kuville omatoimisesti päivän vaihtuessa. Päivän kuvat omassa hakemistossa, niin helpottaa kuvien läpikäymistä, kun sen aika on.
-
Helpompi käskeä tietokonetta laittamaan kuvat päiväkohtaisiin kansioihin kun tuot kuvat kamerasta koneelle. Saa sen varmaan kamerassakin tehtyä, jos haluaa näprätä.PeCa kirjoitti:Sitten kun vielä keksin, että miten saan tämän vekottimen luomaan uuden hakemiston kuville omatoimisesti päivän vaihtuessa. Päivän kuvat omassa hakemistossa, niin helpottaa kuvien läpikäymistä, kun sen aika on.
-
- Viesti:
Ainakin D800:ssa löytyy, luulisin että on myös D750 sama säätö.PeCa kirjoitti:A-asennossa suljinajat on luvattoman pitkiä. Pitäiskö valikkoviidakosta löytyä ratkaisu?
Mun D800 valitsee tuossa tilanteessa 1/100s valotusajan, joka on seurausta siitä, että olen valinnut valikosta Kuvausvalikko / ISO-herkkyysasetukset / Pisin suljinaika / Auto* / Lyhyempi (eli +1) jolloin valitaan mahdollisuuksien mukaan valotusaika joka on pisimmillään 1/(2*f) s eli tässä tapauksessa 1/(2*50) s = 1/100 s.PeCa kirjoitti:Kysymys kuuluu; mikä on suljinaika jonka kamera valitsee ja miksi?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
-
Nuin minäkin asian olen ymmärtänyt. Jostain kumman syystä satunnaisesti kamera valitsee pidemmän suljinajan. Joku tässä nyt kyntää, mutta kun en ymmärrä, että mikä. Ja kameralla olisi kumminkin ollut mahdollista nostaa herkkyyttä.Rockford kirjoitti:Ainakin D800:ssa löytyy, luulisin että on myös D750 sama säätö.PeCa kirjoitti:A-asennossa suljinajat on luvattoman pitkiä. Pitäiskö valikkoviidakosta löytyä ratkaisu?
Mun D800 valitsee tuossa tilanteessa 1/100s valotusajan, joka on seurausta siitä, että olen valinnut valikosta Kuvausvalikko / ISO-herkkyysasetukset / Pisin suljinaika / Auto* / Lyhyempi (eli +1) jolloin valitaan mahdollisuuksien mukaan valotusaika joka on pisimmillään 1/(2*f) s eli tässä tapauksessa 1/(2*50) s = 1/100 s.PeCa kirjoitti:Kysymys kuuluu; mikä on suljinaika jonka kamera valitsee ja miksi?