Hel_NiS kirjoitti:Toisaalta, hyväcomaiset laajikset tuppaavat olemaan pullonpohjia.
OTUS ei ole pullonpohja. Eikä 21mm Zeississä ole showstopper-koomaa. Nyt haukkasi Sigma kasan *sensuroitu*. Ennemmin 95mm suodinkierre kuin teline.
OTUS ei ole 20mm, mutta painavampi möhkö, kuin Sigma + Wonderpana. Ja sit sillä 95mm suotimella sais itkeä, kun ei pysty pinoamaan kolmea polaa ja paria ND:tä päällekkäin....
Ei kai tässä virityksessä yksi suodinkaulus enää paljoa paina. :)
Hel_NiS kirjoitti:Tiedä sitten. Jos eli kun (f1,4) tuota ostetaan hämärähommiin, niin suodinkilkkeet ovat not so show stopper, imo.
Hämärähommiin ilman muuta. Suotimia voi sitten viritellä muihin tuubeihin. Alkuviikosta olleet speksit jo antoivat olettaa ettei tästä löydy suodinkierteitä.
Ei tossa virityksessä paino mitään haittaa. Mulle on ihan sama painaako se vaikka 5kg koko obiska jos en lähde sitä erämaahan kantamaan. Ne telineet on vaan ihan naurettavia ja tosi käteviä operoida jäisillä nakeilla.
Maffer kirjoitti:Ei tossa virityksessä paino mitään haittaa. Mulle on ihan sama painaako se vaikka 5kg koko obiska jos en lähde sitä erämaahan kantamaan. Ne telineet on vaan ihan naurettavia ja tosi käteviä operoida jäisillä nakeilla.
Jaa. Mä saan 145mm suotimen ihan yhtä helposti kierteille, kuin 82:nkin. Eikä tarvii tapella jäätyneen vastiksen lukon kanssa, kuten Zeissien kanssa tuppaa käymään.
PekkaSav kirjoitti:Eikä tarvii tapella jäätyneen vastiksen lukon kanssa, kuten Zeissien kanssa tuppaa käymään.
Miten Zeiss:n VVS jäätyy? Pelkkä metallibajonetti, joka toimii Suomen lämpotiloissa ilman mitään jäätymisiä jos VSS:n puolen osissa ei ole vettä joka jäätyy. En oikein keksi miten normikäytöllä VVS:n bajonettiin saa vettä, joka jäätyy.
PekkaSav kirjoitti:Eikä tarvii tapella jäätyneen vastiksen lukon kanssa, kuten Zeissien kanssa tuppaa käymään.
Miten Zeiss:n VVS jäätyy? Pelkkä metallibajonetti, joka toimii Suomen lämpotiloissa ilman mitään jäätymisiä jos VSS:n puolen osissa ei ole vettä joka jäätyy. En oikein keksi miten normikäytöllä VVS:n bajonettiin saa vettä, joka jäätyy.
Pari kertaa, pakkassäässä kuohuvan kosken lähellä ja auringonlaskun aikaa lämpötilan laskiessa on siihen metallipantaviritykseen kertynyt jäätä siinä määrin, etten uskaltanut vääntää auki ilman sulattelua.
Ok, Ihmettelin kun itse olen tähtiä kuvaillut tunnin-pari putkeen ja olen saanut kuuraa vain etulinssiin/suotimeen ja kameran runkoon&objektiiviin ja VVS:ään. Kuitenkin VVS:n bajonettiin ei ole tullut jäätä, joka olisi haitannut VVS:n irroittamista.
UV suodinta olen vaihdellut aina toiseen "lämpimään" taskusta, jotta kuura etulinssissä ei ole haitannut kuvan muodostusta.
Koskesta varmaan tulee sen verran vesihöyryä tai -pisaroita, joista tulee "oikeaa" jäätä VVS:n bajonettiin.
Sampleja Lenstipissä. Kohtalainen muttei mikään maata mullistava täydellä aukolla. Reunoilta paskoontuva ja pehmeä ainakin tuo yksilö. Tai sitten on pahasti kaareva tarkennustaso.
Sampleja Lenstipissä. Kohtalainen muttei mikään maata mullistava täydellä aukolla. Reunoilta paskoontuva ja pehmeä ainakin tuo yksilö. Tai sitten on pahasti kaareva tarkennustaso.
Samanlainen. Tai no 5D3:n perässä samaa laatua kuin 810:n perässä 24/1.4 täydellä kololla. Eli 810:n perässä tuo 20mm voi olla vielä huonompikin. Jotain kattavampaa revikkaa odotellassa, ei huvita pennejä laittaa kaivoon tässä keississä.
Maffer kirjoitti:Samanlainen. Tai no 5D3:n perässä samaa laatua kuin 810:n perässä 24/1.4 täydellä kololla. Eli 810:n perässä tuo 20mm voi olla vielä huonompikin. Jotain kattavampaa revikkaa odotellassa, ei huvita pennejä laittaa kaivoon tässä keississä.
Laitoin arvan vetämään! Katsotaan mikä kortti jää käteen...
Ok. Siedettävä 1.4:llä ja aika oletettavan näköinen. Mutta ei ole kuvaa tähtitaivaasta ja sen comasta / coman puutteesta. Ehkä voi tuohon hintaan hankkia kuitenkin, olisi hyvä pari toisessa rungossa yöllä kiinni olevalle 14-24:lle jos kunnon revontulet tms iskee.