Kuvasuhde ja tulostus
-
Kuvasuhde ja tulostus
Nyt kysyn jotain tosi tyhmää, älkää naurako. Kun olen tähän saakka tuottanut kuvia lähinnä nettikäyttöön, olen rajaillut niitä vähän oman maun mukaan. No, nyt olen alkanut tulostelemaan niitä (ulkopuolisilla tekijöillä) ja hups, tuleehan niistä kuvista kuraa, kun on rajailtu miten sattuu.
Missä suhteessa minun pitäisi cropata kuvia, jotta saisin nätisti tulostettua esim. A4sen eli että mikään osa kuvaa ei tipu ulos, eikä toisaalta minnekään jää valkoisia raitoja täyttämään liian kapeaksi leikattua kuvaa?
LR:ssä on näitä suhteessa olevia croppeja, mutta mikä pitäisi valita? 16:9, 3:2, mitänäitänytoli...
Periaatteessahan voisin aina rajata kuvan uudestaan, kun tiedän, mihin kokoon se lopulta tulostetaan, mutta mitäpä jos toimitan kuvat asiakkaalle, enkä tiedä, tekeekö se niistä kymppikuvat vai olohuoneen taulun, onko jotain yleispätevää kuvasuhdetta, johon kannattaisi nuo kuvat tehdä?
Voi digimaailman haasteita... :)
Missä suhteessa minun pitäisi cropata kuvia, jotta saisin nätisti tulostettua esim. A4sen eli että mikään osa kuvaa ei tipu ulos, eikä toisaalta minnekään jää valkoisia raitoja täyttämään liian kapeaksi leikattua kuvaa?
LR:ssä on näitä suhteessa olevia croppeja, mutta mikä pitäisi valita? 16:9, 3:2, mitänäitänytoli...
Periaatteessahan voisin aina rajata kuvan uudestaan, kun tiedän, mihin kokoon se lopulta tulostetaan, mutta mitäpä jos toimitan kuvat asiakkaalle, enkä tiedä, tekeekö se niistä kymppikuvat vai olohuoneen taulun, onko jotain yleispätevää kuvasuhdetta, johon kannattaisi nuo kuvat tehdä?
Voi digimaailman haasteita... :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tai jos haluat tehdä tosi tarkkaa, niin voi sinne Lightroomiin laittaa oman rajaussuhteen, esim 297 : 210, joka on A4:n todelliset mitat.
Jos annan toisille kuvia, niin yleensä tulee käytettyä kameran antamaa suhdetta 2:3 tai 3:4
Paremmat kaupalliset tulostajat kertovat myös kuvakokojensa pikselkoon, jolloin voi tehdä suoraan lopulliseen kokoon - terävyys säilyy paremmin.
Jos annan toisille kuvia, niin yleensä tulee käytettyä kameran antamaa suhdetta 2:3 tai 3:4
Paremmat kaupalliset tulostajat kertovat myös kuvakokojensa pikselkoon, jolloin voi tehdä suoraan lopulliseen kokoon - terävyys säilyy paremmin.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
-
- Viesti:
-
Jo muinaiset kreikkalaiset osoittivat, että neliöjuuri kahta ei voi ilmaista murtolukuna. Toki sille voi erilaisia likiarvoja sanoa. Jos käytät 7:5 niin A4:lle jää yhteensä kolmen millin marginaalit. Viralliset mitat ovat kai 297 / 210. Luonnolliset mitat ovat 297,301... ja 210,224... (250 * nj nj 2 ja 250 / nj nj 2) Toki reunattomassa tulostuksessa voi laskea siihen, että joku milli kuvasta kuitenkin jää tulostamatta, joten puolentoista millin marginaalit eivät välttämättä näy vielä.Rockford kirjoitti:5:7?SuperDrive kirjoitti:A-sarjan sivusuhde on neliöjuuri 2 eli 1,4142. Pystykuvassa se on puolet tuosta.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
En tokikaan ajatellut esittää neliöjuuri kahta murtolukuna vaan jäin vaan pohtimaan mitä tarkoitit tuolla pystykuvakommentillasi. Mutta nyt tajuan että tietysti pystykuvassa _sama_ kuvasuhde on sqrt(2)/2 = 1/sqrt(2).SuperDrive kirjoitti:Jo muinaiset kreikkalaiset osoittivat, että neliöjuuri kahta ei voi ilmaista murtolukuna.Rockford kirjoitti:5:7?SuperDrive kirjoitti:A-sarjan sivusuhde on neliöjuuri 2 eli 1,4142. Pystykuvassa se on puolet tuosta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
-
Re: Kuvasuhde ja tulostus
Ällistyttävää kyllä, mutta ainoa oikea vastaus on asiaskaspalvelutilanteessa tietysti, vaikka kentis hieman radikaalilta kuulostava asia: kysy siltä asiakkaalta, mitä hän haluaa ja tarvitsee. Mikään netti-huutoäänestys ei sitä voi selvittää.PaPo kirjoitti:Periaatteessahan voisin aina rajata kuvan uudestaan, kun tiedän, mihin kokoon se lopulta tulostetaan, mutta mitäpä jos toimitan kuvat asiakkaalle, enkä tiedä, tekeekö se niistä kymppikuvat vai olohuoneen taulun, onko jotain yleispätevää kuvasuhdetta, johon kannattaisi nuo kuvat tehdä?
(Miten ihmeessä voit tehdä mitään asiakkaalle ilman, että mieleen on tullut sopia etukäteen hänen kanssa palvelun sisällöstä.)
Matti Vuori
-
- Viesti:
Kyllä A4:n saa toki reunattomana. Ongelma on kaiketi se mitä Hannu KH kysyi (käsittääkseni), eli kuvasta jää paperin reunojen ulkopuolelle ohut siivu. Tähän on kyllä varsin helppo varautua. Ja tosiaan 2:3 -suhteinen kuva on sen verran lähellä A4:ää, että harvoin on rajauksen kanssa ongelmia.
Itse teen paljon kuvia 30x40 kehyksiin, joissa on A4:lle tarkoitetut paspikset. Tällöin paspiksen aukko on aavistuksen pienempi kuin A4. Tyypillisesti tulostan tällöin reunattomana ja varmistan näin, että kuva on aina passeli tuollaiseen aukkoon. Ei tarvitse aivan tarkasti sovittaa paspiksen ja kuvan reunoja yhdensuuntaiseksi eikä kuvaa tarkasti paspiksen aukon keskelle.
A4-tulostimia ja paperia saa edullisesti. Paspis-pahveja saa valmiina mustana tai valkoisena, ja ne taas sopivat useimpiin 30x40-valmiskehyksiin. Tekee A4-kuvasta huomattavasti jämäkämmän näköisen.
Itse teen paljon kuvia 30x40 kehyksiin, joissa on A4:lle tarkoitetut paspikset. Tällöin paspiksen aukko on aavistuksen pienempi kuin A4. Tyypillisesti tulostan tällöin reunattomana ja varmistan näin, että kuva on aina passeli tuollaiseen aukkoon. Ei tarvitse aivan tarkasti sovittaa paspiksen ja kuvan reunoja yhdensuuntaiseksi eikä kuvaa tarkasti paspiksen aukon keskelle.
A4-tulostimia ja paperia saa edullisesti. Paspis-pahveja saa valmiina mustana tai valkoisena, ja ne taas sopivat useimpiin 30x40-valmiskehyksiin. Tekee A4-kuvasta huomattavasti jämäkämmän näköisen.
-
- Viesti:
Mun Epsoni tulostaa reunattomana A4 muuten, mutta paperin loppuun jää tulostamaton alue kun ei se paperi liiku kun tulee syöttötelojen välistä pois.olli R kirjoitti:Kyllä A4:n saa toki reunattomana. Ongelma on kaiketi se mitä Hannu KH kysyi (käsittääkseni), eli kuvasta jää paperin reunojen ulkopuolelle ohut siivu. Tähän on kyllä varsin helppo varautua. Ja tosiaan 2:3 -suhteinen kuva on sen verran lähellä A4:ää, että harvoin on rajauksen kanssa ongelmia.]
Eipä mua haittaa, kun pääasiassa rullapaperille tulostelen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
OK. Minulla taas kotona on Canonin A4-tulostin, jolla ei ole tuota ongelmaa.Hannu KH kirjoitti:Mun Epsoni tulostaa reunattomana A4 muuten, mutta paperin loppuun jää tulostamaton alue kun ei se paperi liiku kun tulee syöttötelojen välistä pois.
Luulisi kyllä, että tulostimessa pitäisi aina olla tulostuspään toisellakin puolellakin syöttötelat. Muutenhan, jos tulostaa useamman peräkkäisen arkin, niin edellinen arkki jäisi siihen tulostuspään alle, kun seuraava jo tulee samaan paikkaan. Mutta Epsonihan on laatumerkki ;-)
-
- Viesti:
Nii....oma ei ole A4 tulostin, vaan 4900 pro.olli R kirjoitti:OK. Minulla taas kotona on Canonin A4-tulostin, jolla ei ole tuota ongelmaa.Hannu KH kirjoitti:Mun Epsoni tulostaa reunattomana A4 muuten, mutta paperin loppuun jää tulostamaton alue kun ei se paperi liiku kun tulee syöttötelojen välistä pois.
Luulisi kyllä, että tulostimessa pitäisi aina olla tulostuspään toisellakin puolellakin syöttötelat. Muutenhan, jos tulostaa useamman peräkkäisen arkin, niin edellinen arkki jäisi siihen tulostuspään alle, kun seuraava jo tulee samaan paikkaan. Mutta Epsonihan on laatumerkki ;-)
Pikkuepsoneissa voi olla toisinkin.
-
- Viesti:
No ainakin Epsonin R2880 tulostaa täysin reunuksetonta. Tosin se ei ole joidenkin määritelmien mukaan vielä "pro"-tulostin. Sen sijaan R3880 on...Hannu KH kirjoitti:Nii....oma ei ole A4 tulostin, vaan 4900 pro.olli R kirjoitti:OK. Minulla taas kotona on Canonin A4-tulostin, jolla ei ole tuota ongelmaa.Hannu KH kirjoitti:Mun Epsoni tulostaa reunattomana A4 muuten, mutta paperin loppuun jää tulostamaton alue kun ei se paperi liiku kun tulee syöttötelojen välistä pois.
Pikkuepsoneissa voi olla toisinkin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
No vaikkapa sillä tavalla, että asiakas haluaa lapsestaan studiokuvia ja kun toimitan ne digitaalisesti, asiakas ei vielä tiedä, tekeekö hän niistä kuvista 50X70-taulun olkkarin seinälle, hiirimaton vai neliömuotoisen jääkaappimagneetin. Toki voin jälkikäteen hänelle rajailla kuvia ja niin teenkin, mutta jos oletus on se, että kuva tulee seinälle standardiin kehykseen, ehkä olisi asiakasystävällistä rajata se valmiiksi niin, että se ei ole törkeännäköinen siinä Ifolor-tilauksessa, jonka se asiakas tekee.mvuori kirjoitti:Ällistyttävää kyllä, mutta ainoa oikea vastaus on asiaskaspalvelutilanteessa tietysti, vaikka kentis hieman radikaalilta kuulostava asia: kysy siltä asiakkaalta, mitä hän haluaa ja tarvitsee. Mikään netti-huutoäänestys ei sitä voi selvittää.PaPo kirjoitti:Periaatteessahan voisin aina rajata kuvan uudestaan, kun tiedän, mihin kokoon se lopulta tulostetaan, mutta mitäpä jos toimitan kuvat asiakkaalle, enkä tiedä, tekeekö se niistä kymppikuvat vai olohuoneen taulun, onko jotain yleispätevää kuvasuhdetta, johon kannattaisi nuo kuvat tehdä?
(Miten ihmeessä voit tehdä mitään asiakkaalle ilman, että mieleen on tullut sopia etukäteen hänen kanssa palvelun sisällöstä.)
-
- Viesti:
Paljon parempi kun toimittaa kuvan vedoksena valmiiksi kehystettynä, lopputulos on silloin mahdollisimman hyvä.
Tai sitten tekee vedoksen kun tietää tarkat mitat. Kuvahan viimeistellään vasta kun se on rajattu oikeaan kokoon ja tiedetään tulostuspaikka joka on etukäteen hyväksi testattu.
Tai sitten tekee vedoksen kun tietää tarkat mitat. Kuvahan viimeistellään vasta kun se on rajattu oikeaan kokoon ja tiedetään tulostuspaikka joka on etukäteen hyväksi testattu.
-
Mitä oikeastaan haluat tietää? Vastaat itse itsellesi kysymykseesi, onko olemassa standardoitua tai muuten yleispätevää kuvasuhdetta, joka sopii kaikkiin käyttötarkoituksiin. Ei ole. Jos asiakkaasi ei tiedä tekeekö hän taulun vai jääkaappimagneetin, miten me voisimme sen tietää.PaPo kirjoitti:No vaikkapa sillä tavalla, että asiakas haluaa lapsestaan studiokuvia ja kun toimitan ne digitaalisesti, asiakas ei vielä tiedä, tekeekö hän niistä kuvista 50X70-taulun olkkarin seinälle, hiirimaton vai neliömuotoisen jääkaappimagneetin. Toki voin jälkikäteen hänelle rajailla kuvia ja niin teenkin, mutta jos oletus on se, että kuva tulee seinälle standardiin kehykseen, ehkä olisi asiakasystävällistä rajata se valmiiksi niin, että se ei ole törkeännäköinen siinä Ifolor-tilauksessa, jonka se asiakas tekee.
Mikset teetä itse noita kamoja ja myy vain niitä? Se on käsittääkseni valokuvaajien yleinen tapa välttää ongelmia tumpeloiden asiakkaiden kanssa. Sillä tekee myös katetta ihan toisella tavalla, kun veloittaa euron tulosteesta kympin. Vai onko se käytäntö muuttunut, että tulostuskelpoisia tiedostoja ei saa järkevällä rahalla?
Hannu
-
Totta tuokin :D Ehkäpä jatkan kuvien rajailua vapaasti ja infoan asiakkaita, että voin rajata ne uudestaan sen mukaan, mitä he tahtovat.hkoskenv kirjoitti:Mitä oikeastaan haluat tietää? Vastaat itse itsellesi kysymykseesi, onko olemassa standardoitua tai muuten yleispätevää kuvasuhdetta, joka sopii kaikkiin käyttötarkoituksiin. Ei ole. Jos asiakkaasi ei tiedä tekeekö hän taulun vai jääkaappimagneetin, miten me voisimme sen tietää.PaPo kirjoitti:No vaikkapa sillä tavalla, että asiakas haluaa lapsestaan studiokuvia ja kun toimitan ne digitaalisesti, asiakas ei vielä tiedä, tekeekö hän niistä kuvista 50X70-taulun olkkarin seinälle, hiirimaton vai neliömuotoisen jääkaappimagneetin. Toki voin jälkikäteen hänelle rajailla kuvia ja niin teenkin, mutta jos oletus on se, että kuva tulee seinälle standardiin kehykseen, ehkä olisi asiakasystävällistä rajata se valmiiksi niin, että se ei ole törkeännäköinen siinä Ifolor-tilauksessa, jonka se asiakas tekee.
Mikset teetä itse noita kamoja ja myy vain niitä? Se on käsittääkseni valokuvaajien yleinen tapa välttää ongelmia tumpeloiden asiakkaiden kanssa. Sillä tekee myös katetta ihan toisella tavalla, kun veloittaa euron tulosteesta kympin. Vai onko se käytäntö muuttunut, että tulostuskelpoisia tiedostoja ei saa järkevällä rahalla?