Käytättekö piirtopöytää vai hiirtä kuvankäsittelyssä?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Tepu

Käytättekö piirtopöytää vai hiirtä kuvankäsittelyssä?

Viesti Kirjoittaja Tepu »

Luulen (toivon), että itse saan helpostusta omiin piirtämis- ja kuvankäsittelyongelmiini. Olen nimittäin syntyjäni vasenkätinen ja äidin painostuksesta n. 5-7 ikävuosina oikeakätiseksi pakotettu. Leikkaan leipää ja vastaan puhelimeen vasemmalla, kirjoitan ja syön oikealla jne. Hiirenikään ei ole mikään tarkemmista vehkeistä, mitä mun tietsikkapaketissa aikoinaan oli, joten nyt päätin hankkia piirtopöydän. Jos sillä saisin tarkkuutta, nopeutta ja herkkyyttä tähän hommaan.

Onko hyviä/ negatiivisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä? Tykkään kuvilla kikkailla, vaikka harrastus on vielä aika uusi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nite
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nite »

Itselläni molemmat, mutta hankittuani Wacomin Graphire2 tuossa viime vuonna, ei piirtäessä/editoidessa/ym. tule enää hiirtä paljon käytettyä, sen verran tosta tabletista/kynästä pidän.

Tulee sellanen legandaarinen fiilis, että "miten ihmeessä pärjäsin ilman" :) Oman kokemukseni perusteella suosittelen erittäin paljon tuon tabletin hankkimista. Mulla ainakin auttoi myös ranteen puutumiseen/sattumiseen. Vähän ne on kalliita, meinaan A6-kokoinen Wacomin maksaa päälle satkun (taitaa saada jostain jo 99e?) ja A5 maksaakin sitten jo muutaman satasen. Aiptekin pöytiin olen myös ollut tyytyväinen, mutta silloin sellaisen hankittuani ei ollut tukea Mac OS X:lle, joten annoin sen joululahjaksi windowsia käyttävälle ystävälleni. Mutta sen mitä kokeilin, niin tuntuma oli ihan hyvä, kynässä paine-erot suuremmat kuin wacomissa, ja omasta mielestäni se oli parempi. Hintaa tuolla Aiptekilla taisi olla 49e :) (kokoa A5+).

Ajattelin nyt kun Aiptekilla/Trustilla on virallinen tuki Mac OS X:lle itsekin ostaa tuollaisen A4 kokoisen levyn tuon Wacomin rinnalle/tilalle. Kokemuksia moisesta olisi kiva kuulla.
Antti Vahtera
Uniluodonkatu 13
28880 Pori
antti@vahtera.org
044-3640202
--

http://www.nitesade.net
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Ostin Wacom Volito A6 piirtimen kun PC-Superstoressa tuollaisen äkkäsin.
http://www.pcsuperstore.fi/tuote.html?p ... ory_id=8_3

70 euroa kevenin, ohjelmia tuli mukana. (Corel Painter ja Arcsoftin Photoimpression mm.)
Tuntuvat melko turhilta, sillä pian huomasin että omissa uudemmissa grafiikkaohjelmissakin on jo tukea paineentunnistavalle piirtimelle. Jos grafiikkaa tuottaa, niin piirtimellä saa kynät paremin hallintaan. Kuvankäsittelyyn en ole vielä käyttänyt, täytyy nyt lukea vinkkejä ja kokeilla.

Hiiren korvikkeena ei ole mielestäni niin näppärä. Hiiren saa aina pysäytettyä lepotilaan, mutta kynää jos yrittää pitää paikallaan, niin käden tarkkuus ei riitä. Harjoituksella sai jo paranemaan jonkun verran. Hiiressä on myös painikkeita enemmän. Kynän kanssa pitää taas muistella toisella kädellä, miten näppikseltä löytyvät oikeat painikkeet.

Hiiren käytöstä kipeytyvään ranteeseen tuo kyllä vaihtelua ja vähentää rasitusta.
EsaK
pevelius

Viesti Kirjoittaja pevelius »

Molemmat on kiva pitää käsillä. Kynällä kaikki kuvaan sutiminen, hiirellä polut, valikoiden kahlaaminen ja liukujen säätäminen jne. Ja tietty näppiksellä kaikki mitä vaan voi, koska se on nopein.

Välillä ei viitsi vaihdella. Silloin kädessä on yleensä hiiri. Paitsi jos kyse on pääasiassa maalailusta.

Mitä paremmin Photoshoppia oppii käyttämään, sitä vähemmän tarvitsee normaaleissa töissä mennä kopeloimaan itse kuvaa. Kynä säästyy niihin "kokeileviin" touhuihin, joiden kautta kuvittelee pystyvänsä ilmaisemaan syvimpiä tuntojaan persoonallisella ja taiteellisella tavalla.

Kuulostaako kyyniseltä...? ;)
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

pevelius kirjoitti:Mitä paremmin Photoshoppia oppii käyttämään, sitä vähemmän tarvitsee normaaleissa töissä mennä kopeloimaan itse kuvaa. Kynä säästyy niihin "kokeileviin" touhuihin, joiden kautta kuvittelee pystyvänsä ilmaisemaan syvimpiä tuntojaan persoonallisella ja taiteellisella tavalla.

Kuulostaako kyyniseltä...? ;)
Ehkä tuohon voisi vielä lisätä: mitä parempia kuvia oppii ottaamaan, sitä vähemmän tarvitsee Photoshoppia normaalliin korjaukseen. Senkin energian voi sitten käyttää tuohon jälkimmäiseen ... :)
Armi Hölttö
www.digicamera.net
nite
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nite »

armih kirjoitti:Ehkä tuohon voisi vielä lisätä: mitä parempia kuvia oppii ottaamaan, sitä vähemmän tarvitsee Photoshoppia normaalliin korjaukseen. Senkin energian voi sitten käyttää tuohon jälkimmäiseen ... :)
tuon minä allekirjoitan kyllä. Mitä paremman kuvan ottaa, sitä vähemmän tarvii opeteltuja photarin säätöjä. Ja minä en kyllä käytä kynää
pevelius kirjoitti:"kokeileviin" touhuihin, joiden kautta kuvittelee pystyvänsä ilmaisemaan syvimpiä tuntojaan persoonallisella ja taiteellisella tavalla.
Käytän sitä " ilmaisemaan syvimpiä tuntojaan persoonallisella ja taiteellisella tavalla", en vain kokeile tai kuvittele.

"Do, or do not. There is no try." -Yoda
Antti Vahtera
Uniluodonkatu 13
28880 Pori
antti@vahtera.org
044-3640202
--

http://www.nitesade.net
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Pari vuotta sitten kun tuli oikea ranne kipeäksi hiiren heiluttelusta, opettelin hiiren käytön vasemmalla kädellä. Ei muuten ollut kovin vaikea oppia. Nykyisin kuvankäsittelyä tehdessäni käytän tabletin kynää oikealla kädellä ja vasemmalla kädellä hiirtä ohjelman työkalujen ym. valintojen tekoon.
malagant

Viesti Kirjoittaja malagant »

EsaK kirjoitti:Ostin Wacom Volito A6 piirtimen kun PC-Superstoressa tuollaisen äkkäsin.
Voin myydä omani jollekin sitä tarvitsevalle 45 eurolla. Käytetty todella vähän. Uudenveroinen.
majesty

Viesti Kirjoittaja majesty »

Pari vuotta sitten kun tuli oikea ranne kipeäksi hiiren heiluttelusta, opettelin hiiren käytön vasemmalla kädellä. Ei muuten ollut kovin vaikea oppia. Nykyisin kuvankäsittelyä tehdessäni käytän tabletin kynää oikealla kädellä ja vasemmalla kädellä hiirtä ohjelman työkalujen ym. valintojen tekoon.

Molemmat on kiva pitää käsillä. Kynällä kaikki kuvaan sutiminen, hiirellä polut, valikoiden kahlaaminen ja liukujen säätäminen jne. Ja tietty näppiksellä kaikki mitä vaan voi, koska se on nopein.

Voiko Wacomin piirtopöytää ja hiirtä käyttää siis samaan aikaan?
Harkitsen Wacomin Voliton tai Graphiren hankintaa kuvankäsittelyyn ja Wacomin maahantuojan (Pericad Oy) mukaan piirtopöytä ja hiiri eivä voi olla kytkettynä tietokoneeseen samaan aikaan ???

Kuulostaa aika hölmöltä, että hiirtä tarvittaessa pitäisi ryömiä koneen taakse nyppäämään laite irti usb-portista.
-Kai
Hobbes

Viesti Kirjoittaja Hobbes »

majesty kirjoitti: Voiko Wacomin piirtopöytää ja hiirtä käyttää siis samaan aikaan?
Harkitsen Wacomin Voliton tai Graphiren hankintaa kuvankäsittelyyn ja Wacomin maahantuojan (Pericad Oy) mukaan piirtopöytä ja hiiri eivä voi olla kytkettynä tietokoneeseen samaan aikaan ???
.
Ainakin mulla nuo tuntuvat toimivan yhtäaikaa, eipä vain ole tullut mieleen käyttää niitä yhtäaikaa ennen tätä!

Itse olen pilannut oikean käteni hiiren käytöllä, joten kynähiiri on ollut tavallisen hiiren rinnalla käytössä pari vuotta. Äkkiä siihen oppii, kuten myös hiiren käyttämiseen vasemmalla kädellä...

Jos siinä käsivarressa alkaa olla edes pieniä orastavia kipuja, niin SUOSITTELEN TODELLA LÄMPIMÄSTI kynää tai ergonomista hiirtä. Vaikka vähän maksaisikin, niin eipähän tarvi loppuelämäänsä kärsiä ranne-kyynärvarsi-olkavarsi -kivuista ;-D

Kokemuksen syvällä rintaäänellä:
MikaLoponen
asikainl

Viesti Kirjoittaja asikainl »

Isompia piirtopöytiäkin muuten kannattaa katsella Euroopan markkinoilta, voipi saada halvemmalla kuin Suomesta, jossa ovat aika marginaalituote.
Ne joilla on, saavat lisää.
Fiiu

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

malagant kirjoitti:
EsaK kirjoitti:Ostin Wacom Volito A6 piirtimen kun PC-Superstoressa tuollaisen äkkäsin.
Voin myydä omani jollekin sitä tarvitsevalle 45 eurolla. Käytetty todella vähän. Uudenveroinen.
Tuo kyllä kiinnostaisi. Laitetaanpa harkintaan. :) (postikulut tulee tietty päälle eli hinta 50e postikuluineen ;) )
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

majesty kirjoitti:Voiko Wacomin piirtopöytää ja hiirtä käyttää siis samaan aikaan?
.
Voi käyttää, jopa samaan aikaan eikä vain vuorotellen (Intuos). Siis kahden käden tekniikalla. Kokeilin lassolla ja valinnasta tuli aika mielenkiintoinen,
majesty

Viesti Kirjoittaja majesty »

Entäs Volito / Graphire, voiko käyttää samaan aikaan hiiren kanssa?
Kertokaahan joku Voliton omistava..
-Kai
Jaijot

Viesti Kirjoittaja Jaijot »

Eiköhän niitä kaikkia Wacomin alustoja voi käyttää yhtäaikaa hiiren kanssa, jos nyt ei päätä että niiden on ehdottomasti oltava samassa portissa ja jatkuvasti vaihdeltavana. Ja eikös ainakin useimpiin Wacomin paketteihinkin kuulu jonkinlainen hiiri. Itse en sitä wacomin piirtoalustan hiirtä koskaan ole käyttänyt, koska se on mielestäni aika surkea.

Itselläni on Graphire 2 ja vallan mainiosti se toimii tuossa hiiren ohella silloin kun tarvitsee, ja hiiri sen ohella silloin kun piirustellaan tai vastaavaa. On kynä aivan eri luokkaa vähän tarkempaan työskentelyyn ja paljon helpommin hallittava.
Fiiu

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Tulipa tuossa mieleeni kysymys piirtopöydän koosta: mitä kokoluokkaa käytät ja miksi siihen päädyit? Koitan kartoittaa itselleni sopivaa vaihtoehtoa ensin näin muiden käyttäjien kokemuksen perusteella ja sen jälkeen yritän vielä päästä itse konkreettisesti jossain alan putiikissa kokeilemaan tuota värkkiä.
M.B.

Viesti Kirjoittaja M.B. »

hsm kirjoitti:Voi käyttää, jopa samaan aikaan eikä vain vuorotellen (Intuos). Siis kahden käden tekniikalla. Kokeilin lassolla ja valinnasta tuli aika mielenkiintoinen,
Jos kahdella kädellä piirtäminen ei innosta, niin voi tyytyä piirtämään kynällä ja vierittämään + zoomailemaan kuvaa rotalla. Näin siis Wacom Graphire A5 -tabletin ja Logitechin ohjainpallon yhdistelmällä.
M.B.

Viesti Kirjoittaja M.B. »

Fiiu kirjoitti:Tulipa tuossa mieleeni kysymys piirtopöydän koosta: mitä kokoluokkaa käytät ja miksi siihen päädyit?
A6. Piirtämiseen voisi varmaan olla isompikin, mutta minä hankin omani aikoinaan pääasiassa roskien prikkaamiseen skannatuista kuvista. Tähän hommaan A6 on ihan riittävä ja tietokoneen käyttöön (valikkojen tökkimiseen) jopa ylimitoitettu - tulee turhan laajat käden liikkeet.

Nykyään vähemmällä käytöllä, kun digikuvia ei tarvitse prikkailla, joten tavallisella hiirulaisellakin pärjäisi joten kuten...
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Voliton A6, toimii hiiren kanssa yhtäaikaa.
Kahden näytön tilassa ei oikein järkevä käyttää Pen-modessa, kun piirtoala A6 vastaa kahden näytön leveyttä. Piti vaihtaa Mouse-modeen, joka mahdollistaa muutenkin tasaisemman liikkeen.
EsaK
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

Graphire3 A6.
Toimii.

Käytän silti 99% hiirtä - en ole tottunut sähköiseen kynään :P
Vastaa Viestiin