nomad kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmässä ja Canonistin hartiat ovat yhtä vahvat kuin hänen uskonsa.
300mm PF on lyhyempi kuin 400mm DO, mutta painoero on luokkaa _750g_ vs. 2kg. (Hintakin menee suurinpiirtein samalla tavalla.)
Ja mitä sitten tulee siihen zoomiin, niin niin 80-400mm ja 200mm-500mm ovat keskenään erilaisia, mutta eikös tämä ole tarkoituskin.
Valokuvaus ei ole minulle uskonto vaan mukava harrastus ja vastapaino raksa hommille eli hartiat kyllä kestää.
Minun ajatusmaailmani on erilainen kuin nomad. Minulle 100-400II korvasi 300/4IS+1,4x. Kummankin pointtina keveys,teleulottuvuus ja suurin suurennos. Nikonilla vastaava olisi 300PF+1,4x. Kun taas 400DO+1,4 on vaihtoehtoina pitkille ja "keveille" teleille/telezoomeille(Canon 300/2.8+2,0x/Tamron 150-600/Sigma 120-300/2.8+2.0x). Nikonilla se olisi ehkä 200-500/5.6(koska toisen olisi oltava kuitenkin zoomi). Noista suluissa olevistakin on Tamron ja Sigma kortti katsottu. Tamronissa vakaaja oli pettymys. Sigma oli aivan liian painava kömpelö käytettävä.
Oikeastaan tuo 80-400 olisi parempi polttovälialueeltaan(ja painoltaan),mutta sille pitäisi sitten olla kaveriksi jokin prime jolla pääsisi >400mm. Lähimpänä houkuttelevuudeltaan olis varmaankin 300/2.8+ 2.0x(pituus 31,cm ja paino 3,2kg). Tämän parivaljakon heikkous on se,että suurin suurennos on "väärässä" objektiivissa ja telen paino. Ei keväisin ja loppu kesästä perhosretkillä viitsi kuljettaa yli 3kg objektiivia(eikä oikeastaan koskaan).Sydänkesällä lintujen pesimäaikaan käytössä olevaksi teleksi valikoituu yleensä Sigma150OS+1,4x( keskityn päiväperhosiin ja lintumaailma hiljentyy pesintään ja annan pesimärauhan niille ;) ).
Millään muodoin en halua mollata mitään merkkiä. Kerron vain omista mieltymyksistä ja valinta kriteereistä. Näistähän voi joku saada ideoita ja ehkä välttää väärän ostoksen.
Alkuperäisen aiheen zoomi eli Nikon 200-500/5.6 on varmasti hyvä valinta ,jos tarvii tuon polttoväli alueen zoomia. Ei epäilystäkään. Kaiken tämän jaarittelun jälkeen Nikonilla päätyisin kuitenkin 300PF + 200-500/5.6 yhdistelmään. Olis aika edullinen combo ...ja kevyt :)