Uusi Samyang 135mm vai vanha Canon 135mm?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Dekus
Viesti:

Uusi Samyang 135mm vai vanha Canon 135mm?

Viesti Kirjoittaja Dekus »

Uusi 2015 Samyang 135mm f2 vai 2001 vuoden Canon 135mm f2 L?

Samyang on puolet Canonin hinnasta ja on trilioona kertaa tarkempi eikä ollenkaan abberrationia mutta on täysin manuaalinen.

Canonilla nopea automaattinen tarkennus mutta on vuodelta 2001 käytetty.

Kumman valitsisitte ja millä perusteella?

PS. tarvitsen siis hyvää muotokuva objektiivia 6D: lle
dekus.deviantart.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Canon
-AF
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Canon 135 2L koska AF.
En ymmärrä mihin edes tämän parempaa kuvanlaatua tarvitsee.

Tavan CA:ta ei ole, mutta epäterävien alueiden "bokeh-ca" saattaa joskus esiintyä. Samyangissa tämäkään ei ole ongelma ja kieltämättä onhan se optisesti todella hyvä.

Kun kyseessä kuitenkin on tällainen teleobjektiivi, AF on usein kovasti tarpeen. Manuaalitarkentelu on turhan työlästä ja haastavaa.
Videokäytössä tuo Samyang sensijaan voisi loistaa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Canonin kuvanlaatu on varmasti riittävä. Ota se jos kuvittelet AF:a tarvitsevasi. Minä ottaisin luultavasti Samyn.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Dekus
Viesti:

Mmmm! Okei! Kiitos kaikille vastanneille tähän asti.

Vieläkin on pikkusen mietintämyssyn alla nuo kun ennen fullframea mulla oli 600D kroppi ja kuvasin Sigman 50 millisellä aina manuaalisesti tarkentaen, vaikka sillä olikin autofokussi. Jotenkin tykkään itse tarkentaa niin tarkasti kuin vaan parhaiten pystyy. mutta ehkä nyt ois aika kokeilla tehdä muotokuvia autofokussilla..?

Kai mä menisin tolla canonilla mut mites tuo ikä? Yli 10 vuotta vanha kopio kun on niin mitä te ajattelette, onks se iso juttu? Voiko vaikuttaa kuvanlaatuun?
Nyt kun mietin niin rauhallisessa tilanteessa mielelläni fokusoin käsin mutta jos on kadulla tai jossai tapahtumassa joku hauska nopea tilanne niin kyllä se autofokussi ois aika jees.
dekus.deviantart.com
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Ei ikä vaikuta kuvanlaatuun etenkään kiinteäpolttovälisissä, mikäli linssipinnat ovat säilyneet siisteinä / naarmuttomina.
Helppohuoltoinenkin tuo EF 135 2L jos AF tms. menee sököksi.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Dekus
Viesti:

tonskulus kirjoitti:Ei ikä vaikuta kuvanlaatuun etenkään kiinteäpolttovälisissä, mikäli linssipinnat ovat säilyneet siisteinä / naarmuttomina.
Helppohuoltoinenkin tuo EF 135 2L jos AF tms. menee sököksi.
Aa hmm no jos näin on niin hyvä. :)
Ihmiset kenellä on ollut tai vieläkin on canonin 135L, onko kuvissa tosiaan todella paljon aberraatiota ja lens flarea? Pitääkö aina kuluttaa se 15 min aberraation korjaamiseen ja zoomaamiseen lightroomissa tai jossai?

Tolla canonilla on kuulemma myös aivan hirveä auringon lensflare ongelma. Onko näin?
Harmi jos näitä pitää aina korjailla. Mun 6D: llä on nyt vain Tamronin 24-70 f2.8 ja rakastan kun sillä on aivan nolla aberraatiota ja flarea. Skippaan usein tollaset korjaus paneelit lightroomissa kokonaan.
dekus.deviantart.com
JKyytinen
Viesti:

Jos aina tarkennat LiveVIewin zoomilla, kuten toisessa ketjussa sanoit, hanki Canon ja unohda MF. Jos ei manuaalisesti saa tarkennettua etsimestä, on se todella epäkäytännöllistä, ellet kuvaa ainoastaan maisemia jalustalta.
Jesse Kyytinen

Dekus
Viesti:

JKyytinen kirjoitti:Jos aina tarkennat LiveVIewin zoomilla, kuten toisessa ketjussa sanoit, hanki Canon ja unohda MF. Jos ei manuaalisesti saa tarkennettua etsimestä, on se todella epäkäytännöllistä, ellet kuvaa ainoastaan maisemia jalustalta.
Joo maisemissa ja henkilökuvauksissa oon aina tarkentanut käsin LiveViewin zoomauksella tähän asti. katukuvauksissa ja muutenki random kuvissa sit autofokusta.
Oukei! Canonia monet tääl sanoo. Harmi, että on todella vanha malli mutta ainakin "tonskulus" käyttäjän mukaan ei pitäisi vaikuttaa kuviin.

By the way. Katoin sun wordpress sivua JKyytinen. Välillä on kyl todella hienoja shotteja! wow!!
esim tää on ihan uskomaton.. https://jessekyytinen.files.wordpress.c ... 04pan7.jpg
Tästäki tykkään erittäin paljon! https://jessekyytinen.files.wordpress.c ... g_0917.jpg
Miten kuvasit tuon ja mikä lasi? Fokusoit jo valmiiks tohon kohtaan keskellä ilmaa?
dekus.deviantart.com
JKyytinen
Viesti:

Dekus kirjoitti:By the way. Katoin sun wordpress sivua JKyytinen. Välillä on kyl todella hienoja shotteja! wow!!
esim tää on ihan uskomaton.. https://jessekyytinen.files.wordpress.c ... 04pan7.jpg
Tästäki tykkään erittäin paljon! https://jessekyytinen.files.wordpress.c ... g_0917.jpg
Miten kuvasit tuon ja mikä lasi? Fokusoit jo valmiiks tohon kohtaan keskellä ilmaa?
Kiitos! Tuo jälkimmäinen noista kuvista on otettu 30-vuotiaalla Canonin FD-bajonetin 300mm f/2.8L-manuaalilasilla. En ole tuossa mitään erikoisempia tekniikoita käyttänyt, ihan vain seurasin lintua jatkuvasti tarkennusta säätäen, kyllä manuaalitarkennuksellakin onnistumisprosentti ihan riittävä on.

Eli kummankaan miettimäsi lasin huonot puolet eivät niin pahoja ainakaan minusta ole, jos Canonista on pidetty yhtään huolta, se on aivan yhdenveroinen uusien lasien kanssa, ja minulle manuaalitarkentaminen ei ainakaan ole ongelma vaikka digiaikaan olenkin syntynyt, AF-putkia minulla ei edes ole kuin croppikennolle ja hyvin on onnistunut monenlainen kuvaaminen.
Jesse Kyytinen

Dekus
Viesti:

JKyytinen kirjoitti: Kiitos! Tuo jälkimmäinen noista kuvista on otettu 30-vuotiaalla Canonin FD-bajonetin 300mm f/2.8L-manuaalilasilla. En ole tuossa mitään erikoisempia tekniikoita käyttänyt, ihan vain seurasin lintua jatkuvasti tarkennusta säätäen, kyllä manuaalitarkennuksellakin onnistumisprosentti ihan riittävä on.

Eli kummankaan miettimäsi lasin huonot puolet eivät niin pahoja ainakaan minusta ole, jos Canonista on pidetty yhtään huolta, se on aivan yhdenveroinen uusien lasien kanssa, ja minulle manuaalitarkentaminen ei ainakaan ole ongelma vaikka digiaikaan olenkin syntynyt, AF-putkia minulla ei edes ole kuin croppikennolle ja hyvin on onnistunut monenlainen kuvaaminen.
Cool. :)

Mjoo. molemmat on hyviä tiedän. Canonilla on paras bokeh ja nopea AF mut Samyangi on halvempi ja sata kertaa tarkempi.
Itsekkin oon manuaalisesti tarkentanut paljon. Se rauhoittaa ja tulee otettuu paljon vähemmän kuvia, mutta ne ovat enemmän mietittyjä sitte.
Mut sit toisaalta se on iloa käyttää tätä mun Tamronin 24-70 missä on nopea ja tarkka autofokussi. Taas jälleen sekoitan itse itseäni heh. :)

Ens viikon alussa käyn tsekkaamassa sitä Canonin L: ää ja jos siitä on pidetty huolta ni otan sen sitte kai. Thänks!
dekus.deviantart.com
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Minulla on täyskenno joten tarkennus tällä Samyang 135 f/2.0 on aika helppoa ja myös tarkennusrengas antaa enemmän pelivaraa.

http://www.diyphotography.net/samyang-1 ... more-18783
vesku.L
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vesku.L »

Lisäsin eilen oman otsikon http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12735106 alle linkin muutamaan todella hätäisesti otettuun kokeilukuvaan.

Tuo Samyang tuntuu hyvältä ja tukevalta hyppysissä, tarkennusrengas on jouheva ja kuvissa ei esiinny vääristymiä (no, ei tällä polttovälillä hirveästi muutenkaan pitäisi olla) ja kun tarkennus osuu kohdalleen niin jälki on mielestäni kiitettävä.

Manuaalitarkennus kyllä vaatii keskittymistä ja tottumista, mutta esimerkiksi henkilökuvauksissa tai vastaavissa sillä saa syväterävyysalueen juuri haluttuun kohtaan.

Ensivaikutelma on erittäin positiivinen ja hinta-/laatusuhde on erinomainen. Lisäilen testikuvia kunhan muu aikataulu ja jaksaminen antaa myöten.
vesku.L
Dekus
Viesti:

rnyholm kirjoitti:Minulla on täyskenno joten tarkennus tällä Samyang 135 f/2.0 on aika helppoa ja myös tarkennusrengas antaa enemmän pelivaraa.

http://www.diyphotography.net/samyang-1 ... more-18783
Joo mä näin ton. Samyang on kyl paljo parempi ja tarkempi...
Hmm vai että onnistuu käsin fokusoimaa? Millasissa tilanteissa käytit sitä?
Taas jälleen tilanne tasan heh :) puolet suosittelee samyangia ja toiset canonia. Haluaisin molemmat
dekus.deviantart.com
Pros

Viesti Kirjoittaja Pros »

Osta se Canon, jos ei jälki tyydyä niin myy pois ja osta Samyang. Eihän tuossa pitäisi hävitä paljoa (jos yhtään) kerran käytettyä olet ostamassa.
Dekus
Viesti:

Pros kirjoitti:Osta se Canon, jos ei jälki tyydyä niin myy pois ja osta Samyang. Eihän tuossa pitäisi hävitä paljoa (jos yhtään) kerran käytettyä olet ostamassa.
Joo oon ajatellut samaa. :) Kiitos
dekus.deviantart.com
Dekus
Viesti:

Ostin sitten Canonin 135mm f2 L. Ensivaikutelmat: tooodella tele zoomattu... :/ hmm. Varmasti vaikeaa käyttää sisätiloissa.
Oon tottunu mun 600D: n Sigman 50: een. Se oli just sopiva muotokuviin. En osannut arvata, että tämä olisi niin tele.

No mutta pitää kokeilla oikeassa tilanteessa ja jos on edelleen minulle liian zoomattu niin pitää kai vaihtaa 85 milliseen. Mitä 85: sta te suosittelette? Vissiin se Canonin 85 f1.2 II L on se paras?
dekus.deviantart.com
-Jani-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Hyvä valinta.. Paras lasi Canonilta ainakin bokehin suhteen. Itselläni ei ole CA:ta juuri nimeksikään ja lens flare aika olematon moneen muuhun verrattuna.
Täyskennolle tehty täydellinen potrettilasi jos haluaa irrottaa kohteen taustausta ja hunajaisen bokehin. AF suuuri apu koska DOF niin lyhyt. Terävä kun veitsi.. yksilö eroja varmaan löytyy. Potreteissa eniten käyttämäni linssi jos tila antaa myöden. Kevyt kanniskella ja sopivan pituinen. Ainut miinus 72mm suodin kun muut omistamani L:t 77mm.
Dekus
Viesti:

-Jani- kirjoitti:Hyvä valinta.. Paras lasi Canonilta ainakin bokehin suhteen. Itselläni ei ole CA:ta juuri nimeksikään ja lens flare aika olematon moneen muuhun verrattuna.
Täyskennolle tehty täydellinen potrettilasi jos haluaa irrottaa kohteen taustausta ja hunajaisen bokehin. AF suuuri apu koska DOF niin lyhyt. Terävä kun veitsi.. yksilö eroja varmaan löytyy. Potreteissa eniten käyttämäni linssi jos tila antaa myöden. Kevyt kanniskella ja sopivan pituinen. Ainut miinus 72mm suodin kun muut omistamani L:t 77mm.
Alright. Kiitos kommentista.
Mä laitan kuvia sit ku saan jotai hyvää siitä ulos :)
Ois kyl jännää kokeilla 85 millinen 1.8 tai 1.2. Tuntuu et ne ois sittenki vähä käytännöllisempiä ku mahtuu koko ihminen kuvaan eikä tartte juosta kilometriä poispäin henkilöstä hah.
dekus.deviantart.com
JKyytinen
Viesti:

Älä myöskään unohda 85mm f/1.4 Samyangia.
Jesse Kyytinen

Vastaa Viestiin