S2 vai D70?
-
Menipäs asiattomaksi jaskanpauhannaksi!
Mielestäni on menty kivikaudelle jos kameran jälkeä joutuu aina rukkaamaan jälkikäteen. Kun kuvaan diaa ja olen kerran tarkistanut mittarin oikeellisuuden ko filmille saan 99,9% hyvää jälkeä käyttäen kokemustani esim valonmittauksessa. Odotan suurinpiirtein samaa digiltäkin. Valolämpötilaa joutuu joskus korjaamaan ihan kuten filmilläkin mutta siinäkään ei siis ole eroa. Ja S1sen jälki on ollut omaan makuuni OK. Mutta en halua heittää vajaata 800 euroa Kankkulan kaivoon siitä ilosta että "pääsen" kokeilemaan, siksi kysyin neuvoa!
Vertaus pokkariin on niin typerä että ei voi kuin ihmetellä kuka hemmetin juntti bitti-idiootti edes yrittää tunkea sitä tänne?
Mielestäni on menty kivikaudelle jos kameran jälkeä joutuu aina rukkaamaan jälkikäteen. Kun kuvaan diaa ja olen kerran tarkistanut mittarin oikeellisuuden ko filmille saan 99,9% hyvää jälkeä käyttäen kokemustani esim valonmittauksessa. Odotan suurinpiirtein samaa digiltäkin. Valolämpötilaa joutuu joskus korjaamaan ihan kuten filmilläkin mutta siinäkään ei siis ole eroa. Ja S1sen jälki on ollut omaan makuuni OK. Mutta en halua heittää vajaata 800 euroa Kankkulan kaivoon siitä ilosta että "pääsen" kokeilemaan, siksi kysyin neuvoa!
Vertaus pokkariin on niin typerä että ei voi kuin ihmetellä kuka hemmetin juntti bitti-idiootti edes yrittää tunkea sitä tänne?
-
Näinhän sitä monesti käy.
Valitsetpa kumman kameran tahansa, niin luulen sinun saavan hyviä lähes valmiita kuvia molemmilla. Uskon, että jos taidot on tuota luokkaa kuin sinulla, niin digillä kuvatessasi tarvitset vähemmän jälkikäsittelyä. Digi on ymmärtääkseni huomattavasti ankarampi kuvaajan virheille verrattuna filmiin. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Kuvan jälkikäsittelyhän on sama asia kuin filmin kehittäminen. Kuva tuodaan jälkikäsittelyssä lopulliseen esitysformaattiin katseltavaksi. Jos käytät jotain firmaa filmien kehittämisessä niin silloin jälkikäsittelyn tekee joku muu, ei kai filmillekkään kuvatessa kuvat ole valmiita katseltavaksi, kun filmin ottaa kamerasta ulos? Ymmärtääkseni ifi tarjoaa myös digikuvistakin cd-kuvat, jos haluaa kuvat jonkinnäköisessä digitaalisessa esitysformaatissa.
Jos kuvat onnistuvat filmille hyvin, niin ei vaihtoehtona olisi ostaa joku hyvä skanneri digiformaattia varten?
Valitsetpa kumman kameran tahansa, niin luulen sinun saavan hyviä lähes valmiita kuvia molemmilla. Uskon, että jos taidot on tuota luokkaa kuin sinulla, niin digillä kuvatessasi tarvitset vähemmän jälkikäsittelyä. Digi on ymmärtääkseni huomattavasti ankarampi kuvaajan virheille verrattuna filmiin. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Kuvan jälkikäsittelyhän on sama asia kuin filmin kehittäminen. Kuva tuodaan jälkikäsittelyssä lopulliseen esitysformaattiin katseltavaksi. Jos käytät jotain firmaa filmien kehittämisessä niin silloin jälkikäsittelyn tekee joku muu, ei kai filmillekkään kuvatessa kuvat ole valmiita katseltavaksi, kun filmin ottaa kamerasta ulos? Ymmärtääkseni ifi tarjoaa myös digikuvistakin cd-kuvat, jos haluaa kuvat jonkinnäköisessä digitaalisessa esitysformaatissa.
Jos kuvat onnistuvat filmille hyvin, niin ei vaihtoehtona olisi ostaa joku hyvä skanneri digiformaattia varten?
-
Tarvitaan digitaalista muotoa ja nopeutta, toisaalta tuon S1sen jälkeen ollaan oltu tyytyväisiä niin painossa kuin "kotona". Mutta kun kamerarunko on "vajaa", eli kaipaan F80-maisia ominasuuksia itse kuvan ottoon. Sinänsä diassa kuvanvalmistamo ei pysty muuttamaan mitään jollei mokaa prosessia, väripaperissa taasen saman pienlabbiksen käyttäminen varmaan kymmenettä vuotta on taannut tasaisen tuloksen. Outoa puolestaan on se, että kun olen nyt kolmessa paikkaa teettänyt digistä paperkuvia on huonion ollut Rajala/Color-Kolmio joka käsittääkseni voitti jonkun vertailun? Sekä tuo pienlabbis että Tunnin kuva saivat samanlaista omaan makuuni hyvää jälkeä.
-
Ei ollut puhe siitä, käsitelläänkö kuvaa jälkikäteen vai ei, vaan siitä, tekeekö säädöt itse, vai antaako kameran arvata. En minä näe mitään syytä jättää terävöitystä kameran tehtäväksi, kun kerran kuvan saa RAW-muodossa ulos ja voi ihan silmällä katsoa minkälainen terävöitys sille kuvalle on hyvä. Näin, vaikka en olekaan juntti bitti-idiootti. Terävöityksen tarve taas johtuu kameran optisesta pehmennyssuotimesta, jolla halutaan ehkäistä moire.
Kyllä sitä diakuvaakin on vähän pakko rukata jälkikäteen. Jos revit filmin kamerasta suoraan projektoriin, niin et sinä kovin kummoista kuvaa näe.
Kyllä sitä diakuvaakin on vähän pakko rukata jälkikäteen. Jos revit filmin kamerasta suoraan projektoriin, niin et sinä kovin kummoista kuvaa näe.
-
Pari vuotta käyttänyt S2:a. Kuvanlaadussa ei ole moittimista. Tuplaparistosysteemi oli suurin mieltä hiertänyt asia, mutta nyt on sekin kunnossa (64 € paristokahva). Studiohommissa on ollut hyvä, vaikka toisinaan kaipaisin epäherkempää säätöä (50 tms.). Koko paristokahvankin kanssa on mielestäni sopiva. Pikkusalamana sb-28. Kamera valottaa vähän varovasti, joten valotusta on usein korjattava. Jos rungon ominaisuudet riittää, niin hyvä kamera.
Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen D70 -kamerasta ulostulevaan. En tosin tehdasasetuksilla syntyvään jälkeen mutta kun omalle "tyylille" olen laittanut setit ja curvet kohdilleen niin aika vähällä jälkikäteen tehtävällä viilauksella olen omissa tarpeissani kuvien suhteen päässyt. Vallankin kun kuvaaminen kiinnostaa enemmän kuin kuvankäsittely.
Ja sitten ne kuvat joita olen paperille ottanut kaupallisen palveluntarjoajan kautta ovatkin sitten olleet säädetty heidän "puolesta"; olinpa viilannut kuvan itse melkein mihin uskoon tahansa. Ihan sama kuin filmien kanssa. Jos ei itse kehitä niin se joka kehittää (kone), fiksaa niitä kuitenkin. Vaikka kuinka olis pyytänyt että "suorana vaan" :-(
Ja sitten ne kuvat joita olen paperille ottanut kaupallisen palveluntarjoajan kautta ovatkin sitten olleet säädetty heidän "puolesta"; olinpa viilannut kuvan itse melkein mihin uskoon tahansa. Ihan sama kuin filmien kanssa. Jos ei itse kehitä niin se joka kehittää (kone), fiksaa niitä kuitenkin. Vaikka kuinka olis pyytänyt että "suorana vaan" :-(
-
-
Onko näin?? En ole vielä ehtinyt teettää digikuvia liikkeessä, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että ne tulee suoraan kuin tulostimesta, jos niin haluaa. Käsittääkseni sama asia kuin tulostaessa. Tulostimissa on eroja, vai olenko nyt täysin väärässä...?Vemppu kirjoitti:Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen D70 -kamerasta ulostulevaan. En tosin tehdasasetuksilla syntyvään jälkeen mutta kun omalle "tyylille" olen laittanut setit ja curvet kohdilleen niin aika vähällä jälkikäteen tehtävällä viilauksella olen omissa tarpeissani kuvien suhteen päässyt. Vallankin kun kuvaaminen kiinnostaa enemmän kuin kuvankäsittely.
Eikös kuvien väriasetukset täydy muokata tulostusta varten oikealle värimallille (CMKY/RGB) ja näin ollen sadaan visuaalisesti samankaltaisia kuvia tulostaessa kuin mitä näkyy näytössä..
Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä...
-
- Viesti:
Ei noita valokuvatulostuksia varten ainakaan koskaan tarvitse mitään CMYK-erottelua alkaa kotona väsäämään. Kyllä ne ihan RGB:tä ottaa sisään, mutta oikea väriprofiili ei tietenkään ole pahitteeksi.pett_hon kirjoitti:Eikös kuvien väriasetukset täydy muokata tulostusta varten oikealle värimallille (CMKY/RGB) ja näin ollen sadaan visuaalisesti samankaltaisia kuvia tulostaessa kuin mitä näkyy näytössä..
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Samasta kuvasta parista eri paikasta tulee hyvinkin erilaista jälkeä, ihan kuin filmilläkin. Johtuuko se sitten tekijän tulostimesta, kuvan käsittelysta vaiko mistä mutta jokatapauksessa eroja on sattunut ainakin omalle kohdalle.pett_hon kirjoitti: Onko näin?? En ole vielä ehtinyt teettää digikuvia liikkeessä, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että ne tulee suoraan kuin tulostimesta, jos niin haluaa. Käsittääkseni sama asia kuin tulostaessa. Tulostimissa on eroja, vai olenko nyt täysin väärässä...?
Eli teinpä kuvan melkein millaiseksi tahansa, valmiina tulee "tasapaksua keskivertohuttua". Tuossakin taitaa olla eroja palveluntarjoajien välillä niinkuin edellä viitattiinkin.
Joku, joka noita digikuvia tulostelee työkseen, voinee kertoa prosessista joka siinä tapahtuu. Eli paljonko kuvia prosessoidaan ja miten jne.
Filmin(kin) kanssa oli että kun "löysi" mieleisen kehittäjän niin sitä sitten käytti kun abauttiarallaa tiesi, mitä sieltä saa.
-
S2nen tuli sitten ostettua... Tuntuu tutulta ja hyvältä kourassa, eli se F80sen iiiiihana runko! Ja Fujin hyvä "digiperä". Jokunen S1sen huono ratkaisu korjattu, ja neuvovammat nappulat. ASA-säätö aavistuksen kömpelömpi jos pitää minuspuolta hakea. Jäljen näkee/kuulee painon perusteella vasta kesäkuun vaihteessa, omaan käyttöön sen pitäisi riittää kun kerran S1nenkin kelpasi mainiosti. Sitten yksi pieni varoitus... Sovin S2-kaupoista Digikuvia nimisen Tamperelaisen firman kanssa noin kuukausi sitten. Kaveri oli kovin ystävällinen ja mukava, joten kuvittelin että homma toimii. Kameran piti vapautua kun kaveri saa uuden tilaamansa. Soitin kerran viikossa ja kysyin tilannetta, viime viikolla viimeksi ja lupasi hoitaa asian tällä viikolla. Tällä viikolla kaveri ei sitten enää vastaakaan puhelimeen, ei soittopyyntöihin eikä tekstiviesteihin. Siihen loppui meidän kauppamme, ja runko tuli muualta vuorokaudessa! Toivottavasti firma hoitaa muun paremmin?
PS Taas aivan idiootti kysymys... Kameran mukana tuli SmartMedia-kortti 64M ja olen käyttänyt ennen CFää kun se sopi muihinkin. Onko mitään eroa kumpaa käyttää?
PS Taas aivan idiootti kysymys... Kameran mukana tuli SmartMedia-kortti 64M ja olen käyttänyt ennen CFää kun se sopi muihinkin. Onko mitään eroa kumpaa käyttää?
-
Tuosta oli aikanaan jonkin verran keskustelua. Luulisin, että SM-kortti on leivänheittoa varten, kunhan jäät järvistä lähtee. Kyllä puoligiganen lienee pienin järkevä kortti. Voin olla väärässä, mutta muistaakseni SM-kortti oli nopeampi. Cedr., käytätkö muuten niitä pieniä kalliita paristoja? Itse tilasin siltä Kiinan pojalta sen paristokahvan Ebaysta. Tukevoittaa myös asentoa.
-
Ostin kymmenen "elvytettyä" Jenkeistä, maksoi jotain egen kipale. Wörkkii hyvin ja niitä on vielä kesäksi ainakin, ja kameran paketissa oli kymmenkunta lisää. Patterikaffa tarvii varmaan ostaa kun noi loppuu joskus, se myyjä on tuttu kun ostin F80sen kaffankin siltä. Ja kaiken lisäksi S2nen toimii ilman litejä muuten paitsi salama! Eli mahtaako kaikki muu virta tulla AA-akuista?
-
Tuossa linkki miten viilaat Nikonin paristokahvan Fujin S2:een. Korvaa ne kalliit virtalähteet.
Kapa
http://www.pbase.com/dannerw/mb16s2
Kapa
http://www.pbase.com/dannerw/mb16s2
-
Turhaa lähteä tekemään tuota itse, jos ei saa todella halvalla tai löydyt valmiina joutavaa. Valmis maksaa n. 65 €. Huolella tehtynä tietysti lopputulos on sama.
Kuvat S2:een tehdystä kahvasta
Kuvat S2:een tehdystä kahvasta