Hääkuvauksesta
-
Hääkuvauksesta
Pitäisi mennä kuvaamaan häitä ja kirkko on pimeä ja juhlatilassa punertavat puuseinät.
No, mietin että varmaan auttaisi, jos vuokraisin kameran jossa ISO-arvoa saisi nostettua korkeammalle. Omassa canon 500D:ssä kun alkaa rakeisuus 800 jälkeen. Entäs jos vuokraisin 5D mark II:sen? Onko käsitystä mihin asti siinä voi ISO arvoa nostaa, ilman että muuttuu rakeiseksi? Ja mihin asti sitä voi ylipäänäsä nostaa.
Ja yritin googlettaa, mutta en ottanut selkoa (osassa mainitaa joku expansion ja osassa ettei nouse kuin 3200 asti, mihin vanhassa kamerassanikin).
Ja juu, ammattilainen varmasti kuvaisi häät paremmin, mutta tässä sitä nyt kuitenkin ollaan...
No, mietin että varmaan auttaisi, jos vuokraisin kameran jossa ISO-arvoa saisi nostettua korkeammalle. Omassa canon 500D:ssä kun alkaa rakeisuus 800 jälkeen. Entäs jos vuokraisin 5D mark II:sen? Onko käsitystä mihin asti siinä voi ISO arvoa nostaa, ilman että muuttuu rakeiseksi? Ja mihin asti sitä voi ylipäänäsä nostaa.
Ja yritin googlettaa, mutta en ottanut selkoa (osassa mainitaa joku expansion ja osassa ettei nouse kuin 3200 asti, mihin vanhassa kamerassanikin).
Ja juu, ammattilainen varmasti kuvaisi häät paremmin, mutta tässä sitä nyt kuitenkin ollaan...
-
Juu, niin kuvaisi ja ammattilaiselle ne pitäisikin jättää. Jos olisin aloittelija, pysyisin kaukana moisista toimeksiannoista, etenkin jos aikoo pysyä hääparin kanssa väleissä. Ja vaikken olekaan aloittelija, niin pysyn niistä siltikin kaukana, samasta syystä. Ja ventovieraiden häitähän me emme varmaankaan ilmaiseksi kuvaakaan.....
-
Hääkuvauksesta
Jos saat vuokrattua, niin vuokraa samantien 5D mk III, koska sen tarkennus nappaa hämärämmässä.
Hämärä tila vaatii myös kunnollisen optiikan. Valovoimaa pitäisi olla se F2,8.
Olen käyttänyt pimeillä hääkeikoilla 3200 herkkyyttä edellä mainitulla kameralla eikä rakeisuus ole haitannut. Kuvaaminen hämärässä vatii hyvää kuvaus/laukaisu-tekniikkaa, jotta kuvista ei tule tärähdyksen johdosta epäterävää mössöä.
Kaikilla hääkuvaajilla on joskus ollut se eka kerta, joten siitä vaan rohkeasti kuvaamaan. Kun kuvaat RAW-asertuksella, niin pystyt seinien ja valojen tuottamaa väriyhdistelmää optimoimaan vielä kuvien "kehitysvaiheessa" Canonin omalla DPP-ohjelmalla.
Hämärä tila vaatii myös kunnollisen optiikan. Valovoimaa pitäisi olla se F2,8.
Olen käyttänyt pimeillä hääkeikoilla 3200 herkkyyttä edellä mainitulla kameralla eikä rakeisuus ole haitannut. Kuvaaminen hämärässä vatii hyvää kuvaus/laukaisu-tekniikkaa, jotta kuvista ei tule tärähdyksen johdosta epäterävää mössöä.
Kaikilla hääkuvaajilla on joskus ollut se eka kerta, joten siitä vaan rohkeasti kuvaamaan. Kun kuvaat RAW-asertuksella, niin pystyt seinien ja valojen tuottamaa väriyhdistelmää optimoimaan vielä kuvien "kehitysvaiheessa" Canonin omalla DPP-ohjelmalla.
-
-
joskus ne ekatkin häät on kuvattava, jos sitä meinaa alkaa ylipäätään harrastamaan. tietämättä sen enempää alkuperäisen kysyjän kuvaustaidoista, tai tottumuksista, niin jostain se on silti lähdettävä.
itse kuvasin ekat hääkuvat eos 40D:llä. näin jälkikäteen tarkasteltuna ei ne kovin hääppösiä ole, mutta voittaa selvästi lähes kaikki vieraiden ottamat pokkarikuvat.
mulla on tuo 5d2, mikä sekin alkaa oleen jo vanhaa tekniikkaa. kyllä sillä silti vielä kuvaa ihan hyvin. yhdet häät olen tänäkesänä kuvannut. enemmän, tai vähemmän tummia nuo kirkot tuppaa olemaan. 3200 on vielä ihan ok ISO arvo. saa sitä nostettua lisääkin, mutta sitten rakeisuus nousee huomattavasti. kuvaa raakana ja pikkasen jälkikäteen säätelee kaikki kohdilleen, niin kymppikuvista ei oikein erota, onko otettu ISO 100, vai 3200.
ei se häissä kuvaaminen sen kummosempaa ole, kun muukaan kuvaaminen. siinä pitää olla vaan kartalla kokoajan, että missä mennään. jos ei ole paljoa ollut häissä, saatika sitten kuvannut niitä, niin aiiika tarkkaan saa hääparin kanssa käydä ohjelmaa läpi alkaen kirkonmenoista. kuvaajan pitää olla askeleen edellä, että on valmiudessa ottamaan kuvaa. annan pari esimerkkiä. 1. kirkossa, kun muu väki istuu tuoleissa, niin kuvaajan on hyvä olla naama oveakohti, salama ja kamera valmiina valotukset valmiiksi säädettynä. kun ovet aukeaa seisoo siinä hääpari, tai morsian faijansa kanssa. siitä sitten pitäisi ottaa nappikuvat, vaikka taustalta puskee voimakasta vastavaloa pimeeseen kirkkoon. suoralla salamalla vaan. ei siinä liikaa ole aikaa ruveta arpoon valotuksia ja isoarvoja. toki joku muu voi kuvata mistä huvittaa, mutta toi oli nyt esimerkkinä vaan.
2. juhlatilassa pitää olla ottamassa tilanteista kuvia. samalla pitää olla kartalla ja yhteydessä keittiön väkeen, että millonka safkat on valmiina. sitten pitää kiirehtiä napsiin ruuista kuvia, ennenkun kaikki on jo sörkitty ja ihmiset hyörii ympärillä. jos tuossa mokaa, niin hääpari jää ilman asiallisia ruokakuvia.
ja paljon vastaavia "askeleen edellä" juttuja. häissä on monta kohtaa, missä on hyvät mahkut mokata. oikeastaan ainoa, missä on vähän enemmän aikaa on viralliset potretit. niissä voi vaihdella laseja ja säädellä ja kokeilla vaikka mitä. silti, voi niissäkin mokata.
tuollasia nyt ensimmäisenä nousi mieleeni. itse teet päätöksen, että otatko homman vastaan, vai et. itte ainakin sainoin alkuunsa, että olen harrastelija kuvaaja, enkä ole alan ammattilainen, vaikka mut joka paikassa kamera kaulassa nähdäänkin. voin kuvata, mutta en ota siitä maksua ja lopputulos voi olla kehnohkokin. siitä se sitten kehittyy pikkuhiljaa reenaten.
itse kuvasin ekat hääkuvat eos 40D:llä. näin jälkikäteen tarkasteltuna ei ne kovin hääppösiä ole, mutta voittaa selvästi lähes kaikki vieraiden ottamat pokkarikuvat.
mulla on tuo 5d2, mikä sekin alkaa oleen jo vanhaa tekniikkaa. kyllä sillä silti vielä kuvaa ihan hyvin. yhdet häät olen tänäkesänä kuvannut. enemmän, tai vähemmän tummia nuo kirkot tuppaa olemaan. 3200 on vielä ihan ok ISO arvo. saa sitä nostettua lisääkin, mutta sitten rakeisuus nousee huomattavasti. kuvaa raakana ja pikkasen jälkikäteen säätelee kaikki kohdilleen, niin kymppikuvista ei oikein erota, onko otettu ISO 100, vai 3200.
ei se häissä kuvaaminen sen kummosempaa ole, kun muukaan kuvaaminen. siinä pitää olla vaan kartalla kokoajan, että missä mennään. jos ei ole paljoa ollut häissä, saatika sitten kuvannut niitä, niin aiiika tarkkaan saa hääparin kanssa käydä ohjelmaa läpi alkaen kirkonmenoista. kuvaajan pitää olla askeleen edellä, että on valmiudessa ottamaan kuvaa. annan pari esimerkkiä. 1. kirkossa, kun muu väki istuu tuoleissa, niin kuvaajan on hyvä olla naama oveakohti, salama ja kamera valmiina valotukset valmiiksi säädettynä. kun ovet aukeaa seisoo siinä hääpari, tai morsian faijansa kanssa. siitä sitten pitäisi ottaa nappikuvat, vaikka taustalta puskee voimakasta vastavaloa pimeeseen kirkkoon. suoralla salamalla vaan. ei siinä liikaa ole aikaa ruveta arpoon valotuksia ja isoarvoja. toki joku muu voi kuvata mistä huvittaa, mutta toi oli nyt esimerkkinä vaan.
2. juhlatilassa pitää olla ottamassa tilanteista kuvia. samalla pitää olla kartalla ja yhteydessä keittiön väkeen, että millonka safkat on valmiina. sitten pitää kiirehtiä napsiin ruuista kuvia, ennenkun kaikki on jo sörkitty ja ihmiset hyörii ympärillä. jos tuossa mokaa, niin hääpari jää ilman asiallisia ruokakuvia.
ja paljon vastaavia "askeleen edellä" juttuja. häissä on monta kohtaa, missä on hyvät mahkut mokata. oikeastaan ainoa, missä on vähän enemmän aikaa on viralliset potretit. niissä voi vaihdella laseja ja säädellä ja kokeilla vaikka mitä. silti, voi niissäkin mokata.
tuollasia nyt ensimmäisenä nousi mieleeni. itse teet päätöksen, että otatko homman vastaan, vai et. itte ainakin sainoin alkuunsa, että olen harrastelija kuvaaja, enkä ole alan ammattilainen, vaikka mut joka paikassa kamera kaulassa nähdäänkin. voin kuvata, mutta en ota siitä maksua ja lopputulos voi olla kehnohkokin. siitä se sitten kehittyy pikkuhiljaa reenaten.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
-
Joo, joskus on jotain tehtävä eka kerran. Mutta ensin pitää olla taitoa ylipäätään, jotta voi edes yrittää. Ainakin kun se on ns. yksi yritys juttuja.hattumies kirjoitti:Aina sama juttu näiden ekojen hääkeikkojen kanssa...
Kaikki on täysin ok vaikka tuon 500D:n kanssa kunhan teet hääparille absoluuttisen selväksi missä mennään ja he tietävät tasan tarkkaan että odotettava lopputulos on nolla.
Kaikki sen päälle on plussaa.
Jos aikoo tuollaista toimintaa aloittaa, niin sen ensimmäisen kerran tulee olla vasta sitten kun osaa muuten kuvata, ja sittenkin kakkoskuvaajana oikean kuvaajan halvaantuneena vasempana takakäpälänä jonka tuotokset saattavat olla lisä, mutta jonka totaalinen kämmääminenkään ei pilaa asiaa. Sanoisin että on aivan helevetin arroganttia lähteä aloittelijan kuvaamaan häitä yksin....
-
- Viesti:
Häitä ja hääpareja on monenlaisia. Isoista ja näyttävistä tilaisuuksista halutaan ehkä näyttäviä kuvakin, silloin hääkuvaajaankin satsataan. Pienistä häistä saattaa riittää jokunen kuva dokumentiksi. Kaikki hääparit eivät ole kauhean kiinnostuneita kuvista, känykkätaso riittää. Veljenpojan häissä kuvasivat vain vieraat kännyköillään ja pokkareillaan.
Olen kuvannut parit häät joihin ei ole haluttu palkata oikeaa hääkuvajaa. Molemmat tapahtuivat filmiaikana ja kuvien taso ei päätä huimannut mutta jäi tilaisuuksista jokin kuvallinen dokumentti. Omissa häissäni velipoika räpsi kuvia minun kamerallani, ihan kelpo kuvia niistä tuli.
Se mitä tuossa yritin sanoa on, että eivät kaikki kaipaa häistään kuvakertomusta, taiteelisia kuvakulmia tms. Riittää kun tärkeimmistä hetkistä on kuva.
Pääasia, että hääparilla ja kuvaajalla on kutakuinkin yhteisymmärrys mitä haluavat ja mitä tulevat saamaan.
Olen kuvannut parit häät joihin ei ole haluttu palkata oikeaa hääkuvajaa. Molemmat tapahtuivat filmiaikana ja kuvien taso ei päätä huimannut mutta jäi tilaisuuksista jokin kuvallinen dokumentti. Omissa häissäni velipoika räpsi kuvia minun kamerallani, ihan kelpo kuvia niistä tuli.
Se mitä tuossa yritin sanoa on, että eivät kaikki kaipaa häistään kuvakertomusta, taiteelisia kuvakulmia tms. Riittää kun tärkeimmistä hetkistä on kuva.
Pääasia, että hääparilla ja kuvaajalla on kutakuinkin yhteisymmärrys mitä haluavat ja mitä tulevat saamaan.
-
näinpä. jos haluaa isot ja näyttävät häät, niin haluaa varmasti myös näyttävät kuvat ja on valmis palkkaan ammattilaisen siihen touhuun. en minäkään ammatikseni kuvaa, enkä sellasiin häihin lähtisikään kuvaamaan, missä odotukset kuvilta on huippuluokkaa. noita ei ihan niin vaativia häitä kyllä kuvailen. yleensä porukka on nähnyt ottamiani kuvia häistä ja sanonu, että taso riittää. sillon uskallan lähteä. nää on ollu sellasia budjetti juttuja omalla kohdallani melkeinpä kaikki. ei mitään ökyhäitä. paras on, kun sekä kuvaaja, että hääpari tietää mihinkä pystyy ja mihinkä ryhtyy.Gamma kirjoitti:Häitä ja hääpareja on monenlaisia. Isoista ja näyttävistä tilaisuuksista halutaan ehkä näyttäviä kuvakin, silloin hääkuvaajaankin satsataan. Pienistä häistä saattaa riittää jokunen kuva dokumentiksi. Kaikki hääparit eivät ole kauhean kiinnostuneita kuvista, känykkätaso riittää. Veljenpojan häissä kuvasivat vain vieraat kännyköillään ja pokkareillaan.
CANON EOS 5Dmk2
www.pera8x.kuvat.fi
www.pera8x.kuvat.fi
-
No niin, kaikki voivat hengittää ihan rauhassa, eikä kenenkään tarvitse yöuniaan menettää häästressin vuoksi.
Olen kuvannut häitä 1-3 per vuosi viimeisen viiden vuoden ajan, joten en onneksi ihan ensimmäistä kertaa ole asialla. Joskaan, en toki myöskään ammattilainen. En ole suotunut ottamaan virallisia hääpotretteja tähänkään mennessä, enkä tälläkään kertaa. Hääpari on täysin kartalla missä mennään ja meitä ”kuvaajia” on paikalla muitakin.
Vuokrasin nyt sen 5D mark II:sen. Toivottavasti sen ISO arvoa saa (kuten kommentoitu olikin) nostettua korkeammalle ilman rakeisuutta. Sen arvokkaampaan kameraan ei hääbudjetti venynyt.
Olen kuvannut häitä 1-3 per vuosi viimeisen viiden vuoden ajan, joten en onneksi ihan ensimmäistä kertaa ole asialla. Joskaan, en toki myöskään ammattilainen. En ole suotunut ottamaan virallisia hääpotretteja tähänkään mennessä, enkä tälläkään kertaa. Hääpari on täysin kartalla missä mennään ja meitä ”kuvaajia” on paikalla muitakin.
Vuokrasin nyt sen 5D mark II:sen. Toivottavasti sen ISO arvoa saa (kuten kommentoitu olikin) nostettua korkeammalle ilman rakeisuutta. Sen arvokkaampaan kameraan ei hääbudjetti venynyt.
-
- Viesti:
Joo tämä se on tässä mikä hiertää. Jos ei itse osaa tehdä arviota siitä mikä on riittävä kuvanlaatu kun herkkyyttä muuttaa tai etsiä tätä tietoa Googlen avustuksella niin vähän kyllä oudolta haiskahtaa.Naranek kirjoitti:Viidennettoista häät menossa ja kyselet tuollaisia aloittelijat ketjussa? haloo.....
Mut hyvä jos homma toimii.
pera8x, mun mielestä myös potretit voi fumblata helposti koska monasti aikataulut kusee ja hääpari säntäilee hiessä ympäri kaupunkia ennen vihkimistä. Tässä pitäisi sitten saada hääpari rentoutumaan ja näyttämään suht asialliselta muotokuviin niin kyllä siinä hommaa on.
-
-
juu, voi potretitkin munia. oikeestaan kaikessa on mahkut munia. väärät WB:t, lasi jääny manuaalitarkennukselle yms. meinasin sitä, että potretit ehkä koko touhun helpoin osa. omasta mielestäni. kiirehän siinäkin usein tulee, mutta on edes hetki aikaa.
ei tuo hääkuvaus kyllä mitään nautintoa ole kokonaisuudessaan mun miälestä, vaikka siitä jokusen roposen saisikin ja pääsee syämään ja juamaan herkkuja. taikka sitten sitä pitäisi tehdä kyllästymiseen saakka, ettei ole enää epämukavaa. siitten se on enään vaan tylsää.
yks mielipide vielä hääkuvauksesta. jos ei ole liikaa häitä kuvannut, niin monasti kuvaaja keskittyy kuvaan helpsoti hääparia koko ruljanssin ajan vähän liiaksi saakka. ei ne hääparit jaksa montaa sataa kuvaa kattella omia lärvejänsä. kaikki vieraat tekevät sitä samaa ja lopulta on tuhannen kuvaa suurimmaksi osaksi hääparista. vieraista, tapahtumista, lahjapöydästä ja muusta oheistilpehööristä pitäisi keskittyä ottamaan kuvia vähintään yhtä paljon, kun paristakin.
ei tuo hääkuvaus kyllä mitään nautintoa ole kokonaisuudessaan mun miälestä, vaikka siitä jokusen roposen saisikin ja pääsee syämään ja juamaan herkkuja. taikka sitten sitä pitäisi tehdä kyllästymiseen saakka, ettei ole enää epämukavaa. siitten se on enään vaan tylsää.
yks mielipide vielä hääkuvauksesta. jos ei ole liikaa häitä kuvannut, niin monasti kuvaaja keskittyy kuvaan helpsoti hääparia koko ruljanssin ajan vähän liiaksi saakka. ei ne hääparit jaksa montaa sataa kuvaa kattella omia lärvejänsä. kaikki vieraat tekevät sitä samaa ja lopulta on tuhannen kuvaa suurimmaksi osaksi hääparista. vieraista, tapahtumista, lahjapöydästä ja muusta oheistilpehööristä pitäisi keskittyä ottamaan kuvia vähintään yhtä paljon, kun paristakin.
CANON EOS 5Dmk2
www.pera8x.kuvat.fi
www.pera8x.kuvat.fi
-
Re: Hääkuvauksesta
Selkä seinää vasten minäkin jouduin harrastajakuvaajana, kun lapsuuden tuttavani pyysi minua kuvaamaan tyttärensä häitä. Kiitin kunniasta ja yritin kieltäytyä kohteliaasti sillä tiesin miten vaativa tehtävä se on, epäonnistua ei voi ja uusintaa et saa. Päätin kuitenkin lopulta pitkän suostuttelun jälkeen ottaa haasteen vastaan. Onneksi häihin oli reilusti aikaa joten minulla on hyvää aikaa valmistautua siihen huolella. Ekaksi soitin hääparille ja kysyin millaisia kuvia he haluavat. Kaikkea muuta, mutta ei mitään "pönötyskuvia" oli toivomus. Sitten tutustuin kirkkoon netissä ja huomasin sen 1700 luvulla rakennetuksi puukirkoksi jossa oli isot ikkunat josta tulvi hyvin valoa kirkkoon. Vaikka häät olivat elokuussa ja valoa paljon, ajattelin että lisävaloa kuvauksissa tarttee silti, joten rupesin harjoittelee kotona täytesalamalla kuvaamista. Päivää ennen häitä olin sopinut kirkkoherran kanssa tapaamisen kirkkoon, jossa käytiin hänen kanssaan läpi vihkitapahtuma. Hän laittoi myös kirkkoon täyden häävalaistuksen jotta saan harjoitella kameran valotuksen testausta. Nyt kun tiesin seremonian tein siinä "käsikirjoituksen" mihin kohtaan sijoitun ja miten kuvaan kirkossa niin etten häiritse itse toimitusta (tärkeää). Tähän lisäyksenä että ostin myös Juha Laitalaisen uutukaisen kirjan "Tahdon" jossa hän kokeneena hääkuvaajana kertoo toimintatavoistaan ja antaa vinkkejä hääkuvaukseen. Olin tosi tyytyväinen hääkuvaus keikkaani ja kuviini, ja onnistumisen takasikin huolellinen valmistautuminen siihen. Kyllä se harrastelijaltakin onnistuu.Eeri kirjoitti:Pitäisi mennä kuvaamaan häitä ja kirkko on pimeä ja juhlatilassa punertavat puuseinät.
-
Pitää vaan tehdä hääparille selväksi että turha odottaa ammattilaislaatua ja pitää hyväksyä se että ei välttämättä tule yhtään kovin kaksista kuvaa. Silloin kun on sovittu näin etukäteen voi huoletta keskittyä kuvaamaan niillä taidoilla mitkä on ja tekee vaan parhaansa. Itse olen muutamat häät kuvannut 450D:llä jossa kittizoomi ja 50mm/1.8 halpis. Omasta mielestäni kuvat eivät olleet kovin kaksisia mutta hääparit ovat tykänneet ja pyytäneet kuvaamaan myös lastensa ristiäisiä yms. tilaisuuksia. Tällä hetkellä kuvaan 6D:llä ja se antaa huomattavasti enemmän mahdollisuuksia mutta tärkeintä on tuntea omat välineet ja osata käyttää niitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Tuota rungon vuokrausta juhlia varten en suosittele, vieraalla kameralla joka ei ole "omaan käteen sopiva" on todella vaikea kuvata kun ei nappuloiden paikat ole tutut ja jokin asetus saattaa mennä pieleen ja silloin on kaikki kuvat pilalla.
Vaikka olen useammat juhlat suostunut kuvaamaan niin itse en todellakaan nauti näistä tilaisuuksista kovin paljon, kuvaan mieluiten luontoa ja sukulaisille ym. tuttaville on hyvin vaikeaa selittää että jos minä saan hyvässä valossa loistavia luontokuvia vanhalla kameralla niin en välttämättä saa yhtä onnistunutta jälkeä pimeässä kirkossa.
Tuota rungon vuokrausta juhlia varten en suosittele, vieraalla kameralla joka ei ole "omaan käteen sopiva" on todella vaikea kuvata kun ei nappuloiden paikat ole tutut ja jokin asetus saattaa mennä pieleen ja silloin on kaikki kuvat pilalla.
Vaikka olen useammat juhlat suostunut kuvaamaan niin itse en todellakaan nauti näistä tilaisuuksista kovin paljon, kuvaan mieluiten luontoa ja sukulaisille ym. tuttaville on hyvin vaikeaa selittää että jos minä saan hyvässä valossa loistavia luontokuvia vanhalla kameralla niin en välttämättä saa yhtä onnistunutta jälkeä pimeässä kirkossa.
-
- Viesti: