Nikon D750

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kameroiden sopimista näppeihin liioitellaan. Todellisuudessa ihminen olisi kuollut sukupuuttoon jo 25 000 vuotta sitten jos hänen oppimiskynsä olisi niin heikko, ettei löydä D750:n af-nappia.

Itse olen elävä esimerkki ihmisen oppimiskyvystä ja mukautuvuudesta. Sitkeän ja päivittäisen opettelun tuloksena pystyn vaivattomasti käyttämään mm. seuraavia laitteita: leipäveitsi, vispilä, iPhone, ruuvimeisseli (myös ristipää), henkilöauto (sekä manuaali- että automaattivaihteilla, oikean- ja vasemmanpuolisella ohjauksella), Nikon Coolix A, Sony RX100 M2, MacBook Air, Nikon Df, tv:n kaukosäädin, vedenkeitin, iPad, mattoveitsi, Nikon SB 600 ja 700 salamat, astianpesukone, filerointiveitsi, radio, Fuji GF670 keskarikamera, iMac, puukko, kopiokone (Xerox, ei Canon), Husqvarna ruohonleikkuri, dremel, navigaattori, juotoskolvi, vedenkeitin, akkulaturi sekä pölynmuri.

Hirveästi epäilyttää, että eetu on humanoidien sukua kun hänelle nämä maanpäälliset asiat ovat niin vaikeita.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Kameroiden sopimista näppeihin liioitellaan. Todellisuudessa ihminen olisi kuollut sukupuuttoon jo 25 000 vuotta sitten jos hänen oppimiskynsä olisi niin heikko, ettei löydä D750:n af-nappia.
Voi olla. Mutta itse kun kuvaan (tähtään) jostain syystä vasemmalla silmällä, niin otsa tulee sen sisemmän napin tielle pahasti. Sen sijaan näiden "ammattirunkojen" erillinen AF-ON -nappula on juuri sen verran enemmän oikealla, että sitä on helppo painaa. En sitten tiedä, olisiko tilanne toinen jos kuvaisin oikealla silmällä.

Mutta siis mulle on vaikeaa käyttää AE/AF-ON -nappulaa... vaikken lentävää lautasta omistakaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Itse kun pari vuotta sitten vaihdoin Nikoniin, vaihdoin samalla käyttämään tarkennusta takanapilla ja tähtäyksen vasemmalta oikealle silmälle. Yllättävän hyvin ja nopeasti noihin kaiķiin tottui vaikka yhtään aikaisempaa kokemusta ei niistä ollutkaan.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Kaikkeen oppii. Toisaalta jos on valittavana kaksi kutakuinkin yhtäläistä kameraa, kyllä niistä valitsen sen joka tuntuu kädessä tai omassa käytössä toimivalta vs. minimaalliset tekniset erot.

Tärkeä tekijä voi olla yhtä hyvin kääntyvä näyttö tai tarpeeksi selkeä näyttö siinä missä etsinkuva tai tärkeimpien säätöjen sijoittelu ja ote kamerasta.

Riippuu niin käyttötarkoituksesta.
Zone VI
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

eetu1978 kirjoitti:
mappe kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti: Heheh. Mähän sanoin jo tuolla edellisellä sivulla, että myönnän mahdollisen virheeni ja vedän itseni häpeäpaaluun :D

Mutta tosiaan, enhän osaa käyttää kameraa lainkaan.. Jos kamera toimi hetki sitten ihan ok ja seuraavassa hetkessä taas ei, niin en tosiaan ole voinut sitä itse laittaa päälle, kai..

Lisäksi tuo AF-On takanapilta ei ole hyvä D750:sen kanssa käyttää, joo kyllä, olen osannut laittaa sen päälle ja pois.
AF takanapilta on erittäin hyvä D750:ssä, mikä siinä on muka vikana?
No mun sormet ei taivu sitä käyttää hyvin. Hyvin se varmasti toimii joillekin, mutta mulle se ei sopinut.
Sama. D750 tarkennuksen takanappi on hankalassa paikassa, kun taas D700:ssa se on just eikä melkein.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Aiemmin kitisin kuvien tärähtämisestä teleobjektiivien kanssa. Live view -moodissa tärähdyksiä ei tapahdu, mutta akku tietysti kuluu sitäkin nopeammin.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Ville^K kirjoitti:Aiemmin kitisin kuvien tärähtämisestä teleobjektiivien kanssa. Live view -moodissa tärähdyksiä ei tapahdu, mutta akku tietysti kuluu sitäkin nopeammin.
Vaikuttiko peilin nosto tähän? Kun eikös tuo ole periaatteessa sama asia?
Ville^K
Viesti:

eetu1978 kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Aiemmin kitisin kuvien tärähtämisestä teleobjektiivien kanssa. Live view -moodissa tärähdyksiä ei tapahdu, mutta akku tietysti kuluu sitäkin nopeammin.
Vaikuttiko peilin nosto tähän? Kun eikös tuo ole periaatteessa sama asia?
Juu mirror-lock-upilla tuota ei myöskään tapahdu.
Ville^K
Viesti:

Jaha. Nyt kävi ensimmäisen kerran omalle kohdalle sääsuojauksen pienimuotoinen pettäminen. Kävelin viime yönä pihalla sateessa kun D750-runkoon oli kiinnitetty AF-S 70-200/2.8G VR2. Kannoin yhdistelmää Blackrapidin hihnassa siten, että hihna oli kiinni telen jalustapannassa. Tällöin kamera roikkuu lanteilla pohja ylöspäin.

No nyt on sellanen tilanne että patteriluukun tiivisteet ei kestä vettä vaan siellä oli jonkin verran vettä sisässä kun avasin sen. Ihmettelin kun noin ~30 laakin jälkeen kamera valitti että akku on tyhjänä, mutta syy tähän oli nähtävästi kontaktien kastuminen.

Kamera vaikuttaisi pelittävän kuivattuna oikein nätisti.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Pitäisikö D750n olla sääsuojattu? Itse olen nyt roikottanut D810ä slingsträpissä pohja ylöspäin kaatosateessa, eikä mitään ole tapahtunut. Tietysti se voi olla tuuristakin kiinni.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Ville^K
Viesti:

mremonen kirjoitti:^Pitäisikö D750n olla sääsuojattu? Itse olen nyt roikottanut D810ä slingsträpissä pohja ylöspäin kaatosateessa, eikä mitään ole tapahtunut. Tietysti se voi olla tuuristakin kiinni.
Nikon.fi sivulla kerrotaan seuraavaa:
Nikon.fi kirjoitti: Luja ja kestävä: lujan, säänkestävän rungon suojaama D750 selviytyy kaikenlaisista olosuhteista. Kevlar- ja hiilikuitukomposiitista valmistettu suljinyksikkö on testattu 150 000 laukaisulla, ja vankan itsekantavan rakenteen ansiota kamera on kevyt ja kestävä.
Lähde: http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digit ... ional/d750
telf

Viesti Kirjoittaja telf »

Myynti puheet on mitä on, mutta tosi asia on se, että D750 EI OLE kovinkaan hyvin sääsuojattu, niinkuin esim D8x0 on.
Ville^K
Viesti:

telf kirjoitti:Myynti puheet on mitä on, mutta tosi asia on se, että D750 EI OLE kovinkaan hyvin sääsuojattu, niinkuin esim D8x0 on.
Niin no noilla Nikonin tai minkään muunkaan valmistajan sääsuojauspuheilla ei ole minkäänlaista arvoa niin kauan kun valmistaja ei anna takuuta esim. kosteusvaurioita vastaan.

Käyttäjäkokemuksilla sen sijaan on.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D8x0 kosahtaa kyllä komiasti kun kylpyyn mennään ;) Sateesta se ei ole moksiskaan jos obiskassa on tiivisteet kunnossa. Tietty tommonen tuntien lorotus rankkasateessa varmasti failaa tuonkin.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Ville^K kirjoitti:
mremonen kirjoitti:^Pitäisikö D750n olla sääsuojattu? Itse olen nyt roikottanut D810ä slingsträpissä pohja ylöspäin kaatosateessa, eikä mitään ole tapahtunut. Tietysti se voi olla tuuristakin kiinni.
Nikon.fi sivulla kerrotaan seuraavaa:
Nikon.fi kirjoitti: Luja ja kestävä: lujan, säänkestävän rungon suojaama D750 selviytyy kaikenlaisista olosuhteista. Kevlar- ja hiilikuitukomposiitista valmistettu suljinyksikkö on testattu 150 000 laukaisulla, ja vankan itsekantavan rakenteen ansiota kamera on kevyt ja kestävä.
Lähde: http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digit ... ional/d750
Ei kovinkaan vakuuttavalta kuulosta sellainen sääsuojaus josta itse valmistaja ei mainitse edes puolta sanaa..

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d750/spec.htm
Ville^K
Viesti:

jmra kirjoitti:Ei kovinkaan vakuuttavalta kuulosta sellainen sääsuojaus josta itse valmistaja ei mainitse edes puolta sanaa..

Se ei myöskään ole kovin vakuuttava ;)

Toi mun lainaama teksti löytyy antamani linkin "Ominaisuudet" -välilehden alta.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Olisi varmaan hyvä että kameraa myydessä mainittaisiin, sen "alkuperäinen laatikko" lisäksi että "Uitettu asianmukaisesti sateessa" ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Ville^K kirjoitti:
jmra kirjoitti:Ei kovinkaan vakuuttavalta kuulosta sellainen sääsuojaus josta itse valmistaja ei mainitse edes puolta sanaa..

nikon.com ei puhu sääsuojauksesta mitään. Sen sijaan määrittelee käyttöolosuhteiksi 85% tai alle suhteellisen kosteuden. Ei kuulosta sääsuojatulta..

"Operating environment Temperature: 0 to 40°C/32 to 104°F; humidity: 85% or less (no condensation)"
Ville^K
Viesti:

jmra kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:

nikon.com ei puhu sääsuojauksesta mitään. Sen sijaan määrittelee käyttöolosuhteiksi 85% tai alle suhteellisen kosteuden. Ei kuulosta sääsuojatulta..

"Operating environment Temperature: 0 to 40°C/32 to 104°F; humidity: 85% or less (no condensation)"
Juu ei kuulosta ei. Kuitenkin kamera on myyty mulle sääsuojattuna:

http://nikita.tnnet.fi/~djj07/saasuojaus.png

Eiköhän tästä tappelu saada aikaiseksi kun oon niin hyvä asiakas aina :)

Muoks.
Huomauttaisin vielä, että täsmälleen sama operating environment -teksti löytyy myös D4S:n spekseistä vaikka sen pitäisi olla raskaasti suojattu maailmanloppua vastaan.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Sääsuojaus sanana nyt voi ymmärtää miten haluaa. Joku voi ymmärtää vedenkestävänä ja joku toinen ei. Pelkäämpä että jos joku vika ilmaantuu kosteuden takia, niin tämä kaatuu kuluttajan vastuulle kuitenkin. Valmistusvirheitä kun Nikon ei varmasti myönnä. Ehkä Ville^K kannattaa teipata se alaosa, jos on osoittautunut haavoittuvaksi kohdaksi.
Vastaa Viestiin