(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Melkein ihan sama mitä se Sony niihin kameroihinsa änkee kun fileet on valmiiksi paistettuja suoraan kamerasta.

98% kameran ostajista eivät edes tajuaisi yhtään mitään vaikka sinne laitettaisiin Canon 1Ds:n kenno sisään.

Tänään viimeksi taas pannu kärähti, tällä kertaa huollon toiminnasta. Lähetin kameran takuuhuoltoon pari viikkoa sitten ja se meni jonnekin Ruotsiin säädettäväksi. Ongelma oli että sensorin suojalasissa on joku mikronaarmu JA takapuolen rullat skippailee. Tänään kun haki laitteen niin huoltoraportti oli vaan että kenno puhdistettu ja toiminnot tarkastettu. Mitään ei siis ollut oikeasti tehty. Akku kiinni ja valikkoja rullailemaan, siinähän ihmeteltiin tiskillä kun skippaili ihan entiseen malliin.

Sonyn ongelma on että paperilla homma toimii, käytännössä ei niinkään tai lainkaan. Tukipalvelutkin täysin perseestä vs. JASin palvelut CaNikonin ammattivehkeille.

PS. Onko joku konvertoinut IR-kuvaukseen näitä Sonyja? Ajattelin vähän josko siirtyisi kokonaan kuvaamaan IR-kuvia. Tylsistyttää tavalliset värit.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti:Harva enää optisella etsimellä olevaa kameraa haluaa, tämmönen käsitys jäänyt.
Paitsi jos kuvaa pimeässä tähtiä yms.

NX1 näyttäis olevan jo hyvin onnistunut runko joten... tuleeko seuraaksi FF?
Sampan NX-mountti on liian pieni kinokennolle. Samsungin pitäisi lanseerata kokonaan uusi objektiivien kiinnitysjärjestelmä kinokennoiselle, tuskin tapahtuu ihan heti.

Mielestäni Sonyn A7 sarjalaiset ovat muutenkin hieman huono vertailukohde NX1 kameralle. Parempi verrata esimerkiksi Sonyn A6000 apsc kennoiseen tai Sonyn A77II apsc SLT runkoon jossa myös EVF ja ergonomialtaan sekä käyttötarkoitukseltaan paljon lähempänä NX1:stä.
Samsungin uusin 28mp BSI kenno vaikuttaa ihan jees tekeleeltä, mutta ei loppujen lopuksi mitään ihmeellistä verrattuna Sonyn nykyiseen 24mp apsc kennoon. Ja Sonyltahan tuli justiinsa 42mp kino BSI CMOS kenno (A7rII) joten uusi Sonyn apsc BSI tekele ei voi olla enää kovin kaukana...Hyvä, että on kilpailua!!
Paras vertailukohde Samsung NX1:lle on varmaan Fuji XT-1. Ja ehkäpä Samsung haastaa myös peilijärkkäreitä tyyliin Nikon D7100/7200 ja se mainitsemasi Sony 77.

Ja tosiaan mikään noista ei mielestäni vertaudu Sonyn A7 mallistoon koska formatti on eri. Kyllä se kennon koko vaan kuvaamiseen vaikuttaa - ja objektiivivalikoimaan. Hän jolla on objektiivit täyskennoiseen, tuskin haluaa niitä pääsääntöisesti kroppikamerassa käyttää.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Maffer kirjoitti:Melkein ihan sama mitä se Sony niihin kameroihinsa änkee kun fileet on valmiiksi paistettuja suoraan kamerasta.
Tämmönen tuli dpreviewessä vastaan, ei tietoa todenmukaisuudesta tai relevanttiudesta mafferin ongelmiin.

"Furthermore, a little known fact is that the a7 cameras far too easily default to a lower bit-depth analog-to-digital conversion, which ultimately truncates dynamic range drastically by increasing read noise (due to quantization error). Set your camera to continuous shooting, silent shutter, bulb mode, or use dark frame subtraction (long exposure NR) and the cameras default to 12-bit conversion, which can cost 1 to 2 EV dynamic range, nullifying one of the largest advantages of Sony sensors. "

http://www.dpreview.com/articles/794551 ... possible/2

Jotenkin tuntuu siltä, että sonyn draivi tulee lähinnä dollarinkuvista ja markkinointijargonista.
Viimeksi muokannut moonshine, Kesä 24, 2015 10 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Pakko laittaa vielä ot-jatkona samasta artikkelista. kalustorunk* kynttiläillallinen ja nikom-ongelmat:
Just the other night I was at a candle-lit dinner with my fiancée, a Nikon D810 and Sigma 35mm F1.4 lens, trying to shoot at f/2 to let in as much light as possible while allowing for some wiggle room with respect to AF accuracy. I was, in fact, struggling with AF accuracy, wondering if the optimal AF microadjustment value changes not only with temperature, but also as the color of the primary light source changes. I hiked up the shutter speed to 1/80s since I had no image stabilization, and to ensure absolutely no mirror/shutter-induced shake as well. I can't help but wonder what an a7R II might have done here. Image stabilization would easily allow a shutter speed of 1/20s, while lack of AF accuracy issues would've allowed F1.4. That's a potential 3 EV noise advantage right there (the difference between, say, ISO 800 and 6400), with no mirror and no shutter vibration issues to worry about when optimizing my shutter speed to boot.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

moonshine kirjoitti:Pakko laittaa vielä ot-jatkona samasta artikkelista. kalustorunk* kynttiläillallinen ja nikom-ongelmat:
Just the other night I was at a candle-lit dinner with my fiancée, a Nikon D810 and Sigma 35mm F1.4 lens, trying to shoot at f/2 to let in as much light as possible while allowing for some wiggle room with respect to AF accuracy. I was, in fact, struggling with AF accuracy, wondering if the optimal AF microadjustment value changes not only with temperature, but also as the color of the primary light source changes. I hiked up the shutter speed to 1/80s since I had no image stabilization, and to ensure absolutely no mirror/shutter-induced shake as well. I can't help but wonder what an a7R II might have done here. Image stabilization would easily allow a shutter speed of 1/20s, while lack of AF accuracy issues would've allowed F1.4. That's a potential 3 EV noise advantage right there (the difference between, say, ISO 800 and 6400), with no mirror and no shutter vibration issues to worry about when optimizing my shutter speed to boot.
Nyt alkoi naurattamaan ajatus tästä romanttisesta illallisesta. Vaimo ollut varmasti onnensa kukkuloilla :D
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

nomad kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:
temama kirjoitti: Höpöhöpö - no, mielipiteitä tänne mahtuu.

Samppa on apsc runko josta yritetty tehdä isomman järkkärin kokoista. Ja A7 taas kinorunko josta yritetty tehdä mahdollisimman pienikokoista.
Ei kait se kinokoko mikään itseisarvo oo? :D

Noi on keskenään aikalailla samankokoiset rungot, mutta Samsungin muotoilu vaan on ergonomisempi ja painikkeet paremmin sijoiteltu ja tunnokkaammat. Ehkä sit A7III joskus tuo ne ergonomiapäivitykset, jotka ois pitänyt olla jo tässä versiossa. Alkuperäinen seiskahan oli hämmentävä hipsterikamera muotoilultaan, kakkonen paransi tilannetta huomattavasti, mutta tekemistä on vielä aika paljon. A7r II on teknisesti varmasti parasta, mitä kennorintamalla löytyy, mutta runkohan siinä on sama, kuin tossa A7II:ssa, mikä on melko surullista, kun kyseessä on kolmen tuhannen euron mötikkä...

Vai onko sulla itelläs noi molemmat rungot, mielipiteistä puheenollen?
En tiedä onko maailmassa enää itseisarvoja. Mutta jos on, niin kyllä kinokoko on suurempi itseisarvo kuin painikkeen paikat, tai kameran muotoilu ylipäätään.

En kyllä ihan kinaria vielä nostaisi pelkän kennon takia itseisarvoksi, ellei kuvaaminen sitä ehdottomasti vaadi - esim. hämärässä kuvaus tai tähtikuvaus.
Joillekin se voi olla pelkkä lyhyempi terävyysalue.

Kuulun niihin, joille ergonomialla on väliä ja nostan sen usein etusijalle. Ergonomia menettää merkityksensä vasta sitten kun kuvataan vain jalustalta. Silloinkin tietysti hankalasti monen napin takana olevat toiminnot syövät, samoin joustamaton etsin.

Digikeskarille antaa kuitenkin paljon enemmän myönnytyksiä ergonomian suhteen kuin käsivaralla, silmä etsimessä käytettäville pikkukameroille. Sama koskee tietysti palkkeja ja muita.
Zone VI
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

moonshine kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Melkein ihan sama mitä se Sony niihin kameroihinsa änkee kun fileet on valmiiksi paistettuja suoraan kamerasta.
Tämmönen tuli dpreviewessä vastaan, ei tietoa todenmukaisuudesta tai relevanttiudesta mafferin ongelmiin.

"Furthermore, a little known fact is that the a7 cameras far too easily default to a lower bit-depth analog-to-digital conversion, which ultimately truncates dynamic range drastically by increasing read noise (due to quantization error). Set your camera to continuous shooting, silent shutter, bulb mode, or use dark frame subtraction (long exposure NR) and the cameras default to 12-bit conversion, which can cost 1 to 2 EV dynamic range, nullifying one of the largest advantages of Sony sensors. "
Tottahan tuo on. Ovat tuon artikkelin kirjottajat varmaan lukeneet tuosta dpreview:in keskusteluista, joissa esim. itse olen ollut mukana :) Muistuttelin aikoinaan tuolle rishille mm. Dpreviewin A7S-testin Seattle Sky Needle pakkausartefakti-demokuvasta kuvasta että se on ammuttu "alentuneella bittisyvyydellä" joka voi osaltaan pahentaa ongelmaa.

Maffer:in ongelmiin hyvin relevanttia siinä mielessä, että sekä bittisyvyyden alennus että pakkaus "harventaa" (yhdessä eniten) dataa etenkin tuolla kirkkaalla alueella, josta sitten niitä sävyjä ei tahdo palautua kun pull:ataan. Voi toki valottaa vasemmalle mutta sitten alkaa hukkua varjoista käyttökelpoistatavaraa. Ns. usable dynamic range:stahan tässä on kysymys.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

tn1krr kirjoitti:
moonshine kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Melkein ihan sama mitä se Sony niihin kameroihinsa änkee kun fileet on valmiiksi paistettuja suoraan kamerasta.
Tämmönen tuli dpreviewessä vastaan, ei tietoa todenmukaisuudesta tai relevanttiudesta mafferin ongelmiin.

"Furthermore, a little known fact is that the a7 cameras far too easily default to a lower bit-depth analog-to-digital conversion, which ultimately truncates dynamic range drastically by increasing read noise (due to quantization error). Set your camera to continuous shooting, silent shutter, bulb mode, or use dark frame subtraction (long exposure NR) and the cameras default to 12-bit conversion, which can cost 1 to 2 EV dynamic range, nullifying one of the largest advantages of Sony sensors. "
Tottahan tuo on. Ovat tuon artikkelin kirjottajat varmaan lukeneet tuosta dpreview:in keskusteluista, joissa esim. itse olen ollut mukana :) Muistuttelin aikoinaan tuolle rishille mm. Dpreviewin A7S-testin Seattle Sky Needle pakkausartefakti-demokuvasta kuvasta että se on ammuttu "alentuneella bittisyvyydellä" joka voi osaltaan pahentaa ongelmaa.

Maffer:in ongelmiin hyvin relevanttia siinä mielessä, että sekä bittisyvyyden alennus että pakkaus "harventaa" (yhdessä eniten) dataa etenkin tuolla kirkkaalla alueella, josta sitten niitä sävyjä ei tahdo palautua kun pull:ataan. Voi toki valottaa vasemmalle mutta sitten alkaa hukkua varjoista käyttökelpoistatavaraa. Ns. usable dynamic range:stahan tässä on kysymys.
Oke, luulin että vain pakattu raw on se mistä kenkä puristaa. Auts.

Jos toi pitää paikkansa, että bulb ja dark frame oikeesti pakottaa paskemman bittisyvyyden, tosi jepa juttu. Vois kuvitella, että noi on just ne paikat, missä sitä vääntöä eniten tarvittaisiin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

zone6 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: Ei kait se kinokoko mikään itseisarvo oo? :D

Noi on keskenään aikalailla samankokoiset rungot, mutta Samsungin muotoilu vaan on ergonomisempi ja painikkeet paremmin sijoiteltu ja tunnokkaammat. Ehkä sit A7III joskus tuo ne ergonomiapäivitykset, jotka ois pitänyt olla jo tässä versiossa. Alkuperäinen seiskahan oli hämmentävä hipsterikamera muotoilultaan, kakkonen paransi tilannetta huomattavasti, mutta tekemistä on vielä aika paljon. A7r II on teknisesti varmasti parasta, mitä kennorintamalla löytyy, mutta runkohan siinä on sama, kuin tossa A7II:ssa, mikä on melko surullista, kun kyseessä on kolmen tuhannen euron mötikkä...

Vai onko sulla itelläs noi molemmat rungot, mielipiteistä puheenollen?
En tiedä onko maailmassa enää itseisarvoja. Mutta jos on, niin kyllä kinokoko on suurempi itseisarvo kuin painikkeen paikat, tai kameran muotoilu ylipäätään.

En kyllä ihan kinaria vielä nostaisi pelkän kennon takia itseisarvoksi, ellei kuvaaminen sitä ehdottomasti vaadi - esim. hämärässä kuvaus tai tähtikuvaus.
Joillekin se voi olla pelkkä lyhyempi terävyysalue.

Kuulun niihin, joille ergonomialla on väliä ja nostan sen usein etusijalle. Ergonomia menettää merkityksensä vasta sitten kun kuvataan vain jalustalta. Silloinkin tietysti hankalasti monen napin takana olevat toiminnot syövät, samoin joustamaton etsin.
Ymmärrän kantasi jos katsot asiaa kroppikennojen näkökulmasta. Itse ostin ekan täyskennoisen vuonna 2008 - ja nimenomaan pelkän kennon takia - enkä ole katunut hetkeäkään.

Asian laitamilta. Ota vertailuun Vuoden viime vuosikymmeneltä ovat Nikon D300 ja D700. Ne ovat rungon rakenteeltaan, ergonomialtaan ja jopa tarkennukseltaan lähes 1:1 samanlaisia kameroita. Mutta mikä lienee syynä, että D300 on nykyään lähes romumetallia, D700:n ollessa yhäkin arvostettu käyttökamera? Olisikohan kyseessä se kenno...

Elikkä kyllä näitä täyskennoisia Sonyja kantaa eteenpäin nimenomaan se täyskennoisuus. Toki kroppikameroiden markkinat ovat volyymiltaan suuremmat, mutta on myös paljon sellaisia kuvaajia jotka eri syistä (kapea syväterävyys ei ole ainoa täyskennon peruste) haluavat täyskennon. Jopa silloin jos täyskennon hintana on se, että joku nappi värässä paikkaa tai kameran wifi toteutukseltaan askelta kökömpi.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

nomad kirjoitti:
zone6 kirjoitti:
nomad kirjoitti: En tiedä onko maailmassa enää itseisarvoja. Mutta jos on, niin kyllä kinokoko on suurempi itseisarvo kuin painikkeen paikat, tai kameran muotoilu ylipäätään.

En kyllä ihan kinaria vielä nostaisi pelkän kennon takia itseisarvoksi, ellei kuvaaminen sitä ehdottomasti vaadi - esim. hämärässä kuvaus tai tähtikuvaus.
Joillekin se voi olla pelkkä lyhyempi terävyysalue.

Kuulun niihin, joille ergonomialla on väliä ja nostan sen usein etusijalle. Ergonomia menettää merkityksensä vasta sitten kun kuvataan vain jalustalta. Silloinkin tietysti hankalasti monen napin takana olevat toiminnot syövät, samoin joustamaton etsin.
Ymmärrän kantasi jos katsot asiaa kroppikennojen näkökulmasta. Itse ostin ekan täyskennoisen vuonna 2008 - ja nimenomaan pelkän kennon takia - enkä ole katunut hetkeäkään.

Asian laitamilta. Ota vertailuun Vuoden viime vuosikymmeneltä ovat Nikon D300 ja D700. Ne ovat rungon rakenteeltaan, ergonomialtaan ja jopa tarkennukseltaan lähes 1:1 samanlaisia kameroita. Mutta mikä lienee syynä, että D300 on nykyään lähes romumetallia, D700:n ollessa yhäkin arvostettu käyttökamera? Olisikohan kyseessä se kenno...

Elikkä kyllä näitä täyskennoisia Sonyja kantaa eteenpäin nimenomaan se täyskennoisuus. Toki kroppikameroiden markkinat ovat volyymiltaan suuremmat, mutta on myös paljon sellaisia kuvaajia jotka eri syistä (kapea syväterävyys ei ole ainoa täyskennon peruste) haluavat täyskennon. Jopa silloin jos täyskennon hintana on se, että joku nappi värässä paikkaa tai kameran wifi toteutukseltaan askelta kökömpi.
Mutta kuinka paljon on kyse halusta ja kuinka paljon todennettavista ominaisuuksista?

Kaikkia niitä varten, jotka haluavat sen täyskärin, pitäisi olla olemassa valokuvanäyttely, jossa pitäisi osata tunnistaa, minkä kokosella mololla mikäkin kuva on otettu.
jka71
Viestit: 2064
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

moonshine kirjoitti:
Mutta kuinka paljon on kyse halusta ja kuinka paljon todennettavista ominaisuuksista?

Kaikkia niitä varten, jotka haluavat sen täyskärin, pitäisi olla olemassa valokuvanäyttely, jossa pitäisi osata tunnistaa, minkä kokosella mololla mikäkin kuva on otettu.
Lopputuloksissa ei välttämättä eroja olekkaan. Kropilla kuvatessa vain useammin kuva jää omiin arkistoihin. Oma kokemus on ,että hankalemmissa valoissa täyskärin kuvan saa helpommin julkaisukelpoiseksi.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

jka71 kirjoitti:
moonshine kirjoitti:
Mutta kuinka paljon on kyse halusta ja kuinka paljon todennettavista ominaisuuksista?

Kaikkia niitä varten, jotka haluavat sen täyskärin, pitäisi olla olemassa valokuvanäyttely, jossa pitäisi osata tunnistaa, minkä kokosella mololla mikäkin kuva on otettu.
Lopputuloksissa ei välttämättä eroja olekkaan. Kropilla kuvatessa vain useammin kuva jää omiin arkistoihin. Oma kokemus on ,että hankalemmissa valoissa täyskärin kuvan saa helpommin julkaisukelpoiseksi.
Totta kai eroja on, joissain tapauksissa merkittäviäkin. Lähinnä kyseinalaistin kennon koolle asetettua pöhköä itseisarvoa. Eikä plasebossakaan varsinaisesti mitään vikaa ole. ;)
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No asia nyt on nyt niin että kroppariin ei vaan saa niitä kiinnostavia optiikoita että ne toimisivat aiotulla tavalla. Lähinnä laajispään spesiaalilasit. SpeedBoosterilla voi vähän paikata tilannetta tietenkin.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Dynamiikan osalta D7200 on yhtä hyvä kuin D600--750, ero paperilla olematon, jossain maisemakuvauksessa tuolta osin ei kinarille ehkä, siis ehkä välttämättä ole perusteluita.

Muuta toisaalta ff ei välttämättä paljoa kalliimaksikaan jää, kokeilemalla selviää....
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Maffer kirjoitti:No asia nyt on nyt niin että kroppariin ei vaan saa niitä kiinnostavia optiikoita että ne toimisivat aiotulla tavalla. Lähinnä laajispään spesiaalilasit. SpeedBoosterilla voi vähän paikata tilannetta tietenkin.
mafferin tarpeet taitaa olla aika hc-osastoa vrt. me tavikset. Keskari saattas olla se oikeempi formaatti (jonka lasitavarasta ei mitään hajua). :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sahaaja kirjoitti:Dynamiikan osalta D7200 on yhtä hyvä kuin D600--750, ero paperilla olematon, jossain maisemakuvauksessa tuolta osin ei kinarille ehkä, siis ehkä välttämättä ole perusteluita.

Muuta toisaalta ff ei välttämättä paljoa kalliimaksikaan jää, kokeilemalla selviää....
Eikös tässä ole jo moneen kertaan todettu, että enimmäkseen kyse ei ole kennon teknisistä ominaisuuksista vaan siitä kuinka optiikat toimivat eri kennokoon kanssa.

Mutta kyllähän se täytyy todeta, että hyvä täyskäri on ihanan tunteeton olosuhteille. Eri Nikoneista joilla olen kuvannut, on Df ehdottomasti kuvanlaadullinen suosikkini. Siinähän on Sonyn sijasta Nikonin oma kenno (kuka sitten lieneekään valmistaja). Df jää A7s:n herkkyysominaisuuksille vain aavistuksen, mutta voittaa sen hyvässä valossa 6-0.

Kennot alkavatkin olla niin hyviä, että dxomark rankkauksen sijaan ratkaisevaa on niiden koko sekä käyttäytyminen eri kuvaustilanteissa. Siinä suhteessa aletaan siis lähestyä filmiaikaa - kuvan olemus on keskeistä.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Hel_NiS kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Pakko laittaa vielä ot-jatkona samasta artikkelista. kalustorunk* kynttiläillallinen ja nikom-ongelmat:
Just the other night I was at a candle-lit dinner with my fiancée, a Nikon D810 and Sigma 35mm F1.4 lens, trying to shoot at f/2 to let in as much light as possible while allowing for some wiggle room with respect to AF accuracy. I was, in fact, struggling with AF accuracy, wondering if the optimal AF microadjustment value changes not only with temperature, but also as the color of the primary light source changes. I hiked up the shutter speed to 1/80s since I had no image stabilization, and to ensure absolutely no mirror/shutter-induced shake as well. I can't help but wonder what an a7R II might have done here. Image stabilization would easily allow a shutter speed of 1/20s, while lack of AF accuracy issues would've allowed F1.4. That's a potential 3 EV noise advantage right there (the difference between, say, ISO 800 and 6400), with no mirror and no shutter vibration issues to worry about when optimizing my shutter speed to boot.
Nyt alkoi naurattamaan ajatus tästä romanttisesta illallisesta. Vaimo ollut varmasti onnensa kukkuloilla :D
Toi juttu on vaan niin helkkarin totta. Ei se vaimo siitä kuvan ottamisesta närkästy, mutta siitä jatkuvasta tusaamisesta järkkärin tarkennuksen ja asetusten haun kanssa kylläkin. Pointti oikeastaan on juurikin se, että jos sen kuvan saisi kynttiläillallisella about ISO800 ja f1.4 tarkennuksen osuessa juurikin siihen viehkosti katsovan vasemman silmän silmäterään ja laakista, niin valokuvaajan olisi paljon helpompi elää. Mahtaako 7RII:ssakaan sensorin herkkyys sitten tuohon fokusointiin riittää.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

jiihaa2 kirjoitti:Toi juttu on vaan niin helkkarin totta. Ei se vaimo siitä kuvan ottamisesta närkästy, mutta siitä jatkuvasta tusaamisesta järkkärin tarkennuksen ja asetusten haun kanssa kylläkin. Pointti oikeastaan on juurikin se, että jos sen kuvan saisi kynttiläillallisella about ISO800 ja f1.4 tarkennuksen osuessa juurikin siihen viehkosti katsovan vasemman silmän silmäterään ja laakista, niin valokuvaajan olisi paljon helpompi elää. Mahtaako 7RII:ssakaan sensorin herkkyys sitten tuohon fokusointiin riittää.
Tämä tarkennusasia on kyllä sellanen mikä rasittaa. Ja usein on niin, että kamerassa riittää kennossa herkkyydet ja optiikassa valovoima, mutta siitä huolimatta fokus vaan ei osu kohdilleen hämärässä. En kyllä usko että tuo toimisi myöskään kontrastitarkennuksella, mutta suurennos sähköetsimessä ja käsipelillä tarkentaminen olisi toimivin ratkaisu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Ville^K kirjoitti:En kyllä usko että tuo toimisi myöskään kontrastitarkennuksella, mutta suurennos sähköetsimessä ja käsipelillä tarkentaminen olisi toimivin ratkaisu.
Sähköetsimen dynamiikka vain on niin paljon ihmissilmää huonompi, että on hankala tarkentaa jos näkyy vain puhkipalanut kynttilä ja kohinainen tausta. Peilietsin ja hyvin menee.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Ville^K kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:Toi juttu on vaan niin helkkarin totta. Ei se vaimo siitä kuvan ottamisesta närkästy, mutta siitä jatkuvasta tusaamisesta järkkärin tarkennuksen ja asetusten haun kanssa kylläkin. Pointti oikeastaan on juurikin se, että jos sen kuvan saisi kynttiläillallisella about ISO800 ja f1.4 tarkennuksen osuessa juurikin siihen viehkosti katsovan vasemman silmän silmäterään ja laakista, niin valokuvaajan olisi paljon helpompi elää. Mahtaako 7RII:ssakaan sensorin herkkyys sitten tuohon fokusointiin riittää.
Tämä tarkennusasia on kyllä sellanen mikä rasittaa. Ja usein on niin, että kamerassa riittää kennossa herkkyydet ja optiikassa valovoima, mutta siitä huolimatta fokus vaan ei osu kohdilleen hämärässä. En kyllä usko että tuo toimisi myöskään kontrastitarkennuksella, mutta suurennos sähköetsimessä ja käsipelillä tarkentaminen olisi toimivin ratkaisu.
Mielenkiintoista nähdä ekat kunnolliset revikat tuosta. Hidaskin tarkennus olisi moneen kohtaan ihan OK jos se vaan olisi tarkka.

Ja peilietsimestä... en ole ihan kädetön tarkentamaan manuaalisesti mm. tuon 35mm sigman kanssa, mutta aika fakiiri siinä saa olla vaikka kuinka hyvä olisi että ns miljööseen sijoitetun typsyn silmään tarkentaa kynttilänvalossa laakista oikein. Mutta sinänsä totta, huonossa valossa on tullut tarkenneltua joskus käsinkin ihan toimivasti.
Vastaa Viestiin