En nyt ihan aloittelija enää ole, mutta uusi foorumeilla joten pahoitteluni, jos alue on väärä.
Itse aiheeseen... Olen hommaamassa omaan 650D:hen ensimmäistä 50-millistä putkea. Ongelmaksi tuli heti ensimmäisenä hinta, sen kun pitäisi putkelle olla pieni. Canoniltahan löytyy 50mm f/1.8 kohtuuhintaan, mutta tutkittuani hieman sen kuvanlaatua, varsinkin isoilla aukoilla, jätti se vähän toivomisen varaa. Ostaisin kuitenkin kyseisen 50mm objektiivin juuri valovoiman takia ja jos jälki on suttua täydellä aukolla, niin mielestäni touhusta menee hieman pointti.
Seuraavaksi lähdin tutun, valokuvausta harrastavan kaverin, vihjaamana tutkimaan kirppiksiä, jos sieltä löytyisi vanha valovoimainen retrolasi ja adapteri. Ja niitähän löytyi pilvin pimein, jopa ihan sellaisia joiden kuvanlaatu oli aivan selvästi parempaa kuin em. Canonin. Hintaa tuollaisille retrolasi+adapteri yhdistelmille tulisi 50-100€ eli saman verran tai vähemmän kuin uudelle Canonille.
Vanhaan lasiin hypätessä tietenkin menettää automaattisen tarkennuksen, mutta en sitä näkisi suurena haittana. Tämä 50mm tulisi lähinnä potrettien harjoittelua varten ja mahdollisesti "walk-around" käyttöön reissuun, joten tarkennuksen ei tarvitse olla salamannopeaa. Kokemusta manuaalilaseista on myös jo entuudestaan, joten mistään uudesta asiasta ei kuitenkaan ole kyse minulle. 50mm f<2.0 on jo melko haastava tarkennettava, mutta itseäni tämä harjoittelu osittain kiehtookin.
Puhukaa nyt siis joku minulle järkeä etten hurahda näihin retrokamoihin aivan täysillä! Vai onko noissa oikeasti niin paljon järkeä kuin budjettirajoitteiselle tuntuu olevan?
Retroa vai uutta?
-
Onhan Canonilta ilmestynyt uusi versio tuosta 50 mm/1.8 joka on laadullisesti ( f1.8) jopa erinomainen ( keskiterävyys) ja himmennettynä reunoilla myös erinomainen:
http://www.ephotozine.com/article/canon ... view-27666
Jos esim adaptoi Canonin vanhaa FD objektiivia vaatii se adapateriin lisälinssin ( ei tarkennu muutoin äärettömään) joka yleensä huonontaa terävyyttä.
http://www.ephotozine.com/article/canon ... view-27666
Jos esim adaptoi Canonin vanhaa FD objektiivia vaatii se adapateriin lisälinssin ( ei tarkennu muutoin äärettömään) joka yleensä huonontaa terävyyttä.
-
Pikkurahalla voi saada varsin hyvän manuaalitarkenteisen linssin. Joskus jo parilla kympillä irtoaa hyvin piirtävää lasitavaraa.
En kuitenkaan väheksyisi niitä haasteita joita käsin tarkentamiseen crop kennoisella kameralla ja sellaisen etsimellä liittyy. Fokus on oikeasti saatava kohdalleen, ja tuollaisella kombolla syvyysterävyysalue alkaa olla jo aika kapea, etsimen ollessa aika "pieni". Kyllähän se onnistuu, kokemusta on 550D:stä ja 85/1.4:sta, mutta huteja tulee runsaasti. Tämän jos hyväksyy niin eikun kokeilemaan vaan.
Toinen vaihtoehto on hommata käytetty 50 millinen. Vanhaa Sigmaa saa melko halvalla jo. Se on skarppi, mutta aika iso ja painava. Itse taannoin vaihdoin sellaisen Art versioon kun en oikein pitänyt kuvien ulkonäöstä täydellä aukolla, mutta se on 1.4 ja varmaan pätkii sen etulinssiään tiputtelevan muovisen Canon lasin.
En kuitenkaan väheksyisi niitä haasteita joita käsin tarkentamiseen crop kennoisella kameralla ja sellaisen etsimellä liittyy. Fokus on oikeasti saatava kohdalleen, ja tuollaisella kombolla syvyysterävyysalue alkaa olla jo aika kapea, etsimen ollessa aika "pieni". Kyllähän se onnistuu, kokemusta on 550D:stä ja 85/1.4:sta, mutta huteja tulee runsaasti. Tämän jos hyväksyy niin eikun kokeilemaan vaan.
Toinen vaihtoehto on hommata käytetty 50 millinen. Vanhaa Sigmaa saa melko halvalla jo. Se on skarppi, mutta aika iso ja painava. Itse taannoin vaihdoin sellaisen Art versioon kun en oikein pitänyt kuvien ulkonäöstä täydellä aukolla, mutta se on 1.4 ja varmaan pätkii sen etulinssiään tiputtelevan muovisen Canon lasin.
-
Juu, olen myös tietoinen tuosta uudesta STM-mallista. Kovin ristiriitaisia juttuja vain lukenut siitä, että onko se optisesti sama vai parempi. Pieniä eroja vaikuttaisi olevan uudemman eduksi. Tuo on oikeastaan se vaihtoehto sitten mitä olen miettinyt, loistava lasi varmasti.
Tuosta adapteriongelmasta olen myös lukenut ja olenkin katsonut sellaisia objektiiveja joilla voi adapterin kera tarkentaa äärettömään ilman tuollaisia lisälinssejä.
Muutaman Pentax 50mm f/1.7 SMC:n olen löytänyt ja niistä nyt olen eniten kiinnostunut, ovat näkemäni perusteella erittäin teräviä ja jokin niiden kuvanlaadussa todellakin viehättää. Hintaakin tulisi huomattavasti vähemmän kuin tuolle 50mm f/1.8 STM:lle, mutta saisihan siinä uuden lasin, takuun ja automaattitarkennuksen.
Tuosta adapteriongelmasta olen myös lukenut ja olenkin katsonut sellaisia objektiiveja joilla voi adapterin kera tarkentaa äärettömään ilman tuollaisia lisälinssejä.
Muutaman Pentax 50mm f/1.7 SMC:n olen löytänyt ja niistä nyt olen eniten kiinnostunut, ovat näkemäni perusteella erittäin teräviä ja jokin niiden kuvanlaadussa todellakin viehättää. Hintaakin tulisi huomattavasti vähemmän kuin tuolle 50mm f/1.8 STM:lle, mutta saisihan siinä uuden lasin, takuun ja automaattitarkennuksen.
-
- Viesti:
Manuaalilasi on minun mielestä hyvä vaihtoehto, tarkentaminen kunnon renkaalla on mukavaa, mutta ilman leikkotähyslasia 650D:n hiirenluukusta tarkentaminen on välillä vähän arpomista.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viesti:
No jos mun pitäisi alle satasella 50millinen saada niin ottaisin kyllä silti sen EF 50 1.8 II tai uudemman STM version. Ei sen kuvanlaatu nyt kelvoton ole täydellä aukolla, parempi kuin monen vanhan manuaalitarkenteisen vastaavan. Tuo STM malli on jopa varsin houkutteleva!
Kuten todettua, manuaalitarkennus siitä 650D:n tirkistelyreiästä on vaikeaa mutta toisaalta liveviewin kautta onnistuu jo paremmin.
Kuten todettua, manuaalitarkennus siitä 650D:n tirkistelyreiästä on vaikeaa mutta toisaalta liveviewin kautta onnistuu jo paremmin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/