Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi
-
- Viesti:
Kommentoidaanpas tänne vielä sen verran, että aika mukavasti on tullut kävijöitä uuteen blogiin. Jatkossa pyrin päivittämään sitä noin viikon-puolentoista välein, mikä on perheelliselle miehelle sopiva tavoite. Ilmoittelen päivityksistä aina tähän samaan threadiin.
Terkuin,
Toni.
Ps. ja oikeasti mielelläni otan vastaan myös toisten Sony Alpha kuvaajien kuvaraportteja/juttuja/ym. Ilmoitelkaa ideoista, kertokaa omista sivuistanne ja some-tileistä. Yritetään saada sellaista toimintaa aikaiseksi Sony Alphan ympärillä, johon kaikki on tervetulleita.
Terkuin,
Toni.
Ps. ja oikeasti mielelläni otan vastaan myös toisten Sony Alpha kuvaajien kuvaraportteja/juttuja/ym. Ilmoitelkaa ideoista, kertokaa omista sivuistanne ja some-tileistä. Yritetään saada sellaista toimintaa aikaiseksi Sony Alphan ympärillä, johon kaikki on tervetulleita.
-
- Viesti:
Zeissin Loxia kokeilussa, osa 3 (kuvanlaatu & piirto) nyt valmis. Itse tykkäsin kovasti, eli on hyvä, mutta kompromissejakin on linssin kanssa tehty. Käykää katsomassa ketä Loxiat kiinnostavat! :-)
http://yearofthealpha.fi/
-Toni
http://yearofthealpha.fi/
-Toni
-
Hyvältä vaikuttaa sun blogisi. Veikkaan, että muut Alpha-käyttäjät epäröivät omien juttujensa jakamista siksi, että kaikki olettavat sinun saavan tuosta blogista jotain rahallista tai rahaan vastaavaa hyötyä.Kalainen kirjoitti:Kommentoidaanpas tänne vielä sen verran, että aika mukavasti on tullut kävijöitä uuteen blogiin. Jatkossa pyrin päivittämään sitä noin viikon-puolentoista välein, mikä on perheelliselle miehelle sopiva tavoite. Ilmoittelen päivityksistä aina tähän samaan threadiin.
Terkuin,
Toni.
Uskoisin, että ihmiset antaisivat helpommin juttuja/kuvaraportteja, jos saisivat edes jonkun edun, josta olisi heille hyötyä :)
Harvoin kukaan enää nykyään ihan ilmaiseksi tekee näitä blogeja, kyllä sinäkin siitä jotain hyödyt ;) Mutta niin kuuluukin.
-
- Viesti:
Moikka Eetu ja kiva kun pistit positiivista viestiä! :-)eetu1978 kirjoitti:Hyvältä vaikuttaa sun blogisi. Veikkaan, että muut Alpha-käyttäjät epäröivät omien juttujensa jakamista siksi, että kaikki olettavat sinun saavan tuosta blogista jotain rahallista tai rahaan vastaavaa hyötyä.Kalainen kirjoitti:Kommentoidaanpas tänne vielä sen verran, että aika mukavasti on tullut kävijöitä uuteen blogiin. Jatkossa pyrin päivittämään sitä noin viikon-puolentoista välein, mikä on perheelliselle miehelle sopiva tavoite. Ilmoittelen päivityksistä aina tähän samaan threadiin.
Terkuin,
Toni.
Uskoisin, että ihmiset antaisivat helpommin juttuja/kuvaraportteja, jos saisivat edes jonkun edun, josta olisi heille hyötyä :)
Harvoin kukaan enää nykyään ihan ilmaiseksi tekee näitä blogeja, kyllä sinäkin siitä jotain hyödyt ;) Mutta niin kuuluukin.
Haluan ja yritän pelata avoimilla korteilla. Joten selvitetään vähän.
En saa rahaa blogin pitämisestä eikä Sony/Zeiss maksa sen kustannuksia, vaan maksan kaikki siihen liittyvät kustannukset itse (myös idea blogista on yksinomaan minun, ei peräisin tukijoiltani). Tilasin juuri pari päivää sitten lisää siirtokapasiteettia, kun näytti siltä, että rajat tulevat vastaan. Joku on minulle mainoksia ehdottanut, mutta en halua sotkea niitä tähän kun minua ei varsinaisesti kiinnosta tavaran markkinointi vaan hyvän blogin pitäminen ja aktiviteetin aikaan saaminen suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien kesken.
Kun aloitin Sonyn tukemana Sony Alpha-kuvaajana, niin Sony pisti minulle A7-rungon, koska heidän mielestään minun pitää käyttää sellaista (no en tietenkään vastusta). Jos Sony tai Zeiss heittää minulle joskus vielä jonkun linssin, niin kiva juttu (testattavan kaluston lainaan heiltä). Se mitä minä tästä blogi-projektista kuitenkin varsinaisesti katson itselleni saavani, on tietty merkitys ja kehys omaan kuvaamiseeni. Minusta on mukavaa, että omassa kuvaamisessa tapahtuu eikä minun tarvitse etsiä näitä merkityksiä vaikealla tavalla muilta kentiltä, kuten vaikkapa valokuvilleni taiteellista tunnustusta foorumien kautta tuntemattomilta ihmisiltä. Tästä positiosta on myös helpompi rakentaa projekteja ja kehittää itseäni kuvaajana, sitten kun siihen rahkeet riittävät kunnolla (tällä hetkellä kotona kaksi lasta, joista toinen vasta kolme viikkoa vanha).
Jos vain mahdollista, niin näkisin mielelläni muidenkin suomalaisten Sony Alpha-kuvaajien onnistuvan omassa kuvaamisessaan, mitä sitten ikinä tavoittelevatkin. Mielelläni autan eteenpäin ketä vain, mutta onhan se selvää, että yhdellä ihmisellä on aika vähäiset resurssit. Omien kuvien julkaiseminen blogin kautta, on yksi tapa saada näkyvyyttä ja inspiraatiota omaan kuvaamiseen. Olisi kiva nähdä, että blogin kautta suomalaiset Sony Alpha-kuvaajat voisivat chekata toistensa tekemisiä ja ehkä verkostoituakin vähän keskenään. Muut tavat auttaa on sitten tavallaan aika satunnaisia ja tilanneriippuvaisia. Yksi kyseli, että saisiko Sonyn A7-II:n ja 35/1.4:n testattavaksi muutamalle keikalle ettei tarvitsisi omaa rahaa käyttää ennen kuin on varma setin toimivuudesta - yritin sopia homman Sonyn kanssa ja saada kaverilla laitteet käyttöön. Mielelläni myös tapaan niitä, jotka ovat Tampereen seudulla ja haluavat kokeilla jotakin mitä minulla on omassa kaapissani. Vaikka resurssit on vähäiset, niin reilua peliä yritän pelata kaikkien kanssa - ja ennen kaikkea saada jotain positiivista aikaan suomalaisten Sony Alpha kuvaajien kesken.
-Toni
-
Okei :) Eli tämä vaan kuulostaa skeptisen suomalaisen korvaan liian rehelliseltä ollakseen totta :D
Jatka hyvää työtäsi :) Onko Sonyn peilittömään järjestelmään saatavilla miten paljon teleobjektiiveja?
Itselläni nyt a6000 runko käytössä, ilman kameraa ei pystynyt olemaan, joten piti päätyä johonkin ns. pienen budjetin pakettiin.
Päällisin puolin ainakin tuntuisi, että laatu on parantunut sitten NEX-5:sen.
Jatka hyvää työtäsi :) Onko Sonyn peilittömään järjestelmään saatavilla miten paljon teleobjektiiveja?
Itselläni nyt a6000 runko käytössä, ilman kameraa ei pystynyt olemaan, joten piti päätyä johonkin ns. pienen budjetin pakettiin.
-
-
- Viesti:
Moikka ja sori myöhäinen vastaus - tässä oli tällainen pakanajuhla välissä. :-)eetu1978 kirjoitti:Okei :) Eli tämä vaan kuulostaa skeptisen suomalaisen korvaan liian rehelliseltä ollakseen totta :D
Jos telellä tarkoitat yli 100 millin putkia, niin siinähän on sellainen aukko tässä Sonyn järjestelmässä. Nex-järjestelmän aikaan esitelty 55-210mm on ulottuvuuden ja hinnan kannalta varmaan ihan ok, jos ei liian kriittinen ole kuvanlaadun suhteen. Sitten on tietysti 70-200/4 G, joka on näihin A7-kameroihin ja kallis, mutta toimii moitteettomasti A6000:sakin. Tän lisäksi on sitten joitakin superzoomeja 20-200 ja vastaavaa. En ole itse käytännössä testannut, mutta käsittääkseni nuo halvemmat on samaa tasoa kuin halvat telet tuolla DSLR-puolella. 70-200/4 G on sitten vähän enemmän hifi, mutta hintaakin on enemmän.
Ja kyllähän tuo A6000 on varmasti melkoinen parannus vanhaan Nex-5:een. Niin kuvanlaadun puolella, kuin myös fokuksessa. Se on hyvä valinta. :-)
-Toni
-
Sonyn salamaohjaus
Tässä olisi hyvä linkki sun blogiisi, tai ihan muuten vaan tiedoksi:
http://www.mhohner.de/sony-minolta/flas ... echref.php
edit. Ja tässä hyödyllistä vihjettä jos erillaisilla salamalaitteilla on ongelmia välähtää Sonyn salamakenkään liitettynä:
http://www.dpreview.com/forums/post/54085664
edit. Ja tässä hyödyllistä vihjettä jos erillaisilla salamalaitteilla on ongelmia välähtää Sonyn salamakenkään liitettynä:
Viimeksi muokannut aikaarska, Kesä 21, 2015 12 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Otin a6000:sen tuollaisen tuplakitin kanssa, eli 16-50 ja 55-210 linssien kera.Kalainen kirjoitti:Moikka ja sori myöhäinen vastaus - tässä oli tällainen pakanajuhla välissä. :-)eetu1978 kirjoitti:Okei :) Eli tämä vaan kuulostaa skeptisen suomalaisen korvaan liian rehelliseltä ollakseen totta :D
Jos telellä tarkoitat yli 100 millin putkia, niin siinähän on sellainen aukko tässä Sonyn järjestelmässä. Nex-järjestelmän aikaan esitelty 55-210mm on ulottuvuuden ja hinnan kannalta varmaan ihan ok, jos ei liian kriittinen ole kuvanlaadun suhteen. Sitten on tietysti 70-200/4 G, joka on näihin A7-kameroihin ja kallis, mutta toimii moitteettomasti A6000:sakin. Tän lisäksi on sitten joitakin superzoomeja 20-200 ja vastaavaa. En ole itse käytännössä testannut, mutta käsittääkseni nuo halvemmat on samaa tasoa kuin halvat telet tuolla DSLR-puolella. 70-200/4 G on sitten vähän enemmän hifi, mutta hintaakin on enemmän.
Ja kyllähän tuo A6000 on varmasti melkoinen parannus vanhaan Nex-5:een. Niin kuvanlaadun puolella, kuin myös fokuksessa. Se on hyvä valinta. :-)
-Toni
Okei, eihän ne mitään kovin kummoisia linssejä ole, mutta eivät toisaalta ihan huonojakaan. Ehkä tässä joutuu yhden tai kaksi kiinteää valovoimaista linssiä ostaa jossain vaiheessa.
Tuli tuota kokeiltua ihan "urheilukuvauksessa", ihan ok toimii ainakin kun valoa riittää, toki tuo kittilinssi ei muutoinkaan tähän hommaan ole se paras.
Muistikortin sijainti on kyllä syvältä, itse kun tottunut kortin ottamaan aina pois kun siirtää kuvia koneelle. Mutta ehkä tässä on ajateltu käytettävän USB:ia.
Firmwaren päivityskin näyttäisi menevän ihan hyvin, ainakin tähän asti :)
Kuvaaminen Nikonien kanssa alkoi käydä liian suorittamiseksi, joten piti jotain keksiä.
Niinpä päädyin hankkimaan a6000:sen lähinnä siksi, että yritän löytää kuvaamisen ilon taas jostain :)
-
No mulla on vähän samanoloinen tilanne mutta toiste päin :)eetu1978 kirjoitti:...Kuvaaminen Nikonien kanssa alkoi käydä liian suorittamiseksi, joten piti jotain keksiä.
Niinpä päädyin hankkimaan a6000:sen lähinnä siksi, että yritän löytää kuvaamisen ilon taas jostain :)
Mitä järkkäreihin tulee, niin olen kuvannut koko ikäni Minolta - Konica Minolta - Sony akselilla. A6000:n tuplakitti on täälläkin sekä sen lisäksi nyt jo vanhanko SLT-A55. Ja jokunen A-mount linssi. Molemmat kamerat ovat "ihan kivoja" mutta jotenkin on alkanut tuntua, että ehkä olisi aika kokeilla jotain muuta. Mutta kun on tottunut ja ehkä tykästynytkin tiettyihin sonismeihin (esim. EVF, kameran koko, kääntyvä näyttö) niin ei oikein tiedä mihin sitä suuntaisi. Isokokoista ja painavaa rohjoa en halua. Enkä tiedä haluanko OVF-kameraa. Täyskäri? Kuvanlaadullisesti ehkä joo mutta ei taida koko/paino-osasto täytyä... Toisaalta peilittömien AF mietityttää, kun A6000 + kittilinssit ei ihan vakuuta valon vähetessä. Hyvässä valossa se kyllä on riittänyt. Eli Sonyn A7-sarja ei taida olla minun.
Sampan NX-1 voisi olla kyllä ihan kova kone mutta taitaa mennä budjetin ulkopuolelle. Ehkä pitäisi käydä testaamassa Nikonin D5XXX-sarjaa, jos se istuisi käsiini. Tai sitten vaan käydään hakemassa E-mountin valovoimaisempi prime (varmankin SEL35F18) ja katotaan E-mount -elämää sen kanssa...
-
Se on varmaan aika pitkälti kiinni siitä, että mitä tykkää kuvata eniten.jalkkis kirjoitti:No mulla on vähän samanoloinen tilanne mutta toiste päin :)eetu1978 kirjoitti:...Kuvaaminen Nikonien kanssa alkoi käydä liian suorittamiseksi, joten piti jotain keksiä.
Mitä järkkäreihin tulee, niin olen kuvannut koko ikäni Minolta - Konica Minolta - Sony akselilla. A6000:n tuplakitti on täälläkin sekä sen lisäksi nyt jo vanhanko SLT-A55. Ja jokunen A-mount linssi. Molemmat kamerat ovat "ihan kivoja" mutta jotenkin on alkanut tuntua, että ehkä olisi aika kokeilla jotain muuta. Mutta kun on tottunut ja ehkä tykästynytkin tiettyihin sonismeihin (esim. EVF, kameran koko, kääntyvä näyttö) niin ei oikein tiedä mihin sitä suuntaisi. Isokokoista ja painavaa rohjoa en halua. Enkä tiedä haluanko OVF-kameraa. Täyskäri? Kuvanlaadullisesti ehkä joo mutta ei taida koko/paino-osasto täytyä... Toisaalta peilittömien AF mietityttää, kun A6000 + kittilinssit ei ihan vakuuta valon vähetessä. Hyvässä valossa se kyllä on riittänyt. Eli Sonyn A7-sarja ei taida olla minun.
Sampan NX-1 voisi olla kyllä ihan kova kone mutta taitaa mennä budjetin ulkopuolelle. Ehkä pitäisi käydä testaamassa Nikonin D5XXX-sarjaa, jos se istuisi käsiini. Tai sitten vaan käydään hakemassa E-mountin valovoimaisempi prime (varmankin SEL35F18) ja katotaan E-mount -elämää sen kanssa...
En usko, että pystyn a6000:sen kanssa urheilua kuvaamaan, mutta josko se ns. yleinen ilo kuvaamiseen taas löytyisi.
Lomalla sitä voisi oikein testata, että mihin tuo a6000 kykenee. Vähän turhan kova verrokki vaan vastassa, kun viimeksi oli käytössä Nikonin D750.
-
- Viesti:
Minulla ainakin aikaisemmin toimi vanha kunnon Nex-5N siinä mielessä, että kamera oli tarpeeksi pieni ja kuljetin sitä kaikkialla mukana. Toinen keskeinen tekijä oli minulla aikoinaan Sonyn E 50/1.8 OSS, joka toisaalta toi kiinteän polttovälin myötä tietyn luovan rajoitteen kuvaamiseen ja toisaalta taas kuvanvakaisen ansiosta avasi uusia tilanteita kun käsivaralta saattoi ottaa kuvia lähes pilkkopimeässä (tänä päivänä hankkisin kuitenkin 35/1.8 OSS:n). Olenkin viime kädessä luovien rajotteiden kannattaja. Jos käsillä on kaikki mahdollinen, niin mitään ei saa aikaiseksi, koska vaihtoehtoja on liikaa. Samalla tavalla luovia rajoitteita voi asettaa myös itse siten, että päättää ottaa esimerkiksi seuraavan kuukauden aikana pelkkiä lähikuvia, kuvia hämärässä, jne. Kun 'oma systeemi' kohtaa rajoitteita, joiden yli pitää keksiä uusia reittejä, niin avautuu kuvaamisessakin pakosta uusia ideoita. Varmaan se oleellinen asia onkin päästä irti totutuista hahmotustavoista ja opituista ratkaisuista sekä oppia sietämään epävarmuutta onnistumisen suhteen. Näin ainakin minulla itselläni.
-Toni
-Toni
-
- Viesti:
Re: Sonyn salamaohjaus
Sori kun vastaan myöhässä. Piti jo aikaisemmin kiittää näistä. Tiedänkin jo mielessäni näille sopivan paikan, kiitos! :-)aikaarska kirjoitti:Tässä olisi hyvä linkki sun blogiisi, tai ihan muuten vaan tiedoksi:
-Toni
-
- Viesti:
Omia mietteitä siitä, miten täyden kennon full frame formaatti vaikuttaa kuvissa:
http://yearofthealpha.fi/miksi-sony-a7- ... ull-frame/
Eli pääsääntöisesti tykännyt olen, mutta on ollut sellaisiakin tilanteita, joissa vanha 5N porskuttaa paremmin. Takaisin ei kuitenkaan ole paluuta. :-)
-Toni
http://yearofthealpha.fi/miksi-sony-a7- ... ull-frame/
Eli pääsääntöisesti tykännyt olen, mutta on ollut sellaisiakin tilanteita, joissa vanha 5N porskuttaa paremmin. Takaisin ei kuitenkaan ole paluuta. :-)
-Toni
-
- Viesti:
Nyt blogiin päivitetty ensimmäinen haastattelu-juttu. Eli kyseessä Hämeenlinnalainen Jari Mutta, joka kuvaa Sonyn Alpha77:lla.
http://yearofthealpha.fi/haastattelussa ... ari-mutta/
Tämän tyyppiseen haastattelu-sarjaan mahtuu mukaan muitakin suomalaisia Sony Alpha-kuvaajia, eli halukkaat ottakoon yhteyttä. :-)
-Toni
Tämän tyyppiseen haastattelu-sarjaan mahtuu mukaan muitakin suomalaisia Sony Alpha-kuvaajia, eli halukkaat ottakoon yhteyttä. :-)
-Toni
-
Hyvä haastattelu! Taitaa olla monelle kuvaajalle tuo luonto tärkeä inspiraation lähde :)Kalainen kirjoitti:Nyt blogiin päivitetty ensimmäinen haastattelu-juttu. Eli kyseessä Hämeenlinnalainen Jari Mutta, joka kuvaa Sonyn Alpha77:lla.
-Toni
-
- Viesti:
Niin, olen varmaan vaan kateellinen, mutta eiköhän kaikille ole jo tullut ko. blogin olemassaolo selväksi. Ei kai sitä joka postausta tarvitse erikseen mainita. Ne seuraa ketkä seuraa ja muut ei. Varsinkaan kun kyse ei ole puhtaasti vastikkeettomasta harrasteblogista.kapama-7 kirjoitti:Hyvin on Sony ujuttanut (piilo)mainoksensa tännekin.
Kapa
Ja jos kirjoittajia haluaa, niin tätä(kin) foorumia seuraamalla selviää ketkä sonilla vakavasti ottaen kuvaavat ja sitten heille vain yv:tä.
Kai siihen blogialustaan saa toteutettua sähköpostipohjaisen tilaussysteemin?
.
---
Muutenhan sonikeskustelu sopii tänne siinä kuin muutkin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi