Suosituksia taskukokoisista matkazoomeista

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
op76

Suosituksia taskukokoisista matkazoomeista

Viesti Kirjoittaja op76 »

Laitetaampas tänne aloittelijoiden osioon, kun nämä matkazoomit on mulle aivan uusi tuttavuus. Eli pitäis hommata tuollainen taskuun menevä pokkari, joka kulkisi aina mukana...eli mielellään farkun sivutaskuun menevä. Vaihtoehtoina näyttäis löytyvän ainakin:

Panasonic TZ55, Sony HX50V, Canon SX280 HS, Nikon S9600 (halvempi kuin 9500, ja lienee parempi?), ja Olympus Sh-60.

Noissa oli nyt kipurajana tuo Sonyn 240 euroa, mutta se on kyllä jo kallis investointi tällaisesta, joten ei mielellään montaa euroa kalliimpia vaihtoehtoja, vaan ennemmin reilusti halvempia. Polttoväliä sais riittää ainakin tuonne 400mm saakka. Tällähän on tarkoitus kuvata lomakuvia, sekä kaikkea mitä sattuu kohdalle silloin, kun ei järkkäri ole mukana...tai kun järkkärillä et saa zoomattua riittävästi.

Olisko noista mun ehdotuksista kokemusta?
Viimeksi muokannut op76, Kesä 16, 2015 16 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

GPS, se on erittäin hyvä ominaisuus lomakuvakamerassa. Kävin pikku lomasella ja kolmasosa kuvista oli sellaisia, etten olisi muistanut niiden ottopaikkaa. Kun kuvassa on gps-tieto, ne on helppo paikantaa. Tein kuvista tietysti nettigalleriankin ja sinne kunkin kuvan viereen googlen kartan kuvanottopisteen kanssa.

HX50V:ssä gps taitaa olla.

Minä ostin Panan TZ70:n ja myin sen jo poiskin. "Tappiota" tuli monta kymppiä, mutta en pidä sitä pahana hintana lomakameran käytöstä.
SuperDrive

Re: Suosituksia taskukokoisista matkazoomeista

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

op76 kirjoitti:Laitetaampas tänne aloittelijoiden osioon, kun nämä matkazoomit on mulle aivan uusi tuttavuus. Eli pitäis hommata tuollainen taskuun menevä pokkari, joka kulkisi aina mukana...eli mielellään farkun sivutaskuun menevä. Vaihtoehtoina näyttäis löytyvän ainakin:

Panasonic TZ55, Sony HX50V, Canon SX280 HS, Nikon S9600 (halvempi kuin 9500, ja lienee parempi?), ja Olympus Sh-60.
Oletko miettinyt SX610 HS:ää? Pienempi kuin SX280 HS. Tosin käsisäädöt puuttuvat. GPS on SX610 HS:ssä matkapuhelinen kautta.

http://camerasize.com/compact/#450,582,ha,t
op76

Kaikki ehdotukset on tervetulleita, ja saa myös tarjota omaansa. Eihän noissa ihmeitä mahda tehdä manuaalisäädöillä, mutta tietyissä tilanteissa voi niistäkin olla apua. Lähinnä kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia, että onko jossain mallissa ollut jotain erittäin hyvää, tai erittäin huonoa. Katsoin tuossa jokin aika sitten sellaisen vertailun, jossa verrattiin muistaakseni jotain Nikonin mallia Olympukseen, niin tarkennuksessa oli eroa kuin yöllä ja päivällä tuon olyn eduksi. Nämä oli näitä lähes uusimpia CSC-kameroita, eli huomattavasti isompia vielä...ja silti tuo Nikonin tarkennus oli täysin luokaton.
Jarski75

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Mulla on parista 'vanhemmasta' pokkarista kokemuksia.. Sonyn HX5V siirty vaimolle kun hommasin frisbeeheittojen analysointiin ton Nikonin 9500:n sen hidastusvideon takia..

Taytyy kyllä paatuneena DSLR Nikonistinakin sanoa että ei vielä ton generationin Nikonpokkari oikein vakuuta.. Sony pieksee sekä videossa että stilleissä, vaikka on selkeesti vanhempi ( Sonyissä ei vaan oikeen vissiin vieläkään oo tota 120fps tms. videota pokkareissa vaikka omassa Sony AS15 actioncamissa tekee hiton hienoo semiHD 120fps:ää - mikä siinä on vaikeeta ympätä toi softa / prossu pokkariin.. ). Actioncamien puute on se polttoväli.. liian laaja mun tohon tarpeeseen ja ei toki mitään zoomia.. siksi S9500, siihen se toimii ihan ok, vaikkakin pienellä resolla..

Mut stilleihin.. en ottas Nikonia tosta ikäluokasta.. ja tuskin ne karmeesti on muuttunu S9600 mentäessä ( sehän on ymmärtääkseni vaan S9700 ilman GPS.. )
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
op76

Tämä homma jäi vähän vaiheeseen. Näköjään tässä vajaassa parissa kuukaudessa vaihtunut tarjonta liikkeissä huonompaan suuntaan (vai onko se vaan selkeytynyt?), eikä näitä kovin paljoa liiku edes käytettynä. Nyt viimeiset ehdotukset, niin laitan illalla tilauksen sisään =) Kipuraja edelleen tuolla 250 euron hujakoilla.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

op76 kirjoitti:Tämä homma jäi vähän vaiheeseen. Näköjään tässä vajaassa parissa kuukaudessa vaihtunut tarjonta liikkeissä huonompaan suuntaan (vai onko se vaan selkeytynyt?), eikä näitä kovin paljoa liiku edes käytettynä. Nyt viimeiset ehdotukset, niin laitan illalla tilauksen sisään =) Kipuraja edelleen tuolla 250 euron hujakoilla.
Joo, minä taisin napana yhden viimeisistä SX280 HS:stä. Olen varsin tyytyväinen. Videolla on jotain akun kesto-ongelmia tosin. Nyt selvästi on markkinat jakaantuneet. On kiinalaista SX610 HS:sää suhteellisen halvalla ja sitten laadukkaampaa SX710 HS:ää tuplahintaan. Canonilla nyt on nyt ainoastaan SX610 HS tuohon hintaan. Toki on Ixus 265 HS vähän halvemmalla, mutta zoomia on vain 25-300 mm (vast.)

Nikonilla on varsin pieni kamera pitkällä zoomilla:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... 7000-musta

Käsisäätöjä ei tosin ole, eikä himmennintä (paitsi 2 aukon ND). Painoa on vain 165 grammaa.
Vastaa Viestiin