Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad kirjoitti:Mitä tarkoittaa kun sanot, että tarkennus välillä toimii ja välillä ei?
No siis otin muutaman kuvan ja hetken.päästä kamera oli ihan mykkä. Mitään asetuksia en muuttanut tms.
Ja samoilta sijoilta kiikutin sen huoltoon, jossa mitään vikaa ei ilmennyt.
nomad kirjoitti:Mitä tarkoittaa kun sanot, että tarkennus välillä toimii ja välillä ei?
No siis otin muutaman kuvan ja hetken.päästä kamera oli ihan mykkä. Mitään asetuksia en muuttanut tms.
Kamera oli siis kokonaan mykkä? Ei ainoastaan tarkennus?
Ja tätä esiintyy myös huollon jälkeen?
Joo. Siis tämä tuli takaisin kutsunnan jälkeen tämä. Tarkennus ei reagoinut mitenkään, ei kiinteällä eikä jatkuvalla, ei pisteellä, eikä autolla.
Että tiedä sitten mikä tuon voisi aiheuttaa, kun en tosiaan tehnyt välissä mitään muutoksia asetuksiin.
Ehkä voisin vielä testata ja vaikka "avautua" siitä tänne.
eetu1978 kirjoitti:
Joo. Siis tämä tuli takaisin kutsunnan jälkeen tämä. Tarkennus ei reagoinut mitenkään, ei kiinteällä eikä jatkuvalla, ei pisteellä, eikä autolla.
Että tiedä sitten mikä tuon voisi aiheuttaa, kun en tosiaan tehnyt välissä mitään muutoksia asetuksiin.
Tarkasta vielä kuiten, ettei oo menny MF päälle :)
nomad kirjoitti:
Tarkasta vielä kuiten, ettei oo menny MF päälle :)
Tarkastin ;) Sekä rungosta, että kahdesta eri linssistä. Voiko tuon tarkennuksen saada jollain näppäinyhdistelmällä tuohon takanappiin? Sillä viimeisin kerta kun kuvasin rungolla, niin oli muksut myös mukana kuvaamassa.. Vaikka eivät ne kyllä tee sillä mitään muuta kuin ottavat kuvia, mutta tämä on ainoa mitä itse voin enää keksiä.
Ja jos tämä on mahdollista, niin meikä nostaa itseni häpeäpaaluun :D
Saada takanappiin? toimiiko siis tarkennuksessa se takanappi mutta ei laukaisin? se on valikossa se valinta jolla tuo tehdään eli että laukaimesta ei tarkenna mutta takanapista tarkentaa.
Naranek kirjoitti:Saada takanappiin? toimiiko siis tarkennuksessa se takanappi mutta ei laukaisin? se on valikossa se valinta jolla tuo tehdään eli että laukaimesta ei tarkenna mutta takanapista tarkentaa.
Niin,juuri tämä ominaisuus. No, en jaksa enää murehtia tuota, runko toimii jälleen.
Edelleenkään en tosin tiedä mistä tuo johtui, mutta olkoon.
Naranek kirjoitti:Saada takanappiin? toimiiko siis tarkennuksessa se takanappi mutta ei laukaisin? se on valikossa se valinta jolla tuo tehdään eli että laukaimesta ei tarkenna mutta takanapista tarkentaa.
Niin,juuri tämä ominaisuus. No, en jaksa enää murehtia tuota, runko toimii jälleen.
Aivan, aivan, just........ Sehän on todellakin kameran vika jos et osaa sitä käyttää.
Otapa manuaali kätöseen ja tavaa sieltä miten ne laitetaan kohdalleen. Tuo on ominaisuus, ei vika. Se voit olla sinä itse joka on sen noinpäin räpeltänyt asetuksista tai sitten joku lapsukaisista, mutta kameran vika se ei ole. RTFM
Voin kuvitella tilanteen, kun oot menny sinne huoltoon nyrkit pystyssä manaamaan kuinka pskoja nää nikonit on ja huoltomies on "vahingossa" jättäny kertomatta mikä siinä on "vikana" :)
Mikset vain kuvaa jollain tutulla kameralla jossa näitä sun vikoja ei niin mahdottomasti ole? Pysyis ne hermotki varmasti paremmin kurissa. Ja ehkä sillä vanhalla vehkeellä voi kuvata myös jopa sitä urheilua, mihin D750 ei mielestäsi sovellu.
No onneks vika on nyt poistunut, eikä sun tarvi tänne siitä enää "avautua"
t. mulle kelpais D750. Voisin jopa harkita kasisatasen vaihtoa päikseen siihen :)
Aivan, aivan, just........ Sehän on todellakin kameran vika jos et osaa sitä käyttää.
Otapa manuaali kätöseen ja tavaa sieltä miten ne laitetaan kohdalleen. Tuo on ominaisuus, ei vika. Se voit olla sinä itse joka on sen noinpäin räpeltänyt asetuksista tai sitten joku lapsukaisista, mutta kameran vika se ei ole. RTFM
Heheh. Mähän sanoin jo tuolla edellisellä sivulla, että myönnän mahdollisen virheeni ja vedän itseni häpeäpaaluun :D
Mutta tosiaan, enhän osaa käyttää kameraa lainkaan.. Jos kamera toimi hetki sitten ihan ok ja seuraavassa hetkessä taas ei, niin en tosiaan ole voinut sitä itse laittaa päälle, kai..
Lisäksi tuo AF-On takanapilta ei ole hyvä D750:sen kanssa käyttää, joo kyllä, olen osannut laittaa sen päälle ja pois.
Jos yritin tehdä kaikki muut kotikonstit, paitsi en tätä, niin aina ei vaan tule se "helpoin" keino mieleen. Mutta tosiaan, tein tehdasnollauksen, vaihtelin tarkennustapaa, tarkennuspistettä jne jne. Jos siellä olisikin ollut AF-ON takanapille, niin eikös sen olisi pitänyt poistua tehdasnollauksen myötä?
Ja en mä mennyt nyrkit pystyssä huoltoon, tänne voi välillä vähän avautua ja aiheuttaa mielipahaa ;)
Voin kuvitella tilanteen, kun oot menny sinne huoltoon nyrkit pystyssä manaamaan kuinka pskoja nää nikonit on ja huoltomies on "vahingossa" jättäny kertomatta mikä siinä on "vikana" :)
Mikset vain kuvaa jollain tutulla kameralla jossa näitä sun vikoja ei niin mahdottomasti ole? Pysyis ne hermotki varmasti paremmin kurissa. Ja ehkä sillä vanhalla vehkeellä voi kuvata myös jopa sitä urheilua, mihin D750 ei mielestäsi sovellu.
No onneks vika on nyt poistunut, eikä sun tarvi tänne siitä enää "avautua"
t. mulle kelpais D750. Voisin jopa harkita kasisatasen vaihtoa päikseen siihen :)
Niin ja oot kyllä ihan oikeassa, yksinkertainen ukko tarvii yksinkertaisen kameran :) Ehkä nämä vanhemman polven kamerat ovat enemmän mun juttu.
Mutta nyt on muutoinkin sellainen hetki, että pitää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja jättää pelien kuvaamiset vähemmälle.
eetu1978 kirjoitti:
Heheh. Mähän sanoin jo tuolla edellisellä sivulla, että myönnän mahdollisen virheeni ja vedän itseni häpeäpaaluun :D
Mutta tosiaan, enhän osaa käyttää kameraa lainkaan.. Jos kamera toimi hetki sitten ihan ok ja seuraavassa hetkessä taas ei, niin en tosiaan ole voinut sitä itse laittaa päälle, kai..
Lisäksi tuo AF-On takanapilta ei ole hyvä D750:sen kanssa käyttää, joo kyllä, olen osannut laittaa sen päälle ja pois.
AF takanapilta on erittäin hyvä D750:ssä, mikä siinä on muka vikana?
Naranek kirjoitti:
AF takanapilta on erittäin hyvä D750:ssä, mikä siinä on muka vikana?
No mun sormet ei taivu sitä käyttää hyvin. Hyvin se varmasti toimii joillekin, mutta mulle se ei sopinut.
eetu1978 kirjoitti:No mun sormet ei taivu sitä käyttää hyvin. Hyvin se varmasti toimii joillekin, mutta mulle se ei sopinut.
Ei takanappia kenenkään ole yhtä helppoa käyttää kuin sitä, mikä on jo valmiiksi sormen alla eli laukaisinta. Siitä on vain niin paljon kaikkea muuta etua kun voi tarkentaa erikseen siitä takanapista...
Sakke_K kirjoitti:Ei takanappia kenenkään ole yhtä helppoa käyttää kuin sitä, mikä on jo valmiiksi sormen alla eli laukaisinta. Siitä on vain niin paljon kaikkea muuta etua kun voi tarkentaa erikseen siitä takanapista...
Tästä ikuisuusaiheestahan taitaa olla oma ketjunsakin, mutta ainakin D700/D800/D810 -rungoissa tarkennusnappi on sellaisessa paikassa, että sen käyttö on hyvin luonnollista. Yhtään ei tarvitse venytellä. Sen sijaan AF/AE-Lock -nappi on hankalan matkan päässä. Käsittääkseni D750 (etc) rungossa ei ole kuin tuo AF/AE-Lock.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Hel_NiS kirjoitti:Tuohan riippuu kauhean paljon sormien pituudesta.
Niinpä. Ja kaikilla ne ovat vähän eri mittaiset :D
Helposti ihmiset vaan unohtavat, että jos joku asia on itselle sopiva, niin ei se tarkoita, että se toimisi kaikille. Ja kyllä, voin sanoa itsekin unohtaneeni tämän ja usein :)