Youtubesta löytyy kasapäin hyviä tutoriaaleja. Kun kesytät käyrät ja hsl-paneelin (plus paikallissäädöt), harvoinpa sitä mitään muuta tarvisikaan.Jovala kirjoitti:Niin raw:na kuvaan kuin kamerasta (EOS 7D) irtoaa. Olenhan mä toki vielä tän 7D:n kanssakin oppimiskäyrällä. Eihän tästä ole kuin muutama viikko kun sen ostin.moonshine kirjoitti:^Kaikki sun kuvat paranis teknisesti tolkuttomasti, jos kuvaisit raw:na ja hieman panostaisit kuvankäsittelyyn. Ei tarviis myöskään wb:stä huolehtia.
Kuvankäsittely LR:ssä sen sijaan on amatöörimäistä. Lähinnä vain Basic paneelista. Yleensä etsin kuvasta jonkin harmaan läikän ja osoitan WB-pipetillä siihen. Jos tulos ei tyydytä, kumoan ja tyydyn vain jatkamaan tonesien säädöllä. Ensin automaatilla ja sitten hieman korjaillen. Monesti vain exposure hieman vähemmäksi ja joskus mustaa päätä Blackseistä.
Jonkun harvan kerran olen uskaltautunut hieman muutakin tekemään. Kuten tossa töyhtöhyypän tapauksessa Precensiä (Clarity +26, Vibrance +26 ja Saturation +2). Ihan fiilis-pohjalta. Mä en ymmärrä noista mitään.
Joskus intoudun oikaisemaan kuvan, jos oikeen pistää silmään horisontti tai lipputanko on kenollaan. Tai jopa päädyn hienostelemaan urbaanirakennelmien kuvissa Lens Corrections paneelin kanssa. Saa nurkat suoriksi.
Exportin jälkeen vilasen kuvan IrfanView:ssä ja kroppaan jos katson aiheelliseksi. Aika usein katson, jos etsin esteettistä näkökulmaa.
Listalla on kyllä tiedonhankintaa LR:stä. Itse asiassa ostin pari viikkoa sitten kirjan aiheesta: Jeff Schewe RAW-kuvankäsittely. (Lightroom, Camera Raw and Photoshop). Mutta olen vasta sivulla 31.
Tosin LR:ää pidemmälle en meinaa mennä. Siis Photoshoppaamaan. Joku roti tässäkin.
Sun kuvissa on usein todella platku kontrasti (ei siis hyvällä tavalla matala kontrasti). Ensiapuun voisi kokeilla tone curve -paneelin kontrastisäätöjä, saattas kummasti parantaa ilmaisua.
/se ot:sta.