Kuvankäsittelystä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Kuvankäsittelystä

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Osaisikos joku heittää jotain nyrkkisääntöä raw-kuvien käsittelyyn rakeisuuden ja terävöimisen suhteen?

Valkotasapainon tsekkaan ja säädän tummuudet/vaaleudet kohdilleen. Mutta sitten tuo rakeisuuden pois saaminen ja terävöiminen, ettei tule ylikäsiteltyä? Minkä verran ja mitä kannattaisi säätää? Toki joka kuva on erillainen, mutta suurin piirtein? Jatkan sitten työstöä gimpillä tämän vaiheen jälkeen.

Onko teillä itsellänne yleensä jotain peruslähtökohtaa mistä alatte hakea oikeita säätöjä?

Ja siis leikkikaluna nyt RawTherapee.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JoeSupreme
Viestit: 294
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Itse käytän lightroomia.

CA:t pois, noise reductionia niin että kuvasta ei tule liian pehmeää, jos on tärkeitä yksityiskohtia (esim. macro) niin niitä silmällä pitäen ettei liian pehmeäksi mene ja tällä tasapainottelen terävöittämisen kanssa.

Jos tämän jälkeen jää jonnekin kuvaan selkeää kohinaa niin sitten radial filtterillä vähennän tarvittaessa kohinaa tai vain ihan tietyltä alalta. (tätä harvemmin mutta jos on ihan pakko)

1:1 koossa tai 2:1, lopputulos täytyy olla semmoinen että miellyttää silmää, kyllä sen pidemmän päälle huomaa mikä on liian pehmeää ja mikä liian kohinaista, semmosta kompromissiä niiden väliltä se taitaa vähän olla.
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Yleensä en koske noise nappuloihin ollenkaan. "Luonnollinen" kohina on paljon paremman näköistä kuin siloiteltu muovipinta.
Terävöitys loppukäytön mukaan, näyttö, tuloste, paino....
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Enpä tiedä mitä RT:n versiota käytät, itellä on nyt koneella 4.2.222. Siinä on krominanssikohinan poistoon automaattinen versio joka vielä ilmoittaa kuvan kohinan lukuarvoina (mean ja high), luminanssin näkee vaikka 1:1 suhteessa hyvin ja voi poistaa liukusäätimellä haluamakseen. Wavelet levels työkalussa on edge sharpnes säädin jolla näkee hyvin koska jäljelle jäänyt kohina alkaa terävöityä.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Näihin kysymyksiin on yhtä monta vastausta kuin on vastaajia.
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Kiitos vinkeistä, näillä taas vähän eteenpäin :)

Käytössä on 4.2.30.

Testailin nyt Noise Reductionin kanssa niin, että en koskenut siihen Chrominanceen (mean ja high näkyvissä muttei hajua miten niitä pitäisi tulkita...), Luminance detail nolliin ja aloin lisäillä luminance slideria. Methodina lab. Jotenkin tuntuu vaikealta hahmottaa milloin sitä on sopivasti, mutta kai se testailemalla löytyy...
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Ei kai niillä (mean ja high) muuta merkitystä ole kuin kertovat kuinka kohinainen kuva on, siinähän tulee näkyviin myös eri raja-arvoja
effeuno
Viestit: 390
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

JuhaM kirjoitti:Yleensä en koske noise nappuloihin ollenkaan. "Luonnollinen" kohina on paljon paremman näköistä kuin siloiteltu muovipinta.
Terävöitys loppukäytön mukaan, näyttö, tuloste, paino....
Vanhana -70 ja -80 luvun ja Tri-X ja Agfapan 400 käyttäjänä vierastan rakeetonta kuvaa myös digiformaatissa.
Tuo on tietenkin niin makuasia kuin olla saattaa, mutta käytän yleensä kohinapoistoa hyvin vähän.
Mielestäni se, että "rae" tai "kohina" on terävää, niin sen tuoma efekti on oikeampi kuin täysin pehmeäksi "himmennetty" kuva.

Korostan kuitenkin jokaisen omaa näkemystä ja mieltymystä, ei liene sitä yhtä ja oikeaa näkemystä tästäkään asiasta.

Ystävällisesti.
Effeuno
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.

"Oikeat asetukset" riippuu myös paljoti optiikasta.

Muovisenoloiset kuvat ovat usein juuri yliterävöityksen ja kohinanpoiston tulosta.

Verkosta löytyy hyviä seikkaperäisiä artikkeleita terävöityksestä ja kohinanpoistosta ohjelmakohtaisesti.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.

"Oikeat asetukset" riippuu myös paljoti optiikasta.

Muovisenoloiset kuvat ovat usein juuri yliterävöityksen ja kohinanpoiston tulosta.

Verkosta löytyy hyviä seikkaperäisiä artikkeleita terävöityksestä ja kohinanpoistosta ohjelmakohtaisesti.
Samoilla linjoilla täälläkin. Lightroomissa käytän vakioasetuksia terävöinnille ja kohinanpoistolle aina ISO1600:aan asti.

Terävöitys: amount 50, radius 0.8, detail 20, masking 25. Pientä hienosäätöä tarvittaessa ja kuvakohtaisesti.
Kohinanpoisto: chrominance 25%, luminance 0%.

Nettikokoon pienennetyssä kuvassa pienet kohinat käytännössä katoaa muutenkin tyystin. Pienennettyyn kuvaan lievä jälkiterävöitys photarissa 0.1 säteellä.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
Cropeilla jouduin jo matalilla ISOilla käyttämään kohinanpoistoa vähänkin tummemmissa kuvissa, kun 5D3 ja ISO1600 ei tuota oikein valotettuna mitään ongelmia.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Guzmo
Viestit: 2055
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Nämä riippuu niin paljon kuvasta ja halutusta tyylistä. Lisään paljon useammin raetta kuviin kuin poistan sitä.
Pros
Viestit: 176
Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24

Viesti Kirjoittaja Pros »

JKyytinen kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
Cropeilla jouduin jo matalilla ISOilla käyttämään kohinanpoistoa vähänkin tummemmissa kuvissa, kun 5D3 ja ISO1600 ei tuota oikein valotettuna mitään ongelmia.
Ihan hyvää vertailua
Kuva
iomix
Viestit: 57
Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24

Viesti Kirjoittaja iomix »

Kysytään nyt täällä, kun RawTherapee:sta on ollut juttua:

1. RT tukee Adoben linssinkorjausprofiileja, mutta Adoben omalla lataajalla löytyy vain kolmannen osapuolen tekemiä profiileja ts. mistä löytyisi valmistajan alkuperäiset profiilit?

2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

iomix kirjoitti:2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
Kerro ensin, mitä sen "ei tehty mitään" -kuvan pitäisi muistuttaa.

Haluamasi täysin käsittelemätön kuva voisi näyttää suurennettuna suunnilleen tältä:
Kuva

Ja jos taas ajattelet, että käsittelemätön kuva on samanlainen kuin otettu JPEG-kuva, niin muuta kokeeksi vaikka kameran valkotasapainoasetusta.
iomix
Viestit: 57
Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24

Viesti Kirjoittaja iomix »

olli R kirjoitti:
iomix kirjoitti:2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
Kerro ensin, mitä sen "ei tehty mitään" -kuvan pitäisi muistuttaa.

Haluamasi täysin käsittelemätön kuva voisi näyttää suurennettuna suunnilleen tältä:
Kuva

Ja jos taas ajattelet, että käsittelemätön kuva on samanlainen kuin otettu JPEG-kuva, niin muuta kokeeksi vaikka kameran valkotasapainoasetusta.
Ei tässä kuvaa ykkösiksi tai nolliksi oltu muuttamassa, vaan lähinnä tarkoituksena oli aloittaa RT:n RAW-presetin tekeminen puhtaalta pöydältä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Joo, mutta kun raw-kuvassa ei ole "neutraalia" käsittelemätöntä vaihtoehtoa. Se on kennon antureiden arvoja, joita ei ole muutettu väreiksi. Sille tehdään aina jotain, jotta sitä voisi katsoa.

"Neutral" tai "Natural" -profiili voi tarkoittaa esim. sitä, että sillä saadaan jossain tavallisessa valonmäärässä 5500K -valoilla kuvattu keskiharmaa toistumaan niin, että värikanavien arvot ovat samat ja värisaturaatiot pystytään toistamaan jollakin testikortilla. Siis keskimääräisessä kuvaustilanteessa keskimääräinen toisto. Se on kuitenkin vain yhdet konversioparametrit toisten joukossa ja niillä tehdään ihan yhtä paljon "käsittelyä" kuin niillä muillakin profiileilla.

Tilanne on ihan sama kuin vaikkapa filmiaikana, jolloin eri filmityypit toistivat samassa tilanteessa otetun kuvan eri tavoin. Kuitenkaan ne eivät "käsitelleet" kuvaa eivätkä olleet sen enempää "väärissä väreissä" kuin mikään muukaan. Ihmisetkin havainnoivat värejä eri tavoin ja jollekin tietty filmi saattoi olla se oikea, kun toiselle toisenlainen filmi oli sellainen kuin hän näki tilanteen.

( Toisaalta on aika helpottavaa tajuta, että tavoitteena ei ole kuvassa toistaa värejä "oikein", vaan siten kuin kuvaaja haluaa. )

Eli siis presetissä ei ole paljoa väliä, millä profiililla lähdet liikkeelle. (On tosin hyvä idea määritellä tuo profiili, niin tietyn kokoisten säätöjen vaikutus on sama.) Preset sitten muuttaa noita konversioasetuksia taas, lähtökohtana on aina se sama Raw-kuva, riippumatta siitä valitusta profiilista.

Tässä itse asiassa on se Raw-kuvan ja Raw-konverttereiden voima, me ei tehdä säätöjä säätöjen päälle, vaan määritellään se "konversio", jolla tehdään sitten aina alkuperäisestä kuvasta kerralla lopullinen kuva.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos olisi olemassa jokin "neutraali" niin joka kamerassahan se olisi vakiona ;-)

Tai valmiiksi jokin "oikea" valotus ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Valmistajan omalla ohjelmalla, esim Canonin DPP, pääsee lähimmäksi sitä "prosessoimatonta" kuvaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

JKyytinen kirjoitti:Valmistajan omalla ohjelmalla, esim Canonin DPP, pääsee lähimmäksi sitä "prosessoimatonta" kuvaa.
Ei ole olemassa prosessoimatonta kuvaa. Sensorin mittausdataa pitää prosessoida jotta kuva syntyy.

Valmistajan omalla ohjelmalla saadaan japanilaisen insinöörin näkemys pikselien järjestyksestä.
Vastaa Viestiin