Sony a6000
-
Mikähän vikana kun olen koittannu päivitellä omaa sonya niin ei onnistu.
Kameran olen ostannu käytettynä ja siina ei tullut usb piuhaa ja olen koittannu päivitellä puhelimen piuhoilla.
Aina kun olen koittannu ajaa päivityksen niin näyttää vaan 1.00 versioo.
Asennus vaiheessa on usb liitätäntä ollut massamuisti tilassa
Kameran olen ostannu käytettynä ja siina ei tullut usb piuhaa ja olen koittannu päivitellä puhelimen piuhoilla.
-
Jostain luin, että USB-piuhalla olisi väliä. Mutta eikö sen firmwaren päivitysohjelma anna mitään ilmoitusta? Mulla ei kerran suostunut jatkamaan päivitystä, keskeytyi juuri ennen asennusta. Piuhan vaihto auttoi silloin. Yritin jollakin liian yksinkertaisella lataus USB-piuhalla kai.karpaasi68 kirjoitti:Mikähän vikana kun olen koittannu päivitellä omaa sonya niin ei onnistu.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
-
Aha. Okei, kuulostaa omituiselta. Että ohjelma menee loppuun, mutta firmis ei muutu...Mulla se väärä piuha aiheutti sen, ettei asennusohjelma tosiaan suostunut edes tekemään hommaa.karpaasi68 kirjoitti:Samaa lueskelin itsekin jostain.Eri puhelimien usb piuholla olen kokeillut.
Asennus ohjelma menee loppuun ja iroitan akun ja laitan takaisin.Ja virrat päälle niin aina on ollut 1.00 versio eikä ole päivitynnyt uudenpaan
-
-
Nyt kun olen ruksuttanut A6000:lla jonkusen sata kuvaa, niin pari kommenttia.
Kuvanlaatu on kyllä mainio ihan jpg-kuvauksessakin ottaen huomioon kameran koko ja hinta. Minun osaamisella ei tosin olla (koskaan) kameran äärirajoilla mutta omaan silmään se kelpaa hyvin. Tosin pikseliä piipitettäessä ISO3200 jpg on aika muhjua mutta ehkä raw:lla sais parempaa aikaiseksi. Jos viittis (ja olis aikaa & intoa) paneutua. Mutta näppäilyyn jpg riittää hyvin.
Minun kapea linssivalikoima on tietysti ongelma. E-mounttia on vain kittiputket (laajis 16-50 ja tele 55-200) ja A -> E adapterilla (LA-EA3), keulille on laitettu mm. SAL35/1.8 ja Tamronin 18-50/2.8. En ole vielä päässyt oikein sinuiksi manuaalitarkentamisen kanssa vaikka miten tahansa tarkennusapuja vilkkuu näytössä mutta jopa nämä A-mountit ovat välillä väläytelleet mitä kameralla vois saada aikaiseksi. Pitäis kait hankkia joku valovoimainen E-mount prime.
Aurinkoisena kesäpäivänä tarkennus toimii riittävän hyvin & nopeasti mutta valon vähenemisen huomaa. Onkohan vain mutua mutta tuntuu, että ei tarvita kuin pilvi auringon eteen, niin se jo riittää tuomaan tarkentamiseen epävarmuutta varsinkin ei-niin-kontrastikkaita kohteita kuvattaessa. Kun ei ole oikein kokemusta kunnon peilitarkentamisesta, niin en onneksi tiedä miten hyvä se voikaan olla. Mutta jokatapauksessa ei tämä susipaska ole hämärämässäkään. Oikeastaan parempi kuin odotin. Hyvässä valossa AF-C toimii yllättävän hyvin.
Oliko niin, että LA-EA4:lla automatiikka ei päästä aukkoa 3,5 suuremmaksi mutta manuaalina se onnistuu? Tolla sais edes jotenkin säädyllisen automaattitarkennuksen vanhoihinkin linsseihin. LA-EA3:n tarkennus sopii vain ja ainoastaan kiinteisiin ja elämättömiin pintoihin tarkentamiseen. Väliin tuntuu, että metsäkin ehtii kasvamaan silminnähden tarkennuksen "edetessä"...
Ergonomia on vähän kaksipiippuista. En edelleenkään pidä tätä taskupokkarikokoisena, ainakaan kittizoomin kanssa. Toisaalta runko on vähän pieni mun käsiin ja nappien ja rullien käyttö ei onnistu luontevasti. On varmaan aika metkan näköistä, kun silmä on kiinni EVF:ssä ja sormet haroo rungosta nappuloita. Joku varmaan luulee, että yritän kaivaa nenää tai hampaankoloja tms.
Mietin, että olisko lisäkahvasta apua? Onko kellään kokemusta? Nyt pari sormea roikkuu kahvan alla ja se ei tunnu luontevalta. Koko tietysti kasvaa mutta jos sitä käyttäisi silloin kun "kuvattaisiin oikeasti".
Noh, vielä ei ainakaan tarvitse miettiä kameran kiertoon laittamista, eli testit jatkuu.
Kuvanlaatu on kyllä mainio ihan jpg-kuvauksessakin ottaen huomioon kameran koko ja hinta. Minun osaamisella ei tosin olla (koskaan) kameran äärirajoilla mutta omaan silmään se kelpaa hyvin. Tosin pikseliä piipitettäessä ISO3200 jpg on aika muhjua mutta ehkä raw:lla sais parempaa aikaiseksi. Jos viittis (ja olis aikaa & intoa) paneutua. Mutta näppäilyyn jpg riittää hyvin.
Minun kapea linssivalikoima on tietysti ongelma. E-mounttia on vain kittiputket (laajis 16-50 ja tele 55-200) ja A -> E adapterilla (LA-EA3), keulille on laitettu mm. SAL35/1.8 ja Tamronin 18-50/2.8. En ole vielä päässyt oikein sinuiksi manuaalitarkentamisen kanssa vaikka miten tahansa tarkennusapuja vilkkuu näytössä mutta jopa nämä A-mountit ovat välillä väläytelleet mitä kameralla vois saada aikaiseksi. Pitäis kait hankkia joku valovoimainen E-mount prime.
Aurinkoisena kesäpäivänä tarkennus toimii riittävän hyvin & nopeasti mutta valon vähenemisen huomaa. Onkohan vain mutua mutta tuntuu, että ei tarvita kuin pilvi auringon eteen, niin se jo riittää tuomaan tarkentamiseen epävarmuutta varsinkin ei-niin-kontrastikkaita kohteita kuvattaessa. Kun ei ole oikein kokemusta kunnon peilitarkentamisesta, niin en onneksi tiedä miten hyvä se voikaan olla. Mutta jokatapauksessa ei tämä susipaska ole hämärämässäkään. Oikeastaan parempi kuin odotin. Hyvässä valossa AF-C toimii yllättävän hyvin.
Oliko niin, että LA-EA4:lla automatiikka ei päästä aukkoa 3,5 suuremmaksi mutta manuaalina se onnistuu? Tolla sais edes jotenkin säädyllisen automaattitarkennuksen vanhoihinkin linsseihin. LA-EA3:n tarkennus sopii vain ja ainoastaan kiinteisiin ja elämättömiin pintoihin tarkentamiseen. Väliin tuntuu, että metsäkin ehtii kasvamaan silminnähden tarkennuksen "edetessä"...
Ergonomia on vähän kaksipiippuista. En edelleenkään pidä tätä taskupokkarikokoisena, ainakaan kittizoomin kanssa. Toisaalta runko on vähän pieni mun käsiin ja nappien ja rullien käyttö ei onnistu luontevasti. On varmaan aika metkan näköistä, kun silmä on kiinni EVF:ssä ja sormet haroo rungosta nappuloita. Joku varmaan luulee, että yritän kaivaa nenää tai hampaankoloja tms.
Mietin, että olisko lisäkahvasta apua? Onko kellään kokemusta? Nyt pari sormea roikkuu kahvan alla ja se ei tunnu luontevalta. Koko tietysti kasvaa mutta jos sitä käyttäisi silloin kun "kuvattaisiin oikeasti".
Noh, vielä ei ainakaan tarvitse miettiä kameran kiertoon laittamista, eli testit jatkuu.
Viimeksi muokannut jalkkis, Kesä 01, 2015 17 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Iibeistähän noita, vaikka hinta on aika rasvainen. Joku 3D-printterin omaava tekisi hyvän tilin noita tulostelemalla.pasikan kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa, mistä tähän saisi uuden silmäsuojuksen etsimeen? Tahtoo irrota aika helpolla. Kun kaivaa esim kameraa repusta. nyt on sitten hävinnyt kokonaan.
Itse olen aina liimannut nuo kiinni kameraan. Muuten se katoaa ensimmäisellä kuvausreissulla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Eli edes manuaalimoodissa tuosta ei pääse isompaan aukkoon vaan pitäisi teippailla? Onko käryä miksi moinen toteutus?MjrPayne kirjoitti:LA-EA4 tosiaan antaa suurimmaksi aukoksi on 3.5. Mutta sitäkin voi kiertää estämällä linssin aukon säätövivun liikumisen vaikka teippaamalla aukko suurimmalleen. Tosin sitten pitää kuvata sillä suurimmalla aukolla koko ajan.
-
En ymmärrä tätä. Tarkoitetaanko tässä, että AF toimii aukolla f/3.5, mutta itse kuva otetaan sitten valitulla aukolla?jalkkis kirjoitti:Eli edes manuaalimoodissa tuosta ei pääse isompaan aukkoon vaan pitäisi teippailla? Onko käryä miksi moinen toteutus?MjrPayne kirjoitti:LA-EA4 tosiaan antaa suurimmaksi aukoksi on 3.5. Mutta sitäkin voi kiertää estämällä linssin aukon säätövivun liikumisen vaikka teippaamalla aukko suurimmalleen. Tosin sitten pitää kuvata sillä suurimmalla aukolla koko ajan.
Eihän se nyt voi pitää paikkaansa, että vaikkapa f/1.8 objektiiveilla voisi kuvata vain aukolla <f/3.5!!
-
Sonyn sivuilla tuosta aukkorajoitteesta puhutaan vain filmikuvauksessa ja alla olevan linkin sivulla on esimerkkikuvana 100mm f2.8 makrolla kuvattu kuva:
When shooting movies using autofocus, the aperture will be set to F3.5, or the maximum aperture of the lens when it is larger than F3.5. Exposure settings including aperture can be set as required when shooting movies using manual focus.
http://www.sony.net/Products/di/en-us/p ... ptors.html
When shooting movies using autofocus, the aperture will be set to F3.5, or the maximum aperture of the lens when it is larger than F3.5. Exposure settings including aperture can be set as required when shooting movies using manual focus.
-
Yep, minäkin tutkin asiaa ja en tosiaan löytänyt mitään asiaa siitä, etteikö > f/3.5 aukkoisia objektiiveja voisi käyttää isommallakin aukolla kuin f/3.5bababoboo kirjoitti:Sonyn sivuilla tuosta aukkorajoitteesta puhutaan vain filmikuvauksessa ja alla olevan linkin sivulla on esimerkkikuvana 100mm f2.8 makrolla kuvattu kuva:
http://phillipreeve.net/blog/sony-la-ea4/
Ilmeisesti asian kanssa on vain jotakin sekaannusta...Eli mitään teippikikkoja ei pitäisi tarvita käyttää vaikka haluaa kuvata isommilla aukoilla kuin f/3.5 (eli ts. pienempi f-arvo)...
-
Ei siellä mitään aukkolimiittejä ole stillipuolella, noi videopuolen jutut tosiaan. 85/1.4 ZA:llä jokusen kuukauden ammuskelin melkein 100% pelkällä AF:llä eikä mitään tuollaista tullut vastaan.aikaarska kirjoitti:Yep, minäkin tutkin asiaa ja en tosiaan löytänyt mitään asiaa siitä, etteikö > f/3.5 aukkoisia objektiiveja voisi käyttää isommallakin aukolla kuin f/3.5bababoboo kirjoitti:Sonyn sivuilla tuosta aukkorajoitteesta puhutaan vain filmikuvauksessa ja alla olevan linkin sivulla on esimerkkikuvana 100mm f2.8 makrolla kuvattu kuva:
http://phillipreeve.net/blog/sony-la-ea4/
Ilmeisesti asian kanssa on vain jotakin sekaannusta...Eli mitään teippikikkoja ei pitäisi tarvita käyttää vaikka haluaa kuvata isommilla aukoilla kuin f/3.5 (eli ts. pienempi f-arvo)...
-
No sitähän minäkin, LA-EA3:n omistavana ja sillä heti sen ilmestymisestä asti laukoneena, en siinäkään havainnut muita kuin tuon videopuolen rajoituksen, olisi ollut perin outoa jos tuommoinen rajoite olisi laitettu rampauttamaan lähes kaikkien niiden lasien käyttö suurimmalla aukolla, mitä varten tuo adapteri hommataan. Teipit voi siis jättää pöytälaatikkoon. :)
-
Tuli aamulla ilmaistua itseään himan huonosti. Eli tosiaan tuo AF rajoitus on 3.5, MF saa vapaasti valita isommankin. Ja piti kokeilla A7:lla tuota stilliä ja meneehän se isommalle AF:n kanssa mutta videolla vääntää siihen 3.5. Pääsääntöisesti kun olen adapteria käyttänyt videokamerassa niin en tuota huomannut.
-
No hyvä, kuulostikin idioottimaiselle tuo rajoitus. Katotaan meneekö tuokin hankintaan :)
Jonkun verran olen ehtinyt käyttämään LA-EA3:sta ja tuntuu, että Program modessa suurinta aukkoa ei käytetä kovin herkästi. Mieluumin pidennetään suljinaikaa tai nostetaan ISOa. Manuaalina tai A priorityllä suurimman aukon saa tietty käyttöön. Ihmettelin tuota SAL35/1.8:n kanssa. Pitää testata lisää.
Jonkun verran olen ehtinyt käyttämään LA-EA3:sta ja tuntuu, että Program modessa suurinta aukkoa ei käytetä kovin herkästi. Mieluumin pidennetään suljinaikaa tai nostetaan ISOa. Manuaalina tai A priorityllä suurimman aukon saa tietty käyttöön. Ihmettelin tuota SAL35/1.8:n kanssa. Pitää testata lisää.
-
- Viesti:
Ilmoitetaanpas myös täällä, eli uusi suomalainen Sony Alpha blogi pistetty juuri liveksi. Käykää katsomassa, jättäkää kommentteja ja kertokaa myös muille esim sosiaalisen median kautta. Löytyy täältä:
http://yearofthealpha.fi/
Varsinainen blogiin liittyä thread ja lisätietoa täällä:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12733051
Terkuin,
Toni.
http://yearofthealpha.fi/
Varsinainen blogiin liittyä thread ja lisätietoa täällä:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12733051
Terkuin,
Toni.