Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
cosmok kirjoitti:Ensin hankin 6D:n, sitten sihen kahvan. Kuvanlaatu 6D:ssä on kyllä hyvä ja se keskimmäinen tarkennuspiste. Mutta mutta, tällä hetkellä kuvaan 5D mark3 rungolla ilman akkukahvaa.
Eniten rungon vaihtoon vaikutti tarkennus, joka mark3:ssa on omaa luokkaansa. Sitten tuli etsin, rungon parempi istuvuus omaan käteen, nappulat...
Kuvanlaatu korkeilla herkkyyksillä hiukan huonompi vs 6D.
Mutta kyllä tuo markku3 on niin kova jokapaikan höylä että paluuta kuutoseen ei ole.
Tämä oma näkemykseni :)
Hetken minäkin kuvasin mk3lla ilman kahvaa, mutta kyllähän se oli pakko-ostos kuitenkin.
Se onkin paljon parempi kuin 4 aikasemmin hankkimaani Canon kahvaa.
Hommasin lopulta hieman taloudellistenkin syiden vuoksi kutosen ja kahvan. Parin päivän testailun jäljiltä voi kaiketi sanoa, että kameran käyttö pitää opetella uudelleen, mutta tämä ei ole kovin vaikeaa. Eiköhän se tässä neljän viikon loman aikana selkäytimeen asti kantaudu.
Merkittävin ergonominen puute on se joikkari, tosin eilen en enää hamuillut sen perään yhtä paljon kuin toissapäivänä. Mutta parempi toki olisi, jos tikku löytyisi tästäkin.
Kuvanlaadusta on vaikea sanoa, sillä en ole päässyt katsomaan kuvia ns. oikealta koneelta ja työläppärissä on aivan karmea näyttö.
Kamera kuitenkin istuu (suhteellisen pieneen) kouraan ihan hyvin kahvan kanssa, tämä on positiivinen ylläri. Kuten myös se, miten nykyaikaiselta se tuntuu ominaisuuksiensa ja toimintansa puolesta versus 5D2.
Livemusa-kuvia pääsen kokeilemaan lauantaina Pakkahuoneen ikävien valojen kanssa, siinä tulee korkeat ISOt ja tarkennuskin testattua. Oletan pitäytyväni keskipisteessä pitkälti, mutta ehkäpä noille sivupisteillekin löytyy vielä jotain käyttöä..
Ihan ok jahkailua tästä kuitenkin syntyi, ja sehän oli toki koko homman tärkein puoli! Ketjulle voisi laittaa arvosanaksi 8,5, kiitti vielä kaikille kommentoineille! :)
Noripsni kirjoitti:Voisitko vielä kertoa hieman 5D2:n tarkennuksen toiminnasta? Olen yrittänyt etsiä tietoa, mikä siinä on huonoa, mutta selkeää vastausta en ole saanut.
Olen vaihtamassa kameraa ja harkitsen juuri 5D2:n ja 6D:n välillä (taloudellisista syistä), mutta tuo tarkennus on nyt isoin kysymysmerkki.
Vuoden 2005 kriteereillä 5D mk2:n tarkennus olisi ok entry level järkkärissä. Siinä on vain muutama hassu tarkennuspiste. Käytännössä etenkin heikossa valossa on keskipisteellä tarkennettava, eikä sekään ole mitenkään mullistavan varmaa.
Noripsni kirjoitti:Voisitko vielä kertoa hieman 5D2:n tarkennuksen toiminnasta? Olen yrittänyt etsiä tietoa, mikä siinä on huonoa, mutta selkeää vastausta en ole saanut.
Olen vaihtamassa kameraa ja harkitsen juuri 5D2:n ja 6D:n välillä (taloudellisista syistä), mutta tuo tarkennus on nyt isoin kysymysmerkki.
Vuoden 2005 kriteereillä 5D mk2:n tarkennus olisi ok entry level järkkärissä. Siinä on vain muutama hassu tarkennuspiste. Käytännössä etenkin heikossa valossa on keskipisteellä tarkennettava, eikä sekään ole mitenkään mullistavan varmaa.
5D MkII:n tarkennus on aivan riittävä, kun ei paremmasta tiedä. ;) Itsellä ollut nyt 1,5 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Varmaan melkoinen kulttuurishokki, kun jossain vaiheessa on edessä vaihto 5D Mark III:een tai IV:een.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
5D MkII:n tarkennus on aivan riittävä, kun ei paremmasta tiedä. ;) Itsellä ollut nyt 1,5 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Varmaan melkoinen kulttuurishokki, kun jossain vaiheessa on edessä vaihto 5D Mark III:een tai IV:een.
Kun ei paremmasta tiedä ;-) Kuvaan itse Nikonilla joten aina toisinaan käyttämäni 5D mk2 tuntuu kovin antiikkiselta (myös saman ajan Nikoneihin verraten). Mutta kyllä se tarkennus maisemiin ja staattisiin potretteihin riittää. Vaan minkä kameran tarkennus ei riittäisi? Haasteet tulevat vastaan jos haluat kuvata käyttäen laajalle alueelle sijoitettuja tarkennuspisteitä tai kuvaat liikettä. 5D mk3 on tosiaan ihan eri tason kamera tässä suhteessa.
nomad kirjoitti:
Kun ei paremmasta tiedä ;-) Kuvaan itse Nikonilla joten aina toisinaan käyttämäni 5D mk2 tuntuu kovin antiikkiselta (myös saman ajan Nikoneihin verraten). Mutta kyllä se tarkennus maisemiin ja staattisiin potretteihin riittää. Vaan minkä kameran tarkennus ei riittäisi? Haasteet tulevat vastaan jos haluat kuvata käyttäen laajalle alueelle sijoitettuja tarkennuspisteitä tai kuvaat liikettä. 5D mk3 on tosiaan ihan eri tason kamera tässä suhteessa.
Tuossahan se jo melkein olikin sanottu. Mutta vielä lisänä: 6D:n tarkennus on jo reilusti parempi kuin 5D2:n. Ja kun noiden kameroiden hintaero ei oo kovin suuri, niin kyllä itse sitä kutosta suosittelen tällä parin viikon käytökokemuksella. Kuten tossa aiemmin kirjoitin, kamera tuntuu nykyaikaiselta. 5D2 ei, vaikka siinä aavistuksen parempi ergonomia onkin.
tuplayusto kirjoitti:Toisaalta, kannattaa varmaankin vertailla 5D-sarjaa ja 6D:tä, eikä kameroita, jotka ovat jotain muuta (vaikkakin muistuttavat juu juu).
Olen kyllä kädessä noita täyskennoisiakin pitänyt.