Nikkor AF-S 20mm f/1.8G vs. Sigma NAF 24mm f/1.4 Art DG HSM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
hd73

Nikkor AF-S 20mm f/1.8G vs. Sigma NAF 24mm f/1.4 Art DG HSM

Viesti Kirjoittaja hd73 »

Olen ostamassa linssiä pääasiassa maisema- ja katukuvaukseen. Jonkin verran myös tilaisuuksien ja juhlien kuvaamista. Kumpi otisikon objektiiveista sopii paremmin Nikon D610 kaveriksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Katukuvaus täyskennoisen dslr:n ja 20 millisen objektiivin kanssa on suht toivotonta puuhaa joten vastaan, että Sigma 24mm. Vaikka ei tuokaan kyllä mikään katukuvausobjektiivi ole. Harvoin (ei siis oikeastaan koskaan) katukuvauksessa tarvitaan valovoimaa noin paljon. Ja kun kuvaat ihmisiä tämmöisellä suurehkolla laajiksella peilin klonksuessa 97cm päässä kuvattavan korvasta, niin ei se vaan oikein toimi...

Maisemiin kummatkin menevät varmaan ok, haluamastasi kuvakulmasta riippuen. 20mm ja 24mm ero on melkoisen huomattava... Tosin ei valovoima ole myöskään maisemakuvauksessa niin kovin oleellinen asia. Piirron erotkin katovat aika hyvin jos himmennät f/8-11.

Itse ostaisin näistä Sigman. f/1.4 voisi antaa todellisia mahdollisuuksia kapeaan terävyysalueeseen esim henkilökuvissa (joka on kyllä vaikea laji 24mm kanssa). Lisäksi ovat puhuneet, että tähtitaivasta kuvatessa Nikonin 20mm/1.8 pukkaa comaa melkoisen runsaasti.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

nomad kirjoitti:Ja kun kuvaat ihmisiä tämmöisellä suurehkolla laajiksella peilin klonksuessa 97cm päässä kuvattavan korvasta, niin ei se vaan oikein toimi...
Disfarmer-genren katukuvausta?
nomad

moonshine kirjoitti:
nomad kirjoitti:Ja kun kuvaat ihmisiä tämmöisellä suurehkolla laajiksella peilin klonksuessa 97cm päässä kuvattavan korvasta, niin ei se vaan oikein toimi...
Disfarmer-genren katukuvausta?
:-) Eli katukuvausta jossa kuvaaja ei todellakaan ole ns. kotonaan (eli Disfarmerin tapauksessa studiossa).
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ajateltuihin tarkoituksiin voi olla vaikeaa löytää sitä 100% optimaalista primeä.

Mitäs 35-millinen? Itse olen jostain syystä tykästynyt kropilla 24-milliseen katu- ja tapahtuma- (museot) kuvauksessa. D810:n nokallakin on aika usein Sigman 35/1.4 Art.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad

mremonen kirjoitti:Ajateltuihin tarkoituksiin voi olla vaikeaa löytää sitä 100% optimaalista primeä.

Mitäs 35-millinen? Itse olen jostain syystä tykästynyt kropilla 24-milliseen katu- ja tapahtuma- (museot) kuvauksessa. D810:n nokallakin on aika usein Sigman 35/1.4 Art.
Lähtien siitä oletuksesta, että maisemia voi oikeastaan yhtä hyvin kuvata ihan kaikilla polttoväleillä, olisi minun suositus 50mm.

Katukuvaamisen luonne riippuu tietenkin siitä, että ollaanko Varkaudessa vai Hong Kongissa, tai New Yorkissa vai Rovaniemellä. Yleensä kuitenkin täyskärin kaltaisen suht ison möhkökameran kanssa on vaikea kuvata ihmisiä niin läheltä, että laajiksen käyttö olisi mielekästä. Itseasiassa 85 millisen olen usein todennut oikein käyttökelpoiseksi. Näin etenkin täällä ujojen ihmisten harvaan asuttamassa pohjolassa.

Eriasia ovat sitten Ricoh GR ja Nikon Coolpix A tyyppiset laajakulmaiset pokkarit. Ne toimivat katukuvauksessa koska ovat hiljaisia ja huomaamattomia ja tarjoavat mahdollisuuden räpätä se kuva vaikka kuinka läheltä. Lisäksi noissa on pienempi kenno, mikä tuo pidemmän syväterävyyden, jolloin voidaan zone-tarkentaa, eikä tarvitse huolehtia af:n viiveistä ja vikapaikkaan osumisesta.

Mutta jos järkkärillä ja 20 millisellä pitää välttämättä kuvata, niin sitten objektiiviksi jokin käsitarkenteinen malli. Siihen sopiva arkennusetäisyys ja terävyyalueen halliunta himmentämällä, niin ei tarvitse kuin paukuttaa. Olen tuotakin kokeillut mm. 20mm Voigtländerin kanssa, mutta ei se kyllä kivaa ole (vrt. Coolpix A tai 50mm tai 85mm).

Tämän ihan kokemuksesta sanon. Kaikessa kuvauksessahan saa käyttää ihan mitä välineitä haluaa ja hyväksi kokee :-)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

...toisaalta noinkin laajalla voi kuvata möhkölläkin niin, ettei kuvattavat ajattele olevansa kuvassa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

OskuK kirjoitti:...toisaalta noinkin laajalla voi kuvata möhkölläkin niin, ettei kuvattavat ajattele olevansa kuvassa.
Ilmainen vinkki. Kun dslr:llä katukuvaa läheltä ihmisiä, niin voi kuvan ottohetkellä liippaista jalalla asfalttia. Tämä on hiukan hankalaa, mutta jalan ääni peittää kameraa jolloin kohde ei häiriinny ja voi sitten ottaa sen seuraavankin kuvan.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Polttoväliero on merkittävä kuten on jo todettukin. Sigmasta ei ole kokemuksia, mutta 20mm on heittämällä Nikonin paras laajakulma tällä hetkellä, sietää flareakin hemmetin hyvin. Täysi aukko on aika tuhnua, mutta maisemakäyttöön stopattuna loistava jo nelosaukosta lähtien.

Tämä skene tappaa useamman optiikan:

Kuva

Silti 20mm suoriutuu kiitettävästi ja pitää kontrastin koko ruudun alueella.
hassel

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G vs. Sigma NAF 24mm f/1.4 Art DG

Viesti Kirjoittaja hassel »

hd73 kirjoitti:Olen ostamassa linssiä pääasiassa maisema- ja katukuvaukseen, tilaisuuksien ja juhlien kuvaamista. Nikon D610
Kuullostaa siltä että tarvitset 24-70mm zoomin.
Sillä hoituu nuo kaikki tarpeesi ff-kennossa.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Kuinka pahasti noilla edellä mainituilla objektiiveilla coma vaivaa tähtikuvauksessa, aukoilla 1.-2.5?

Lenstip sivustolta kyllä katsottuna että molemmissa sitä löytyy mutta.....
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nikkori on melko ankea, koomainen pullonpohja täydellä aukolla.
Vastaa Viestiin