nomad kirjoitti:
Toinen jännä juttu on, ettei objektiivitesteissä ole kiinnitetty tähän sen isompaa huomiota. Kuvaako ne testaajat näillä mitään muuta kuin testitauluja tai tiiliseiniä? Käytännön kuvaustilanteissa vakaajan ongelma selviää 10 minuutissa.
Tai sitten ei selviä! Olin itse jokseenkin onnellinen 4/300 mm Pf optiikan omistaja eiliseen asti, kunnes palailin lukemaan tätä tuskaa tuottavaa palstaa. Olin kyllä huomannyt että toisinaan kuvat eivät ole tarkkoja, mutta enpä osannut yhdistää ongelmaa suljinaikoihin. Tiedossa kyllä oli että ongelmia on ollut, mutta ilman järjestelmällistä testausta tuo ei mulle ollut valjennut.
Luullakseni omistamani optiikan kappale on ollut Isosceleksen testattavana - sikäli, mikäli optiikka meni testin jälkeen Ouluun Digitarvikkeeseen. Isoscleles kuvaili vakaajan toimintaa johdonmukaiseksi kaikilla suljinajoilla. Sitä se ei vaikuttaisi kuitenkaan olevan.
Kuvasin 20 otosta vaihtelevista kohteista, mm. nomadin suosiossa olleita likaisia ikkunoita. Helpoimmaksi tarkasteltavaksi osoittautui likainen ikkuna, jonka pintaan on pingoitettu ohut pilkkisiima.
Kuvasin A-automatiikalla kohtuullisen tukevalta käsivaralta säätäen peukalolla ISO-arvoa ajoilla 1/30-1/250 20 ruutua kullakin (1/50s jäi kuvaamatta). Tarkastelin kuvia LR:ssä 100% koossa ja jaoin kuvat tärähdysepäterävyyden osalta kolmeen luokkaan ja tähditin kuvat 3-5 tähteä arvoilla tarkkuuden mukaan.
Eniten heikointa tarkkuutta syntyi pienen n:n testini pohjalta ajoilla 1/60-1/100s. Vähiten ajoilla 1/160-1/250s.
Eniten keskimääräistä tarkkuutta (ei siis kuitenkaan tarkkaa!) syntyi ajoilla 1/125-1/160s - 15 kpl kummallakin.
Parasta jälkeä syntyi 3kpl 1/30s, 3kpl 1/40s, 1kpl 1/80s, 1kpl 1/125s, 1kpl 1/160s, 7kpl 1/200s ja 14kpl 1/250s.
Eli mun kappaleella täysin terävät puuttuivat lähes täysin välillä 1/60-1/160s.
Kamerana testissä D750. Fiksumpaa olisi ollut käyttää eksaktit suljinajat antavaa S-automatiikkaa säätäen ISO-arvoa, mutta enpä testihetkellä keksinyt kuinka tehdä sen yhtä näppärästi kuin nyt säätäen takakiekosta peukalolla ISO-arvoa...
Harmillisia pikku bugeja uusissa vermeissä. Optiikan kanssa ostamani pari kuukautisen D750 salamakansi ei aina pomppaa ylös avauspainiketta painaessa ja vanhoilla käsisäätö-optiikoilla aukkotiedon päivittyminen pienimmästä suurimpaan kestää rungolla minuutin. Kyselin JAS:ilta ja molemmat kyllä korjattavissa - tähän vuodenaikaan vain ei viitsi moisia pikku vikoja korjauttaa. Ja taidanpa minäkin jäädä odottelemaan vakaajani kanssa Nikonin yleisempää linjaa, kuin että lähettäisin JAS:ille pyöriteltäväksi....
Muutenhan tuo linssi on mitä mainioin, luotettavan tuntuinen, piirtää hienosti, dof aiempaa vastaava, tarketaa nopeasti & näppärän kokoinen...se että vakaaja ei toimi sillä alueella, jolla sen juurikin tulisi on anteeksiantamaton vika....