Arkistointiohjelmista, se tämän hetken paras ?

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
anranni

Viesti Kirjoittaja anranni »

Sama edessä kuin tämän viestiketjun aloittajalla.

Kuvia on tullut otettua nyt noin 8000 parissa vuodessa. Alkuun pokkarilla ja syksynä hankin 20D:n. Kaikki on kovalevyllä yhdessä ja samassa folderissa. Lisäksi tietenkin varmuuskopiot cd:inä ja ulkoisella kovalevyllä.

Ostin arkistointia varten jo syksyllä Photoshop albumin 2:n, mutta en jostain syystä pidäkään siitä. On erittäin hidas ja jos olen käsittänyt oikein, se ei tallenna tagejä iptc-tietoihin. Jos nyt joskus haluaisinkin vaihtaa katalogiohjelmani, niin vaivalla kuville annetut tagit olisivat tipotiessään.

Olen selannut näitä palstoja ja latasin koneelle iView Media Pro-trialin. Valitettavasti olin reissussa suuren osan ajasta, jotten ehtinyt ohjelmaan kunnolla tutustua. Kokeilun umpeuduttua latasin vertailun vuoksi IMatch:n, joka vaikuttaa monipuoliselta ainakin iptc-tietojen muokkaamisen suhteen.

iView Media Pro vajaa 200 vs. iMatch n. 50 euroa. Ei taida olla iView "lähes neljä kertaa parempi". Kommentteja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sl

Viesti Kirjoittaja sl »

oneironaut kirjoitti:Esim. Photoshop Album voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Siitä saa ilmaisen version, jonka toiminnot riittää hyvin normaaliin kuvien arkistointiin
kiitos vinkistä! mainio ohjelma ja täyttää omat vaatimukset hyvin. ilmainen versio oli nimeltää Photoshop Album 2.0 starter edition. lajittelin aika näppärästi noin 6000 kuvaa.
aisala

Kokemuksia Picasasta?

Viesti Kirjoittaja aisala »

Voisiko Tipe kertoa kokemuksiaan ja mielipiteitään tuosta Picasa 2:sta? Jonkinlainen arkistointiohjelma pitäisi koneelle löytää. Picasassa houkuttelee harrastelijakuvaajaa tuo ilmaisuus.

Tietysti myös muiden Picasan käyttäjien mielipiteet kiinnostavat.
Rebel XT

Re: Kokemuksia Picasasta?

Viesti Kirjoittaja Rebel XT »

aisala kirjoitti: Tietysti myös muiden Picasan käyttäjien mielipiteet kiinnostavat.
Kokeilin noin puoli vuotta sitten Picasaa. Se olisi muuten ollut lähes täydellinen tarpeisiini, mutta ohjelma on toteutettu 7-bttisellä merkistöllä. Tämä tarkoittaa sitä, että vain englantilaiset aakkoset ovat käytössä. Eli kuviin ei voi tallentaa ääkkösiä sisältävää tekstiä. En siis ottanut ohjelmaa käyttöön. Tuon kehityskin tuntuu junnaavan paikoillaan... Sääli, muuten hyvä ohjelma harrastajan tarpeisiin.
PeteH

Re: Kokemuksia Picasasta?

Viesti Kirjoittaja PeteH »

aisala kirjoitti:Voisiko Tipe kertoa kokemuksiaan ja mielipiteitään tuosta Picasa 2:sta? Jonkinlainen arkistointiohjelma pitäisi koneelle löytää. Picasassa houkuttelee harrastelijakuvaajaa tuo ilmaisuus.

Tietysti myös muiden Picasan käyttäjien mielipiteet kiinnostavat.
Kokeilin myös Picasaa, mutta en löytänyt siitä tukea "offline"-kuville. Tuhansien kuvien CD-arkiston importoiminen takaisin kovalevylle ei oikein innosta. Tai ehkä en vaan osaa ...

Taidan päätyä iMatchiin, ei se lisenssi nyt ihan kauheita maksa.

- Pete
cocco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cocco »

sl kirjoitti:
oneironaut kirjoitti:Esim. Photoshop Album voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Siitä saa ilmaisen version, jonka toiminnot riittää hyvin normaaliin kuvien arkistointiin
kiitos vinkistä! mainio ohjelma ja täyttää omat vaatimukset hyvin. ilmainen versio oli nimeltää Photoshop Album 2.0 starter edition. lajittelin aika näppärästi noin 6000 kuvaa.
Ei tue CR2 tiedostoja! Eli canonin rawta?
Veikkaampa että nyt mä en osaa, kertokaas mulle...
tuulis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuulis »

picasa2 käytössä minullakin.

itse tykkään laittaa sen kautta emaililla kuvia menemään.
ja muutenkin riittää omiin tarpeisiin tällä hetkellä tuo.
SetTainte

Viesti Kirjoittaja SetTainte »

Mihinkäs nää arkistointiohjelmat oikein noita tietojaan tallettelee? Joku on ainaknin jossain välissä tainnut tulla maininneeksi jotain jostain ITPC:stä tai jostain?
Eli pointtini on se, että jos nyt vaikka aluksi alkaisi käyttelemään Picasaa ja sitten joskus tekisi mieli vaihtaa ohjelmaa, niin pakkohan silloin on saada kaikki kuvainformaatio ja tiedostorakenne myös siirtymään... Vai osaavatko eri valmistajien ohjelmat exportata/importata toistensa databaseja?
halvmi

Viesti Kirjoittaja halvmi »

SetTainte kirjoitti:Mihinkäs nää arkistointiohjelmat oikein noita tietojaan tallettelee? Joku on ainaknin jossain välissä tainnut tulla maininneeksi jotain jostain ITPC:stä tai jostain?
Eli pointtini on se, että jos nyt vaikka aluksi alkaisi käyttelemään Picasaa ja sitten joskus tekisi mieli vaihtaa ohjelmaa, niin pakkohan silloin on saada kaikki kuvainformaatio ja tiedostorakenne myös siirtymään... Vai osaavatko eri valmistajien ohjelmat exportata/importata toistensa databaseja?
Taitaa monet jo tallentaa oheistiedon kuvan tiedostoon iptc muodossa, mutta tietokantojakin käyttelevät tai sitten molempia. Esim. Canto Comulus, jota jossakin vaiheessakäytin, tallentaa oheistiedon iptc tageihin, mutta katalogista se tallentaa tietokantatiedoston joita voi luoda haluamansa määrän ja mihin tahansa (onpi katevää esim. laittaa kuvat CD:le ja katalogi sille samalle levylle). Acdsee joskus ammoin loi tieokannan oletushakemistoon, jota kylläkin pystyi muuttamaan ja tallensi tiedot siihen, lisäksi se ymmärsi EXIF tietoja ja muokkasikin niitä ja lisäksi se muistaaakseni tallensi kuvahakemistoon descript.ion nimisen piilotiedoston, joka sisälsi oheistietokenttiin syötetyt tekstit. Fotostation tallettaa oheistiedon iptc tageihin, mutta niitä voi viedä vaikka hakemistottain .xml tiedostoihin jos haluaa tehdä varmistuksia Fotostation tallettaa asetustiedostoja sitten useampaankin paikkaan (en muista niiden sijainteja nyt ulkoa). Adope photoalbum tallettaa iptc tageihin (vaikka niitä onkin hyvin rajallisesti käytössä) ja lisäksi se luo jonnekin päin tietokannan, joka sisältää pikkukuvat ja tiedot katalogeista tms.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Otin iView Multimedia Pro 3 demo version käyttöön ja syötin kahden päivän aikana yli 18 000 kuvaa arkisto-ohjelmaan ja nimesin niille hakusanat.
Erittäin nopea ja kätevä käyttää. Kuvat on tällä hetkellä tallennettuna DVD levyille mutta arkistointiohjelma muodostaa niistä thumbnailin, joka on nopeasti käytettävissä arkistoa selattaessa. Kuvan sijainti levyillä näkyy arkisto-ohjelmassa esillä olevan polun mukaan. Fyysinen kuvien arkistointi olisi kyllä kätevämpi ulkoisilla kovalevyillä.
Kaikki kuvaformaatit aina 5D:n raweista Nikonin 5700 vastaaviin on tuettu.

Mutta nyt vain pitäisi hommata jostakin 200 eur.:(
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
JaSu63

Viesti Kirjoittaja JaSu63 »

kohan kirjoitti:Otin iView Multimedia Pro 3 demo version käyttöön ja syötin kahden päivän aikana yli 18 000 kuvaa arkisto-ohjelmaan ja nimesin niille hakusanat.
Pistäppä vinkkiä miten syötit nuo hakusanat? Melkoinen määrä kuvia noin lyhyessä ajassa, itse olen tahkonnut paljon kauemmin vähemmän määrän kanssa. Eli tekniikassa selvästi meikäläisellä parannettavaa. ;-)
kohan

JaSu63 kirjoitti:Pistäppä vinkkiä miten syötit nuo hakusanat?
Minulla oli lähtökohta vähän hidas. Kaikki kuvat tuli CD tai DVD levyiltä.
IView Multimedia Pro toimii drag and drop periaatteella.
Kuvat valitsin explorerin avulla CD levyltä ja pudotin ne ohjelman IVM:n työpöydälle ja niihin sai liitettyä hakusanat sitä mukaa kuin kukin hakemisto oli siirtynyt arkisto-ohjelmaan.
Hakusanan luonti ensimmäisen kerran kirjoittamalla ja sen jälkeen valitset haluamasi thumbnailit ja pudotat ne hakusanan päälle. Ohjelma hoitaa loput.
Yritin ensin tehdä arkistoinnin Extensis Portfolio 7 avulla mutta se oli toivottoman hidas. Raksutti CD levyllista kuvia niin kauan että minä luovutin ja valitsin tämän. Saman hintainen ohjelma mutta en ottaisi riesoikseni. Hermo menisi.
mtakala

Viesti Kirjoittaja mtakala »

Onko samasta aiheesta olemassa suomenkielisestä ja ilmaista vaihtoehtoa? Photoshop Album Starter Edition täyttäisi "vanhusten" vaatimukset helppokäyttöisyydestä, kunhan vain olisi suomenkielinen.
basic

Viesti Kirjoittaja basic »

Olen tässä muutaman päivän ropaillut Applen Aperturen kanssa.
Kyseessä ei ole pelkästään arkistointisofta, vaan pikkasen laajempi. Arkistoi tosin myös. Toistaiseksi ajatukset ovat ristiriitaiset; arkitointi puoli on hoidettu esimerkillisesti. Ohjelma tallentaa jokaisen kuvan vain kerran, mutta käyttäjällä on näennäinen mahdollisuus tallentaa kuva vaikka satana "kopiona" erilaisin muokkauksin ja rajauksin, vieläpä niin moneen kansioon kuin huvittaa. Ohjelman nerokkuus on siinä ettei se tee kopiota kuvasta, vaan tallentaa muokkaukset erikseen. Aina kun avaa muokatun kuvan, niin aukeaa alkuperäinen kuva johon softa tällää muokkausen tiedot. Tämä siis säästää mainiosti tilaa kovalla.
Hieman petyin kuvien muokkausmahdollisuuksiin, kait odottelin jotain Photoshopin kaltaista, mutta sain kevyempää.
Mutta kuten sanoin, olen ropaillut softaa vasta muutaman päivän, joten on pikkasen vaikeaa kertoa perinpohjaista mielipidettä siitä. Pitänee ropata lisää.

Viesti Kirjoittaja halvmi »

nieppi kirjoitti:Olen jo jonkin aikaa käytellyt FotoStation Classic ohjelmaa enkä usko että mitään muuta enään arkistoimiseen suostun käyttämään, sillä tää on yksinkertasesti sairaan hyvä
http://www.fotoware.com/
Tuolta trialia kokeilemaan ja huomaamaan millaista on arkistoida ammattilaisten työkalulla.
Ei vaikuta kovin järkevältä että kameroihin laitetaan sairaasti pätäkkää ja haetaansitä parasta mahdollista kalustoa, ja sit tussataan joidenkin ilmaisohjelmien kanssa ja ihmetellään et mihin ne kuvat hävii kun ei niitä löydy.
ja jos ette mua usko niin tsiikatkaa täältä ketkä muut Suomessa käyttää FotoStationia
http://www.fotoware.com/References/Refe ... Country=FI
Kannattaa tavallisen kuluttajan pitää tolkku mukana siinä millä perusteella työvälineensä hankkii. Enhän minä osta samanlaista painokonettakaan, jolla hesari painetaan, jos tarvitsen vain printterin kotiin jolla tulostelen silloin tällöin.

Fotostation on sikahyvä, mutta tolkuttoman kallis ollakseen "digitaalinen valopöytä". Olen kokeillut ja se pyörii tehokkaasti koneen resursseja tarpeettomasti tuhlaamatta, mutta se on kallis. Siinä on ylivoimaisen hyvä hakutoiminto, joka mahdollistaa monimutkaisten hakuehtojen asettamisen minkä tahansa tiedoston ominaisuuden perusteella, mutta se on kallis. Se on ennennäkemättömän vapaasti muokattavissa jotakuinkin mihin tahansa tarpeeseen tai työtapaan, mutta se on kallis. Hyviä puolia on vaikka millä mitalla, sen saa jopa suomenkieliseksi, mutta se on kallis.

Huoh... pitänee kokeilla picasaa.....
/edit kokeilin picasaa ja enlöytänyt mistään, miten iptc-kenttiin syötetään tietoa tai mista kuvan iptc ja exif luetaan. Ei se vaan toimi mulla vaikka kuinka yrittäisin. Se vaikutti kaikin puolin houkuttelevan oloiselta ominaisuuksien puolesta mutta en jotenkin osaa käyttää sitä. edit/
Viimeksi muokannut halvmi, Tammi 18, 2006 10 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Uusi Acdsee Pro 8.

Toimii erittäin hienosti.
*Pro Mikko Laakso*
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

mikko kirjoitti:Uusi Acdsee Pro 8.

Toimii erittäin hienosti.
eikun iview MediaPro 3.0.2. Niin, yliopiston sähköposti toimii todisteena että on opiskelija, alennus -50% eli 84,50 eur. Omani ostin jo ;)
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Diuuh kirjoitti:Niin, yliopiston sähköposti toimii todisteena että on opiskelija, alennus -50% eli 84,50 eur. Omani ostin jo ;)
Kiitos tuosta vinkistä! 22000 kuvaa on menossa "kovaa" vauhtia iView MediaPro:n. Kyllä tuossa n. tunti vielä menee, kun iView indexoi ulkoisen kovalevyn.

Vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta näistä arkistointisoftista, joita minä olen kokeillut (Portfolio, IMatch, ACDSee, Picasasta puhumattakaan).
kohan

tareone kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:Niin, yliopiston sähköposti toimii todisteena että on opiskelija, alennus -50% eli 84,50 eur. Omani ostin jo ;)
Kiitos tuosta vinkistä! 22000 kuvaa on menossa "kovaa" vauhtia iView MediaPro:n. Kyllä tuossa n. tunti vielä menee, kun iView indexoi ulkoisen kovalevyn.

Vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta näistä arkistointisoftista, joita minä olen kokeillut (Portfolio, IMatch, ACDSee, Picasasta puhumattakaan).
iViewillä homma sujuu, jää turha leipominen pois.
YksiTyytyväinenKäyttäjä
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

kohan kirjoitti: iViewillä homma sujuu, jää turha leipominen pois.
Jep, kyllä toi opiskelijahinnalla ostoon menee. Kyllä se näköjään muutaman tunnin ulkoista kovoa indexoi ;). Kataloogin koko on hiukan alta 200 mb.

Täytyy jossain vaiheessa tehdä tiukkaa karsintaa noiden kuvien suhteen. Pari vuotta sitten on tullut säästettyä uskomatonta kuraa :D.
Vastaa Viestiin