Nikon AF-S 58mm/1.4G

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

mappe kirjoitti:Täälläkin kiinnostus heräsi, onko kellään käyttökokemuksia?
Taitaa olla väärä foorumi kysyä käyttökokemusta vähänkään kalliimmista laitteista.

Mutta jos kysyt, mitä mieltä ollaan ilman, että on edes nähty laitetta, saat taatusti runsaasti kommentteja.

Ne jotka ostavat ja käyttävät aiheen laitetta eivät roiku täällä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

mjuhani kirjoitti:
mappe kirjoitti:Täälläkin kiinnostus heräsi, onko kellään käyttökokemuksia?
Taitaa olla väärä foorumi kysyä käyttökokemusta vähänkään kalliimmista laitteista.

Mutta jos kysyt, mitä mieltä ollaan ilman, että on edes nähty laitetta, saat taatusti runsaasti kommentteja.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Kyllä täällä on monella kaverilla vastaavan hintaluokan laitteita.

Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Nikonin 70-200/2.8G VR2 ja uudempi 80-400G.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

mjuhani kirjoitti:Taitaa olla väärä foorumi kysyä käyttökokemusta vähänkään kalliimmista laitteista.

Tai mieluummin väärä foorumi kysellä tietoa ostoksista, joiden paremmuus perustuu henkimaailmaan ja hintaan. Saa olla aika paatunut nikonisti, jos tämän valitsee ennen muita 50mm uutuuksia.
telf

Viesti Kirjoittaja telf »

paaton kirjoitti:
mjuhani kirjoitti:Taitaa olla väärä foorumi kysyä käyttökokemusta vähänkään kalliimmista laitteista.

Tai mieluummin väärä foorumi kysellä tietoa ostoksista, joiden paremmuus perustuu henkimaailmaan ja hintaan. Saa olla aika paatunut nikonisti, jos tämän valitsee ennen muita 50mm uutuuksia.
On 58lla omat vahvuudet. Jotka nimenomaan korostuu isolla aukolla tulevalla pehmeydellä. Pehmeys ei tässä tapauksessa tarkoita etteikö optiikka olisi riittävän terävä. Mutta jollain tapaa tykästyin tuohon sigman piirtoon ja rakenteeseen enemmän. Minun tapauksessa hinta ei ratkaissut peliä.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Kai se on sitten käytävä itse kokeilemassa, voi tulla kallis kokeilu :)
telf

mappe kirjoitti:Kai se on sitten käytävä itse kokeilemassa, voi tulla kallis kokeilu :)
Samalla kannattaa kokeilla myös sigman 50mm artturi :)
chiefl

Viesti Kirjoittaja chiefl »

paaton kirjoitti:

Muistutan taas tuhannennen kerran, että 58/1,4 on juuri sellainen kuin suunnittelijat halusivat sen olevan. En tarkoita että sinä, paaton, et sitä ymmärrä mutta tänne heitetään välillä noita lainauksia testeistä joissa lasi tuomitaan roskaksi. Testaajat eivät vain ole jaksaneet tutkia taustoja tarpeeksi.
Kyseisessä optiikassa on tarkoituksellisesti haettu tasapainoa piirron ja miellyttävän bokehin välillä. Monien käyttäjien kuvailema kolmiulotteinen vaikutelma tulee juuri siitä, miten epäterävyys kasvaa tarkennustasosta taaksepäin. Suunnittelijoiden mukaan huippu MTF-käppyrät ja tämä "kolmiulotteisuus" ovat toisiaan poissulkevia asioita ja objektiiviin on jätetty niin paljon terävyyttä ja kontrastia kuin on ollut mahdollista, tinkimättä em. ominaisuuksista.
Täydellä aukolla tämä lasi ei varmaankaan ole paras valinta, jos ykköskriteerinä on kontrasti ja terävyys.
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt meni metsään, "3d" saavutetaan kyllä huipputerävällä lasilla.
paaton

Juu... Tai sitten keksittiin vain penteleen hyvä selitys, kun lasista ei saatukaan skarppia f/1.2:sta,niin kuin oli tarkoitus.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Ei tuohon mitään selityksiä tarvita, kun katsoo millaista jälkeä sillä saa osaavissa käsissä. Tämä ei ole lasi MTF uskovaisille, sitä varten on Sigma.
chiefl

Viesti Kirjoittaja chiefl »

paaton kirjoitti:Juu... Tai sitten keksittiin vain penteleen hyvä selitys, kun lasista ei saatukaan skarppia f/1.2:sta,niin kuin oli tarkoitus.
Uskotko todellakin, että sillä osaamisen tasolla mikä nykyisin on optisessa suunnittelussa, ei kyettäisi tekemään sitä viiltävän terävää ja kontrastista optiikkaa, jos niin haluttaisiin? Niitä osattiin tehdä jo silloin kun ei ollut käytössä supertietokoneiden laskentatehoa. Silloin meni vain aikaa, tupakkia ja sakea enemmän.
Arveletko että uusin AF-S 400/2.8 FL ED VR on sattumalta yksi parhaista koskaan valmistetuista objetiiveista vai voisiko se olla optisen osaamisen tulos? ; )
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

chiefl kirjoitti:Uskotko todellakin, että sillä osaamisen tasolla mikä nykyisin on optisessa suunnittelussa, ei kyettäisi tekemään sitä viiltävän terävää ja kontrastista optiikkaa, jos niin haluttaisiin?
Se riippuu reunaehdoista. Joku vakoilusatelliitin kamera voidaan tehdä tarkaksi (yleensä, maailma tuntee kalliinpuoleisen esimerkin siitä, että rajattomalla budjetillakin voi tyriä), mutta jos yksi ehto on, että optiikka on voitava massatuottaa kuluttajakrääsän hinnalla, ollaan kovien vaatimusten äärellä. Minä en usko siihen, että aina onnistuu. Muutaman tonnin "ammattilaisobjektiiveissa" on niin paljon ongelmia ja yksilöllisiä laatuheittoja, että valmistusprosessit on vedetty todella äärimmilleen ja varmasti kaikilla firmoilla on tilanteita, joissa tuotantoon joudutaan tekemään tingitty versio alunperin asetetuista tavoitteista ja myymään se korulauseilla.
Niitä osattiin tehdä jo silloin kun ei ollut käytössä supertietokoneiden laskentatehoa.
Ongelma ei ole pintojen muodon laskeminen. Ongelma on laskettujen muotojen valmistaminen 50 nm:n toleranssilla ja linssien pitäminen mekaanisesti niillä paikoilla kuin halutaan. Ja se on toteutettava halpamuoviroinalla, jonka koko ja paino on rajoitettu naurettavuuksiin. Laseroptiikassa sentin kokoisen linssin pidin voi painaa ja maksaa sen minkä ammattilaisobjektiivi. Linssi maksaa toisen mokoman. Alustalevy, johon pitimet kiinnitetään, painaa tonnin ja maksaa kymmeniä tuhansia.
Hannu
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

http://jyrbba.kuvat.fi/kuvat/Valokuvaus ... _HML_2015/

Kaikki kuvat otettu 58mm:llä ja 1.4:lla melkeimpä. Ei mitään vakavaa vaan juonnin ohella napsittuja kuvia :) Lasista tuli kuitenkin kertaheitolla mun lemppari ja se on vahvasti tämän vuoden hääkuvauksissa mukana, ne ole vastaavaa bokehia näillä milleillä kokenut aikasemmin.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
telf

jyrbba kirjoitti:http://jyrbba.kuvat.fi/kuvat/Valokuvaus ... _HML_2015/

Kaikki kuvat otettu 58mm:llä ja 1.4:lla melkeimpä. Ei mitään vakavaa vaan juonnin ohella napsittuja kuvia :) Lasista tuli kuitenkin kertaheitolla mun lemppari ja se on vahvasti tämän vuoden hääkuvauksissa mukana, ne ole vastaavaa bokehia näillä milleillä kokenut aikasemmin.
Laita pari sämpylää muokkaamattomana. Kyllähän tuo bokeh on kivan näköinen, mutta terävyys ei kyllä ole niin hunajaa.

Mutta kyllä nämä kalliimmat 5x 1.4 on niin makeita että.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

telf kirjoitti:

Laita pari sämpylää muokkaamattomana. Kyllähän tuo bokeh on kivan näköinen, mutta terävyys ei kyllä ole niin hunajaa.

Minun mielestäni terävyys riittää hyvin tämän tyypin valokuvaamiseen. Todellisesta terävyydestä saa käsityksen vasta ihanteellisessa valossa otetuista kuvista, ja mitä niitä olen katsonut, niin kyllä 58mm G näyttää hyvältä niissäkin.

Eihän tuossa ole mitään muuta probleemia kuin yksi numero liikaa hintalapussa :-)
jyrbba
Viesti:

nomad kirjoitti:
telf kirjoitti:

Minun mielestäni terävyys riittää hyvin tämän tyypin valokuvaamiseen. Todellisesta terävyydestä saa käsityksen vasta ihanteellisessa valossa otetuista kuvista, ja mitä niitä olen katsonut, niin kyllä 58mm G näyttää hyvältä niissäkin.

Eihän tuossa ole mitään muuta probleemia kuin yksi numero liikaa hintalapussa :-)
Ei se halpa kyllä ole ja vaikea on perustella järkisyillä vs 50mm art, kun sekin on niin huikea lasi. Kuitenkin paino / bokeh ja tavallaan Nikon brandi voitti nyt puolelleen. 58 on huomattavasti mukavampi reissu/häälasi kuin 50mm art ihan painon puolesta, olin ennen myös sitä mieltä ettei painolla ole mitään merkitystä nuoren miehen matkassa. Kuitenkin paljon herkemmin kamera on matkassa noitten Nikonien kuin Arttien kanssa... :)
telf

jyrbba kirjoitti:
nomad kirjoitti:
telf kirjoitti: Laita pari sämpylää muokkaamattomana. Kyllähän tuo bokeh on kivan näköinen, mutta terävyys ei kyllä ole niin hunajaa.

Ei se halpa kyllä ole ja vaikea on perustella järkisyillä vs 50mm art, kun sekin on niin huikea lasi. Kuitenkin paino / bokeh ja tavallaan Nikon brandi voitti nyt puolelleen. 58 on huomattavasti mukavampi reissu/häälasi kuin 50mm art ihan painon puolesta, olin ennen myös sitä mieltä ettei painolla ole mitään merkitystä nuoren miehen matkassa. Kuitenkin paljon herkemmin kamera on matkassa noitten Nikonien kuin Arttien kanssa... :)
Onhan tuolla tosiaan selvä paino etu :)

Mutta en ala kiisteleen kumpi parempi, molemmilla etunsa, mutta ihan mielenkiinnosta , jos sais niitä muokkaamattomia sämpylöitä?

-TE
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kyllähän noi aika hyvältä näyttää. Berse vaan kun on kallis lasi :/

Ja kylläpä se on useammin niin että huono bokeh pilaa kuvan huomattavasti nopeammin kuin puutteellin terävyys. Ainakin kun kuvia kahtellaan A4 ja sitä pienemmässä koossa. Esim. tuo 50/1.4G tuottaa välillä aivan kammottavaa sotkua epäterävälle alueelle niin siihen olisi kiva saada parannusta. Noh...vetelen kasivitosella :)
jyrbba
Viesti:

telf kirjoitti:
jyrbba kirjoitti:
nomad kirjoitti: Minun mielestäni terävyys riittää hyvin tämän tyypin valokuvaamiseen. Todellisesta terävyydestä saa käsityksen vasta ihanteellisessa valossa otetuista kuvista, ja mitä niitä olen katsonut, niin kyllä 58mm G näyttää hyvältä niissäkin.

Onhan tuolla tosiaan selvä paino etu :)

Mutta en ala kiisteleen kumpi parempi, molemmilla etunsa, mutta ihan mielenkiinnosta , jos sais niitä muokkaamattomia sämpylöitä?

-TE
Jooh töissä vaan olen niin ei pysty nyt uppimaan mitään kun kuvat ovat kotona. Laitan illalla jos muistan :)
paaton

Ville^K kirjoitti:Esim. tuo 50/1.4G tuottaa välillä aivan kammottavaa sotkua epäterävälle alueelle niin siihen olisi kiva saada parannusta. Noh...vetelen kasivitosella :)
Vanha 50mm sigma on kyllä bokeltaan pirullisen nätti. Tarkennus on vain vähän epäivarmempi mitä nikkoreissa, eikä kontrastikaan ole ihan huippua.
Vastaa Viestiin