Mielipiteitä akkukahvoista
-
- Viesti:
Ei ole koskaan kahvaa ollut eikä tule olemaankaan. Itselleni täysin turha painoa tuova härveli. Mun mielestä kamerasta tulee vielä julmetun ruma sen mötikän kanssa. Ostaa kerralla ison rungon niin ei tartte suurentaa sitä turhilla kahvoilla. Ainoa hyöty vois olla jossain matkalla kun ainakin osa toimii pattereillakin kahvan kautta...
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
-
Re: Mielipiteitä akkukahvoista
Totta mitä sanoit, Mutta otit nyt vain yhden lauseen kappaleesta ja kun kyseinen lause liitetään koko kappaleeseen niin merkitys muuttuu huomattavasti. En missään vaiheessa väittänyt etteikö perusjärkkärin omaava voi olla erittäin lahjakas kuvaaja. Pointtini oli siinä että joskus näen henkilöitä jotka hankkivat perusjärkkäreihinsä kahvoja yrittäessään näyttää ammattilaisilta. Myönnän että olin itsekin samanlainen viime vuosikymmenen puolivälistä aina toissavuoteen asti. Nykyään akkukahvan tuoma lisävirta on moneseti ollut todella tärkeää ja sillä on eri merkitys kuin ennen. Mukavuus on tällä hetkellä itseni kohdalla erittäin tärkeää. (urheilun kautta tullut oikean käden rannevamma)jmra kirjoitti:Aika reilun kokoinen tasku :)puhku kirjoitti: Omasta taskusta löytyy Nikon D7100 akkukahvalla sekä 24-70mm f/2.8
Ei entry-level järkkäri kuvaajasta huonoa tee joskaan ei hyvääkään. Itse asiassa ei se ole kamerasta kiinni onko jollain silmää ja taitoa kuvaamiseen.puhku kirjoitti: Ainoa asia mille nauran on kun joku on ostanut entry-level järkkäriin (esim d3100) kahvan ja luulee olevansa kovakin kuvaaja pelkästään sen vuoksi.
Asiayhteyteen kun liitetään mainitsemani tapaus jossa kyseinen henkilö oli hankkinut itselleen mediapassin ja saanut sen kautta hyvän tekosyyn päästä jammailemaan jokusen metrin lähemmäksi. Tämä kyseinen henkilö ei todellakaan kuulunut fotopittiin vaan katsomon puolelle. Satuin myöhemmin näkemään hänen ottamiaan kuvia ja ne eivät omasta ja muutaman tuttuni mielestä olleet julkaisukelpoisia.
Viimeksi muokannut puhku, Touko 03, 2014 19 : 16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Harvoin kuulee kameran tai sen osien valintaperusteena olevan ulkonäkö, eli kauneus tai rumuus. Eikös tärkeintä ole se valokuva, eikä välineen ulkonäkö? Runko, mihin saa erillisen akkukahvan, on monipuolisempi kuin kiinteällä kahvaosalla varustettu runko. Reissukäytössä pienempi, tarvittaessa paremman otteen tarjoava. Lisävirta on huono peruste akkukahvalle, kun pelkkä akku on paljon pienempi pitää taskun pohjalla ja sen vaihto sujuu muutamassa sekunnissa.Force75 kirjoitti: Mun mielestä kamerasta tulee vielä julmetun ruma sen mötikän kanssa. Ostaa kerralla ison rungon niin ei tartte suurentaa sitä turhilla kahvoilla. Ainoa hyöty vois olla jossain matkalla kun ainakin osa toimii pattereillakin kahvan kautta...
-
- Viesti:
Sonyn akkukahvat ovat suhteettoman suuria, korkeita. Niihin on laitettu paljon säätimiä ja varmaan sen käyttö vois olla mukavaa. Canonin rakenteen takia säätimiä ei tarvita kovin paljon ja kahva on hieman Sonya matalampi, hyvä niin. Korkeus on kameralaukussa huono asia, samoin kun härvelin laittaa pöydälle niin korkea akkukahva määrätyn kokoisella optiikalla tekee siitä hankalan säilytettävän.markku55 kirjoitti:Ostin akkukahvan Sonyn A900:een, täysin turha ostos, normiakku kestää hienosti minun tarpeisiin (Ei live viewiä), kameran käsittely on helpompaa, se on kevyempi, mahtuu pienempään laukkuun jne.
Pystykuvien otto normirungolla ei koskaan ole ollut minulle ongelma, sen verran vielä ranteet ja nivelet toimii ;)
Tämän takia pystykuvauskahva pitäis olla kiinteä, jolloin siitä voitaisiin tehdä käytännöllisen pieni ja hyvin käteen sopiva.
Mulla on senverran jäykät ranteet, että pystykuvien otto ilman kahvaa on yhtä tuskaa. Messuilla käydressäni en edes kokeile kameraa jossa ei ole kahvaa kiinni. Viimeksi Kuva & Kamera-messuilla otin käteen yhden ainoan kameran, kahvallisen Sony 7:n. Eipä silti, en messuille kameroiden takia menekkään...siellä on muuta paljon kiinnostavampaakin asiaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
No jos laite on turha minulle ja vielä rumentava niin miksi sen ostaisin? Jos siitä olisi hyötyä niin ostaisin kyllä vaikka kamerasta tulisikin ruma. Ei tässä kyse nyt ole siitä, että ulkoisen jutun takia en sitä ostaisi mutta saahan tuon väännettyä niinkin jos lukija haluaa...kunijo-1 kirjoitti:Harvoin kuulee kameran tai sen osien valintaperusteena olevan ulkonäkö, eli kauneus tai rumuus. Eikös tärkeintä ole se valokuva, eikä välineen ulkonäkö? Runko, mihin saa erillisen akkukahvan, on monipuolisempi kuin kiinteällä kahvaosalla varustettu runko. Reissukäytössä pienempi, tarvittaessa paremman otteen tarjoava. Lisävirta on huono peruste akkukahvalle, kun pelkkä akku on paljon pienempi pitää taskun pohjalla ja sen vaihto sujuu muutamassa sekunnissa.Force75 kirjoitti: Mun mielestä kamerasta tulee vielä julmetun ruma sen mötikän kanssa. Ostaa kerralla ison rungon niin ei tartte suurentaa sitä turhilla kahvoilla. Ainoa hyöty vois olla jossain matkalla kun ainakin osa toimii pattereillakin kahvan kautta...
Ja kyllä matkalla on kätevä ja halvempi ostaa pattereita kun hankkia vara-akkuja taskuun. Etenkin jos haluaa canonin akkuja niin kalliiksi tulee verrattuna sormipattereihin. Omaan elooni riittää tosin yksi vakioakku, sillä kuvaa jo niin paljon, että liipasinsormi jumittaa...
D810 & D5300
-
- Viesti:
Vähän samoilla linjoilla arkikäytössä. Sen sijaan esimerkiksi jossain Afrikan safarilla tai muualla sivistyksen ja jatkuvan sähkönsaannin ulkopuolella ainakin Nikonin kahvoissa on se etu, että sinne voi tunkea AA-paristoja.Force75 kirjoitti:Ei ole koskaan kahvaa ollut eikä tule olemaankaan. Itselleni täysin turha painoa tuova härveli.
... Ainoa hyöty vois olla jossain matkalla kun ainakin osa toimii pattereillakin kahvan kautta...
Muuten nuo Nikonin kahvat ovat järkyttävän kalliita siihen nähden mitä ne sisältävät. Ovathan ne tietysti jykevästi rakennettuja, ym. mutta voisivathan ne tuoda tuohon hintaan jotain uusia ominaisuuksiakin, kuten vaikka GPS:n tai WiFin. Tai molemmat.
Filkka-aikaan Nikonin runkojahan sai "tuunattua" vaihtamalla takakansia. Saman soisi olevan nyt mahdollista kahvan avulla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Eipä tuonne Nikonin akun tilalle mitään paristoja mahdu. Siis ainakaan mitään AA-paristoja, niin että niistä olisi mitään käytännön hyötyä. Ja jos sinne menisi joku LiIon-paristo, niin sillä nyt ei juuri jossain Afrikassa mitään tee. Hyvä kun siellä saa AA-paristoja kaupasta.Quru kirjoitti:Pentaxeihin saa ainakin kevyt- ja keskisarjaan patteripidikkeitä akun tilalle, onko vastaavia Canikonille saatavilla? Tuollainen ratkaisuhan poistaisi akkukahvan tarpeen jos pattereiden käyttö lisävirtana on ainoa käyttötarkoitus.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Pattereiden käyttö lisävirtana on siksi D700:ssa perusteltua, että sillä saadaan suurempi sarjatulinopeus kuin perusakulla. Toki En-EL4a tuo saman edun, mutta samalla hinnalla saan paristoja loppuelämäkseni.
Lisäksi ne kestävät hämmentävän pitkään.
Kahva tuo vakautta kuvattaessa isolla optiikalla käsivaralta, myös jalustan kanssa kahvasta on etua jos kameraa käytetään välillä pystykuvausasennossa. Lisäksi painavan optiikan kanssa pystykuvaus ilman kahvaa on melkoisen tympeää.
Lisäksi ne kestävät hämmentävän pitkään.
Kahva tuo vakautta kuvattaessa isolla optiikalla käsivaralta, myös jalustan kanssa kahvasta on etua jos kameraa käytetään välillä pystykuvausasennossa. Lisäksi painavan optiikan kanssa pystykuvaus ilman kahvaa on melkoisen tympeää.
-
Vanhan nostoa, mutta innostuin heräteostoksena ebaysta tilailemaan Canonin 6D:n kaveriksi Meiken valmistaman BG-E13 korvikkeen. Kahva on tuntumaltaan sitä mitä 30 euroon voi odottaa, mutta jostain syystä oma kappaleeni ei lukittaudu olleenkaan paikalleen. Luonnollisesti tämän vuoksi ei kahvaa käyttäessä kameraakaan saa päälle, ellei ellei kädellä paina kahvaa pohjaan asti kontaktin saamiseksi.
Rekkulaa myyjälle ja purukumiviritelmiä vai säästelemään Canonin omaan riistohintaiseen?
Rekkulaa myyjälle ja purukumiviritelmiä vai säästelemään Canonin omaan riistohintaiseen?
↑↑↓↓←→←→BA
-
Itse uudehkon 6D:n omistajana saman pohdinnan äärellä, tarvike vai alkuperäinen.Rabbana kirjoitti:Vanhan nostoa, mutta innostuin heräteostoksena ebaysta tilailemaan Canonin 6D:n kaveriksi Meiken valmistaman BG-E13 korvikkeen. Kahva on tuntumaltaan sitä mitä 30 euroon voi odottaa, mutta jostain syystä oma kappaleeni ei lukittaudu olleenkaan paikalleen. Luonnollisesti tämän vuoksi ei kahvaa käyttäessä kameraakaan saa päälle, ellei ellei kädellä paina kahvaa pohjaan asti kontaktin saamiseksi.
Rungot, joita olen omistanut ja joissa ollut kahva, niin alk.per. kuin originelli, niin Canonilla kuin Nikonillakin, aina ollut niin, että valmistajan oma ollut laadukkaamman oloinen, vaan mitenkä nykyään, onko jengillä kokemuksia ?
T: kuitenkin Canonin omaa himoitseva
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
-
Vielä noin 1/2-vuotta sitten minulla oli varma tieto siitä, että akkukahva on täysin turha värkki. Kun sellaisen hommasin, niin nyt en lähtisi enää kuvaamaan ilman sitä. Ihmisiä ja urheilua kuvatessa pystyasento on niin luonteva. Takanapista tarkennus on niin luontevaa pystynapin kanssa. Ostin Nikonin tarvikekahvan netistä 24€ joten ei iso investointi.
-
Minulla on tuollaisessa entry level -järkkärissä akkukahva, enkä kyllä pois vaihtaisi. Akkukahva mahdollistaa niin paljon tukevamman otteen vaakakuvien otossakin, kun otteen saa koko kämmenellä ja kaikilla sormilla, vaikka mulla ei ole edes mitenkään erityisen isot kädet. Enpä ole tainnut akkukahvaa edes irrottaa kertaakaan sen jälkeen kun sen asensin.
Mukana kuljettamiseen ei tuolla ole vaikutusta, kun samaan reppuun se kamera sopii, olipa se kahva paikoillaan eli ei.
Mukana kuljettamiseen ei tuolla ole vaikutusta, kun samaan reppuun se kamera sopii, olipa se kahva paikoillaan eli ei.
-
Minulla on Meike Mk-6D ja olen ollut siihen tyytyväinen.
http://www.meikestore.com/product/meike ... /1544.html
Löytyy myös ebay.de tai amazon.co.uk hintaan 50-60€-
http://www.meikestore.com/product/meike ... /1544.html
Löytyy myös ebay.de tai amazon.co.uk hintaan 50-60€-
-
-
- Viesti:
Minulla on 6D:ssä Canonin alkuperäinen akkukahva ja Sunwayfoton PCL-6DG L-plate nopeaa pysty/vaakajalustakiinnitystä varten. Vaikka harvakseltaan kuvaan käsivaralta, niin toinen akku tuo kummasti lisää kuvausaikaa kylmemmissäkin keleissä.
Pystykuvauksessa se on ehdottoman hyvä, kun kamerasta saa tukevan ja ergonomisen kuvausotteen. Fokus ja laukaisupainikkeet tietysti löytyvät myös kahvasta. Vaakakuvauksessakin käsivaralta akkukahva tuo kameraan miellyttävää vakautta ja siitä saa luontevan, tuetun otteen.
Ääni akkukahvalle. Ainakin tämä Canonin oma toimii hyvin.
Pystykuvauksessa se on ehdottoman hyvä, kun kamerasta saa tukevan ja ergonomisen kuvausotteen. Fokus ja laukaisupainikkeet tietysti löytyvät myös kahvasta. Vaakakuvauksessakin käsivaralta akkukahva tuo kameraan miellyttävää vakautta ja siitä saa luontevan, tuetun otteen.
Ääni akkukahvalle. Ainakin tämä Canonin oma toimii hyvin.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Syksyn kamerasekoilujeni loppuvaiheessa kuvasin hetken kolmosvitosella Canonilla ilman kahvaa, sen muotoilu mk2:een verrattuna on niin paljon parempi että jos kuvais pelkästään vaakakuvia niin se menettelisi niinkin, mutta kun muotokuvia tulee otettua paljon pystyyn, niin kahvaton ei ole vaihtoehto.
Mk3 alkuperäinen kahva on huikea parannus edeltäjiin, akun vaihto vauhdista on hankalampaa kuin edellisissä mutta muotoilu on hyvä. Joistikki lisättynä saa myös hymyn huulille.
Mk3 alkuperäinen kahva on huikea parannus edeltäjiin, akun vaihto vauhdista on hankalampaa kuin edellisissä mutta muotoilu on hyvä. Joistikki lisättynä saa myös hymyn huulille.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.