Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Pisti simmuun, että Pentaxforumsilla oli testailtu kyseistä lasia lähestulkoon vain APSC kennoisissa. Varmasti hyvä lasi silti, vaikka aika tuppaa kultaamaan muistot ja usein käyttäjäkokemukset näiden vanhojen lasien kanssa on ehkä yltiöpositiivinen.
Silti tämän lasin kohdalla voisinkin uskoa, että saattaisi olla ihan mainio laajakulma kinokennoisessa. Nää voi olla just niitä helmiä mitä pomppaa esille sitten kun se Pentaxin kinokennoinen vihdoin saavuttaa kauppojen hyllyt!
Olet oikeassa suhteessa Pentax Foorumin mielipiteisiin, mutta minä käytin tuota VAIN kinofilmille, ja mm vääristymät olivat olemattomia.
Otin tuolla mm kuvia OK rakennuksestani makaamalla sellälläni lattialla ja kuvaamalla katossa olevat sähköjohdotukset ja kattolämmittimet, tulosteissa en ole havainnut mitään vääristymää, tosin en niitä myöskään ihmeemmin etsinyt.
Hienoa, mutta digikuvaamisessa ei hirveästi haittaa vaikka objektiivissa olisi runsaastikin vääristymää, kunhan se on tasaisen pallomaista ja helposti kuvankäsittelyssä korjattavaa. Sensijaan monien filmiaikojen objektiivien viiksimäinen vääristymä, vaikkei olisikaan kovin suurta, on aika kurjaa.
En nyt väitä tästä kyseisestä Penan 20 millisestä mitään, mutta esim 80-luvulta ollut 20mm Nikkor jolla olen paljon kuvannut, on hyvä esimerkki tästä. Jos kuvan ylälaidassa on suora linja, niin se oli reunojen ja keskustan suhteen suorassa, mutta siinä välillä on sitä aaltoa...
nomad kirjoitti:
En nyt väitä tästä kyseisestä Penan 20 millisestä mitään, mutta esim 80-luvulta ollut 20mm Nikkor jolla olen paljon kuvannut, on hyvä esimerkki tästä. Jos kuvan ylälaidassa on suora linja, niin se oli reunojen ja keskustan suhteen suorassa, mutta siinä välillä on sitä aaltoa...
Kiva kun pystyt myöntämään, että Nikkorit on jopa huonompia kuin Pentaxit, aika paljon edistystä henkiseen Pentax kammoosi ;D
Oikeastaan on parempi jos vääristymä on viiksimallista, niin ei tarvitse rajata kuvaa korjauksen jälkeen yhtä paljoa. Jos on vain oikein tehty linssiprofiili, niin yhtä hyvin se korjautuu suoraksi.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
janne. kirjoitti:Oikeastaan on parempi jos vääristymä on viiksimallista, niin ei tarvitse rajata kuvaa korjauksen jälkeen yhtä paljoa. Jos on vain oikein tehty linssiprofiili, niin yhtä hyvin se korjautuu suoraksi.
Tuota on vaikea hyväksyä todeksi, no, en ole mikään fotosoppausfriikki, joten minulta ei tuommoista korjausta voi odottaa, juuri olen vaihtamassa mm Minoltan 17-35mm laajiszoomia Tokinan 20-35mm zoomiin jotta pääsisin eroon viiksivääristymästä jota en osaa korjata.
janne. kirjoitti:Oikeastaan on parempi jos vääristymä on viiksimallista, niin ei tarvitse rajata kuvaa korjauksen jälkeen yhtä paljoa. Jos on vain oikein tehty linssiprofiili, niin yhtä hyvin se korjautuu suoraksi.
Suloista, että saatiin keskustelu tästä objektiivi vanhuksesta. Pakko oli kaivaa jälleen kerran netin wonderlandia, ja löysinkin seuravaa kommentointia kyseisestä lasista:
20 mm f/4.0
Gerjan - please avoid this lens unless you want it as a fine 'collectible'. Also avoid the SMC Pentax-M 1:4 20mm. Both lenses have a double form of distorsion (barrel and pincushion). The edges of the image are unsharp unless you stop down to f/11 or higher. Edge contrast is quite fine though. If you want a good 20 mm you should buy the 1:2.8/20 A or the new 1:4/20-35 mm AF zoom.
Gerjan - [again] Although some mebers of this group tend to disagree on this 20 mm topic, I still think that the 2.8/20 or the new 4/20-35 are the only viable alternatives. I don't like the 4/20 K nor the 4/20 M for their distortion. The 2.8/20 and the 20-35 zoom are not 100% distortion-free either, but if you do not take pictures of walls directly from upfront you will not see any distortion. The 2.8/28 M/A is not one of Pentax' best products (except for weight and dimensions), the FA 2.8/28 is far better, but not 100% distortion-free either. If you really need an almost distortion-free wide angle lens, go for the 3.5/28 K or M. Distortion is under 0.5% for both.
nomad kirjoitti:
En nyt väitä tästä kyseisestä Penan 20 millisestä mitään, mutta esim 80-luvulta ollut 20mm Nikkor jolla olen paljon kuvannut, on hyvä esimerkki tästä. Jos kuvan ylälaidassa on suora linja, niin se oli reunojen ja keskustan suhteen suorassa, mutta siinä välillä on sitä aaltoa...
Kiva kun pystyt myöntämään, että Nikkorit on jopa huonompia kuin Pentaxit, aika paljon edistystä henkiseen Pentax kammoosi ;D
Ei minulla mitään Pentax kammoa ole, kunhan oikaisin väärinkäsitystäsi.
Asiasta kolmanteen, Worldwide Pinhole Photography Day lähestyy. Olisipa hieno mainosveto Pentaxilta jos tekisivät siitä 3D tulostetusta mock upista neulanreikäkameran. Ehtivätkö 26.4 mennessä?
OskuK kirjoitti:Mitä Pentaxin pitäisi tehdä on luoda ysinkertainen manuaalipeilitön tuolle "645"-kameransa kennolle. Kinon voisi unohtaa välistä tyystin.
Joo, minullekin. Pelkkä laatikko, ilman etsintä. Kylläne maisemat sommittelee ja tarkentaa livevjuultakin.
Kyä optisen etsimen läpi on mukavampi kurkkia vaikka auringonpaisteella. Ja samalla saa tukea otsasta. Mutta jos ei ole niin taivuttaisivat sitten vaikka rautalangasta laatikon päälle jonkinlaisen suorakulmion. Se voisi vaikka pongahtaa esille automatic. Nimeksi voi laittaa Pentax Boxmatic.
OskuK kirjoitti:Mitä Pentaxin pitäisi tehdä on luoda ysinkertainen manuaalipeilitön tuolle "645"-kameransa kennolle. Kinon voisi unohtaa välistä tyystin.
Kuka hullu ostaisi tuollaisen ja mihin käyttöön? Paljonkohan peilikoneiston ja tarkennuksen pois jättäminen laskisi kuluttajahintaa? En usko, että niin paljoa, että ihmiset ostaisivat tuollaisia "hauskaksi leluksi". Keskikoon objektiivit ovat kosmisen kalliita, isoja ja kaikkea muuta kuin mitä peilittömiltä haetaan.
Jos 2000€ hinta pitää suunnilleen paikkansa, niin aion kertoa jonkin kiertovääryysvalehtelutiedotteen vaimolle ja toivon parasta, ettei hän saa näkyvilleen mitään pankin tiedotteita asiasta. ;D
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
markku55 kirjoitti:Jos 2000€ hinta pitää suunnilleen paikkansa, niin aion kertoa jonkin kiertovääryysvalehtelutiedotteen vaimolle ja toivon parasta, ettei hän saa näkyvilleen mitään pankin tiedotteita asiasta. ;D
Lähetät vaimon lokakuussa riemulomalle Rivieralle ja itse vietät täällä sillä välin Pentax kinolaatuaikaa ;-)
2000€ on realistinen hinta Pentaxin digirungosta. Ei oikein saisi enempää maksaa, vähempikin kelpaisi. Mutta parillatonnilla on lupa jo odottaa aikamoista peliä!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
markku55 kirjoitti:Jos 2000€ hinta pitää suunnilleen paikkansa, niin aion kertoa jonkin kiertovääryysvalehtelutiedotteen vaimolle ja toivon parasta, ettei hän saa näkyvilleen mitään pankin tiedotteita asiasta. ;D
Lähetät vaimon lokakuussa riemulomalle Rivieralle ja itse vietät täällä sillä välin Pentax kinolaatuaikaa ;-)
2000€ on realistinen hinta Pentaxin digirungosta. Ei oikein saisi enempää maksaa, vähempikin kelpaisi. Mutta parillatonnilla on lupa jo odottaa aikamoista peliä!
Heh :-) Mua polttelee käytetty 645D mutta onneksi ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia finanssien puolesta...vaimo ei lomalta palaisi jos tuon liikkeen menisin tekemään, Z:sta puhumattakaan! :-)