Kaikkeuden ytimessä on Tri-X:lle valotettu, ja jo alkujaan täydellisesti oikein rajattu Leica-shotti?Kryptos kirjoitti:Juuri näin. Kuten Ferdinand de Saussurekin totesi, emme määrittele konsepteja positiivisesti niiden sisällön mukaan, vaan negatiivisesti, niiden eroavaisuuksien mukaan muiden samassa tarkasteltavassa systeemissä olevien asioiden kanssa. Toisin sanoen konsepteja luonnehtii parhaiten niiden oleminen jotakin, mitä muut eivät ole.nomad kirjoitti:Toisin kuin joskus harhaisesti luullaan, valokuvaus ei ole taidetta. Sillä on enemmän tekemistä sääntöjen noudattamisen kuin luovuuden kanssa.
Siksi oikea valokuvaaminen on eteerinen konsepti: kukaan ei oikein tiedä mitä se on, mutta on luonnollisesti ehdottoman varma siitä, mitä se ei ole.
Siksi Oikea Valokuva ei ainakaan ole otettu zoomilla, eikä ainakaan ole otettu Tamronilla, eikä ainakaan Canonin rungolla, eikä oikeastaan edes peilillisellä kameralla, eikä millään halvalla jalustalla, eikä kuvaan ole koskettu Lightroomissa, eikä kuvaa ole rajattu jälkeenpäin, eikä kuva ole tavallinen maisemakuva, eikä se ainakaan ole hoodeeärrää, eikä liian värikylläinen, eikä missään tapauksessa liian vähän värikylläinen, eikä....
Rajaatko eli croppaatko kuviasi?
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49
Aloittajan kysymys on absurdi.
Kameralla otettu kuva vastaa missä tahansa tuotteen valmistusprosessissa raaka-aineen hankintaa.
Raaka-aine jalostetaan eri menetelmillä, tässä tapauksessa kuvan-käsittelyllä, valmiiksi tuotteeksi.
-70 luvulla oli jossain ulkomaisessa lehdessä juttu zen-budhalaiseksi kääntyneestä jenkki kuvaajasta.
Hänen kohdallaan prosessi eteni filmin kehittämisestä luopumisen kautta kamerasta luopumiseen ja lopulta muistikuvien ottamiseen.
Japanilaiset ja Kiinalaiset kutsuvat tätä "Vapautumisen tieksi"
Kameralla otettu kuva vastaa missä tahansa tuotteen valmistusprosessissa raaka-aineen hankintaa.
Raaka-aine jalostetaan eri menetelmillä, tässä tapauksessa kuvan-käsittelyllä, valmiiksi tuotteeksi.
-70 luvulla oli jossain ulkomaisessa lehdessä juttu zen-budhalaiseksi kääntyneestä jenkki kuvaajasta.
Hänen kohdallaan prosessi eteni filmin kehittämisestä luopumisen kautta kamerasta luopumiseen ja lopulta muistikuvien ottamiseen.
Japanilaiset ja Kiinalaiset kutsuvat tätä "Vapautumisen tieksi"
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Ei se toki absurdi ole. Nostaahan se keskusteluun sen, miten näemme valokuvan. Tässä ketjussakin mainittu Henri Cartier-Bresson ei pitänyt mistään kuvaan liittyvästä tekniikasta ja jälkikäsittelystä. Kaiken piti palvella vain kuvan hetkeä ja näkemystä, ja tekniikalla oli merkitystä vain niissä rajoissa, kuin se edesauttoi näkymyksen toteutumista. Hän ei lukemani mukaan edes pitänyt filmin kehittämisestä. Hänelle oli tärkeintä näkeminen.
Tietysti tämä on vain valintakysymys ja subjektiivinen mieltymys. Mutta ei kysymys absurdi ole. Se auttaa ajattelemaan valokuvaa ja valokuvausprosessia, erityisesti omaa suhdettaan valokuvaan. Absurdiksi se muuttuu ainoastaan silloin, jos subjektiivisesta mieltymyksestä tai näkemyksestä pyritään rakentamaan dogma ja edellytetään konformoitumista.
Tietysti tämä on vain valintakysymys ja subjektiivinen mieltymys. Mutta ei kysymys absurdi ole. Se auttaa ajattelemaan valokuvaa ja valokuvausprosessia, erityisesti omaa suhdettaan valokuvaan. Absurdiksi se muuttuu ainoastaan silloin, jos subjektiivisesta mieltymyksestä tai näkemyksestä pyritään rakentamaan dogma ja edellytetään konformoitumista.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.nomad kirjoitti:Mitä tästä opimme? Kaikkinaiset ennakkoehdot ja ulkoa määrätyt säännöt sun muut rajoitteet parantavat valokuvia. Toisin kuin joskus harhaisesti luullaan, valokuvaus ei ole taidetta. Sillä on enemmän tekemistä sääntöjen noudattamisen kuin luovuuden kanssa.
-
- Viestit: 9477
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
HCB mainittu. Uppaan W. Eugene Smithillä... all in.
http://petapixel.com/2015/01/26/w-eugen ... n-process/
http://petapixel.com/2015/01/26/w-eugen ... n-process/
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 9477
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Toki, mutta ei se mikään magic bullet ole. Oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen yleensä aiheuttaa jotakin ja siitä voi jopa oppia. Mutta kiinteällä polttovälillä ja M-modella kuvaaminen ei ole valokuvauksen ylin taso. Ihan samalla tavalla voi ajatella, että tämä puritaaniporukka voisi oppia jotakin kuvaamalla zoomilla ja P-modella.muikkunen kirjoitti:Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia.
Sama koskee rajaamista. Voihan niitä omia kuvia rajailla jälkikäteen ja vaikka ottaa opiksi, että jos olisinkin kuvauspaikalla rajannut tämä toisin, kuva olisi parempi. Vaikka sitten oma uskonto kieltäisi tuollaisen kuvan julkaisemisen, niin voihan siitä oppia seuraavaa kertaa varten.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Totta, rajoitteet voivat olla myös mahdollistajia (ns. enabling contraints vs. limiting constraints).
Dave Snowdenia lainatakseni, innovaatioille on kolme välttämätöntä, muttei riittävää ehtoa: paine (pressure), puute/pula (starvation), ja näkökulman muuttuminen (perspective shift).
(Niille, joita kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=IlmesbbPqtU)
Tätä heuristiikkaa voi soveltaa valokuvaamiseenkin.
Dave Snowdenia lainatakseni, innovaatioille on kolme välttämätöntä, muttei riittävää ehtoa: paine (pressure), puute/pula (starvation), ja näkökulman muuttuminen (perspective shift).
(Niille, joita kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=IlmesbbPqtU)
Tätä heuristiikkaa voi soveltaa valokuvaamiseenkin.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Juuri näin. Dogmat ovat aina esteitä yksilölliselle, kriittiselle ajattelulle ja oppimiselle.mremonen kirjoitti: Mutta kiinteällä polttovälillä ja M-modella kuvaaminen ei ole valokuvauksen ylin taso. Ihan samalla tavalla voi ajatella, että tämä puritaaniporukka voisi oppia jotakin kuvaamalla zoomilla ja P-modella.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Tätä herraa en tuntenutkaan. Hieno kontrasti Cartier-Bressonille lähestymisessä kuvaan. Tänks pointterista.mremonen kirjoitti:HCB mainittu. Uppaan W. Eugene Smithillä... all in.
http://petapixel.com/2015/01/26/w-eugen ... n-process/
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.muikkunen kirjoitti: Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Mielestäni kaikki rajoitteet ovat turhia. Niitä pystytään kuitenkin kiertämään. Jos käsittelyn lopputuloksena on hyvä kuva, miksi keinoja siihen pääsemiseksi pitäisi rajoittaa. Nykymaailmassa ei kuitenkaan ole enään mitään "alkuperäistä". Kaikki on tavalla tai toisella muokattua.
Mikko
Viimeksi muokannut mattimi, Helmi 03, 2015 13 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.mattimi kirjoitti:Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.muikkunen kirjoitti: Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Mikko
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 9477
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Näin minä(kin) olen tehnyt. Esimerkiksi viime kesänä mun Lonna-Suokki -reissulla pakkasin mukaan vain 35 - 85 - 200 -primet. Joitain kuvia jäi valinnan vuoksi saamatta, mutta sekin oli tietoinen valinta.Kryptos kirjoitti:En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.
En kuitenkaan halua joka reissulle lähteä pelkällä prime-patterilla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
Jotain tuontyyppistä joo. Se, että pysyttäytyy jossakin rajoituksessa maailman tappiin, ei varmaankaan pitemmän päälle enää lisää luovuutta.Kryptos kirjoitti:En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.mattimi kirjoitti:Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.muikkunen kirjoitti:Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Mikko
Ongelma on ehkä se, että harvoin tulee vapaaehtoisesti tehneeksi sellaista omista maneereista poikkeavaa valintaa, joka saattaisi poikia jotain kiinnostavaa - itse ainakin olen ihan liian jämähtänyt omiin kuvaustottumuksiini. Siksi jostakin ulkoapäin sattumalta tulleesta rajoituksestakin saattaa joskus hyötyä. Se voi olla tietty polttoväli mutta myös jotain ihan muuta. Mitä tahansa, joka pakottaa pois mukavuusalueelta, kuten mremonen totesi.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Tammi 23, 2015 22 : 05
- Viesti:
Niin no. Minusta sekä "kuva suoraan kamerasta" että "90% on prosessointia" ovat mahdollisia rajoittajia. Ainahan voi suoraan kamerasta otettuja kuvia haukkua siitä, että niissä on kunnon prosessointi tekemättä tai että pitäisi käsitellä kuvat juuri tietyllä tavalla.
Minusta tämäkin kysymys saa ihan eri sävyt aloittelevan harrastajan, edistyneen harrastajan ja ammattilaisen kohdalla. Yleensä sellainen harrastaja kuin minä en kuvaa yhtäkään kuvaa esim. tilaustuotteeksi tai ole muuten paniikissa erilaisten deadline- tai muiden rajoitteiden takia. Eikä minulla ole sosiaalista onnistumispainetta, kuten vaikkapa hääkuvaajalla voi olla.
Kuvaaminen on vaan osoittautunut hauskaksi, ja kerrankin on varaa panostaa siihen aikaa ja vähän rahaakin. Eivätkä minun ottamani kuvat tule vastaamaan yhdenkään valokuvausta opiskelleen portfoliota. Siksi dogmit ja rajoitteetkaan eivät ahdista. Niitä voi olla joskus hyödyllistä kokeilla.
Minusta tämäkin kysymys saa ihan eri sävyt aloittelevan harrastajan, edistyneen harrastajan ja ammattilaisen kohdalla. Yleensä sellainen harrastaja kuin minä en kuvaa yhtäkään kuvaa esim. tilaustuotteeksi tai ole muuten paniikissa erilaisten deadline- tai muiden rajoitteiden takia. Eikä minulla ole sosiaalista onnistumispainetta, kuten vaikkapa hääkuvaajalla voi olla.
Kuvaaminen on vaan osoittautunut hauskaksi, ja kerrankin on varaa panostaa siihen aikaa ja vähän rahaakin. Eivätkä minun ottamani kuvat tule vastaamaan yhdenkään valokuvausta opiskelleen portfoliota. Siksi dogmit ja rajoitteetkaan eivät ahdista. Niitä voi olla joskus hyödyllistä kokeilla.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jotkut jopa kuvaavat huhujen mukaan RAW:ina ja muokkaavat kuvat ihan miten itse haluavat! Hui kauhistus, ennen sentään filmivalmistajat osasivat päättää miltä lopputuloksen pitäisi näyttää.
Mikä vieläkin kauheampaa, suurennuskoneessa on ollut jo ammoisista ajoista alkaen rajausmahdollisuus, sitä ei toki senkään ajan talibankuvaajat koskaan käyttäneet, ruuvit pysyivät yhtä paikallaan kuin aiheen aloitta.... olkoon.
Mikä vieläkin kauheampaa, suurennuskoneessa on ollut jo ammoisista ajoista alkaen rajausmahdollisuus, sitä ei toki senkään ajan talibankuvaajat koskaan käyttäneet, ruuvit pysyivät yhtä paikallaan kuin aiheen aloitta.... olkoon.
-Reijo-
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 9477
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Onko valokuva ainoa taidemuoto, jota arvostellaan prosessin eikä lopputuloksen mukaan? Lopputulos on merkityksetön, jos siihen on päädytty väärin?
Vai onko se niin, kuten aika-ajoin kuulee väitettävän, että valokuva ei ole taidetta lainkaan?
Vai onko se niin, kuten aika-ajoin kuulee väitettävän, että valokuva ei ole taidetta lainkaan?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Minusta aloitus ei ollut absurdi, kyllä saa kysyä kropaako kuviaan vai onko jonkin uskonnon vanki ;-)grafia kirjoitti:Absurdi tai ei - kysymys oli joka tapauksessa hyvä: saatiin oikein mielenkiintoinen keskustelu!Jospa kirjoitti:Aloittajan kysymys on absurdi.
Mutta keskustelu ei ollut kiinnostava.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"