Nikkor af-s 300mm f4 fl vr
-
-
- Viesti:
Luonnollisesti tällä foorumilla tuo haukutaan maanrakoon, kun flare voi näkyä promillessa kuvia :)nomad kirjoitti:Nyt kun toimitukset ovat käynnistyneet niin objektiivilla otettuja kuvia alkaa tiputella hissukseen nettiin. Oikeastaan eniten epäilen huippuvalojen ympärillä näkyviä flareja.
Testikuvassa ongelman saa helposti esiin. Miten lie asia käytännön kuvaamisessa?
-
- Viesti:
-
Tuolla myös malliksi kuvia.
http://richbyoung.com/
Näiden muutamien netissä liikkuvien kuvien perusteella toisto riittää kyllä ainakin minulle. Mieluummin otan pienen flareriskin kun vaikkapa pari kiloa lisää kannettavaa...
Näiden muutamien netissä liikkuvien kuvien perusteella toisto riittää kyllä ainakin minulle. Mieluummin otan pienen flareriskin kun vaikkapa pari kiloa lisää kannettavaa...
-
Jotenkin inhottavan tunkkainen fiilis jäi noista kuvista ja koko sivustosta. Tuli mieleen viime vuosituhat koko kattauksesta..ptakala0 kirjoitti:Tuolla myös malliksi kuvia.
-
Kaveri on lähemmäs 80. Tarkoitus on tuskin kisata most-dynamic-web-design - sarjassa...TiRy kirjoitti:Jotenkin inhottavan tunkkainen fiilis jäi noista kuvista ja koko sivustosta. Tuli mieleen viime vuosituhat koko kattauksesta..ptakala0 kirjoitti:Tuolla myös malliksi kuvia.
-
Edellä mainitusta kroppaavasta sorsakuvaajasta tuli mieleen eräs kotimainen Tamronin käyttäjä...
Keskustelu Nikonin uuden 300mm/4:n suhteen ei mielestäni ole mitenkään tyhmää tai turhaa. Ei nyt tule mieleen, että Nikon olisi viimeaikoina oikeasti huonoa objektiivia julkaissut, mutta tässä on kumminkin kyseessä suht merkittävä 2000e maksava uutuus joss akäytetään uudenlaista tekniikkaa. Eikä tähän mennessä ole nähty mitenkään mullistavan ihmeellisiä kuvia. Jysäys jää tussahdukseksi jos objektiivin paras ominaisuus on keveys ja pieni (pienehkö) koko.
Keskustelu Nikonin uuden 300mm/4:n suhteen ei mielestäni ole mitenkään tyhmää tai turhaa. Ei nyt tule mieleen, että Nikon olisi viimeaikoina oikeasti huonoa objektiivia julkaissut, mutta tässä on kumminkin kyseessä suht merkittävä 2000e maksava uutuus joss akäytetään uudenlaista tekniikkaa. Eikä tähän mennessä ole nähty mitenkään mullistavan ihmeellisiä kuvia. Jysäys jää tussahdukseksi jos objektiivin paras ominaisuus on keveys ja pieni (pienehkö) koko.
-
Kieltämättä noissa on hiukan sellaista Bon Voyage - fiilistä.nomad kirjoitti:Edellä mainitusta kroppaavasta sorsakuvaajasta tuli mieleen eräs kotimainen Tamronin käyttäjä...
Mulle kyllä kelpaa jos toisto on vanhan 300/4:n luokkaa, lisänä on VR ja painosta on puolet pois.
Onhan tuon nyt aika radikaali uudistus verrattuna niihin joissa lisätään himmentimeen yksi lehti ja sitten porukka tuijottelee mallikuvia ja yrittää nähdä eron.
Ei silti, odotellaan...
-
-
Odotukset oli itsellänikin ladattu tosi ylös tämän uutukaisen suhteen.
Nyt on kyllä pääajurina suunnittelussa ollut tämä koko, mikä onkin hieno asia:-)
Kyllä kuvanlaadussa jäädään superteleistä, ei auta mikään. Eikä ollut varmaan tarkoituskaan haastaa 2.8 laseja, kätsy harrastelasi.
Olen kyllä tyytyväinen että tulin hommanneeksi sen 2.8 vr:n.
Valo riittää jatkeiden kanssakin:-)
Nyt on kyllä pääajurina suunnittelussa ollut tämä koko, mikä onkin hieno asia:-)
Kyllä kuvanlaadussa jäädään superteleistä, ei auta mikään. Eikä ollut varmaan tarkoituskaan haastaa 2.8 laseja, kätsy harrastelasi.
Olen kyllä tyytyväinen että tulin hommanneeksi sen 2.8 vr:n.
Valo riittää jatkeiden kanssakin:-)
-
Nyt en tajua? Totta kai lasin idea on se pieni koko. Kyse on vain siitä, miten paljon tulee takkiin normaalille lasille. Nikonin 300millinen on onneksi vanha, eli uutuus ei ehkä ole yhtään huonompi.nomad kirjoitti: Jysäys jää tussahdukseksi jos objektiivin paras ominaisuus on keveys ja pieni (pienehkö) koko.
-
Se vanha versio on optisesti aika hyvä. Itseasiassa erittäin hyvä. Ja tarkentuu lähelle. Jos siinä olisi vakaaja (ja kenties nopeampi af), niin Nikonilla ei olisi ollut mitään syytä uusia tätä 300mm/4:sta.paaton kirjoitti:Nyt en tajua? Totta kai lasin idea on se pieni koko. Kyse on vain siitä, miten paljon tulee takkiin normaalille lasille. Nikonin 300millinen on onneksi vanha, eli uutuus ei ehkä ole yhtään huonompi.nomad kirjoitti: Jysäys jää tussahdukseksi jos objektiivin paras ominaisuus on keveys ja pieni (pienehkö) koko.
Ja jos tyytyy keskinkertaisempaan optiseen laatuun ja aukon huonompaan valovoimaan, niin 70-200mm/4 plus 1.4x jatke on ihan kohtuullinen kohtuullinen yhdistelmä. Olen tuota just testaillut. Kooltaan/painoltaan tämä yhdistelmä ei ole sen kummempi kuin 300mm/4 PF ja siinä on sitten myös zoomin joustavuus.
Kirjoitan tämän sillä, että olin ajatellut ostaa 300mm/4 PF:n, itseasiassa minulla on ennakkovaraus siitä. En ole missään vaiheessä kuvitellut, että tämä olisi samaa luokkaa kuin vastaavantyylistä tekniikka hyödyntävä Canonin 400mm/4 DO, mutta siltikin olisi kiva saada uskonvahvistusta. Nyt nähdyt previkat ja testikuvat laittavat miettimään liikkeen mielekkyyttä.
-
Ei ole. Nyt kun katsoin flickriä, niin tämmöisiä löytyi. Ei niin kauheita kuin mitä tähän saakka on nähty. Muutama lintupönökin.elmar kirjoitti:Mitä noita olen katellut niin ne ovat kaikki olleet surkeiden käsittelyjen pilaamia. Onko jossain suoraan kamerasta sämppeleitä?nomad kirjoitti:Nyt nähdyt previkat ja testikuvat laittavat miettimään liikkeen mielekkyyttä.
https://www.flickr.com/search/?w=34551782@N06&q=pf
Itse en oikeastaan kaipaa kuin nipun tavallisia hyviä kuvia joista näkee miten objektiivi toistaa eri tilanteissa. Testitauluja ei itse tule kuitenkaan kuvattua. Teen objektiiviostokseni (tämänkin) viimekädessä ihan käytännön fiiliksen perusteella.
Nyt kun toimitukset ovat alkaneet niin kuvittelisi, että muutamassa päivässä saadaan näkösälle reilusti kuvia.
-
Jostain luin että ihminen erottaa esim. ihon, lehtivihreän ja taivaansinen väripoikkeamat erittäin tarkasti. Testikuvien pitäisikin olla tällaisista kohteista joista kaikki tietää miltä ne näyttävät. Ihmiset, eläimet, maisemat yms. ovat siksi hyviä. Kankaanpalat, setelit sun muut testitaulut ei kerro paljoakaan koska kuvan katsoja ei tiedä millaisia ne ovat livenä.nomad kirjoitti:Itse en oikeastaan kaipaa kuin nipun tavallisia hyviä kuvia joista näkee miten objektiivi toistaa eri tilanteissa. Testitauluja ei itse tule kuitenkaan kuvattua.
-
Hyvä pointti. Aivan erityisen masentavia ovat 1ev alivalotetut testitaulut.elmar kirjoitti:Jostain luin että ihminen erottaa esim. ihon, lehtivihreän ja taivaansinen väripoikkeamat erittäin tarkasti. Testikuvien pitäisikin olla tällaisista kohteista joista kaikki tietää miltä ne näyttävät. Ihmiset, eläimet, maisemat yms. ovat siksi hyviä. Kankaanpalat, setelit sun muut testitaulut ei kerro paljoakaan koska kuvan katsoja ei tiedä millaisia ne ovat livenä.