Sony Alpha 7 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti:Nopealla check:llä A6000:n on aina 12-bit, siellä on koko ajan "reijät" jotka vastaavat A7-sarjalaista tuossa tiputetussa bittitarkkuudessa. Nappasin jonkun random salamalla otetun ISO100 1/160 kuvan ja kaivoin siitä histogrammin. Exif:kin näyttää 12 bits per sample.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/262 ... digger.png
Latasitko siis vain netistä jonkun Randomin RAW tiedoston?
Siinä on vaan just se ongelma, että kamerassahan on voinut olla päällä joku asetus joka vaikuttaa bittisyyteen...Jossain vaiheessa olin lukevinaan jostakin netin syövereistä että jopa objektiivin vääristymän korjaukset kamerassa saattaisivat vaikuttaa cRAWiin.
Tämän takia otin itse pois kamerasta päältä jopa nämä asetukset.
Voin tietysti katsoa rawdiggerillä samoja histogrammeja näistä omista RAW tiedoistoista, vai näitkö jo noista edellä postaamistani vihjeitä bittisyydestä?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

aikaarska kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Nopealla check:llä A6000:n on aina 12-bit, siellä on koko ajan "reijät" jotka vastaavat A7-sarjalaista tuossa tiputetussa bittitarkkuudessa. Nappasin jonkun random salamalla otetun ISO100 1/160 kuvan ja kaivoin siitä histogrammin. Exif:kin näyttää 12 bits per sample.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/262 ... digger.png
Latasitko siis vain netistä jonkun Randomin RAW tiedoston?
Siinä on vaan just se ongelma, että kamerassahan on voinut olla päällä joku asetus joka vaikuttaa bittisyyteen...Jossain vaiheessa olin lukevinaan jostakin netin syövereistä että jopa objektiivin vääristymän korjaukset kamerassa saattaisivat vaikuttaa cRAWiin.
Tämän takia otin itse pois kamerasta päältä jopa nämä asetukset.
Voin tietysti katsoa rawdiggerillä samoja histogrammeja näistä omista RAW tiedoistoista, vai näitkö jo noista edellä postaamistani vihjeitä bittisyydestä?
Otin omasta LR-katalogista itse A6000:lla (mulla on A7R, A6000 ja RX100mkIII vaikka dpreview:llä mua maksettuna haterina pitävätkin ;) ) ottamani tuoreen kuvan ja katsoin exif:stä ettei mitään tunnettuja bittisyydentiputtajia ole päällä. Nopea kurkkaus sony.net:tiin kertoo myös sen ettei A6000:n osalta puhuta missään mitään RAW:in sisällöstä, kun A7-sarjalaisissa puhutaan 14-bit processingista jne.

Tutkiessa kannattaa kopioida vaikka tuosta mun screenshot:sta vaikka noi histogrammin asetukset jotka Jim Kasson kertoi, siinä on valittu sellainen kirkkausalue johon paukkaus ei normaalia enempää harvennusta tee ja bin:in koko on 1. Kurkkaappa omista kuvistasi mitä exif sanoo bits per sample. Rawdigger:in exif-nappi on aika kätevä olemassa myös:)

Sun screencapturesta jos pitäisi veikata niin kanavakohtaisesta "Values"-määrästä voisi arvata että 12-bittisenä mennään.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

No huh huh, meni meikältä vähän hilseen yläpuolelta nämä jutut mutta yritän ymmärtää, tai ainakin vaikuttaa siltä:-)

Katselin Dpreviewin sivulta kameroiden teknisiä tietoja, yhdenkään Sonyn kohdalla ei ollut mainintaa bittien määrästä, Canonin ja Nikonin osalta monen rungon kohdalla oli maininta 14-bit ja Olyn em-10 kohdalla 12-bit.
Muut tämän jo tiesikin.........

Myös Ricoh taisi olla 12-bit.
Nikon A,- ja GR vertailussa oli kuvaparissa alivaloittuneita kohtia aukaistu, Nikon oli vähän parempi, johtuiko sitten suuremmasta bittimäärästä??


Nyt tieto lisää tuskaa!
Maffer
Viestit: 22655
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kummankin kuvat histogrammi on riekäinen kuin emmental-juusto ja 10 sec ruutu on palanut puhki.

Se mihin tuolla ulkona yleensä törmää on ruutu missä on iso läjä kamaa varjoissa ja toinen läjä kirkkaassa päässä mutta keskellä ei oikein mitään = pahin keissi pakkaukselle.

Lightroomilla ei saa kovin helposti mitään esiin, paitsi sen että kirkkaalta taivaalta ei oikein saa mitään vedettyä takas niin ettei siellä ole havaittavissa porrastusta. Varjojen tonkimiseen Photoshoppi on oikein hyvä ja siellä lokaalit curvemaskit.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Onnistuuko tuommosia histogrammeja tuomaan esiin muulla kuin
Raw Diggerillä?

Meinaako nuo -5-9 EV:n välillä olevat harvat viivat nyt sitä että on rajusti pakattu, ei yksityiskohtia tms. ? Alempi 10s kuva.

En tiedä miten (vai mitenkään) vaikuttaisi omissa kuvauksissa tämä asia mutta nyt häiritsee sen verran pelkkä tietäminen että........!!
-Antti-
Viestit: 1362
Liittynyt: Tammi 08, 2006 15 : 23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Voisin kuvitella että yksi ikävimmistä seurauksista on huippuvaloja alentaessa, tulevat sitten selvärajaisina gradientteina näkyviin... Vai onko ongelma niin paha? Vähän tuo Sony alkanut kiinnostamaan, varsinkin jos C ei nyt saa dynamiikkaa yhtään parannettua uusissa (huhu)malleissaan.
Maffer
Viestit: 22655
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, kun noita harvahammaskohtia lähtee virittämään jälkikäsittelyssä niin porrasta pukkaa.

Tässä eiliseltä yks histogrammin pätkä:

Kuva

ND-filsulla n. 2,5min -> varjoa ei passaa kovin paljon tökkiä.
Maffer
Viestit: 22655
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

-Antti- kirjoitti:Voisin kuvitella että yksi ikävimmistä seurauksista on huippuvaloja alentaessa, tulevat sitten selvärajaisina gradientteina näkyviin... Vai onko ongelma niin paha? Vähän tuo Sony alkanut kiinnostamaan, varsinkin jos C ei nyt saa dynamiikkaa yhtään parannettua uusissa (huhu)malleissaan.
Jep, juuri huippuvalojen alentaminen on vaikeaa. Siksi pitää tehdä huippuvaloja varten keskiharmaavalotus jos niitä haluaa runsassävyisinä saada.
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Kummankin kuvat histogrammi on riekäinen kuin emmental-juusto ja 10 sec ruutu on palanut puhki.

Se mihin tuolla ulkona yleensä törmää on ruutu missä on iso läjä kamaa varjoissa ja toinen läjä kirkkaassa päässä mutta keskellä ei oikein mitään = pahin keissi pakkaukselle.

Lightroomilla ei saa kovin helposti mitään esiin, paitsi sen että kirkkaalta taivaalta ei oikein saa mitään vedettyä takas niin ettei siellä ole havaittavissa porrastusta. Varjojen tonkimiseen Photoshoppi on oikein hyvä ja siellä lokaalit curvemaskit.
Joo, nämä mun esimerkit tosiaan olivat sitten ilman mitään pelastusyrityksiä. Vain avasin ne rawdiggerilla sellaisenaan kuin kamera ne ulosti.
Tuon 10sec valotuksen kohdalla juuri sai vähän testailtua miten sen puhkipalaneen kohdan reuna-aluetta ja siirtymää yms. sai pelastettua. Mutta kameran sisäisillä säädöillä ei tosiaan näyttänyt olevan vaikutusta miten hyvin dataa sai pelastettua. Mitään "porrastautumista" (en puhu histogrammista) en havainnut sävysiirtymässä kun rukkasin tiedostoja ACR:llä.
Siinä mielessä A6000 kameralla voi mielestäni ihan turvallisin mielin kuvata RAW tiedostoa vaikka kamerassa olisi erillaisia asetuksia päällä.
Sitten minulla on tietty samasta scenestä Sony A65 rungolla otetut RAWit.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sahaaja kirjoitti: Meinaako nuo -5-9 EV:n välillä olevat harvat viivat nyt sitä että on rajusti pakattu, ei yksityiskohtia tms. ? Alempi 10s kuva.

En tiedä miten (vai mitenkään) vaikuttaisi omissa kuvauksissa tämä asia mutta nyt häiritsee sen verran pelkkä tietäminen että........!!
Sepä se. Tietäminenhän tässä sen suurimman tuskan tuo jos on tuodakseen :-D
Jotenkin vaikuttaa siltä, ettei cRAW pakkauksen mahdolliset haitat tule niin esille APS-C kennoisissa. Itse en ainakaan ole saanut kuviin RAW-konvertoinnin (sävyjen pumppauksen yms) jälkeen mitään erityisiä haittailmiöitä - ns. normaalikuvauksissa.

-Antti- kirjoitti:Voisin kuvitella että yksi ikävimmistä seurauksista on huippuvaloja alentaessa, tulevat sitten selvärajaisina gradientteina näkyviin... Vai onko ongelma niin paha? Vähän tuo Sony alkanut kiinnostamaan, varsinkin jos C ei nyt saa dynamiikkaa yhtään parannettua uusissa (huhu)malleissaan.
Mielestäni ongelmaa ei voi sanoa pahaksi. Hieman kiusallistahan se kyllä näyttää olevan ainakin joissakin näissä A7 sarjalaisten sampleissa, varsinkin kun verrokkia haetaan luonnollisesti Nikon D810 kamerasta jossa vaihtoehtona on myös pakkaamaton RAW.

Olen nyt pyöritellyt edellä kertomiani testikuvia rawdiggerissä ja Adoben RAW konverterissa. Ilmeisesti 12bit RAWia ne ovat (molemmat A65 ja A6000 testikuvat) ainakin rawdiggerin mukaan, ei edes väliä kameran asetuksista, testikuvauksieni RAWit näyttävät olevan samaa puuta kaikki.
0.8sec testiotoksesta (jossa huippuvalo-kohta ei ole palanut puhki) sai pumpattua varjoista kuvadataa esiin ihan kelvollisesti ilman havaittavia haittailmiöitä (muuta kuin kohina)....
Lopputulemana sanoisin, että ainakin A65 ja A6000 apsc rungot tekevät kaikenlaisiin käytännön kuvauksiin kelvollista RAWia. Saattaa olla, että esim. Nikon D7100 tai pentax K-3 runkojen pakkaamattomasta RAWista saisi hitusen verran puhtaampaa jälkeä tälläisissä tilanteissa joissa täytyy olla tekemisissä laajan dynamiikka-alueen kanssa ja pelastaa kuvadataa tummasta tai kirkkaasta päästä. Tämä on kuitenkin spekulointia ja rehellisesti sanottuna en jaksa häiriintyä asiasta niin paljon etten haluaisi kuvata kameroillani vaativan dynamiikka-alueen sisältäviä aiheita jatkossakin.

Toivon tietysti, että Sony heräisi asiasta sen verran, että mahdollistaisivat pakkaamattoman RAWIn tuleviin malleihinsa. Erityisen tärkeä se olisi Sonyn semi-pro malleissa kuten A7 sarja, mutta myös A99, A77 ja miksei tulevassa A7000 mallissakin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti: Tutkiessa kannattaa kopioida vaikka tuosta mun screenshot:sta vaikka noi histogrammin asetukset jotka Jim Kasson kertoi, siinä on valittu sellainen kirkkausalue johon paukkaus ei normaalia enempää harvennusta tee ja bin:in koko on 1. Kurkkaappa omista kuvistasi mitä exif sanoo bits per sample. Rawdigger:in exif-nappi on aika kätevä olemassa myös:)
Nyt kun A7 ketjussa ollaan, niin yhden tarkennetun kyssärin heittäisin vielä.
Esim. siitä Mafferin hylkykuvasta. Näyttääköhän rawdigger exif-tiedoissa "bits per sample" kohdassa 14bittiä kuvasta jossa maffer tiputti valotusajan 30 sekunttiin? Ja vastaavasti sen 4min valotuksessa 12bit?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Voikohan esim. sarjakuvauksen nopeudella olla vaikutusta pakkaamiseen?
Jollain 3-5 fps(14bit) vs. 9-12 fps(12bit) esim. ??
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

aikaarska kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti: Meinaako nuo -5-9 EV:n välillä olevat harvat viivat nyt sitä että on rajusti pakattu, ei yksityiskohtia tms. ? Alempi 10s kuva.

En tiedä miten (vai mitenkään) vaikuttaisi omissa kuvauksissa tämä asia mutta nyt häiritsee sen verran pelkkä tietäminen että........!!
-Antti- kirjoitti:Voisin kuvitella että yksi ikävimmistä seurauksista on huippuvaloja alentaessa, tulevat sitten selvärajaisina gradientteina näkyviin... Vai onko ongelma niin paha? Vähän tuo Sony alkanut kiinnostamaan, varsinkin jos C ei nyt saa dynamiikkaa yhtään parannettua uusissa (huhu)malleissaan.
....Lopputulemana sanoisin, että ainakin A65 ja A6000 apsc rungot tekevät kaikenlaisiin käytännön kuvauksiin kelvollista RAWia. Saattaa olla, että esim. Nikon D7100 tai pentax K-3 runkojen pakkaamattomasta RAWista saisi hitusen verran puhtaampaa jälkeä tälläisissä tilanteissa joissa täytyy olla tekemisissä laajan dynamiikka-alueen kanssa ja pelastaa kuvadataa tummasta tai kirkkaasta päästä. Tämä on kuitenkin spekulointia ja...
Lainaan vielä edellä kirjoittamaani kommenttia, ja jatkan asiasta sen verran, kun huomasin imaging-resource.comin sivuilta suhteellisen hyviä testikuvia tämän dilemman lisätarkasteluun!

Sieltä kun pystyy lataamaan myös RAW kuvia ja testiolosuhteet ovat heillä pyritty vakioimaan samanlaisiksi.

Esimerkiksi tässä on Sony A6000 testikuvia:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/s ... 00THMB.HTM

Ja täällä Pentax K-3:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... k3THMB.HTM

...Sieltä kun scrollaa alemmaksi testigalleriaa niin he ovat ottaneet dynamiikan tarkastelun avuksi niitä kuvia joissa mallinukkea on kuvattu eri valotuksilla (nukella valkoinen paita).

Tästä voi ladata A6000 ARW tiedoston suoraan (+1.0 EV):
http://216.18.212.226/PRODS/sony-a6000/ ... UTBAP3.ARW

Ja tästä Pentax K-3:n DNG tiedoston (+1.0 EV):
http://216.18.212.226/PRODS/pentax-k3/F ... UTBAP3.DNG

Eli siitä voisi nyt esimerkiksi tehdä suoria vertailuja miten hyvin ylivalotetusta valkoisesta paidasta saa pelastettua kuvadataa Pentaxin K-3 RAWista (pakkaamaton) vs. Sony A6000 cRAW. Ihan käytäntöä ajatellen...

Muitakin vertailuja voi/kannattaa tietty tehdä jos kiinnostaa ja eri kuville, ja RAW testikuvia löytyy muiltakin kameroilta kuten Nikon D7100, A7 sarjalaisilta, jne.
Viimeksi muokannut aikaarska, Helmi 01, 2015 11 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22655
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

@arska: Juu, 14bit 30sek kuvalle (single shooting mode). 12bit 4min kuvalle (single shooting mode).
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:@arska: Juu, 14bit 30sek kuvalle (single shooting mode). 12bit 4min kuvalle (single shooting mode).
Okei, kiitoksia! Jos nyt sitten oikein ymmärsin, niin A7 kamerallla voi ottaa 14bittistä RAWia (single shooting mode), poikkeuksena sarjakuvaus, BULB ja jotkut asetukset kamerasta kuten pitkän valotusajan kohinavaimennus joka tipauttaa 12bit modeen?
No mites, onko tuo 14bittinen Rawikin sitten jollakin tapaa rampautettua vielä?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
antnis
Viestit: 1248
Liittynyt: Maalis 02, 2005 9 : 54

Viesti Kirjoittaja antnis »

Ei kait se 14-bit Rawikaan oikeasti 14-bit ole? Ja pakattu kuitenkin.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Vähän utelen aikaarskalta, miksi niin hyvä kamera kuin K-5 vaihtui Sonyn tuotteisiin?
Ainakin K-5 II-malli kennon puolesta parhaasta päästä, ja muutenkin.
Off topic taas!

ENtäs kun kuvailee ISOt jossain 3200 tietämillä A7-sarjalaisilla niin vieläkö silloinkin edellämainitut ongelmat erottuu kohinan seasta?
Maffer
Viestit: 22655
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Katsokaa nyt vaikka täältä apua tuskiin: http://www.rawdigger.com/howtouse/sony- ... -detection

Ei se niin vaikeaa ole. Vaaleammassa päässä kompressoidussa RAW-tiedostossa on 284 erilaista sävytasoa siinä missä pakkaamaton sisältäisi 9088 erilaista tasoa. Siinä voi sitten miettiä minkälaisia sävyliukuja saa aikaan.
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sahaaja kirjoitti:Vähän utelen aikaarskalta, miksi niin hyvä kamera kuin K-5 vaihtui Sonyn tuotteisiin?
Ainakin K-5 II-malli kennon puolesta parhaasta päästä, ja muutenkin.
Off topic taas!

ENtäs kun kuvailee ISOt jossain 3200 tietämillä A7-sarjalaisilla niin vieläkö silloinkin edellämainitut ongelmat erottuu kohinan seasta?
Ei cRAW sentään pilaa ihan joka asiaa, ettei sen takia tarvitse kuvailla korkeilla herkkyyksillä :-D
Normaalisti valotetun kuvan kanssa ei ole ongelmia, virheitä voi hakea sen jälkeen kun on RAW konverterissa nostanut ylös syviä varjoja (tummaa päätä) tai vaaleasta päästä yrittää pelastaa sävyjä esille. Mutta kyllä edellä mainittuja käsittelyjä aika pitkälle voi cRAWIllekin tehdä.

...Sahaaja, yep - K-5 on kyllä varsin mainio kamera ja uusi K-3 vielä parempi. Pentaxin parhaissa rungoissa on moni asia kohdillaan.
Sonyn vehkeissä minua alkoi kiinnostamaan tekninen kehittyneisyys ja heidän tapansa innovoida valokuvaustouhuja innokkaasti.
Peilittömän NEXin (NEX-6 ja NEX-C3) hommasin vielä Pentaxin rinnalle sellaiseksi pieneksi APS-C kameraksi jossa on kuitenkin kääntyvä näyttö (jota Pentax ei harmi kyllä vieläkään ole saanut järkkäreihinsä) ja focus peaking manuaalitarkennukseen. Ajattelin sen helpottavan myös makrokuvauksiani, jonka se myös teki.
Innostuin myös elektronisesta etsimestä, siinäkin tarkennusavut helpottavat tarkentamista kummasti. Olin myös kärsinyt jonkunverran Pentaxin AF systeemin heitoista ja vaikka Pentax K-5:ssa onkin erinomainen optinen etsin, niin EVF pystyi tarjoamaan ylivoimaista etua tarkoissa tarkentamisissa.

Sitten EVF:stä innostuessani hommasin piruuttani Rajalan tarjouksesta Sony A37 SLT kitin (16mp) 299€ hintaan, halusin vähän räplätä, tutkia ja testailla puoliläpäisevän peilin SLT runkoa. Tykkäsin siitäkin.
Niinpä ostin vielä isomman A65 rungon (24mp) järeämpiin käyttötarkoituksiin. Siinä takanäyttökin kääntyilee jo useampaan suuntaan kuin Sonyn peilittömissä.

Ja ihan hyvin ovat nämä Sonyt toimineet, ei siinä mitään. NEX ja A6000 peilittömissä olen innokkaasti käyttänyt myös monenlaista optiikkaa adaptereilla ja speedboosteria kun olen kaivannut FF fiilistä joidenkin lasien kanssa. Lisäksi yhdessä pannukakku 16-50PZ zuumin kanssa A6000 on kuin pokkari - hyvin kulkee mukana.

Olen tehnyt myös monenlaista testiä SLT runkojen kanssa ja sen puoliläpäisevän peilin vaikutuksesta. Siis "ilman peiliä vs. peilin kanssa" (SLT peilin voi suht. helposti irroittaa) ja todennut ettei peili vaikuta kuviin millään järkevästi mitattavalla/havaittavalla tavalla terävyyteen.

AF tarkennuksen luotettavuus on ollut SLT rungolla mukavan hyvää tasoa. Esim. Tamron 17-50/2.8 objektiivi joka on oikein mukava yleiszuumi, ei aiheuta harmaita hiuksia Sonylla kun taas Pentaxin kanssa minulla oli AF ongelmia sen kanssa.

Tottakai minua Pentax-> Sony vaihdossa kiinnostaa myös polku kinokennoisiin. Siksi olen haalinut nyt jonkunverran myös Alpha-kinolaseja jos joskus tulisi hankittua käytettynä A99. Myös A7 sarjalaiset kiinnostaa, varsinkin uusi A7II kun siinä on kennovakaaja. Mutta toistaiseksi mennään näillä mitä on.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12969
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Heijastukset...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Ja taas paluu varsinaiseen aiheeseen: Sony A7II

Bongasin netistä kokemuksentapaisia, että A7II runko olisi parempi kuin aikaisemmat A7 mallit mitä tulee "valospotti" heijastuksiin kennolle:

https://farm8.staticflickr.com/7504/160 ... 922e_h.jpg

kuva kuuluu osaksi tätä ketjua:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1337152

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin