Sahaaja kirjoitti:Vähän utelen aikaarskalta, miksi niin hyvä kamera kuin K-5 vaihtui Sonyn tuotteisiin?
Ainakin K-5 II-malli kennon puolesta parhaasta päästä, ja muutenkin.
Off topic taas!
ENtäs kun kuvailee ISOt jossain 3200 tietämillä A7-sarjalaisilla niin vieläkö silloinkin edellämainitut ongelmat erottuu kohinan seasta?
Ei cRAW sentään pilaa ihan joka asiaa, ettei sen takia tarvitse kuvailla korkeilla herkkyyksillä :-D
Normaalisti valotetun kuvan kanssa ei ole ongelmia, virheitä voi hakea sen jälkeen kun on RAW konverterissa nostanut ylös syviä varjoja (tummaa päätä) tai vaaleasta päästä yrittää pelastaa sävyjä esille. Mutta kyllä edellä mainittuja käsittelyjä aika pitkälle voi cRAWIllekin tehdä.
...Sahaaja, yep - K-5 on kyllä varsin mainio kamera ja uusi K-3 vielä parempi. Pentaxin parhaissa rungoissa on moni asia kohdillaan.
Sonyn vehkeissä minua alkoi kiinnostamaan tekninen kehittyneisyys ja heidän tapansa innovoida valokuvaustouhuja innokkaasti.
Peilittömän NEXin (NEX-6 ja NEX-C3) hommasin vielä Pentaxin rinnalle sellaiseksi pieneksi APS-C kameraksi jossa on kuitenkin kääntyvä näyttö (jota Pentax ei harmi kyllä vieläkään ole saanut järkkäreihinsä) ja focus peaking manuaalitarkennukseen. Ajattelin sen helpottavan myös makrokuvauksiani, jonka se myös teki.
Innostuin myös elektronisesta etsimestä, siinäkin tarkennusavut helpottavat tarkentamista kummasti. Olin myös kärsinyt jonkunverran Pentaxin AF systeemin heitoista ja vaikka Pentax K-5:ssa onkin erinomainen optinen etsin, niin EVF pystyi tarjoamaan ylivoimaista etua tarkoissa tarkentamisissa.
Sitten EVF:stä innostuessani hommasin piruuttani Rajalan tarjouksesta Sony A37 SLT kitin (16mp) 299€ hintaan, halusin vähän räplätä, tutkia ja testailla puoliläpäisevän peilin SLT runkoa. Tykkäsin siitäkin.
Niinpä ostin vielä isomman A65 rungon (24mp) järeämpiin käyttötarkoituksiin. Siinä takanäyttökin kääntyilee jo useampaan suuntaan kuin Sonyn peilittömissä.
Ja ihan hyvin ovat nämä Sonyt toimineet, ei siinä mitään. NEX ja A6000 peilittömissä olen innokkaasti käyttänyt myös monenlaista optiikkaa adaptereilla ja speedboosteria kun olen kaivannut FF fiilistä joidenkin lasien kanssa. Lisäksi yhdessä pannukakku 16-50PZ zuumin kanssa A6000 on kuin pokkari - hyvin kulkee mukana.
Olen tehnyt myös monenlaista testiä SLT runkojen kanssa ja sen puoliläpäisevän peilin vaikutuksesta. Siis "ilman peiliä vs. peilin kanssa" (SLT peilin voi suht. helposti irroittaa) ja todennut ettei peili vaikuta kuviin millään järkevästi mitattavalla/havaittavalla tavalla terävyyteen.
AF tarkennuksen luotettavuus on ollut SLT rungolla mukavan hyvää tasoa. Esim. Tamron 17-50/2.8 objektiivi joka on oikein mukava yleiszuumi, ei aiheuta harmaita hiuksia Sonylla kun taas Pentaxin kanssa minulla oli AF ongelmia sen kanssa.
Tottakai minua Pentax-> Sony vaihdossa kiinnostaa myös polku kinokennoisiin. Siksi olen haalinut nyt jonkunverran myös Alpha-kinolaseja jos joskus tulisi hankittua käytettynä A99. Myös A7 sarjalaiset kiinnostaa, varsinkin uusi A7II kun siinä on kennovakaaja. Mutta toistaiseksi mennään näillä mitä on.