Kamera koirien ja lasten kuvaamiseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
bernario

Viesti Kirjoittaja bernario »

Kohtalainen määrä rahaa näkyy Luumäen miehelläkin kuluneen taitojen kartuttamiseen - ilmeisesti D800 menossa tuolloin kuvan ottamisen aikoihin;)! Mutta näinhän se menee!

Täällä suositellaan 70-200 mm:n objektiivia koirien ja lasten kuvaamiseen. Itselläni kohteet ovat 90%:sti koiria hyvin monipuolisesti. Käyttökelpoisimmaksi objektiiviksi siihen tarkoitukseen olen todennut DX-rungolla 50-150 mm:n objektiivin, esim.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 015028dcos

Kuten testi osoittaa, se on kaiken lisäksi laadultaan parasta, mitä kohtuu rahalla saa! Noita näyttää olevan Nikoniin tarjolla käytettynä myyntipalstalla useampiakin. Itsekin saattaisin luopua omastani, mutta ensin ainakin kokeilen sitä FX-rungon kanssa, on se niin hyvä! Tuohon rungoksi D7000/D7100, niin pääsee aika pitkälle. Itselläni oli/on lisäksi pari lyhyempää kiinteää ja 17-50 zoomi, mutta tuo Sigman putki oli selvästi käyttökelpoisin tarkoituksiini.
Jos haluat keskustella aiheesta ja kokemuksista lisää, lähesty vaikka YV:llä:)!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

bernario kirjoitti: Kuten testi osoittaa, se on kaiken lisäksi laadultaan parasta, mitä kohtuurahalla saa!
Mitkä testit?
Ensimmäistä kertaa kuulen että tuo Sigma olisi kovinkaan erikoinen objektiivi. Saatika parasta.
>Mika< kirjoitti:Saat käyttää nopeampia aikoja kun sulla on mahdollista SUURENTAA aukkoa vaikka 2,8:aan. Pienempi numero = isompi aukko.
Oikeastaan kyseessä on murtoluku: 1/2,8, joten se on lukunakin suurempi kuin vaikka 1/5,6

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
>Mika<

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

No juuri näinhän se menee. Yeensä puhutaan kuitenkin aukosta 2,8 eikä 1/2.8. Mutta joo, väärinhän minä sen sanoin.
bernario

OskuK kirjoitti: Mitkä testit?
Ensimmäistä kertaa kuulen että tuo Sigma olisi kovinkaan erikoinen objektiivi. Saatika parasta.
Ei mitkään testit, vaan testi (huom. yksikkömuoto!), kuten kirjoitin. Mutta et vaivautunut edes avaamaan sitä linkkiä!
Oli jo aika sinunkin saada tietää, että tuo k.o. objektiivi on hyvä!
OskuK

bernario kirjoitti:
Ei mitkään testit, vaan testi (huom. yksikkömuoto!), kuten kirjoitin. Mutta et vaivautunut edes avaamaan sitä linkkiä!
Eipä tainut olla linkiä viestissä vielä silloin, mutta kiva jos yksi kaksi ihmistä on hyväksi todennut. Ei silti, oma lähtökohtani oli tuon polttovälin ja valovoiman Sigma, tiiä vaikka oliskin tuo OSsiversio parempi. En kyllä Sigmoista usko, ennenkuin itse koitan ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

bernario kirjoitti:
Koskaan edes näkemättä ko. lasia niin kyllähän nuo testitulokset ihan kovilta vaikuttavat. Se on tietty eri asia että ottaisinko itse sitä croppirunkoon, koska hyvät 70-200 lasit ovat yhtä hyviä ja niissä on pidempi polttovälialue ja ovat saman kokoisia ja painoisia. Joku etu sillä pitäisi olla 70-200:iin nähden.
OskuK

Naranek kirjoitti: Joku etu sillä pitäisi olla 70-200:iin nähden.
No, ennen Sigma oli halpa, mutta päättivät nostaa jokaisen uutuuden tullessa nostaa reilusti hintoja, sillä kun on merkitystä arvostus-mielessä. Ihan viksu veto.

Waldo's Peoplen Waldo:

bernario

Tässä on puhuttu koiraharrastuksen kuvaamisesta ja tällöin minulle se etu on croppirungolla väli 50-70 mm - se antaa paljon enemmän kuin väli 150-200 mm ottaa pois!
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

bernario kirjoitti:Tässä on puhuttu koiraharrastuksen kuvaamisesta ja tällöin minulle se etu on croppirungolla väli 50-70 mm - se antaa paljon enemmän kuin väli 150-200 mm ottaa pois!
Jaa ah, se riippuu että millainen se "koiraharrastus" on jota kuvataan. Emo ja pentuja, agilityä, palveluskoiria, rekikoiria reissussa, metsästyskoiria elementissään vai bernhardilainen takan edessä... aikalailla erilaisia vaatimuksia nuo asettavat kalustolle.

Ehkä kannattaisi puhua ennemminkin kuin että kuvaako koiria tai lapsia, että millaista kohdetta kuvaa ja missä oloissa. Lapsi hiekkalaatikolla vai lapsi halfpipessa.... juu sii..

Se kalusto pitää asettaa vaativimman tilanteen mukaan josta haluaa selvitä, kyllä sillä se helpompi tilanne sitten hoituu, muttei yleensä päinvastoin.
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

>Mika< kirjoitti:Ite oon kuvannu koiria koko valokuvasharrastukseni ajan ja tullut siihen tulokseen ettei ole 70-200/2.8 voittanutta. Laajemmat kuvat on omassa kuvauksessani yleensä sellasia että ehtii vähän pimeemmällä ja hitaammallakin lasilla.

Mutta se on vaan mun mielipide.
Täysin sama mielipide minullakin.
moidites
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moidites »

Naranek kirjoitti:
bernario kirjoitti:Tässä on puhuttu koiraharrastuksen kuvaamisesta ja tällöin minulle se etu on croppirungolla väli 50-70 mm - se antaa paljon enemmän kuin väli 150-200 mm ottaa pois!
Jaa ah, se riippuu että millainen se "koiraharrastus" on jota kuvataan. Emo ja pentuja, agilityä, palveluskoiria, rekikoiria reissussa, metsästyskoiria elementissään vai bernhardilainen takan edessä... aikalailla erilaisia vaatimuksia nuo asettavat kalustolle.
Samaa mieltä, että riippuu aika paljon siitä mimmoista touhua kuvaa. Vinttikoirien maastokisoissa isojen etäisyyksien takia käytän itse mieluiten 400mm:n objektiivia, ratakisoissa pääsee lähemmäs ja voi valita paremmin ennakoiden verrattain läheltä sen kuvauspisteen, joten 135mm:n objektiivikin riittää. Sen lyhkäisemmillä ei rata- ja maastokisakuvauksessa omasta mielestäni tee oikein mitään. Emo+pentu-kuvauksessa ja sisällä tulee sitten käytettyä enemmän 35mm:n ja 50mm:n objektiiveja. Zoomit on itsellä lähes pelkästään liikkumattomien kohteitten (puutarhan) kuvaukseen, että itsellä ei niitä tule oikein käytettyä koirien kanssa.
samnyrhi

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Kuten aloitus viestissä mainitsin on koirani vetokoira (rekikoira) eli sen tyyppistä vinkkiä oli hakusessa. En ole tätä harrastusta päässyt vielä kuvaamaan, mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa joku kilpailu käydä katsomassa ja kuvaamassa ennen omaa kilpailemista.

Olen nyt varannut seuraavanlaisen kaluston, josta kylläkin vielä tuo tärkein putki puuttuu. Toivottavasti ei nyt pahasti mennyt metsään. Runko on toki aika iäkäs ja se on tarkoitus uusia sitten kun sen aika on. Tuo pitkä putki tuli setin mukana kohtuu hintaan ja mietin vielä pidänkö sen vai pistänkö sen jossain vaiheessa myyntiin. Sillä en ajatellut koiria kuvata ;)

- Nikon D90 Suljinmäärä 25271
- Tokina AF 16-50mm f/2.8 AT-X Pro DX
- Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM + Camo-suojat

- Kamerareppu
- Hähnel Giga T Pro II radiolaukaisin
- HMC pyöröpolarisaatiosuodin (77mm)
- Opteka infrapunasuodin (77mm)

Tähän kun vielä saan kaverilta lainaan 70-300mm kylläkin valovoimaltaan heikomman putken niin eiköhän kahden harrastuksen yhdistäminen voitane aloittaa.

Ostoilmoituksiin pistin hakuseen 50-150 tai 70-200 f2.8 putken. Sellaista voi minulle tarjota. Päivittelen vaikka jossain vaiheessa kevättä tätä ketjua kokemusten ja kuvan tai parin kanssa. Kiitos kaikille avusta ja hyvää alkanutta vuotta.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

samnyrhi kirjoitti:Suljinmäärä 25271
Joopa joo...
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

JKyytinen kirjoitti:
samnyrhi kirjoitti:Suljinmäärä 25271
Joopa joo...
Onko tuo canonistille kenties liian paljon kuvattu runko?

Suosittelen jättämään turhat ja arvokkaat välikokeilut pois telen kanssa.
Kun budjetti sen sallii, niin ostat 70-200vr nikkorin, ykkös mallia saa parhaillaan 800e pintaan käytettynä. Varma tarkentaja ja muutenkin laadukas sekä kunnollisesti sääsuojattu lasi. Ulkona nopeita koiria kuvatessa millejä ei ole takuulla tuossakaan liikaa.
samnyrhi

Näin ajattelinkin enkä ole ostamassa sitä 70-300 heikomman valovoiman putkea. Saan sen lainaan kun on omistajalle tarpeeton. Ostan sen valovoimaisen heti kun sopiva löytyy.

Pitääkö tuosta suljinmäärästä olla huolissaan? Ymmärsin, että reilusti pitäis olla vielä liiketta sulkimessa jäljellä.
>Mika<

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Jos tosissaan on tuon verran kuvattu niin ei tarvi olla huolissaan.
hattumies

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Eihän tuo määrä ole vielä mitään. D90 pitäisi kestää helposti 100 000 laukausta, sen jälkeen aletaan hajoilla:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d90.htm
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

itsellä D90 jolla kuvattu 14-15K ja D300 jolla 11-12k :)
Viimeksi muokannut jperala, Tammi 11, 2015 12 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Jarski75

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

( still OT, sorry )

Hehee, mulla on D80:kin vasta 15k tulossa ja D90 on vielä alle 10k - eipä tartte vielä runkoja uusia tuon takia :)
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
samnyrhi

Hei,

Nyt on ensimmäinen kuvauspäivä takana uudella kalustolla (käytettyjä tosin kaikki). Runkona Nikon D90 ja objektiivi Sigma 50-150 f2.8.

Ensimmäinen huomioni laitteiston osalta liittyy tarkennukseen. Jotenkin tuntuu, että niitä ihan täydellisiä otoksia tulee tarkennuksen osalta todella vähän. Tämä johtuu omasta osaamattomuudesta ja toivonkin sen parenevan kuvaamisen myötä. Tähän voi vinkkejä antaa, jotka mahdollisesti nopeuttaisivat tarkkojen kuvien ottamista.

Tässä kuitenkin yksi otos, johon olen kohtuullisen tyytyväinen. Ei tässäkään tarkennus ihan kohdallaan ole.

Kuva
Vastaa Viestiin