Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kyllähän tuosta dynamiikasta on hyötyä. Tässä esimerkissä olin säätänyt asetukset vastarannan salamointia ajatellen ja ylläriylläri, löikin suoraan päällä.
pasikan kirjoitti:
14 ev dynamiikka tosiaan kuullostaa hienolta. Mutta kuinka suuri käytännön ero on? Eihän se kliinisissä olosuhteissa mitattu kennon dynamiikka kerro vielä käytännön eroavaisuuksista paljoakaan. Ja tuo dynamiikka nyt oli vain yksi ominaisuus monien muiden joukossa.
Tämä on just se kohta jossa Canonin käyttäjillä heittää häränpyllyä sen suhten mikä on teoreettista ja mikä käytännöllistä. Tismalleen oikeaan osunut valotus on teoriaa - ei se niin mene kuin Ansel Adamsilla. Se että Nikonilla otetusta kuvasta saa (melkein) aina säädettyä hyvän on käytännöllistä.
Omalla kohdalla Nikoneista raportoidut laatuongelmat (lähinnä kennon öljyyntyminen yhdistettynä valmistajan suhtautumiseen asiaan) ovat tähän mennessä hyydyttäneet vaihtokauppojen vakavamman hieromisen.
PekkaSav kirjoitti:Kyllähän tuosta dynamiikasta on hyötyä. Tässä esimerkissä olin säätänyt asetukset vastarannan salamointia ajatellen ja ylläriylläri, löikin suoraan päällä.
Hah :) Olen tämän komean kuvan nähnyt ennenkin, mutta on kyllä hienosti aiheeseen sopiva esimerkki. Aina ei vaan ehdi millään säätämään valotusta nappiin. Dynamiikasta on hyötyä kaikille, niin laiskalle valottajalla, kuin loistavalle kuvankäsittelijälle.
jusimisa kirjoitti:Omalla kohdalla Nikoneista raportoidut laatuongelmat (lähinnä kennon öljyyntyminen yhdistettynä valmistajan suhtautumiseen asiaan) ovat tähän mennessä hyydyttäneet vaihtokauppojen vakavamman hieromisen.
Onhan ne niitä sittemmin ihan kiltisti korjanneet. D600:lla taitaa tällä hetkellä olla periaatteessa ikuinen takuu mitä tulee suljinongelmiin ja kennon likaantumiseen.
Onhan ne niitä sittemmin ihan kiltisti korjanneet. D600:lla taitaa tällä hetkellä olla periaatteessa ikuinen takuu mitä tulee suljinongelmiin ja kennon likaantumiseen.
Totta, mutta luvattoman vaikealta vaikutti tuon asian korjaaminen. Nyt sitten kirjoitellaan jo D750:n valovuodoista. Olipa sitten miten todellista tahansa niin ei hyvältä vaikuta.
Juu, Nikoneissa on enemmän dynamiikkaa. Itse pari vuotta Nikonilla kuvasin ja nyt palasin Canoniin taas, syynä optiikka, jossa Canon tuntuu olevan vaihteeksi aavistuksen edellä (omiin tarpeisiini vastaten)
Ei ole omissa kuvaustilanteissa koskaan tullut vastaan tilannetta, jossa dynamiikka olisi loppunut kesken lopputulosta ajatellen. Sen verran olen oppinut tilanteita ennakoimaan.
Hyviä ja hienoja esimerkkejä Nikonin dynamiikasta tulikin jo esille, mutta kuinkahan noissa olisi dynamiikan eron huomannut, jos käytössä olisikin ollut Canonin vastaava runko. Oletteko sitä mieltä, että Canonilla vastaava tilanne ei olisi ollut mahdollista?
Mielestäni suurin ero Canonin ja Nikonin dynamiikassa syntyy varjojen sävyistä, ne on Nikonilla paremmin kaivettavissa esiin. Mutta jälleen kalustonsa rajoitteet tunteva kuvaaja tiennee mitä tekee, tällöin tilanteet on ennakoitavissa.
Mitä paremmin kalustonsa tuntee, sitä enemmän tiedostaa kuvaajan olevan tärkein tekijä yhtälössä hyvän valokuvan saamiseksi.
Väitän esimerkiksi noita esimerkkikuvia koskien, että moni olisi käsittelyvaiheessa nuokin kuvat skipannut suorilta pilaantuneina.
Hel_NiS kirjoitti:No tuossa on D750 vs 5D3, samat asetukset ja varjoja avattu yhtä paljon.
Lähde: http://shotkit.com/nikon-d750/
Oli kyllä aika imelää hehkutusta, jotenkin arvasi tuon lopputekstin olemassa olon jo tarinan puolessa välissä.
This review was made possible by the kind folks at B&H Photo. If you liked this review and would like to see more, please support Shotkit by clicking one of the links to purchase the Nikon D750 from B&H Photo, who currently offer the cheapest price on a new Nikon D750 and the best after-sales service available.
Hel_NiS kirjoitti:No tuossa on D750 vs 5D3, samat asetukset ja varjoja avattu yhtä paljon.
Lähde: http://shotkit.com/nikon-d750/
Oli kyllä aika imelää hehkutusta, jotenkin arvasi tuon lopputekstin olemassa olon jo tarinan puolessa välissä.
This review was made possible by the kind folks at B&H Photo. If you liked this review and would like to see more, please support Shotkit by clicking one of the links to purchase the Nikon D750 from B&H Photo, who currently offer the cheapest price on a new Nikon D750 and the best after-sales service available.
Toki. Oli vaan ensimmäinen linkki josta löysin vertailukuvat, linkin laitoin vain lähdeviitteenä.
Mutta jos unohdetaan kaikki muut paitsi nuo esimerkkikuvat, niin selvä ero löytyy dynamiikassa. Useat muutkin sivut paljastavat vastaavaa.
Hyviä esimerkkejä. Todella hienolta näyttää tuo nikonin säätövara. Itse en 5d III, omilla kuvankäsittelytaidoilla saa tummasta päästä tuollaista irti. Eipä kyllä muistu mieleeni, koska olisi noin paljon väärin valotettu kuva tullut otettua. Lähinnä kiinnostaa dynamiikan ero kuvissa, joissa on suuria valaistuseroja. Millainen on käsittelemättömien kuvien ero kuvassa jossa on erittäin kirkkaita ja tummia kohtia?
Hel_NiS kirjoitti:
Mutta jos unohdetaan kaikki muut paitsi nuo esimerkkikuvat, niin selvä ero löytyy dynamiikassa. Useat muutkin sivut paljastavat vastaavaa.
Minua oikeastaan kiinnostaa enemmän se, onko canon tosiaan tasoissa kun mennään sinne ISO3200+ herkkyyksiin? Tuollahan se heikko dynamiikka tulee vastaan ilman mitään varjojen avauksia tai väärin valotuksia.
Hel_NiS kirjoitti:
Näitä esimerkkejä löytyy netistä vaikka kuinka monta.
Jep, en minä noita epäile lainkaan. Mutta jos tarkoitus on tosiaan vaihtaa koko kalusto, niin itse kyllä vuokraisin/lainaisin nikonin ja testaisin kameraa rauhassa omassa käytössä. Jos esimerkiksi itse olisin jostain ihmeen syystä päätynyt jo canonin laitteistoon, niin minuna kiinnostaisi enemmän miten nikonin kuva eroaa 5dmk3:sta kuvaa säädettäessä, kun herkkyydet ovat siellä yli 3200 lukemissa.
Kukaan täyspäinenhän ei nollilta lähdettäessä canonia valitse, jos pelkkä kennon laatu on kriteerinä...
Hel_NiS kirjoitti:
Näitä esimerkkejä löytyy netistä vaikka kuinka monta.
Jep, en minä noita epäile lainkaan. Mutta jos tarkoitus on tosiaan vaihtaa koko kalusto, niin itse kyllä vuokraisin/lainaisin nikonin ja testaisin kameraa rauhassa omassa käytössä. Jos esimerkiksi itse olisin jostain ihmeen syystä päätynyt jo canonin laitteistoon, niin minuna kiinnostaisi enemmän miten nikonin kuva eroaa 5dmk3:sta kuvaa säädettäessä, kun herkkyydet ovat siellä yli 3200 lukemissa.
Kukaan täyspäinenhän ei nollilta lähdettäessä canonia valitse, jos pelkkä kennon laatu on kriteerinä...
Totta. Ja mistä sitä tietää, vaikka Canonilta tulisi ensi vuonna jotakin mikä heittää asetelmat ylösalaisin.
Hel_NiS kirjoitti:.... tulisi ensi vuonna jotakin mikä heittää asetelmat ylösalaisin.
Näinpä.Ja jos on jo löytäny käyttämälleen merkille sopivat objektiivit.Saattaa tulla melkoisen kalliiksi löytää oudosta merkistä ne oikeat itselle.Kuten on tiedettyä netistä sitä tietoa ei löydä vaan itse ne on testattava.
Jos aloittais puhtaalta pöydältä niin pitäis valita painottaako runkoon vaiko objektiiveihin.Itsellä se oli runko painoitteinen valinta.Ei silloin aloittaessa kuitenkaan kohinatestit vaikuttanu valintaan vaan sopiva hinta(2004,Canon 300D) Nyt 10 vuotta myöhemmin kun tietää mitä tarvii niin objektiivi valikoima määrittäis valinnan.